4.052 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 61 Svar

Skal jeg bruge ørepropper? Skal jeg bruge ørepropper?

Har lige igen været ude og trille en tur på GS'eren, og den har en Ixil potte uden dB-killeren i, og den lyder jo helt fantastisk.

Problemet er bare, at efter jeg har kørt en tur på en times tid, så har jeg sådan en følelse med hørelsen som om, at jeg har været på diskotek hele aftenen, og hørt høj musik i mange timer.

MC'ens lyd er ikke høj, og man synes ikke det er irriterende når man kører, men lyden fra potten er ekstremt dyb, specielt når den motorbremser og står i tomgang, og jeg tror det er dét der gør, at man får det underligt i ørene bagefter.

Bør jeg køre med ørepropper? Jeg vil helst ikke sætte dB-killeren i, da den kommer til at lyde fuldstændig som standard med den i.

Nogen der har erfaring med den slags? Og tager ørepropper også den dybe lyd, eller kun de høje?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal jeg bruge ørepropper?
  • #1   30. sep 2012 Prøv at se om ørepropper hjælper, de burde de vel gøre. :o)

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Svar: 155
    #2   30. sep 2012 Selvfølgelig skal du ikke bruge ørepropper. Du har givet din mc en lyd som nogen sikkert vil kalde unødig støj, så det mindste du kan gøre er da selv at nyde lyden.

• #3   30. sep 2012 det er heller ikke så meget lyden fra mcen der er et problem i længden men mere lyde fra vinden. man siger hvis man køre med 100 km/t lamer det med 100 decibel.

• #5   30. sep 2012 Det er da voldsomt dumt at ligge og høre musik med in-ear headset når man kører mc, men det er bare min mening, og når det oveni købet så er alt for højt. Men den regel med at man skal kunne høre udrykningskøretøjer gælder nok ikke mere.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #6   30. sep 2012 Jeg ville bruge ørepropper hvis du allerede har de der symptomer.

Det er den lavfrekvente vindstøj i din hjelm som dræber din hørelse - ikke lyden fra MC'en.

• #7   30. sep 2012 Jeg ville købe en hjelm der lukker lidt mere tæt om ørene. Shark har jeg selv købt med stor fornøjelse. Så der er ikke støj mere

• #8   30. sep 2012 Når jeg skal på længere ture bruger jeg også ørepropper. Der er primært pga vindstøjen.
    At høre musik vil jeg ikke mene er forsvarligt når man kører mc, og vil slet ikke anbefale det til nogen.

/Christian.

• #9   30. sep 2012 Hvilken hjelm har du? Du kan til nogle hjælme få et støjdæmpningssæt. Det er egentlig bare en ekstra kant rundt om hjælmen. Og den hjælper.
    Ellers køb en schubert, så bliver det ikke bedre.

Dette gir dig et lille indblik:
    (link fjernet)

• #10   30. sep 2012 måske en bedre hjelm der er mere lyddæmpet?

• #12   30. sep 2012 Hvis din mc larmer så meget, at du ikke selv kan holde det ud, så skal dB killeren i. Når du som ejer synes den larmer for meget, så synes dine omgivelser det med sikkerhed også.

• #13   30. sep 2012 De første 18 år af min mc karriere brugte jeg ALDRIG propper - kørte gladeligt til både Frankrig og Spanien med en støjende potte + en super Racing hjelm der absolut ikke var støj svag.

I dag har jeg så lettere nedsat hørelse - og er blevet klogere.
    Nu kører jeg på noget der sjældent kommer op på støjende hastigheder.

Kunne jeg gøre det om havde jeg valgt nogen gode øre propper og skånet mine ører.

• #14   30. sep 2012 Det har intet med MC`ens larm at gøre. Der er MEGET højfrekvent støj i en hjelm. Det kommer når vinden brydes på hjelmen. Det er forskelligt hvor slemt det er fra hjelm til hjelm. Dertil har mc´er også forskellig design og kåbeudformning, som gør støjen mere eller mindre når vinden rammer hjelmen, så ja ørepropper, medmindre du er ligeglad med nedsat hørelse og tinitus.

Selvom du køber en hjelm med lav vindstøj er den lavfrekvente støj der stadigvæk!

