7.909 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Betydning af km-tal på mc Betydning af km-tal på mc

Nu er der efterhånden begyndt at blive flere og flere cykler de rhar gået 60-70-80-90.000 km. hvilket nok skræmmer en del købere. Ved den nok har være toppe før, men hvordan ser i på holdbarheden af motorer? Det er selvfølgelig et spørgsmål om hvordan der er kørt på den pågældene model, men hvis vi tager udgangspunkt i der er kørt forholdsvis pænt på den og som "de fleste" (Bare for at sætte folk lidt i bås) kører.
Jeg tænker på henholdsvis 600 ccm racere, 1000ccm race, 0-599 ccm cruisere, 600-999 ccm cruisere, 1000-? ccm cruisere & 1 stampere.

Kunne være interesant at høre folks meninger omkring de forskellige cykler.

Hold det nu i en sober tone smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Betydning af km-tal på mc
  • #1   9. okt 2012 ville aldrig købe en sportsmc der har gået over 50K

Men køber gerne en sportstourer der har gået 50K

har kørt mc i 12 år og ved godt hvad Km tal betyder for mc'er. derudover kommer antal af ejere gennem tiden.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #2   9. okt 2012 Km tal er af meget lidt betydning, da det ofte ikke kan dokumenteres.

Det vigtigste er hvordan motor og gearkasse lyder, stærkt efterfulgt af enhver form for vedligeholdelseshistorik.

• #3   9. okt 2012 Kan være jeg også skulle komme med min personlige holding.. smiley
    600 racer: Maks 50.000
    1000 racer: Maks 65.000
    0-599 cruisere: Maks. 100.000
    600-? cruisere: maks. 100.000
    1 Stampere: Maks 30.000

Nu er det selvfølgelig meget groft delt op og der vil altid være undtagelser, afhængig af hvordan den er passet og plejet, men bare for at generalisere lidt smiley

• #4   9. okt 2012 Ikke for at beskylde nogle for at lyve, men syntes det er tankevækkende som mange cykler fra 1995-2000 der kun har gået 15-30.000 km.

• #6   9. okt 2012 - jeg har på fire år kørt 4500km på min nuværende MC. Dvs med det forbrug ville den reelt have kørt under 20.000km siden den kom ud fra fabrikken. Mine dæk bliver ikke slidte, de bliver for gamle....

Og der er sikkert folk der kører mindre end jeg. Ser da ofte kina MC'er *host* der har kørt under 1000km smiley

• #7   9. okt 2012 Nu skrev jeg også at det var for at generalisere lidt. Altså hvordan folk reagerer på km ved en salgsannonce. Men interessant at høre de forskellige meninger. Niklas, mht. 1 stamper og den natur afhænger det lidt af maskinen smiley Div motarder køres nok anderledes end andre 1 stampere. ikke at folk med motarder konsekvent kører som var de på bane, men du ved hvad jeg mener smiley forhåbentlig smiley

• #8   9. okt 2012 Affjedring er nok et mere overset problem med mange km på klokken hvis dette ikke er renoveret eller helt skiftet.
    En karburator slides også.....
    Ellers ser jeg ingen problemer i mange km. Har feks en kammi som har en BB som har passeret over 200000km og den får noget gas. Ingen problem.
    En anden bekendt som har en GAMMEL GSX1100FJ som han stoppede med at lave service på (udover olie) den motorcykel kørte stadigvæk over 300000... skal dog siges at den ikke lød så godt længere.. men den kørte... så 50-80.000km hvis prisen er afstemt, så køb.

• #9   9. okt 2012 har 2 bueller af samme slags og årgang holdende i garagen. den ene har gået 9000 km og den anden over 60000 km.
    har haft dem på felt efter hinanden og der er ingen effekt forskel eller mer forbrug i olie på den der har gået længst.
    det der er alt afgørende for en mc er ikke km, men hvordan den er blevet kørt igennem tiden.

• #10   9. okt 2012 Køb efter stand og km så der er råd til at lave den igen hvis det går galt

• #11   9. okt 2012 Min k1 gsxr 750 har vel kørt omkring 60000km. Den synger lidt i 6. Gear og kører ellert fint.

• #12   9. okt 2012 Mark N du burde vide :en Buell blir ikke slidt,højst beskidt.
    undskyld trådspam.

• #13   9. okt 2012 Mit største problem med en maskine der har kørt langt, vil ikk være motoren, men alt det andet. Mange af de cykler har kørt 100.000km har udentvivl kørt "gode" km og ikk bare 5km med fuld hane ned til grillen. Har den kørt 100.000, var den nok brudt sammen inden, hvis den ikke er holdbar og i kvalitet. Min egen runder snart 70.000 og jeg kan sgu ikk mærke det overhovedet. En mc er ikke slidt op efter 50.000km ligesom en bil heller ikke er det efter 200.000. Men selvfølgelig kan alt jo ødelægges i de rette hænder.

