{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.882 visninger | Oprettet:

Telt {{forumTopicSubject}}

Der har godt nok været en del telt tråde herinde, og det ved jeg, for jeg har lige brugt to timer på at læse dem alle igennem, men jeg opretter nu alligevel en ny specifik til mit formål.

Det viser sig at jeg skal tolk dage til Norge og blandt andet overnatte nær bergen hvor der eftersigende skulle kunne blive temmelig vådt... Det skulle mit udstyr helst ikke blive i nattens løb...

Jeg er egentlig blot mig selv, 2-3 tasker plus mit lædertøj, men jeg vil gerne have muligheden for i fremtiden at have en pige med. Så jeg tænker 2 eller 3 personers telt, men der er jo også nogen gange forskel i hvad man lægger i 2 personers; man risikerr at skulle ligge meget tæt - tætere end rart selv med en pige.

Efter at have læst de andre tråde, er jeg nået frem til at par kandidater. Men der er noget stor forskel på vandsøjletrykket på nogen af dem. Nogen hvor bund og dugens vandtryk er næsten ens, og nogle hvor bundens er meget større. Hvad man her skal lægge vægt på ved jeg ikke...?

Budgettet skulle gerne være maks 3000,- men sætter pris på at blive holdt tør, altså kvalitet.

Redverz Expedition II
-6 kg
-20*53 cm pakket
-Bund 10000mm, dugen 4000mm
-Her kan mc'en være deri og man kan stå op, omvendt er det tungt, men fylder ikke meget, men fremstår formentlig temmelig stort sammenlignes med andre telte på stedet.
-Pris ca. 3300,-
(link fjernet)
(link fjernet)

Exped Orion
- 3,1 kg
- 42*16cm pakket
- 10000mm vandtryk i bunden og 3000mm i dugen
-Pris 3800,-
http://www.outdoorfair.de/p-de-41-orion.aspx

Coleman Phad X3
- 4 kg
- 56*23 pakket
- Vandsøjletryk 5000 i bund og 4000mm i dugen
- Pris 1300,-
- Fås også i to personers hvor dette er tre personers. Ved så ikke hvilket af dme det skulle være. Men noget billigere end de andre, og dugens vandsøjletryk er omtrent ens, kun bunden er noget lavere? Men også meget billigere...
http://www.amazon.co.uk/Coleman-Phad-Three-Person-Backpacking/dp/B000PEN1VG/ref=sr_1_1?s=sports&ie=UTF8&qid=1340920291&sr=1-1

De to første er anbefaldet af hhv. Niklas og Don T som jeg ved rejser en del på mc. Den tredje anbefalet andetsteds på nettet.

Umiddelbart er jeg mest til det sidste pga. prisen, men ved ikke om 5000mm er tilstrækkeligt i bunden til at sikre at man vågner tør til trods for at man har ligget nede i Sydeuropa og overlevet en nat med regn i stænger, lyn og torden? For at gøre valget vanskeligere, læser jeg også at man bør kigge på andet end blot vandtrykket, og så er jeg tom over for hvad man så bør kigge på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Telt
  • #1   29. jun 2012 Min erfaring siger mig, at 2 personer i et 2 personers telt går ikke. jo jo i kan godt være der, men så skal i ligge oven på bagagen.
    Det jeg ville prioritere højest er pakstørrelsen og hvor nem/hurtig det er at sætte op.
    Hvis det begynder og regne før du får dit telt op, er det sgu træls at stå i en halv time og bøvle med stænger.
    Og så kommer man forresten langt med en imprægneringspray og en lille presenning.


  • #2   29. jun 2012 Det er billigt og en ok vægt, 6 kg er for meget.
    Spørg evt i en camping butik, de ved noget om vandsøjletryk.


  • #3   29. jun 2012 Har du kigget på http://www.hdcamp.dk/telte ?

  • #4   29. jun 2012 http://www.billigcamping.dk/shop/robens-telte-61s.html

    Robens telte er RIGTIG gode...


  • #5   29. jun 2012 de har allesammen vandsøjletryk på 5000mm smiley

  • #6   29. jun 2012 Jeg købte mig et "Tatonka Grönland 3" ( http://www.friluftslageret.dk/Product.aspx?PId=1020724&PIdx=17) for nogle år siden og er ikke blevet skuffet af det. Jeg synes dog at bunden virker lidt tynd, så jeg bruger en billig presenning (10kr i h. nyborg) under selve inderteltet for at beskytte imod skarpe genstande.
    Hvad angår størrelsen så er det fint til 2 personer.

