6.672 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

garanti ved kommissionssalg? garanti ved kommissionssalg?

Hej.

Kigger lidt rundt på nettet efter mc. Vil gerne prøve noget andet til næste sæson så er allerede igang med at se hvordan priserne ændrer sig.

så en billig 600cc racer med ca. 80000 på klokken. ...Den var billig og til salg hos en forhandler. Lyder jo meget godt, når den har nået 80000 km.

- Men den er til salg for kunde står der, så kom til at tænke på om forhandler giver garanti jf. købeloven eller om de bare skal fremvise den? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  garanti ved kommissionssalg?
  • #1   29. jul 2012 Garanti er han ikke forpligtiget til at give. Jeg kan være usikker på om reklamationsretten vil gælde ,men jeg mener ikke de kan undslå sig det.

  • #2   29. jul 2012 Husk der er forskel på garanti og reklamationsret.

  • #3   29. jul 2012 Ingen reklamation, og vel heller ikke det han spørger om? Garantien giver han på fejl osv, men reklamation er der intet af såvidt jeg ved.

  • #4   29. jul 2012 En forhandler er ikke iflg købeloven forpligtiget til at yde garanti på en brugt vare. Derimod kan han ikke undslå sig reklamationsretten.

    Dog kan jeg være i tvivl med kommisionssalg.


  • #6   29. jul 2012 Reklamationsret er en rettighed for alle
    Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne ”garanti” og ”reklamationsret” sammen, når en forbruger vil klage over en defekt vare. Men de to begreber er ikke det samme og bør ikke forveksles.

    Reklamationsretten er en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til overfor dig som forbruger. Skulle der dukke en fejl eller mangel op ved en hvilken som helst vare de første to år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig, hvis problemet har eksisteret latent i varen ved købet.

    Den toårige reklamationsret gælder for alle varer og dele, såvel nye som brugte.

    En garanti er en frivillig service

    En garanti er en ekstra service, som en forhandler eller producent kan vælge et yde på et bestemt produkt, en produktgruppe eller på alle varer. Den er altså frivillig, og du kan ikke forvente at der følger en garanti med en hvilken som helst vare, du køber.

    Garantien skal stille dig væsentligt bedre end de rettigheder, du er sikret gennem købeloven, så den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder. For eksempel kan en garanti forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte to år eller den kan dække defekter, som ikke er omfattet af reklamationsret.

    Har garantistiller ikke nærmere defineret, hvad garantien dækker og hvad den ikke dækker, skal garantien opfattes som en fuld garanti. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at et forhold ikke er omfattet af garantien.

    Benyt altid reklamationsretten før garantien
    Går din vare i stykker indenfor de første to år med et problem, som er dækket af reklamationsretten, bør du altid først reklamere til forhandleren, selvom der er udstedt en garanti, som giver dig mere favorable vilkår i denne periode. Det er nemlig vigtigt at forhandleren har været bekendt med problemet helt fra begyndelsen, hvis der senere opstår problemer, som forhandleren har ansvaret for at løse.

    I reklamationsperioden er det forhandleren, der skal tage kontakt til garantistilleren, eks. producenten. Og viser det sig, at problemet ikke er dækket af garantien, har forhandleren ansvaret for at få løst det indenfor rimelig tid. Den rimelige tid tæller fra det øjeblik, du første gang henvendte dig om problemet til forhandleren.

    Forhandleren skal notere sig reklamationen, når du henvender dig, selvom det er garantien som ender med at dække problemet. Sørg for selv at få skriftlig dokumentation med dig fra forhandleren. Det kan blive et vigtigt bevis, hvis der opstår komplikationer ved løsningen af problemet eller i forbindelse med eventuelle efterfølgende reklamationer.

    Forhandlerens forpligtelser ved en garanti
    I nogle tilfælde har forhandleren forpligtet sig til at hjælpe dig ved en produktgaranti. Det gælder eksempelvis hvis forhandleren skilter med at være autoriseret forhandler af produktet eller mærket, eller hvis forhandleren har benyttet produktgarantien som et led i sin markedsføringen af produktet.