• #15   30. sep 2012 Ved alt over 100kmt,er det smart at køre med propper.Gør det selv(når jeg husker det )
    kører med schuberth hjelm,men den kan ikke erstatte propperne.......

• #16   30. sep 2012 Skal jeg længere end 30 km køre jeg altid med ørepropper. Det er lidt anderledes de første 5 min men så vænner man sig til det og så er det meget behageligt.

• #17   30. sep 2012 fandt lige denne liste...

mvh

http://www.industrialnoisecontrol.com/comparative-noise-examples.htm

• #18   30. sep 2012 http://www.isvr.co.uk/at_work/m_cycle.htm

(link fjernet)
    scroll ned på side 4 og 5

http://www.hearingtestlabs.com/motorcycle.htm

JA man skal bruge ørepropper!

• #19   30. sep 2012 svaret til dit spørgsmål er: Ja!

Selv den bedste hjelm har vindstøj som er dræbende for hørelsen over tid.
    Og med de rigtige propper kan du stadig høre udstødning buldre smiley

Hvis jeg skal meget mere end 5-10 klik har jeg propper i, ellers bliver jeg sgu ør i hovedet.

• #20   30. sep 2012 er så enig med dig bambusrakket! Men jeg er også generelt dum

men tvivler på man i en hjelm med ørepropper hører et udrykningskøretøj stadig tbh. Det øger min glæde af at køre mc meget, og da det ikke er en udskreven regel som så, eller værre end brian med sit 3000w rms anlæg så ser jeg intet galt i det personligt.

Det ender alligevel med ørepropperne glider ud og lægger i yderkanten af øret, så vindstøj kan jeg stadig høre masser af trods en fornuftig hjelm.

• #21   30. sep 2012 Har prøvet at køre med musik i ørerne på en langtur, men kunne ikke koncentrere mig ordentligt om kørslen. Rock og uptempo dance gør umiddelbart ikke noget godt for ens hastighed set med politiets øjne smiley

Hvis ørepropperne falder ud er de enten forkert størrelse eller sat forkert i øret.
    Har prøvet at bruge nogle der var for små som jeg måtte tage ud med en spidstang! Kan ikke anbefales smiley

• #22   30. sep 2012 auw! Yup mine bedste propper faldt ud engang, så må bruge nogle der ikke er så gode pt.

hører mere stille musik som "god is an astronaut" osv. pendler dagligt til arbejde, og så syntes jeg det er meget hyggeligt, med noget som lægger i baghovedet mens man kører.

• #23   30. sep 2012 Til dem der siger at jeg bare vil have andre til at høre på det: Som sagt, så larmer MC'en ikke særlig meget, ikke værre end at der kører en Brian-bil forbi med en ordentlig subwoofer. Det er de dybe toner som sagt.

Jeg skal ikke kunne sige om det vitterligt er MC'en, eller om det er den omtalte vindstøj, men jeg prøver at trille ud med ørepropper idag, og se om der er en stor forskel. Tak for svarene.

• #24   30. sep 2012 Det er vindstøjen. Også selvom det ikke føles som om det lyder højt.

• #25   30. sep 2012 "Skal jeg længere end 30 km køre jeg altid med ørepropper"

29km skader ikke din hørelse?

Hvis du stod med en betonhammer eller en vinkelsliber, ville du så os først tage høreværn på efter 10 minutter?

I med de ørepropper, så spændene er tinitus heller ikke.

• #26   30. sep 2012 Jeg har købt et Skullcandy headsæt der spiller afsindig godt og som lukker af nærmest ligesom ørepropper (de har en silikonekant) og så kan jeg høre musik samtidig smiley Jeg hører dog aldrig højere end at jeg stadig kan nyde lyden af min V-twin og hvis der skulle komme et udrykningskøretøj smiley

• #27   30. sep 2012 Musik og mc kørsel burde ligestilles med at snakke i håndholdt telefon !! DYBT UFORSVARLIGT i min verden.

Ørepropper er for at tage den skadelige vindstøj. Hvis man bruger dem fordi man ikke kan holde den unødvendige udstødnings støj ud. Så svare det jo til at man fyre helt op for anlægget med noget russisk punk. Og iføre sig sine peltor med P3, blot for at genere naboerne...........

