4.870 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Knækket gevind udstødning Knækket gevind udstødning

Hejsa,

Jeg har været i gang med at tage hele udstødningen af min dragstar, men da jeg skulle fjerne den ene møtrik, som sidder på gevind ud fra blokken, gevindet knækkede. Dog fik jeg den anden møtrik af uden at der skete noget.

Hvad gør jeg med det stykke gevind der mangler, det drejer sig om ca 1cm gevind som er knækket af..

Kan sagtens tage et billede, hvis det hjælper på tingene..

Mvh


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knækket gevind udstødning
  • #1   26. jul 2012 Du kan ikke banke forsigtigt på enden og lige dreje det ud med en tang?

  • #2   26. jul 2012 Hvis du Har mulighed for at svejse en møtrik på vil det klart være det nemmeste..

  • #3   26. jul 2012 Sidder det stykke gevind ikke fast inde i blokken, eller er det meningen at det skal kunne tages ud?

  • #4   26. jul 2012 Sprøjt godt med rustløsner på og vent ½ times tid.

    Hvis der stikker nok ud af blokken til du kan få fat med en lille rørtang (selvfølgelig med "skarpe" tænder , ikke runde) så drejer du den ud efter devisen 2 kvarte frem og en tilbage.

    Hvis den er knækket inde i blokken så svejser du en møtrik på og ellers samme fremgangsmåde. Husk af med batteristel polen og GODT med varme på svejseren.


  • #5   26. jul 2012 Jeg har jo fået hele udstødningen af og møtrikken på den side af, så der er massere af gevind der stadigvæk stikker ud i begge sider. Men vidste bare ikke at man kunne skrue gevindet ud af blokken også. Men jeg går ud og giver det noget WD-40, så det kan arbejde lidt.

  • #6   26. jul 2012 gevindet er ikke en støbt del af blokken, men en stagbolt der er skruet ind: (link fjernet)

    men husk endelig frem og tilbage så den ikke knækker inde i blokken!


  • #7   26. jul 2012 Super Henrik, mange tak for hjælpen alle sammen. Der er ikke andet for end at komme i gang smiley

  • #8   26. jul 2012 køb noget ordentligt rustløsner, wd40 er kun til at smørre havelågen.

    Men har endnu ikke oplevet at rustløsner har virket en dyt, den skal have noget varme, så kommer den ud så let som ingenting, man kan få en bette gasbrænder i harald nyborg (150kr), den er "udmærket" til formålet, ilt og gas er self det bedste, men det har de fleste ikke derhjemme smiley


  • #9   26. jul 2012 er der nok gevind til du kan få 2 møttrikker på?

  • #10   26. jul 2012 Thomas K, nej desværre den idé havde jeg selv tænkt smiley


  • #11   26. jul 2012 du kunne bruge en ornepik måske ?


  • #12   26. jul 2012 når der er så meget af bolten tilbage, så er en ornepik ret dumt efter min mening, varme på også en rørtang så går den af, evt svejs en møtrik på enden du kan dreje på, hvis du har en svejser.
    har efterhånden prøvet en del knækkede bolte på arbejdet, og det nemmeste er en svejser og møtrik, så snart rustne bolte får godt med varme, så ryger de lige ud.


  • #13   26. jul 2012 Som Morten skriver i sit sidste indlæg. varmen fra Svejsningen, får næsten alt til at slippe!


  • #14   26. jul 2012 desværre bliver bolten da den er forbundet med udstødningen, skør med tiden, skulle også have en udstødningsbolt ud engang, endte med jeg opgav det var ligemeget hvor lille et bor jeg brugte, den var hård som sten, men kan jo være du er heldig, men ja prøv da og svejs en møttrik fast

  • #15   26. jul 2012 øvøv historie, har aldrig opgivet, men flere gange endt med udboring, og heligoil smiley

  • #16   27. jul 2012 Der er kun en rigitgi brug bar løsning og det er varme for at opløse den gevindsikring (locltite) der er brugt til at holde studsbolten på plads, så varme enten med en god lille koncentreret brænder eller svejs en møtrik på enden af gevindet, det skulle gøre tricket

  • #17   27. jul 2012 Tak drenge, jeg skal lige have fat i en med et svejseværk smiley

  • #19   31. jul 2012 Jeg har lånt en svejser, men hver gang jeg svejser en møtrik på, så slipper møtrikken, pga svejseværket ikke har nok varme på. Svejseværket er skruet op på det højeste på dens varme smiley

    Og ja, jeg kan godt finde ud af at svejse, hvis det skulle tænkes det var det som gik galt smiley


  • #20   31. jul 2012 Har været ude at købe sådan en hånd gasblæser, hvor lang tid vil i tro at jeg skal varme på gevindet? et par minutter eller hvad?

