2.576 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 68 Svar

Begynder Racer Begynder Racer

Hej MG.
Da jeg er ved at tage kørekort til MC, er jeg naturligvis også begyndt at kigge efter en MC smiley
Da jeg kun er 19, bliver det desværre med det lille kort i denne omgang så skal også evt. have fat i noget drosling smiley
Har kigget meget efter GSXR 400, VFR 400, CBR 400 og Aprilia RS 125 som en joker smiley
Hvad er fordele og ulemper ved disse cykler, og er der nogle jeg har overset?
Budgetet er mellem 20-30.000,- Kr

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 6x gardinstangsbeholder 1.000 kr.
  • Skift af blandingsbatteri 1.000 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Kenwood røremaskine. Blender har sat sig fast 500 kr.
  • Reparation af skriveborde 800 kr.
  • Græsslåning 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Begynder Racer
  • #3   10. aug 2012 Har også hørt at 125ccm skulle være for lidt smiley
    Men holder sådan en 15-20 år gammel VFR stadigvæk, eller er de ved at være for slidte?
    Har gørt at især GSXR 400´eren skulle have en del motorproblemer?

• #5   10. aug 2012 Så det kan sagtens lade sig gøre at finde noget fornuftigt?
    Var ude ved en forhandler som sagde at, alle de gamle 400ccm racer var slidte, og jeg ville ikke komme til at lave andet end at sende sådan en på værksted?
    Mange af dem har også kørt usandsynlig få km. deres alder taget i betragtning, så har de været oppe og "rulle over" og startet forfra på et tidspunkt?

Beklager alle mine spørgsmål smiley

• #6   10. aug 2012 Tag et kig på min Cbr 600 f2 og få et drosling kit på. smiley

• #8   10. aug 2012 husk at der er andet end motor der koster på sportsmaskiner...
    bremser, affjedring og lejer sa,t kædekit og dæk løber også hurtigt op...
    hvorvidt honda's 400 er bedre end de andre har jeg ingen erfaring med, men som de andre er inde på betyder standen mere på ældre cykler end nødvendigvis fabrikatet...
    tror ikke lige en rs125 er nogen oplagt pendlercykel smiley men bliver nok hurtigt kedelig på landevejen hvis du også vil lidt længere omkring...

• #10   10. aug 2012 he he...har set en 14 årig knægt på en utunet udgave give mange inkl. mig selv omgangstids-tæv på knutstorp...:)
    (ja den rendte ikke stærkt på langsiden, men glemte til gengæld at komme ned i fart på resten af banen)

• #11   10. aug 2012 men noget andet er, at der er en hvis fornuft i at hoppe op i 600'erne hvis den skal bruges til gadekørsel som ikke lige er myntet på ræs...der er et meget større udvalg som gør det nemmere at finde et velplejet eksemplar og 400'erne skal jo alligevel drosles til lille kørekort...

• #13   10. aug 2012 Køb kenneths cbr 600 f2 og drosl den. Det ville jeg ha gjort hvis jeg var i dit sted...

• #15   10. aug 2012 Køb en 600.. Har selv lige startet i foråret på en 250cc og jeg er allerede på vej til at få den solgt og købe en 600.. ..Skal bare lige spare lidt op til vinterperioden.. :o)

- ..nu har jeg så også ture på tværs af landet, ca. 300 km... også kan 250cc godt være lidt irriterende på de motorvejsstrækninger.

• #16   10. aug 2012 Dette er ubetinget et af de mest almindelige spørgsmål på dette forum,. udover de svar du vil få lige her bør også bruge søgefunktionen i toppen og skrive: begynder mc

• #18   11. aug 2012 Jonas savage skal ikke drosles ! De har 34hk std

• #19   11. aug 2012 Jeg har haft rigtig mange cykler,,men en vfr 400 er sku en rigtig god cykel,og den holder... Hvis du er heldig kan du få en RVF 400 og så bliver du rigtig glad...