Pil dog den vræle potte af hvis ikke engang du kan holde lyden ud !!!

• #28   30. sep 2012 flex kan du have plads til et headsæt i hjelmen?? Det lyder ret vildt, er din hjelm så ikke en smule for stor?

ja brian lad os da forhelvede fylde flere forbudsregler ind i landet nu når vi er i gang. Så kan betjentene begynde og stoppe alle mc'er, fordi de lige skal tjekke, om der lægger noget musik i hjelmen.. smiley

• #29   30. sep 2012 Vindstøj er årsagen. Vindstøj er årsagen. Vindstøj er årsagen. Vindstøj er årsagen. Vindstøj er årsagen.

I med ørepropper I med ørepropper I med ørepropper

• #30   30. sep 2012 Du kan også prøve med en hjelmhue, de tager en del vindstøj.

• #31   30. sep 2012 Elias G:
    Min hjelm kan ikke sidde mere fast uden at der skal bruges en vinkelsliber til at få den af igen smiley Den er dog så smart indrettet at der er gjort plads til at man kan have headsæt, høretelefoner eller lign i ørene når man har den på. Det eneste der er besværligt er når man skal have den af og på, men det vænner man sig til. Det er på ingen måde ubehageligt at have dem i når jeg kører smiley

• #32   30. sep 2012 Flex og Elias.

jeg har også købt Skullcandy headsæt og kan kun tilslut mig Flex. de er super god at køre med og de slutter tæt til. da de er in-ear fylder de ikke meget i hjelmen så det er ikke noget problem for mig.

• #33   1. okt 2012 (link fjernet)

Så læs lige det her igen Søren P.
    Som der også bliver linket til tidligere..

• #34   1. okt 2012 Søren P:
    Hvor køber du sådan nogle kantlister henne?

• #35   1. okt 2012 BTW tag nu ikke ordene fra folk der påstår at en hjelm kan erstatte propper i ørene, så hellere en hjelm der passer dit hoved og så et par gode propper i ørene, hvis du bevæger dig med hastigheder der nærmer sig det lovlige.

Hjelmvalg baseret på lyd er tåbeligt, medmindre du kan vælge mellem 2 der passer på hovedbollen, og hvor den ene er mere støjsvag end den anden, på netop DIN MC og til DIN kørestil etc.

Den hjelm som er lydsvag på en MC kan være frygtelig på en anden.

• #36   1. okt 2012 Søren P:
    Tusinde tak skal du ha' - jeg må forbi min lokale forhandler senere idag så smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #37   1. okt 2012 hvorfor hel.... skal folk have musik i ørene når de er ude, er de bange for deres egne tanker? Her tænker jeg mest når de er til fods eller på cykel. Når man snakker hjelme, glemmer man ofte den turbolens som mc skaber. På mange, især sports modeller, er det umuligt at hjelmen alene kan dæmpe nok.
    Det vil vise sig om du skulle have brugt propper, vi kender jo alle folk som ikke har mén af mange års støjpåvirkning. Jeg har støbte Phonax, de er ikke bedre end skumpropper til 3.85.

• #38   1. okt 2012 Mine formstøbte dæmper 15db og fjerner højfrekvente lyde.
    Så ingen problemer med at høre trafik eller andet
    Bruger dem til koncerter også
    koster omkring 1k og har holdt i 6 år indtil videre

• #39   1. okt 2012 Bruger form støbt audiovox den er monteret med et 12 dB filter. Og har 21 år og et par hundrede rockkoncerter og håndboldkampe på samvittigheden. Den virker stadig perfekt. Jeg kunne ikke leve uden smiley