  • #21   31. jul 2012 Varm den bare så den bliver rødglødende hvis du kan, og så lad den køle af, ikke noget med vand på! Held og lykke med det

  • #22   31. jul 2012 Hvis du har problemer med møtrikken falder af, behøver det ikke være fordi svejseren er ringe eller du svejser dårligt! Mulige fejl årsager:
    1: Du svejser ikke fra center og ud. Gerne korte pulser (1-2 sek) og med fuld styrke på svejseren. til en M6 bolt bruger jeg gerne en M10 møtrik så der er plads til at tilføre varme gennem svejsningen.

    2: Du bruger ikke en "sort" bolt, men en elforzinket / varmegalvaniseret. Zinken koger op under svejsningen og gør denne svag

    3: Du venter ikke lang tid nok efter du har svejset til denne er kølet ned og "hærdet" op.


  • #23   31. jul 2012 Henrik - Tak for rådene, jeg vil prøve mig frem på en ny måde.

    Dog kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved møtrikkerne da, jeg kun har nogle galvaniseret møtrikker fra Silvan. Har kun 1 enkelt sort møtrik og det er den originale møtrik fra den andet gevind smiley


  • #24   31. jul 2012 ned forbi den lokale smedetamp med et par kolde i inderlommen, så finder han nok nogle stykker til dig.

    ellers har de fleste velassorterede byggemarkeder også sorte bolte, nogle af dem endda afregnet efter vægt a'la vej selv slik!


  • #25   31. jul 2012 Henrik O - Ang at svejsningen ikke hæfter, så er det på gevindet at svejsning ikke kan holde.

    Måden jeg svejser den fast på er at svejse inde i selve møtrikken, for at få bid i møtrikkens sider.


  • #26   31. jul 2012 Inden du sætter møtrikken over, så prøv at bygge en top på gevindet. Og igen - fuld skrald på svejseværket! Måske er det en god idé at rense overfladen på bolten med en vinkelsliber / roterende stålbørste.

    Hvor har du sat stel klemmen? Hvis det er på møtrikken er det måske grunden, prøv at flytte den over på blokken et sted.


  • #27   31. jul 2012 Har renset overfladen med vinkelsliber. Har også prøvet at sætte et par klatter før jeg satte møtrikken over. Men prøver igen lige nu her!

    Stellet sidder på det andet stykke gevind!


  • #28   31. jul 2012 Her er et billede af hvordan møtrikken ser ud af, den "slipper" gevindoverfladen.

    http://i1083.photobucket.com/albums/j391/kabel88/foto1-2.jpg


  • #29   31. jul 2012 Kan du stadig ikke tage den med en tang?

  • #30   31. jul 2012 Husker du at lade møtrikken blive lidt kold inden du går i gang med at skrue ? ( endelig ikke vand pg lign tvangskøling)

    Man skal tit bruge en stak møtrikker før den kommer. Brug en stor møtrik ( for at få så meget varme i gevindet som muligt ) og så bare på den igen smiley


  • #31   31. jul 2012 Tom - Har ikke lige prøvet at varme den helt rød glødende endnu, da jeg ville prøve med at svejse møtrikken på først. Det er også lidt tricky at komme til med en tang.

    Brian S - ja, møtrikken lader jeg køle lidt inden jeg sætter toppen over.


  • #32   31. jul 2012 Det kan jo være at du kan skrue den ud nu, når den har fået noget varme

  • #33   31. jul 2012 Tom - Desværre har lige været ude at prøve.. Den rokker sig ikke når jeg bare sætter en tang på og prøver smiley

  • #34   31. jul 2012 Kan være du skal bide i det sure og bore lortet ud

  • #35   31. jul 2012 Det er sgu det sidste jeg gør i hvert fald! smiley

  • #36   31. jul 2012 Problemet lægger i at få varme ned i enden af støtten.

    Svejs en m12 møtrik på. Og varm denne op til den bliver rød, med gas brænderen, og hold den i denne temp til du har fornemmelse for at den er gennem varm. Og drej den så ud når den igen har normal temp smiley


  • Søren O
    Søren O Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 271
    #37   31. jul 2012 Når jeg ser det billede du har lagt ud er jeg ret overbevist om at svejseværket ikke er kraftigt nok, du mangler også co2. Svejsningen er fuld af slagger.
    Hvor mange A kan svejseværket levere?
    Begynd ALDRIG at bore bolten ud, det kan næsten altid lade sig gøre få den ud ved at svejse en møtrik på


  • #38   31. jul 2012 Grunden til slaggesvejsningen skyldes flere ting.

    Bolten er en 12/9 som er svært at svejse rent i.