    Hvis forhandleren eller producenten ikke vil efterleve de løfter, der er givet i en garanti, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.



  • #7   29. jul 2012 christian: Du blander da tingene noget så grundigt sammen.

    en forhandler skal IKKE give GARANTI, men eftersom det er et salg til privat, hr kunden reklamationsret. Og de første 6md er det med formodningsret om at evt. mangler var til stede ved købet. De næste 18md er det kunden der skal BEVISE fejlen var til stede ved købet, såfremt han ønsker forhandleren dækker udgiften.



  • #9   29. jul 2012 Ja, det kan jeg da lige se, beklager mixet. Chris har fat i den lange ende, jeg har i hvert fald ikke.

    Jeg har blandet de to ting helt og aldeles sammen Ü haha, DO'H


  • #10   29. jul 2012 Arhhh, kan kun slette et indlæg i døgnet - ville lige have slettet de første to for at undgå forvirring. Jeg beklager smiley

  • #12   29. jul 2012 Hvad garanti er det du forventer på en racer som har rundet 80000 ?? Kør en tur på svinet. Det er vist hvad man får af garanti på sådan en. Og reklamationsretten ..... Den er i mine øjn intet bevendt.

  • #13   29. jul 2012 Du kan pr defination ikke stilles dårligere end købeloven.
    At du så vil ha` en ufattelig dårlig sag ved at skrive under på sådan en aftale vil være en anden sag. Så hellere lade være at indgå den .


  • #14   29. jul 2012 Reklamationsrettens første 6 mdr ligner til forveksling en "garanti" så at sige den intet er værd er måske lige at gå langt nok.
    I 6 mdr gælder formodningsreglen og det betyder for så vidt at du ikke skal bære en bevisbyrde. Derimod skal forhandleren bevise at fejlen ikke lå latent i perioden .


  • #16   29. jul 2012 Alt på et køretøj har en levetid. Det meste ved vi ikke nøjagtig hvor lang denne levetid er. Men hver dag og hver km, bringer os tættere på den dag hvor x giver op. Og derfor må vi forvente at der kommer nogle vedligeholdelses udgifter på en ældre maskine, og hverken du,jeg eller forhandleren kan sige om der smutter en stempelring i morgen eller om 200år. Men vi kan alle bedømme om maskineriet virker fornuftigt lige nu.


  • #17   29. jul 2012 I kommissionsalg sælger forhandleren bilen/motorcyklen i eget navn, men for en andens regning. Forhandleren hæfter, hvis der er mangler ved bilen. Købet er et forbrugerkøb, der giver dig den særlige beskyttelse efter købelovens forbrugerkøbsregler. Ved uenighed kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

  • #18   29. jul 2012 (link fjernet)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
    #19   29. jul 2012 Så vidt jeg er orienteret, betyder "kommissionssalg" blot at han sælger den for en kunde, og at kundens navn derfor vil stå på salgskontrakten i rubrikken "sælger".

    Derved bortfalder garanti såvel som reklamationsret (medmindre andet er angivet) - og derved har forhandleren ingen forpligtelser.


  • #20   29. jul 2012 læs nu hvad der står på forbrugerstyrelsens hjemmeside, og nej, en forhandler kan ikke sælge "engros" til en privat, og derved slippe for at give reklamationsret.

  • #21   29. jul 2012 Jeg har købt bil som var i kommission. Det var forhandleren som fremviste, og ham som betingelserne for handlen og prisen blev aftalt med. men da der blev skrevet papire var det med ejeren af bilen. Og det foregik som privat handel. Pengene gik også til tidligere ejer.

    Forhandleren havde været 100% tydelig omkring dette forhold under hele processen.

    Der blev brugt en af forhandlerens slutsedler. Men med tidligere ejers navn og adresse som sælger.


Kommentér på:
garanti ved kommissionssalg?

Annonce