• #40   6. okt 2012 Jeg har tilsyneladende en delvis anden tilgang til dit spørgsmålet end flertallet ud fra min skimning at dømme.
    Jeg kan desværre nikke genkendende til dit problem og jeg har personligt været en blanding af for lad og for optaget til at gøre noget ved problemet. Da jeg købte hjelm forsøgte jeg at finde et fornuftigt kompromis mellem vægt, sikkerhed, design og evt. lydproblemer. Trods dette har jeg (også) det angivne problem på den ene type af mine mc´ere. Og det skyldes udelukkende/primært et dårligt sammenfald af min højde og vindskærmens altid fremkomne vindhvirvler. -Jeg er sikker på at det er det der er problemet, idet vindstøjen er markant mindre hvis jeg enten strækker krop og hals eller synker ned over tanken. Så derfor bliver et af mine efterårs/vinterprojekter at løse dette problem. Idéerne går lige fra at skære af vindskærmen, ændre dens form og over til at lave min egen og helt anderledes konstruktion af vindskærmen. Tror ikke problemet er uoverstigeligt!
    Det med ørepropper hjar jeg prøvet. Det gav en anden lyd i ørerne men de var sq lige så smadret efter en køretur som de er uden. Desuden finder jeg det mega ubehageligt at køre med ørepropper. Desuden giver de mig en satans kløe i øregangen bagefter...........
    Håber du kan afprøve dele af mit svar, hvis du ikke allerede selv har været her omkring smiley

• #41   6. okt 2012 Du skal bruge ørepropper.. det gjorde jeg ikke de første mange år jeg kørte MC (og jeg kørte rigtig meget og hurtigt da jeg var yngre).. idag har jeg 50% nedsættelse af hørelsen på det ene øre og 40% på det andet øre.. men mine høreapparater gør da hverdagen del nemmere..

Men det er da ikke vildt fantastisk at have høreapparat på begge ører som 37-årig.. smiley

Bare mit input

• #42   7. okt 2012 Snehvide.. Formstøbte så er du ude over det problem du beskriver.
    Der findes også billigere alternativer. Det er med at prøve sig frem og finde dem (både billig som dyr) der sidder bedst og støjdæmper bedst. Alle øregange har forskellig form og størrelse

• #43   7. okt 2012 enig med Sebastian.. formstøbte er det at foretrække.. men må dog samtidig indskyde at der findes utroligt mange forskellige almindelige ørepropper, og man må prøve en del forskellige nogle for at finde som nogle som passer en selv...

• #44   7. okt 2012 Tak for inputtet Sebastian og Thore. Hvem sælger nogle I mener dur?

Jeg vil dog i første omgang (måske afledt af sædvane som rådgiver) forsøge at fjerne problemet, eller ihvertfald en stor del heraf ved kilden først - i mit tilfælde den omtalte vindskærm.

Jeg underkender på ingen måde nogles erfaringer med brug af ørepropper, men vil også gentage at RIGTIG mange andre ting spiller ind vedr. støj, og for mig at se er ørepropper en (måske?) sidste udvej og en slags symptombehandling efter min opfattelse.

En "dårlig" hjelm eller måske dårlig kombination af fører, mc-konstruktion og hjelm er også en oplagt mulighed at kigge på.

• #45   7. okt 2012 Jep, bare skift føreren ud, så slipper du for ørepropper smiley

Men det er vist også den eneste måde at gøre det på..

• #46   7. okt 2012 Du har tilsyneladende ikke læst de links jeg smed. Det er støj i ALLE hjelme. Skadeligt støj. Vindskærme tager nødvendigvis ikke alt støj, den kan give mere hvis du fx får turbulent luft henover hjelmen. Skal man fjerne støj med en vindskærm skal man op i noget der er stort!
    Selvom man synes der ikke er meget støj, så husk på at det er højfrekvent støj, det larmer ikke på samme måde som fx almindelig støj som du kender fra hverdagen.

Man kan ikke symptonbehandle med ørerpropper. Kommer man dertil er det allerede for sent, så har ørene taget skade. Ørepropper bruges til at undgå skader! Ikke til at fjerne skader man allerede har fået.

Mit råd er at du finder nogle ørepropper. Uanset hvordan du vender og drejer den, så er der skadelig støj i en hjelm

• #47   7. okt 2012 Jeg er sgu ret enig med Søren P:

Hvis lyden generer dig, hvorfor genere andre???? På med en standardpotte!!!!

Jeg har to MC-er, en gammel Intruder til sjov i gaden, og den laver en helvedes Larm!!! og så har jeg en ny VFR, der nærmest ikke siger noget som helst. VFR-en beholder standardpotten på - det er en lise ikke at skulle høre på larm når man kører flere timer i rap.

Også lige - Har du først klipeffekter i ørerne, så har du formentlig lydchock. Fortsat ignorering af dette, medfører ofte varig tinitus - og det er ikke noget at spøge med - så gør for h...... noget ved det her!!!