    Når man starter ( kold) så er det utroligt svært at få et rent smeltebad i bunden af en lille fzb møtrik


  • #39   1. aug 2012 Brian S metode lyder god. Evt. brug en lille slagnøgle. F.eks. en akku slagnøgle til bits. Så kan den måske vibrere det lidt løst.

  • #40   1. aug 2012 Brian S - Giver det et forsøg, med dit sidste input. Synes bare problemet er at jeg ikke kan få svejsningen til at hæfte ordentlig.

    Til Søren O - Der er rigeligt med Co2 smiley


  • #41   1. aug 2012 Ingen mig svejser er så svag at den ikke kan smelte en 8mm bolt smiley

    Prøv evt at starte med at svejse på møttrikken istedet for på bolten. self kun det første milisekundt smiley så du slipper for at få den smule koldsvejsning som mange anlæg uden hotstart laver lige når man trykker "go".


    Ellers så pakker jeg sgu snart bilen og kommer til Fyn og fikser den smiley


  • #42   1. aug 2012 Biken står i Esbjerg smiley

    Synes jeg har prøvet så meget nu efterhånden!


  • #43   1. aug 2012 for at få varmen ordentligt kan man ikke bare svejse 1 sekund og regne med det har fået den rigtige varme, hvis du kan så varm det hele RIGTIG varmt op, gerne næsten rødglødende og så svejser du med det samme!

  • #44   3. aug 2012 Så fik jeg den ud, dog var det ikke med hverken en påsvejst møtrik eller varme der fik den ud.

    Jeg fandt torsdag på Würth's hjemmeside en genial top, som hedder søttebolts aftrækker. Jeg besøgte min lokale forretning, og de havde den desværre ikke på lager, da der kun var en af dem tilbage i hele Danmark og den lå i Ålborg. Jeg fik så bestilt den hjem til næste dag(i dag), og var lidt skeptisk før jeg fik taget toppen i brug.

    Det tog ca 2-3 minutter at få støttebolten ud, med denne top. Først fik den lidt rustopløser og så gik jeg stille og roligt i gang med at dreje på toppen med en momentnøgle.



  • #45   3. aug 2012 TLK med den vellykkede operation - om ikke andet har du fået nyt værktøj og lært en masse smiley

    undrer mig dog lidt over du ikke kunne klare den med rørtangen, når der har været nok tilbage for toppen at få ved.... (har selv den omtalte top fra hazet - super specialværktøj!)


  • #46   3. aug 2012 Henrik, problemet var også at med rørtangen kunne jeg ikke komme til, der var simpelthen hele tiden noget i vejen for tangen.

    I stedet for støttebolten, kan man bruge sådan en stang med gevind hele vejen med umbraco i enden du stedet for? Det er lavet af rigtig godt jern, og er købt ude ved Rødgaard i Esbjerg i sin tid smiley


  • #47   3. aug 2012 gevindstænger er oftest kun 4.8 jern, men kan være 8.8.
    Hvor pinpolte kan være 8.8 eller 12.9, men for at holde udstødningen burde det ikke gøre nogen forskel smiley

    Hvor bor du henne på fyn?
    Jeg skal til Odense i morgen tidlig er i området 7 - 11 og kan godt tage en eller måske otte med til dig. Den skal koste en 10'er / stk


  • #48   3. aug 2012 Jeg er desværre ikke i Odense før Søndag, og du kan desværre heller ikke bare dumpe dem ned i postkassen, da postkassen står inden for døren og der er dørklokke og så kunne jeg bare have overført de penge til dig.

    Selvfølgelig kan du bare ringe på ved en og spørge om du må afleverer et brev i postkassen. Men det ved jeg ikke om du vil.


  • #49   3. aug 2012 Husk ALTID at det der varmes udvider sig, og da det er en bolt du skulle have ud så er det materialet udenom der skal varmes og ikke bolten.. Man kan self godt svejse en møtrik på men det skal køles af bagefter.... Bare hvis det er en anden gang....8).

  • #50   3. aug 2012 En unbrako pinolskrue kan du sagtens bruge.

    DUPO wrong !! varme udvidelsen spiller ikke ind når man løsner en bolt . skulle du varme cylinderen op ville du ødelægge den.

    Bolten varmes for at få den rust og lign som binder bgevindet løs.. og selve bolten og det omkringliggende mett er ca lige varmt.

    Hvis det derimod er et leje som skal løsnes på yderringen. så varmes der i pasningen istedet for på lejet.


  • #51   3. aug 2012 Jeg triller rundt i lastbil, så det der med at aflevere inde i et eller andet boligkvarter er jeg ikke varm på smiley

    sender lige pm med info så tager vi den derfra


Kommentér på:
Knækket gevind udstødning

Annonce