• #20   11. aug 2012 400 er fine nok men til den pris kan det ikke betale sig, Køb en 600 i stedet.
    Som sagt tidligere så er en cbr 600 en ganske god cykel, en fzr 600 er også en prøvetur værd.

• #21   11. aug 2012 Jeg havde en yamaha 600 fazer et par år i mine yngre dage, den var sku os fin. Kørte super. Og tror ikk sådan en svend fra 02-03 er ret dyr.

• #22   11. aug 2012 http://www.123mc.dk/yamaha-fazer/mcid-51748s1
    Ved godt den er små 10 kg for dyr. Men hvis man leder lidt findes de måske billigere. Man får en meget fin mc for pengene...

• #23   11. aug 2012 Takker for alle de mange svar smiley
    Lyder til, at VFR´eren er mere populær end de andre 400ccm racere, så vil nok kigge lidt mere efter sådan en smiley
    SV´eren og Fazer´en er også nogle rigtig fede cykler, men mangler kåben og det racer look som jeg er blevet lidt hooked på smiley
    Er der nogle størrere forskelle mellem 400ccm og 600ccm, udover sidstnævnte selvfølgelig har flere kræfter at gøre godt med ? smiley

• #25   11. aug 2012 Jeg ville starte på en lille maskine som man må køre uden drosling. og udskifte den i det øjeblik man må køre med flere heste. en mc køre altid bedst med de kræfter den er bygget til.

Og som ung mand har man jo alligevel ikke samme cykel i 4 år smiley man skal prøve noget nyt, så ingen grund til alle de langtids planer ..

• #26   11. aug 2012 Den helt store foreskel på en 400 og en 600, er at en 600 ikke skal pines så meget før kræfterne kommer. Og selvom du kommer til at skifte meget, så vil jeg stadig fraråde at købe både en lille mc (maks 34hk) og en 400, da du kan komme til at ligge inde med dem længe, når du syntes det er skifte tid (og det kommer helt sikkert hvis du køber sådan en)

• #27   11. aug 2012 @mads.

Det er ikke rigtigt. Prøv at tjekke markedet. Der er en overvældende del af 600cc maskiner tilsalg. Hvorimod der ikke er ret mange 25kw maskiner. Som også holder prisen bedre.

• #28   12. aug 2012 Kunne det hænge sammen med, at der i tidens løb er solgt nogle flere 600er end de små maskiner.
    Nu ved jeg ikke om du nogensinde har haft nogle af de små maskiner til salg, men jeg kender to som skulle af med hhv en 250 eliminator og en savage, og de stod begge tilsalg i over et år, og var sat et par tusinde under markedspris, mens min rf 600 kun stod et par uger.
    Og om 2 år når han så må køre de store maskiner, hvad skal han så gøre hvis han har købt en lille knallert, så må han ud og sælge den og sandsynligvis med et tab, og først efter gud ved hvor længe den har været til salg, det er jo fjollet at give folk sådan nogle råd, fordi vi ved alle sammen godt, at når man er blevet gammel nok til at køre stor maskine, så gider man ikke tøffe rundt på en, som bliver kørt bagud af en iveco.

END.

• #29   12. aug 2012 Jeg er da også bekymret for om min hyo 250 kan sælges på mindre end et år.. Ham jeg købte den af havde den til salg fra ca. september til jeg købte den i maj.

• #30   12. aug 2012 Takker for alle rådende smiley
    Lyder til, at jeg burde overveje at finde en med 600ccm, men er den til at forsikre når man ikke er ældre og hvilke cykler findes der i prislaget 20.000-30.000 med racerlooket?

• #31   12. aug 2012 Regn med en ansvar. ..alt med R i er ikke muligt at forsikre som nu mc'ist.

..Jeg troede faktisk min 250cc var billig, da det var en 250cc men fordi den har ræserlook, så skulle jeg gi ca. 26000 i kasko med en selvrisiko på 3000 kr. ..fedt når jeg gav 26000 for den...
    - ansvar, 3400 kr. ..hos Codan.