• #48   7. okt 2012 By the way - ørepropper.

Jeg er meget enig med Niels B. Jeg har haft flere forskellige formstøbte persontilpassede med og uden akustiske filtre i!!!

De bedste jeg endnu har haft er stadig EARsoft EAR snr =36. Jeg køber dem 200 ad gangen, og de koster ikke en skid. De er engangs, så man kan tage en håndfuld i jakkelommen og lade dem ligge der til når man vil/skal bruge dem.

...og så nuldres de før brug og passer til alle.

• #50   7. okt 2012 John P:

Yes, hvor svært kan det egentlig være:-)

• #52   7. okt 2012 Vides ej:-)

• #53   7. okt 2012 Bliv bare fornærmet nu, men... hvordan f..... man se på ørepropper som symptombehandling...Brug af ørepropper er en forebyggende indsats, ligesom kondomer er det i andre sammenhænge!

Vedvarende støj er skadelig allerede ved 80db.. så god støjdæmpning fåes bare ikke til kørsel på MC - selv ikke en EL-MC, så derfor så er ørepropper nødvendigt såfremt man ikke ønsker høreskader..

læs lidt om støj her http://www.amcentret.dk/default.asp?Action=Details&Item=507

• #55   7. okt 2012 Underligt spørgsmål...Der er da kun en der ved hvad du skal,og det er dig selv.Kan du holde ud og høre på det skal du slf ikke køre med noget.Larmer det for meget skal du havde propper i så nemt er det smiley

• #56   7. okt 2012 Jeg gad godt at spørge Jer - hvor mange af jer har tinnitus?? Så jer der har det, ved at det er et helvede... så jo - jeg er een af dem der lider af tinnitus, men som dog ikke er kommet af at køre mc - medfødt med svær hørenedsættelse.
    Så for himlens skyld få de propper i ørerne når I er ude og køre.....
    At jeg så måske ikke hører udryknings køretøjer - er normalt ingen problem - bruger øjnene og spejlene...

• #57   7. okt 2012 Jeg har tinitus og ikke mærkværdig nedsat hørelse- og mine ørepropper kan spille 96 db. Når folk fører en kedelig samtale kan du altid lade som om du ikke høre den og bruge undskyldningen at du har tinitus = win/win

• #58   7. okt 2012 Jeg vover lige skindet en sidste gang smiley ................
    Det virker tydeligvis som om nogle misforstår det jeg skriver. - I øvrigt "sjovt" med Thores henvisning til ét af de firmaer jeg har lavet rådgivningsopgaver for - også enkelte støjopgaver selvom det ikke er mit primærområde. Derfor kender jeg da i al beskedenhed en smule til støj og og forskellige muligheder for støjreduktion/eliminering.

Jeg skrev bl.a.:

Jeg vil dog i første omgang forsøge at fjerne problemet, eller ihvertfald en stor del heraf ved kilden først - i mit tilfælde den omtalte vindskærm.
    Jeg underkender på ingen måde nogles erfaringer med brug af ørepropper, men vil også gentage at RIGTIG mange andre ting spiller ind vedr. støj, og for mig at se er ørepropper en (måske?) sidste udvej og en slags symptombehandling efter min opfattelse.

Hvis ikke man fjerner et problem ved kilden/kilderne hertil er den normale betegnelse symptombehandling. En pendant kan vel være at man tager en hovedpinepille når man har hovedpine. Pillen fjerner ikke det der har udløst hovedpinen, men gør problemet tåleligt. Altså behandler man symptomet på, at der er noget galt. Heraf symptombehandling.
    I mit tilfælde bliver det først gjort ved at afskære en del vindskærmen subsidiært ændre formen på vindskærmen (efter doubbleBobble princippet).

Til orientering skrev jeg også netop:

En "dårlig" hjelm eller måske dårlig kombination af fører, mc-konstruktion og hjelm er også en oplagt mulighed at kigge på.

Jeg var lidt spændt på at høre en masse KONKRETE forslag til fantastiske ørepropper og selv om jeg tidligere har beskæftiget mig lidt med området ved jeg på ingen måde alt og der kommer jo jævnt tit noget på sikkerhedsområdet. Jeg synes dog det har været lidt småt med henvisninger.

