5.332 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
37 Svar
Nummerplade-sæson afslutning. Nummerplade-sæson afslutning.
Godaften MCister.
Så slutter sæsonen desværre snart, nok ikke for alle..men for størstedelen af os.
I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvad jeg lige gør med nummerpladen, nogen afmontere den og aflevere den på motorkontoret, andre kører den ind med pladen på?
Hvordan hænger reglerne sammen?
Jeg håber i kan hjælpe!
Kenneth.
0 synes godt om
apr 2011
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 162 Svar: 1.091
Du har betalt din årlige forsikring trods den kun dækker 9 mdr.
Ellers kunne du også rende til syn hvert andet år, med "ny" ejer hver gang
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
Ansvar gælder året rundt, derfor er det ok at beholde pladerne på
Det er blot kasko forsikringen der ikke gælder i vintermånederne - as far as I know :o)
mar 2007
Følger: 36 Følgere: 81 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 1.079
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
aug 2011
Kasko dækker "kun" 1/3 - 30/11
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Nix... Med mc blev reglerne lavet om for år tilbage. Og en mc er det eneste køretøj som i danmark kan have plade på, uden gældende ansvarsforsikring.
aug 2011
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Jeg gætter på at regler må være de samme indenfor hvert selskab - tror ikke de laver særaftaler lige på dette punkt.
I alm. brand er du forsikret året rundt.
Selvom jeg selvf. kører mest i de varme måneder, så fornægter jeg bestemt ej heller en dejlig tør vinterdag med solskin. Sidder sq allerede og får den der dejlige fornemmelse (ja altså hvad angår mc-kørsel.......
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.873
Jeg har undersøgt det flere gange og har endnu aldrig kunnet finde noget om det.
jul 2010
-Det følger imidlertid mangeårig praksis, så jeg tror næppe der er noget ulovligt i det. Hvis jeg skal komme med en potentiel plausibel vurdering TROR jeg at du stadig er forsikret MEN at forsikringsselskabet VIL gøre regres gældende, og så kan man s.... komme godt ud at sk... hvis man laver ulykker
aug 2011
Det indebærer at pladerne fysisk skal afmonteres fra bilen og opbevares et andet sted. Der er i de 3 mdr (minimum periode) IKKE ansvar på den blot forsikret mod tyveri, brand, hærværk o.lign. Så det ER muligt at have plader til (ikke på) et køretøj uden ansvarsforsikring
jul 2010
Men jeg tror måske også at der i de forskellige indlæg er lidt forskellige situationer, som ikke er præcis den samme.
1. forsikringen er gældende hele året.
2. pladerne beholdes, men forsikringsklausul på fx 3 mdr.
3. pladerne SKAL afleveres (troede ikke selskaberne gad dette længere
4. Henriks indlæg. Pladerne skal afmonteres og opbevares "et andet sted"
ad sp. 2: Afleder så spørgsmål som fx:
a) er du dækket af den lovpligtige fors. hvis du alligevel kører og foranlediger skade på andre eller andres ejendom?
b) vil forsikringen gøre regres.
og måske kan andre aflede yderligere sp. Måske skal man være lidt mere specifik når man svarer, hvis ikke forvirringen skal blive total *SSS* (oprigtigt og venlig ment til alle - herunder mig selv
aug 2011
ja der er ganske sikkert forskel fra selskab til selskab og sikkert også internt i selskaberne
ved FDM forsikring (under lærestanden) gælder følgende for mine mc'er:
- ansvar gælder året rundt
- kasko gælder normalt fra 1/3 - 30/11, vinterkørsel kan tilkøbes
hvis man vælger at få stilstandsforsikring på sine køretøjer gælder det at pladerne skal afmonteres og være fysisk placeret et andet sted end i / på bilen. For bil er perioden min 3 mdr og for mc min 6 mdr.
jun 2004
Nummerpladerne har noget med indregistreringen at gøre. Ikke forsikringen.
At forsikringen beslutter at de ikke vil dække i vinterperioden har ikke noget med indregistreringen at gøre.
Jeg er helt sikker på at køretøjet stadig er indregistreret så længe man er herre over nummerpladerne. Om de er monteret eller opbevares hos forsikringen er ligegyldigt.
Hvis dette ikke er tilfældet, så skulle man jo have vægtafgiften refunderet for vintermånederne. Det er der vist ikke nogen der får?
aug 2011
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 311
aug 2011
så de har noget med hinanden at gøre
jul 2010
Men det understreger måske netop det jeg skrev, at vi alle skal være mere specifikke når vi skriver, da der er flere bolde i luften her
Henrik skrev: a der er ganske sikkert forskel fra selskab til selskab og sikkert også internt i selskaberne
Jeg kan ikke forestille mig at der indenfor samme forsikringssellskab er forskellige procedurer...... og dog. Men hvis der skal være en anelse fornuft må det være noget med et bevidst tilkøb og ikke blot en del af den sædvanlige prisforhandling med selskaberne ?
jun 2004
så de har noget med hinanden at gøre
Henrik O, vi er helt enige. Jeg fik mig ikke udtrykt rigtig.