- Ansvar hos gf fås til en god pris. stort set alle har den, dem der har ansvar...
    ..har kun Codan selv fordi familien og familiens anliggender er forsikret hos Codan. ..

• #32   12. aug 2012 Har bare fået at vide, at jeg ikke kunne få forsikret en racer før jeg bliver 25 ved nogle selskaber, og der er jo lidt lang tid til smiley
    Men vil da forhøre mig ved GF smiley

• #33   12. aug 2012 Ansvar er ikke et problem.. smiley ..men kasko er der vidst mange der gerne vil nægte at give dig.

..Der er jo mange 18 årige der har en r6, zx6r, cbr droslet og som også er forsikret.

• #34   12. aug 2012 Og det bliver heller ikke et problem med forsikringen når droslingen bliver pillet ud igen ? smiley

• #35   12. aug 2012 Det skal jeg ikke kunne sige. smiley ..den bliver nok dyrere.. smiley

• #36   12. aug 2012 Det må man jo så tage med, bare den kan forsikres smiley

• #38   13. aug 2012 Det er jo svært at sige hvad du kommer til at give i forsikring, det kommer også an på hvilke andre rabat givende forsikringer du har, men prøv at give dem et kald.
    Men det er sjældent det kan betale sig at få kasko på en halv gammel mc, for der kommer man ofte af med det samme som mcen er værd.
    Kan kun sige at jeg giver 1300 for en gsxr 750 i ansvar.
    Jeg syntes du burde tage et kig på en fzr 600, det er en sjov maskine og jeg syntes de køre rigtig godt.
    Ellers er der også sådan noget som cbr 600 f2, dem er der rigtig mange der er glad for.

• #39   13. aug 2012 VFR400.. Den kører hurtigere end alle de 600 F modeller der bliver nævnt.. og render 210km/t på gps (ikke at det betyder noget med drosling)

derudover er det også en slags investering, den bliver ikke billigere..

• #40   13. aug 2012 Mirza det er nu ikke helt det fabrikanterne siger.
    http://www.bikez.com/motorcycles/honda_vfr_400_r_1992.php
    http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cbr_600_f_1992.php
    http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx_600_f_1992.php
    http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_fzr_600_1992.php

Og kunne salgs prisen hænge sammen med, at folk har givet for meget for dem da de købte dem, og nu vil de ikke tabe for meget.
    Man sagde jo det samme om gsxr 250 for kort tid siden, og hvordan ser det ud nu?
    At købe en 400 til samme pris som en 600, er fjollet og spild af penge.

• #41   13. aug 2012 En vfr kører i cirkler omkring 600 F maskiner fra samme årgang, de er altså hurtigere på alle punkter udover topfart. Mht pris så er det lige fedt hvad årsagen er, men priserne er høje

• #42   13. aug 2012 Køber manen gammel 600F fremfor en 400 racer UDELUKKENDE fordi det er en 600, så er man også en af de typer der køber en audi a4 1,6 udelukkende fordi at det er en audi, har man et pendler behov så skal msn ikke have en 400

• #43   13. aug 2012 Hvis du kunne hæve dit budget lidt burde du også kigge efter en Honda Hornet, let kørt og fed maskine! Rigeligt med kræfter til de danske veje.

• #44   14. aug 2012 Mirza det var da en underlig sammenligning.
    Jeg syntes absolut heller ikke han skal købe en f model, hvis det er en racer han vil have, men nu er det dem der blev nævnt.
    Nu ligger landet sådan, at han for hans budget godt kan få en gsxr 600 eller en 750, som dine elskede 400er ikke lamme tæver i sving, eller på nogen anden måde, plus at på motorvej der har de noget mere overskud.
    Hvorfor tror du det er, at der ikke bliver lavet ret mange 400er? og nej det er ikke fordi at, mc producenter ikke ved hvad der fungere bedst.
    Jeg er godt klar over at de ikke står til helt samme pris, men hvis det er de par tusinde i forskel der gør det, så skulle man måske slet ikke købe mc.

