6.672 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
garanti ved kommissionssalg? garanti ved kommissionssalg?
Hej.
Kigger lidt rundt på nettet efter mc. Vil gerne prøve noget andet til næste sæson så er allerede igang med at se hvordan priserne ændrer sig.
så en billig 600cc racer med ca. 80000 på klokken. ...Den var billig og til salg hos en forhandler. Lyder jo meget godt, når den har nået 80000 km.
- Men den er til salg for kunde står der, så kom til at tænke på om forhandler giver garanti jf. købeloven eller om de bare skal fremvise den?
0 synes godt om
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 606
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
Dog kan jeg være i tvivl med kommisionssalg.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne ”garanti” og ”reklamationsret” sammen, når en forbruger vil klage over en defekt vare. Men de to begreber er ikke det samme og bør ikke forveksles.
Reklamationsretten er en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til overfor dig som forbruger. Skulle der dukke en fejl eller mangel op ved en hvilken som helst vare de første to år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig, hvis problemet har eksisteret latent i varen ved købet.
Den toårige reklamationsret gælder for alle varer og dele, såvel nye som brugte.
En garanti er en frivillig service
En garanti er en ekstra service, som en forhandler eller producent kan vælge et yde på et bestemt produkt, en produktgruppe eller på alle varer. Den er altså frivillig, og du kan ikke forvente at der følger en garanti med en hvilken som helst vare, du køber.
Garantien skal stille dig væsentligt bedre end de rettigheder, du er sikret gennem købeloven, så den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder. For eksempel kan en garanti forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte to år eller den kan dække defekter, som ikke er omfattet af reklamationsret.
Har garantistiller ikke nærmere defineret, hvad garantien dækker og hvad den ikke dækker, skal garantien opfattes som en fuld garanti. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at et forhold ikke er omfattet af garantien.
Benyt altid reklamationsretten før garantien
Går din vare i stykker indenfor de første to år med et problem, som er dækket af reklamationsretten, bør du altid først reklamere til forhandleren, selvom der er udstedt en garanti, som giver dig mere favorable vilkår i denne periode. Det er nemlig vigtigt at forhandleren har været bekendt med problemet helt fra begyndelsen, hvis der senere opstår problemer, som forhandleren har ansvaret for at løse.
I reklamationsperioden er det forhandleren, der skal tage kontakt til garantistilleren, eks. producenten. Og viser det sig, at problemet ikke er dækket af garantien, har forhandleren ansvaret for at få løst det indenfor rimelig tid. Den rimelige tid tæller fra det øjeblik, du første gang henvendte dig om problemet til forhandleren.
Forhandleren skal notere sig reklamationen, når du henvender dig, selvom det er garantien som ender med at dække problemet. Sørg for selv at få skriftlig dokumentation med dig fra forhandleren. Det kan blive et vigtigt bevis, hvis der opstår komplikationer ved løsningen af problemet eller i forbindelse med eventuelle efterfølgende reklamationer.
Forhandlerens forpligtelser ved en garanti
I nogle tilfælde har forhandleren forpligtet sig til at hjælpe dig ved en produktgaranti. Det gælder eksempelvis hvis forhandleren skilter med at være autoriseret forhandler af produktet eller mærket, eller hvis forhandleren har benyttet produktgarantien som et led i sin markedsføringen af produktet.
Hvis forhandleren eller producenten ikke vil efterleve de løfter, der er givet i en garanti, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
en forhandler skal IKKE give GARANTI, men eftersom det er et salg til privat, hr kunden reklamationsret. Og de første 6md er det med formodningsret om at evt. mangler var til stede ved købet. De næste 18md er det kunden der skal BEVISE fejlen var til stede ved købet, såfremt han ønsker forhandleren dækker udgiften.
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 606
Jeg har blandet de to ting helt og aldeles sammen Ü haha, DO'H
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 606
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
At du så vil ha` en ufattelig dårlig sag ved at skrive under på sådan en aftale vil være en anden sag. Så hellere lade være at indgå den .
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
I 6 mdr gælder formodningsreglen og det betyder for så vidt at du ikke skal bære en bevisbyrde. Derimod skal forhandleren bevise at fejlen ikke lå latent i perioden .
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
Derved bortfalder garanti såvel som reklamationsret (medmindre andet er angivet) - og derved har forhandleren ingen forpligtelser.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Forhandleren havde været 100% tydelig omkring dette forhold under hele processen.
Der blev brugt en af forhandlerens slutsedler. Men med tidligere ejers navn og adresse som sælger.
garanti ved kommissionssalg?