Med de km ville jeg hellere bekymre mig om bremseskiver, pakdåser, lejere, bøsninger mm. og alle de andre ting som bliver slidt ved mange km, ofte kan en rep af flere af disse ting nemt overstige hvad en evt. ombytter motor koster

• #14   9. okt 2012 Det her afhænger utrolig meget af cykeltype og de tidligere ejere, så det bliver noget generelt.

Sportsmaskiner op til 600 cc, skal man nok være noget vågen overfor - de har jævnligt fået smæk.

Enbenere køres ofte lidt mere med omtanke, og dere bundtræk gør dem mindre udsatte - på den anden side 1 puls for hver 2 omdrejninger????

Cruisere inviterer sjældent til virkelig at få smæk, og er de rimelige, så betyder km-tallet sjældent meget.

Store touringmaskiner (800 cc og op) køres ofte af modne mennesker, der godt ved, hvad man ikke gør ved en MC og de bliver næsten altid kørt gennemvarme, så de kan som regel køre en bandsat masse km.

Jeg har to cykler - en gammel Intruder VS 750, der har kørt ca. 125000 og de går i hvert fald 200000 inden motoren skal lukke op igen. En eller to gange undervejs, skal den have nye koblingsplader og fjedre, og så er den gamle køler efterhånden begyndt at lække.

Så har jeg en ret ny VFR 1200. Den har trillet 35000 og har aldrig slået en forkert skid - det forventer jeg heller ikke, at den kommer til de næste 100000.

Men - de skal gås igennem af en kyndig under alle omstændigheder. Det er min erfaring at en cykel, der ikke er syg, heller ikke bliver det, hvis den behandles ordentligt. Er den syg, når du får den, bliver den oftest ved med at være det.

Revnede indsugningsgummier og membraner samt manglende synkronisering er ikke rigtige sygdomstegn. Det er grimme uregelmæssige metal-metal lyde.

• #15   9. okt 2012 Min vfr runder snart 80000. Det kan man ikke høre på den. og den bruger heller ikke olie eller noget. Tror det er meget med forskel fra maskine til maskine og fra mærke til mærke.

• #17   9. okt 2012 motoren kan jo være skiftet på en mc med mange km... på tællern.
    men klart prisen også skal være derefter...
    en motor er ikke svær og skaffe

• #18   9. okt 2012 Der har været en test mener det var BIke de kørte 60.000 km på en Kawasaki zx6 og åbnede den kan ikke finde den test på nettet der var være nogle der kan finde et link til den!????

• #19   9. okt 2012 ZX6R

• #20   9. okt 2012 Alle de dejlige motorcykler kan sgu meget mere end vi tror..

jeg må igen smide R1 kortet på bordet..

især der ved 2.35 min. inde er sgu nice.. den hoster lidt og køre så vider nice..

smiley smiley

mvh

(link fjernet)

• #21   9. okt 2012 En på et ninja galleri har gået 150.000 Miles på sin ninja 250r, han er desværre afgået ved døden, ved et mc uheld på den, udover en klippe. smiley Men det er altså en maskine der er tvunget til at lægge højt på skalaen i rpm, 90 km/t = 6,5-7k rpm i 6 gear ex. Mener ikke selv kilometer tal betyder det store, heller hvordan den har kørt / kører på prøveturen, samt service intervaller.

Desuden er motoren bare endnu en sliddel der ligsom mastercyllender, kobling, fjedre osv. skal skiftes før eller siden.

• #22   9. okt 2012 Er nu også af den overbevisning at at km ikke har lige så stor betydning som vedligehold. En mc kan være tæsket i smadder på 20k eller kørt med fuld service og passet og være meget bedre ved 80k end den første.

Min Gixxer har rundet 75k smiley

• #23   9. okt 2012 Som sagt de kan klare meget de motorcykler... også lidt vand og muder....

mvh

http://www.youtube.com/watch?v=yjBrpN9nmZQ&feature=player_embedded

• #24   9. okt 2012 Tror bare.det er dårlig vane for mig hvertfald, hurtigt at blive skræmt af km tal. smiley

• #25   9. okt 2012 tror mere at KM tal viser om sælger er reel eller en svindler helt ærligt.
    Fatter ikke at folk hopper på alle de gamle cykler aldrig har kørt over 30.000.

Så hellere en hvor km tal er ærligt, så har man da det at forholde sig til istedet for katten i sækken.

OG ja, jeg ved godt at der i enkelte tilfælde findes maskiner med mange år og få km på bagen

• #26   9. okt 2012 Min gamle r1 turbo havde kørt 85000 da jeg kom af med den, den var nu altid blevet passet og plejet, lød sund, havde kun lidt olieforbrug, hvilket formentlig var pga turbo eller paraplyer ved ventiler.

• #27   9. okt 2012 Det betyder mindre end de fleste tror.
    Halvdelen af de 90'er cykler med lavt km-tal, har kun det km-tal fordi speedometeret ikke viser at den har kørt 100.000 km mere.

ALLE motorcykler skal kunne køre mindst 100.000 km, og sikkert også det dobbelte eller 3 dobbelte, hvis den ellers er passet, og ikke kørt for hårdt.