• #45   14. aug 2012 "VFR400.. Den kører hurtigere end alle de 600 F modeller der bliver nævnt"

Der bliver på INTET tidspunkt nævnt 600gsxr eller lign.. jeg sammenligner en VFR med de MC'er der er blevet forslået.. Men det er helt oki at bringe andre MCer på bane.. det gjorde du dog ikke..!

• #46   14. aug 2012 "Hvorfor tror du det er, at der ikke bliver lavet ret mange 400er? og nej det er ikke fordi at, mc producenter ikke ved hvad der fungere bedst."

Det kan skyldes mange ting.. 400ccm blev lavet i sin tid for at tilfredsstille det japanske marked og forsikringskravene, de var dog så populære at de blev hentet til europa (England primært)

Nu er kravet 34hk i de fleste europæiske lande.. og man laver ikke 400ccm længere, det ville være åndsvagt med så mange kubik til så få hk.. så nu hedder det 250ccm / 34hk

• #49   14. aug 2012 Tak for de mange svar og råd smiley
    Som udgangspunkt kigger jeg stadig meget på 400ccm raceren som VFR 400 og GSXR 400, da jeg synes rigtig godt om designet på dem og en topfart på omkring de 200 tror jeg også er nok i det næste stykke tid smiley
    De vejer jo også mindre end 600ccm, hvilket jo nok er en fordel når den skal drosles?
    Men for omkring 20.000-30.000 får man vel heller ikk så meget 600ccm racer?
    Og til sidst, kan en GSXR 400 hamle op med en VFR 400 ? smiley

• #50   14. aug 2012 tvivler på de kan 200 når de er droslede..

• #51   14. aug 2012 Har en gsxr 400 og er helt ud tilfreds med den

• #53   14. aug 2012 Alexander P: Tænkte nu også mere på når man må fjerne droslingen igen smiley
    Det var mere omkring holdbarhed og driftsomkostninger jeg tænkte på i henhold til de to smiley

• #55   14. aug 2012 VFR400 er en genial maskine, men NC24 er i hvertfald ikke til at finde stumper til i dk.. Men den kører pisse godt, og er med Gear drive så du slipper for knastkæden smiley

• #56   16. aug 2012 Så om, hvorvidt man vælger GSXR eller VFR er underordnet når det kommer til holdbarhed og driftsomkostninger?
    Eller holder VFR generelt bedre end GSXR ?

• #58   16. aug 2012 Selvf er der en forskel.. en VFR er helt sikkert mere racepræget med bl.a. monobagsvinger..

EN RVF400 (som er den dyreste) er endnu federe med USD forgaffel, og den er lillebror til noget af det flotteste Honda har lavet: RVF750

http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/honda-rvf750-gro%C3%9Fheirath/165193797.html?lang=de&pageNumber=4&__lp=5&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=11000&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&minPrice=22500&negativeFeatures=EXPORT

Tjek lige prisen uden afgift smiley

• #59   17. aug 2012 Tak for jeres svar, jeg vil kigge lidt efter sådan en VFR tror jeg smiley

• #60   22. aug 2012 Ellers så har jeg en gsxr 400 til salg til en yderst rimelig pris, hvis det kunne være aktuelt smiley har selv nydt mine sidste (første) 4 sæsoner på den smiley

• #61   22. aug 2012 Alle de små lækre 400'ere ink. Kawasaki's ZXR400 (som jeg selv startede på) er super fede begyndermaskiner. De har OK med kræfter, kanon styreegenskaber, og så lærer man at køre MC fra start, da man ikke nødvendigvis altid har et stort moment til rådighed, og derfor skal "køre" MC'en mere i sving osv. - Og det gavner i den sidste ende.
    - Til sidst kan jeg kun, uden at have ejet de andre, anbefale ZXR400'eren. Billig, let, fed, gode køreegenskaber og rimeligt billig forsikring (ansvar 2800 ved GF). SAMT utrolig nem at skaffe dele til. Bare ring til din lokale Kawasakiforhandler.