Som jeg vist også skrev har jeg selv prøvet enkelte ørepropper herunder 3M´s EarSoft FX, Uvex x-Fit 200 par og et par andre lignende typer. Alle uden nogen som helst gavn i mit tilfælde. Derimod en masse ubehag under og efter brug herunder eksem i øregangen.

Men det viser måske netop på en relativt simpel måde hvor komplex "lyd" er. Faktsik havde vi en specialgruppe hos Grontmij Carl Bro som udelukkende var uddannet indenfor- og beskæftigede sig med lyd af de mere besværlige slags.
    At få lyd til at opføre sig som tiltænkt (eks koncertsale) er kompliceret og det samme gælder sådan set også i en del tilfælde når det gælder at minimere lyd.

Desuden kommer der forskellige personrelaterede faktorer som jeg dog ikke skal docere over her.

Med de forskellige ting jeg har skrevet in mente, må det være tydeligt, at problemet ikke altid, men heldigvis nogle gange, er simpelt at håndtere. Dette er sikkert forklaringen på, hvorfor nogle her i forum mener at have store gavn af ørepropper, hvor andre ingen gavn har og måske direkte har flere ulemper ved brugen som i mit eget tilfælde.

Nu koster de produkter jeg selv nævnte ikke særligt meget og jeg vil tro at man kan få 2 stk som en vareprøve eller få et par stykker af en håndværkerven. Så kan nogle af de utallige ørepropper ihvertfald prøves. Synes man det er virker er det jo godt. Synes man ikke de virker og bare ændrer tonerne/generne kan man jo så prøve videre til mere eller mindre avancerede og dyrere typer. -Man kán også som jeg foreslog forsøge at finde årsagen til problemet, og se om det er muligt at gøre noget her så man ikke generes mere. Mit gæt er, at det er der! smiley

• #59   7. okt 2012 Jeg gir en kasse pils til den der fjerner vindstøj ved hastighed i normal området, altså over 130 km/t

• #60   7. okt 2012 Jeg vil også gerne høre fra nogle der har minimeret problemet så vindstøjen er minimal/tålelig som mit sigte er. Jeg må dog indrømme at jeg i lighed med andre var lidt for hurtig da det oprindelige problem jo tilsyneladende udelukkende vedrører udstødningsstøj og ikke vindstøj. Men løsningsmodellen vedr. kildesøgning (og ikke symptombehandling) er dog den samme omend ophavsmanden ikke kan lide denne løsning smiley

• #61   24. okt 2012 jeg høre osse musik når jeg køre, kan ikke forstå folk siger det burde være ulovligt osv, jeg kan snildt høre hvad der sker omkring mig når jeg køre alligevel, og kan høre lige så meget som uden høre tlf. men høre osse musikken på et meget moderat niveau, musik virker beroligene på mig, og hjælper mig til og føle mig endnu mere fri når jeg køre.

• #62   25. okt 2012 ^My point exactly

• #63   25. okt 2012 Tja, hvis det virker for Jer - på mig virker det helt vildt åndssvagt at løse et støjproblem ved at aflede det med endnu mere lyd

• #64   25. okt 2012 Der findes plugs der virker som ørepropper og samtidig kan spille musik

• #65   9. dec 2012 Nu har jeg ikke læst hele tåden igennem, så beklager vis følgende er nævnt tidligere.

Jeg går ikke op iden slags, men jeg er sikker påa t du kan få ørepropper der specifikt dæmper lyden i forskelige frekvenser. Dette er ikke ørepropper koster koster 50 øre stykket, men nok en hel del mere - de speciallaves også ved jeg. Musikkere bruger dem.

Derudover så kan du få in-ears med activ støjfiltrering og disse er netop gode til konstante regelmæssige lyde, som fx den monotome lyd fra en motor.
    Jeg har tidligere haft sådanne nogle og de har fx dæmpe lyden fra motor og dæk i en bil, skinnelyd i et tog osv osv. Skide smart, men de koster jo også lidt - tilgængel kan du høre god musik samtidig smiley

• #66   9. dec 2012 Sådan et par vil jeg have til mod kæresten Emil!

Kommentér på:
Skal jeg bruge ørepropper?

Annonce