Jeg påstår, at man ikke kan have nummerplader på et køretøj uden ansvarsforsikring. Og det uanset om de sidder på køretøjet eller opbevares et andet sted.
aug 2011
På grund af det administrative arbejde ændrede forsikringsselskaberne for en del år tilbage praksis (sikkert fulgt af en lovændring) så man selv er ansvarlig for demontage og opbevaring af pladerne under stilstand.
kort sagt; kan man godt have plader til (men ikke på) et køretøj der ikke er ansvarsforsikret og det er selvfølgelig ulovligt at køre i køretøjet under stilstandsforsikringen!
Medmindre man lejer prøveskilte. I dette tilfælde er køretøjet så ansvarsforsikret gennem disse, men stilstanden gælder ikke for kaskoskader ifm uheld under kørsel. Forvirret?
jun 2004
Det må du bevise.
Så længe nummerpladerne ikke er indleveret til motorkontoret eller hvad det nu hedder i dag, så er jeg helt sikker på det er ansvarsforsikret. (Ind til du beviser noget andet)
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Det letteste vil være at læse forsikrings betingelserne igennem. jeg har topdanmark. og har IKKE ansvar på mine cykler i dec-jan og feb !! men pladerne bliver siddende på. reglerne for indlevering blev ændret for år tilbage, før dette skulle vi altid indlevere pladerne hos forsikringen. og have et hellevedes hus når vi alle skulle have dem igen 1 marts, og et frygtelig hus når pladen var blevet væk i vinterens løb..
Jeg gider ikke rode rundt for at afklare andre selskabers politik. blot for ævlens skyld... dem der synes det er et problem bør kontakte deres selskab, og må da gerne poste en besked derefter, så vi kan se hvor mange selskaber der følger samme politik som Top ( hvilket jeg tror er de fleste)
H Brian
aug 2011
bydeform eller ej, så agter jeg ikke en gang at bruge ½ minut på at åbne mine policer og kopiere teksten til dig, for at jeg kan BEVISE noget du ikke tror på.
dagens smil er reddet for mit vedkomne, kan I alle have en god søndag :o)
jun 2004
(link fjernet)
mar 2010
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 27
2 HVOR OG HVORNÅR DÆKKER FORSIKRINGEN?
2.1 Forsikringen dækker i Danmark og i de lande, som er tilsluttet Grøntkort-ordningen.
2.2 Er der tegnet anden forsikring for kørsel i udlandet, dækker denne forsikring subsidiært.
2.3 Forsikringen dækker skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel i perioden
1. marts til og med 31. oktober.
2.4 Omfatter forsikringen kaskoforsikring, dækkes i perioden 1. november til og med 29. februar kaskoskade (se punkt 18), bortset fra skade opstået i forbindelse med kørsel med den forsikrede motorcykel.
2.5 Skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel og opstået i forbindelse med kørsel i perioden 1. november til og med 29. februar er kun dækket, hvis det fremgår af policen, at der er tegnet tillægsforsikring for det.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Men jeg tror da bare jeg prøver mit selskab. Jeg havde haft det i tankerne, men nu var det jo lørdag jeg gik med tankerne om det, så tænkte at jeg også ville prøve her
God søndag til alle!
aug 2011
hvad skal jeg bruge sidste linje til?
Helt uenig Helt enig
-----
Men som sagt er jeg temmelig ligeglad om du forstår eller ikke!
Jeg ved blot hvordan jeg har gjort de sidste åringe i samarbejde med mit selskab. Og jeg har ikke haft besøg af politiet, mens bilen har været stilstandsforsikret (ingen dækning for kørselsrelaterede skader) i både 3 og 4 måneder.
Om selskabet klarer den ved at bibeholde ansvarsdækningen og så blot kræve regres for ansvarsskader under kørsel i stilstandsperioden ved jeg ikke og agter for så vidt heller ikke at finde ud af det!
-----
Som skrevet står tidligere er der forskel på forsikringer.
Dette er vilkårene for FDM forsikring:
https://www.lb.dk/Forsikringer/Koeretoejer/Motorcykelforsikring/~/media/LB/Files/Forsikringer/Motorcykel/Vilkaar_Motorcykelforsikring_oktober_2012.ashx
læg specielt mærke til stk 2.a 2.b 2.c
https://www.fdmforsikring.dk/Forsikringer/Koeretoejer/Motorcykelforsikring/Daekning
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
Henter den igen når geden skal på gaden igen.
Har ansvar ved GF.
Det ser jeg ikke de store udfordringer i??
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Jeg er forsikret ved Mondux, og har kontaktet dem for at få svaret
jul 2010
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
da jeg havde GF skulle jeg blot ringe ind..
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
det koster ikke mig noget i forsikring ved gf fra jeg stiller den ind til jeg tager den ud igen.
jul 2010
Så kan man jo s¨å godt begynde at overveje om ikke bare de har spredt udgiften fra frimånederne ud over de andre måneder *S*. -Måske ender det bare ud i en "strid om ord/definitioner"
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
Min vil de have, - fint med mig, - jeg skal ikke bruge den uden for sæsonen..
jul 2010
Nummerplade-sæson afslutning.