• #62   26. aug 2012 Kawasaki´en er rigtig fed, men der er ikke så mange af dem til salg derude smiley

• #63   26. aug 2012 Til de penge vil jeg næsten anbefalde en gammel SV650 og få den droslet, som mc mekker ved jeg at den bliver mindst påvirket af droslingen pga. sports V2,

Jeg har altid synes om droslet sportsV2 fremfor en række4 som tager næsten double så mange RPMs.dog er stempel hastigheden mere ens mellem de 2 typer pga slaglængde men som udgangspunkt synes jeg at de kører bedst pga. de stadig har massere af bund.

SV650 kan godt fåes for 30k og desuden er den mere holdbar end nogle af de 400cc i har nævnt.

• #64   26. aug 2012 Hvordan er den mere holdbar, nogle eksempler ?

• #66   26. aug 2012 Og motorstørrelse?

• #67   26. aug 2012 Jeg vil godt have nogle konkrete eksempler, for i teorien slides de lige stærkt da stempelhastigheden er ens, så er det jo lige meget med rpm..

Jeg har ALDRIG hørt om nogle problemer med hondas 400ccm motorer, selv ikke med +20år på bagen, så derfor spørger jeg smiley

• #68   27. aug 2012 Der findes problemer, især en pumpet 400ccs toppakning er en af dem, men man kan jo diskutere meget på nettet ang holdbarhed osv. jeg taler bare af personlig erfaring da jeg har kørt på stortset alle MC på det danske markede igennem mit arbejde, dvs VFR RVF GSXR CBRRR ZXR400.. og jeg synes at de små 400cc først trækker efter 10.000 rpm, men der dræber droslingen det hele. skal man tale om acceleration så vinder SVeren over de små 400eren. Vil næsten gå hen og sige at den droslet SV kan nuppe en ikke droslet 400 i en 0-100 sprint hvis du ved hvad du laver med koblingen. Da SVeren har 2 cyl og imellem indsugningen er der 2x mere tid end i en R4 hvor den kan nå at "få luft" igennem droslingen, så påvirker det ikke så meget en 2cyl fremfor 4cyl.

SV650 ligger under de 4 sec 0-100 hvor de fleste 400 er på 4.5+..

• #70   27. aug 2012 Kram.. du snakker lidt udenfor synes jeg.. At en 400ccm først trækker fra 10.000 har ikke noget at gøre med om den er holdbar eller ej? Og så snakker du om drosling og cylindre, det var ikke det jeg spurgte om.. uddyb gerne det med toppakning, er det noget der forekommer efter 15år /50.000km ? eller hvert 2. år..?

Men en SV650 er sgu't hurtigere end en 400.. 0-100km/t vil i begge tilfælde afgjort af hvem der får den bedste start, da de har (næsten) lige mange hk.. og en 400 kører OVER 210km/t på GPS.. det er ikke engang sikkert en SV650 gør det..

• #71   27. aug 2012 For mig er en 400r maskine meget sjovere på små veje og til sjov og ballade. men hvis en lidt længere tur evt med passager kom på tale ville jeg gå efter en sv650.

Og måtte jeg ikke køre på nogle af dem udroslet, så ville jeg købe et alternativ som ikke har mere end de lovlige 25kw som det lille kort tillader smiley

Droslede cykler er for rygerer pg andre svæklinge smiley :-) smiley

• #72   27. aug 2012 tshh.. Brian... har du nogensinde prøvet en med de 25 kw?? smiley

• #73   27. aug 2012 Yep.

Jeg synes at en baby ninja er fantasytisk på små krogede veje. og en Yamaha tdr125... Den er jo så sjov at det er svært at få slidt forhjulet. Og så er de sindsyge billige i forsikring. og der er uhyggeligt langt mellem de alvorlige ulykker på disse maskiner..