• #29   9. okt 2012 Min ZX9R fra 1999 har kørt lige over 100K og den triller satme bare der ud af uden at brokke sig på nogle måder... smiley
    Stadig fuld af liv , gak og løjer smiley

• #30   9. okt 2012 Min SuperTenere rundede 257.000 i weekenden, samtidigt valgte den at komme med en lyd der lød lidt som "jeg vil have ny plejlstang tak".
    Der sluttede min sæson desværre, men min kærlighed til den er ikke blevet mindre, den bliver renoveret i vinterkulden og er klar til foråret.

Den har fået lige dele tæv og kærlighed. Jeg må desværre indrømme en del tæv uden helt den forskrevne opvarmningstid, men omvendt har den fået overdrevet service. Den har fanme gjort det godt ;O)

Alle lejer i svinger etc. er løbende tjekket/skiftet og bagdæmperen samt forgaffel er serviceret og i øvrigt wilbers i begge ender.

Jeg tror uden pis at min er et bedre køb en mange af de der har kørt langt mindre og tit er det jo alligevel løgn.

Når det er sagt købte jeg heller ikke en pumpet racer men 100.000 på klokken med mindre der var dokumentation på en gennemgribende overehaling.. Ikke bare motor men alle sliddele.

• #31   9. okt 2012 Tit bliver der noget omkring 50.000 og så igen 100.000, men bikes er jo også mere pumpet end biler, næsten alle kører med flere omdr.
    Rekorden er en FJ 1200 der kørte over en million med 2 motorer, i UK...........

• #32   13. okt 2012 Den bedste olie, det er ikke det samme som den dyreste, ordentlig opvarmning inden man beder den om at bestille noget, regelmæssigt skift af diverse væsker og filtre og så få småture som muligt. Så holder det meste motorværk meget længe. Motorcykler og biler fra ordentlige producenter har ikke skodmaterialer eller dårlige konstruktionsprincipper, så kilometer betyder ikke ret meget isoleret set.
    Dengang jeg begyndte at køre bil og MC var det helt normalt at en bilmotor var slidt op efter 100k, og en MC der havde gået 30k var absolut over sidste salgsdato og saneringsmoden. Måden der er kørt og vedligeholdt på, betyder meget mere end hvor langt der er kørt. Ordentlig vedligehold er alfa og omega. Det er som englænderne sige "A stitch in time, will save you nine".

Et par tyskere kørte jorden rundt på en Zundapp med sidevogn for mange år siden. Da de kom hjem skilte man det hele ad på fabrikken og udmålte det. Bortset fra højre cylinder der havde siddet i læ af en jerrycan og derfor konstant kørt for varmt, holdt resten af delene sig inden for fabrikstolerancen for nye dele.

• #33   13. okt 2012 http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=278021

• #34   13. okt 2012 Var lige ved at poste det som Jakob gjorde smiley

Følger i øjeblikket ham amerikaneren her også, som er tæt på 500.000 km på sin v-strom 1000.

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,18015.msg182336.html#msg182336

• #35   13. okt 2012 lidt ned på side, lidt flere km..

mvh

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=278021&page=10

• #36   14. okt 2012 Er der ikke nogle der kan finde eller har det link til det, er ret sikker på det var BIKE der kørte 60.000km på en zx6r og efterfølgende havde den skilt af der var en lang artikel om det kan bare ikke lige finde den.....

• #37   26. okt 2012 Lidt spam, men:
    Super tråd. Som absolut ny og grøn på området er det lækkert at se mange mennesker være så enige så der rent faktisk er noget hold i det der bliver skrevet. Mange gode ting at kigge efter nu man er på jagt efter noget med to hjul som ikke skal fremdrives manuelt smiley

• #38   27. okt 2012 http://www.youtube.com/watch?v=gs8I8fYNNG0

• #39   27. okt 2012 Til Dem der ikke gider se 6 min er det en CBR f4i der runder 200.000 km smiley

• #41   27. okt 2012 Ca. 321869km Det er nu ret flot.. Men igen, det er jo også en Honda smiley

• #42   14. dec 2012 Jeg har lige købt ny,brugt maskine. Jeg kikkede på 7 maskiner. Den ene havde kun gået 54.000km og var ikke i god stand. Så kikkede jeg på en der havde kørt 119.000km den var i rigtig god stand, den havde også udfyldt serviceog og kun 2 ejer.

• #43   14. dec 2012 Jeg kikkede på 600ccm sport maskiner

• #44   14. dec 2012 wow udfyldt service bog med 119.000km?! hvorfor så ikke lærer at gøre det selv, og sparer voldsomt mange penge. den skal vel til service hver 6000km. det er jo næsten en ny mc ^^

• #45   14. dec 2012 ja når det er en gammel maskine, og hænderne er nogenlunde skruet rigtig sammen kan man spare mange penge. feks var 2gear ikke helt godt mere, fik et tilbud på renovering af 2gear(gaffelskifter+gearhjul) på ca. 8-9000kr.
    bestilte ny motor istedet til den halve pris incl fragt.(den nye snurre perfekt)

Kommentér på:
Betydning af km-tal på mc

Annonce