    Vandsøjle trykket er 8000 på dug og 10.000 i bunden


  • #7   29. jun 2012 hmmm efter at have læst dit indlæg igen Jonas så spørger du vel om:

    1. Skal man lægge vægt på bundens eller dugens vandsøjletryk?
    2. Hvad skal man lægge vægt på ud over vandsøjletryk?

    Jeg ville lægge vægt på dugens vandsøjletryk og bruge en presenning under bunden hvis det viste sig at vandsøjletrykket var for lavt i bunden.

    pakkestørrelse og hvor let teltet er at slå op/tage ned. Jeg tvivler personligt på at 2-3 kg fra eller til på selve teltet kan mærkes hvis man ikke skal rejse jorden rundt eller have teltet på ryggen på lang strækninger.


  • #9   29. jun 2012 Jeg har købt mig et banchee 300 - fandt det på eBay efter at have læst nogle reviews. Det er noget billigere (ca. 1000 kr mene jeg) - men det er et super telt til prisen synes jeg. Jeg havde tanker om det skulle være meget lille og let i pakket tilstand, det skulle kun bruges til mig selv og bagage - men man skulle også kunne sove 2 mand i det (dog uden bagage). Teltene opfylder kravene meget fint synes jeg - se review her http://www.ukcampsite.co.uk/tents/p/Vango-Banshee-300/1809

    Den nye model har den fordel, at yderteltet kan slås op seperat - så man i regnvejr kan slå yderteltet op først, kravle ind i tørvejr og klare resten. Eller kan slår det hele op på en gang, hvilken jeg plejer at gøre...


  • #10   29. jun 2012 Jeg glemte at skrive, at jeg også synes det er meget nemt at slå op. Det klarer sig godt i regnvejr - dog synes jeg også, som andre har skrevet til andre telte, at bunden virker meget tynd. Men den holder tæt - jeg er dog bare bekymret for fx. sten eller spidse grene.

  • #11   29. jun 2012 Jeg har også et Vango telt, som Simon, bare et spectre 300 i stedet for.
    De laver virkelig gode telte, som ikke fylder eller vejer det store, og kvaliteten er super!
    Køb på Ebay, der er rigtig mange penge at spare.
    Du kan evt. finde lidt inspiration ved at youtube Vango.


  • #12   29. jun 2012 Tak for alle forslagene!

    Der er godt nok mange. Skal vist lige have fundet ud af hvilken type jeg vil have for at luge ud i dem.

    Martin, En skriver til Spectre 300 teltet at dugen i døren er svær at holde oppe, hvorfor det bliver lidt træls at komme ind og ud? Er det bare ham, eller?

    Det nævnes også med en pressening nedenunder. Det havde jeg ikke tænkt på. For hvis der går hul i ens telt, så er der vel ikke meget at gøre; for telte kan vel ikke lappes og stadig være vandtætte?


  • #13   29. jun 2012 Jonas: telt kan vist "nødlappes" så de er nogenlunde vandtætte og når man kommer hjem kan man nok få teltet repareret af personer der har forstand på sådan noget smiley

    Gaffatape skulle vist kunne fungere som en nødløsning. men har man ikke altid gaffatape med på en længere mc tur uanset?


  • #14   29. jun 2012 Jonas: Det har jeg ikke lagt mærke til. Du ruller det bare sammen og sætter det fast i toppen som ved mange andre telte.
    Jeg er enig med Simon i, at bunden virker lidt tynd. Jeg ved ikke hvor meget den kan holde til af sten og lign, men teltet er bygget i et godt materiale, så jeg tror der skal mere til end man lige regner med.
    Hvad angår regn, så var min første overnatning i det på touringcampen i april mdr., hvor det væltede ned hele natten. Ikke én dråbe kom der ind. Derudover er der god udluftning i det, så der er stort set ingen kondens i det når man vågner om morgenen.
    Jeg er ikke i tvivl om, at de par telte du nævner i starten er rigtig gode telte, men jeg synes Vango har fundet et godt kompromis mellem kvalitet og en pris som ikke flår éns pengepung.
    God jagt smiley


Kommentér på:
Telt

Annonce