Jeg mener at det er lettere at blive en god motorcyklist på en lille maskine frem for en stor. smiley

• #74   27. aug 2012 ang. holdbarhed ved du selfø at ja toppakningen ryger efter 2 år hvis den havde været brugt som baneracer hver weekend og 50k km hvis lille "pernille" kørte den.
    jeg kom ind på optræk cyl cc og rpms pga. sportsV2 kører bedre med drosling end en 4er. Det havde ikke noget at gøre om holdbarheden af din CBR400RR.

Og igen max hestekrafter kan ik sammenlignes mellem en V2 vs R4/V4, grovt træk: 2 motore , de har begge 100 hk max. den ene levere 95% af max i gennemsnit over 4000 rpm(dvs de rpms man trækker i) den anden levere 75% i gennemsit. hvilken en er hurtigts? den der har det højeste hk i gennemsit over sit træk område.

• #75   27. aug 2012 jeg har aldrig hørt om motor problemer på honda´s vfr 400 eller rvf 400 ???

• #76   27. aug 2012 Kram. Jeg spurgte til holdbarhed da du var gået i gang med at sige at de ikk er så holdbare som en sv650. Men du havde ingen eksempler, jeg er udmærket godt klar over at de 2 motorer har forskelig karakteristika, og ? Det er også et side spring som omhandler smag og som vi aldrig bliver enige om

Pointen er den ene er umiddelbart ikk mere holdbar end den anden, i en lige linje kører de lige stærkt hvis de bliver kørt rigtigt. Men de små 400 racere tæsker en sv650 i sving

• #77   27. aug 2012 Dettte er præcis hvorfor jeg stoppede med svare indlæg på mcg. Man kan åbenbart ikke komme med sine professionelle erfaringer som mc mekker uden at folk skal fare op i en spids.

• #78   27. aug 2012 Kram
    Jeg kender folk som både bruger VFR400 og CBR400 som bane og landevejs maskiner og aldrig har haft problemer med nogle af dem.. Og da især ikke en sprunget toppakning.. Så tror det er lidt at blæse den op til mere end det egentligt er..

• #79   27. aug 2012 Professionelle erfaring, hmm.. Citer gerne din erfaring med et enkelt konkret eksempel som professionel erfarer smiley

• #81   27. aug 2012 Mirza,

Tror ikke jeg kan komme med et eksempel uden at vi skal battle frem og tilbage, så jeg spare os den kamp.

Bøddel, blæser skam ikke op, du kender folk, jeg arbejder med det dagligt.-

Og jeg vil ikke stå og remse konkrete eksempeler op da i bare vil skyde dem ned med jeres CBR/VFR "aldrig har problemer"

Jeg smutter fra denne tråd,

de sidste 730 dage har jeg haft 3-4 400ccere på min lift pga seriøse "problemer" som reklamation.

SV650 fra før 03... 0,-

det skal så siges at vi nok at solgt 3x så mange SVeren som 400cc da de går som varmt brød.

• #82   28. aug 2012 Kram, du bruger ellers mange minutter på at logge ind, læse indlægget og skrive et svar på 10-30 linjer.. Kom nu bare et eksempel please, ellers er det ret nemt at skrive "lortet kan ikke holde"

• #83   28. aug 2012 Det kom der da ellers noget af en debat ud af smiley
    Sv650 med fuldkåbe er heller ikke noget dumt bud, men kan man købe uoriginale kåber til dem og hvad koster sådan en ca. med montering ?

• #84   28. aug 2012 Har haft flere sikringer der er gået og mangel på luft i dæk på VFR og CBR 400, og så springer knastkæden hele tiden, viste du at den er lavede af en cykel kæde?

• #85   28. aug 2012 @kram........ LOL. Da du spillede "mangel på luft" kortet. Mistede du sgu min stemme.... Hold da op en griner smiley :-)

• #86   28. aug 2012 bare rolig et dækskift så der er luft nok i igen.

Kommentér på:
Begynder Racer

Annonce