5.332 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Nummerplade-sæson afslutning. Nummerplade-sæson afslutning.

Godaften MCister.

Så slutter sæsonen desværre snart, nok ikke for alle..men for størstedelen af os.
I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvad jeg lige gør med nummerpladen, nogen afmontere den og aflevere den på motorkontoret, andre kører den ind med pladen på?
Hvordan hænger reglerne sammen?
Jeg håber i kan hjælpe!

Kenneth.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nummerplade-sæson afslutning.
  • #1   27. okt 2012 Du triller den bare i vinterhi MED nummerpladen på smiley

Du har betalt din årlige forsikring trods den kun dækker 9 mdr.

Ellers kunne du også rende til syn hvert andet år, med "ny" ejer hver gang smiley

• #2   27. okt 2012 hvis du afleverer pladen kommer du til at betale for en ny til foråret, så lad være med det smiley

Ansvar gælder året rundt, derfor er det ok at beholde pladerne på smiley

Det er blot kasko forsikringen der ikke gælder i vintermånederne - as far as I know :o)

• #3   27. okt 2012 min bliver på, tiltrods for den ikke dækker kørsels delen på kasto dækker tyveri og hærværk stadig, så aflevere ikke min plade nogen steder, gider heller ikke til syn hvert år...

• #4   27. okt 2012 Haha satme god humor der smiley

• #6   27. okt 2012 afaik, så gælder ansvar ikke om vinteren, medmindre man har aftalt andet. Sådan er det hvertfald hos mondux (kasko dækker stadig tyveri/brand, i aflåst skur/garage/lokale). Men man må stadig beholde pladerne. Har aldrig hørt om nogle der aflevere deres plader, der skulle intet ske ved at beholde dem på. no worries

• #8   27. okt 2012 Har lige kontrolleret med policen (altså forsikringspolicen!) og ansvar dækker året rundt - ellers vil polisen (dem i reklamebilerne) helt sikkert gerne have pladerne.

Kasko dækker "kun" 1/3 - 30/11 smiley så er det godt jeg også har varanen, til de mørke måneder :-b

• #9   27. okt 2012 @henrik.

Nix... Med mc blev reglerne lavet om for år tilbage. Og en mc er det eneste køretøj som i danmark kan have plade på, uden gældende ansvarsforsikring.

• #10   27. okt 2012 @ Brian S - ok smiley kom også selv i tvivl derfor jeg kontrollerede med mine forsikringspapirer og begge cykler er der ansvar på året rundt. Ingen kasko på varanen overhovedet og 3 mdr uden på chrom færgen smiley

• #12   28. okt 2012 kommer jo helt an på hvilket selskab man har, i gf ringer jeg bare ind dagen før jeg køre til hi også ringer jeg dagen før jeg henter den igen, så koster det gratis i de måneder, men har heller ikke kasko på min bike, så brand og tyveri dækker heller ikke alligevel, men ring da til dig selskab og hør, men det koster 580 når du skal have en ny plade

• #13   28. okt 2012 Ja som det jo fremgår afhænger det af den aftale man har med sit forsikringsselskab, så er man i tvivl er det, undskyld udtrykket, lidt fjollet at spørge her. Man er på usikker grund hvis man tager andres ord for hvordan man selv er forsikret - det kan sikkert give en gevaldig/ubetalelig regning, hvis man kører og det går galt og samtidig ikke er forsikret.......... -og for mig at se er det bestemt heller ikke lettere i forhold til at tage telefonen eller skrive en mail til sit selskab desangående.
    Jeg gætter på at regler må være de samme indenfor hvert selskab - tror ikke de laver særaftaler lige på dette punkt.
    I alm. brand er du forsikret året rundt.
    Selvom jeg selvf. kører mest i de varme måneder, så fornægter jeg bestemt ej heller en dejlig tør vinterdag med solskin. Sidder sq allerede og får den der dejlige fornemmelse (ja altså hvad angår mc-kørsel....... smiley )

• #14   28. okt 2012 Brian S, den med at reglerne skulle være lavet om, må du godt bevise.
    Jeg har undersøgt det flere gange og har endnu aldrig kunnet finde noget om det.

• #15   28. okt 2012 Matthias: ja ved nærmere eftertanke kunne det da være interessant at få "opklaret", hvordan tingene hænger sammen, for ved nærmere eftertanke lyder det faktisk meget underligt.
    -Det følger imidlertid mangeårig praksis, så jeg tror næppe der er noget ulovligt i det. Hvis jeg skal komme med en potentiel plausibel vurdering TROR jeg at du stadig er forsikret MEN at forsikringsselskabet VIL gøre regres gældende, og så kan man s.... komme godt ud at sk... hvis man laver ulykker smiley

• #16   28. okt 2012 Jeg har stilstands forsikring på den ene af mine biler vinteren over.

Det indebærer at pladerne fysisk skal afmonteres fra bilen og opbevares et andet sted. Der er i de 3 mdr (minimum periode) IKKE ansvar på den blot forsikret mod tyveri, brand, hærværk o.lign. Så det ER muligt at have plader til (ikke på) et køretøj uden ansvarsforsikring smiley

• #17   28. okt 2012 Henrik: Øhhhh opbevares "et andet sted". er det hos forsikringsselskabet?

Men jeg tror måske også at der i de forskellige indlæg er lidt forskellige situationer, som ikke er præcis den samme.

1. forsikringen er gældende hele året.
    2. pladerne beholdes, men forsikringsklausul på fx 3 mdr.
    3. pladerne SKAL afleveres (troede ikke selskaberne gad dette længere smiley ) pga manglende dækning i x antal mdr.
    4. Henriks indlæg. Pladerne skal afmonteres og opbevares "et andet sted"

ad sp. 2: Afleder så spørgsmål som fx:
    a) er du dækket af den lovpligtige fors. hvis du alligevel kører og foranlediger skade på andre eller andres ejendom?
    b) vil forsikringen gøre regres.

og måske kan andre aflede yderligere sp. Måske skal man være lidt mere specifik når man svarer, hvis ikke forvirringen skal blive total *SSS* (oprigtigt og venlig ment til alle - herunder mig selv smiley )

• #18   28. okt 2012 De skal blot opbevares et andet sted end i / på bilen ifm stilstandsforsikring smiley

ja der er ganske sikkert forskel fra selskab til selskab og sikkert også internt i selskaberne smiley

ved FDM forsikring (under lærestanden) gælder følgende for mine mc'er:
    - ansvar gælder året rundt
    - kasko gælder normalt fra 1/3 - 30/11, vinterkørsel kan tilkøbes

hvis man vælger at få stilstandsforsikring på sine køretøjer gælder det at pladerne skal afmonteres og være fysisk placeret et andet sted end i / på bilen. For bil er perioden min 3 mdr og for mc min 6 mdr.

• #19   28. okt 2012 Jamen i blander tingene sammen.
    Nummerpladerne har noget med indregistreringen at gøre. Ikke forsikringen.
    At forsikringen beslutter at de ikke vil dække i vinterperioden har ikke noget med indregistreringen at gøre.
    Jeg er helt sikker på at køretøjet stadig er indregistreret så længe man er herre over nummerpladerne. Om de er monteret eller opbevares hos forsikringen er ligegyldigt.
    Hvis dette ikke er tilfældet, så skulle man jo have vægtafgiften refunderet for vintermånederne. Det er der vist ikke nogen der får?

• #20   28. okt 2012 Har ligesom Henrik også stilstand på min bil om vinteren. Og der skal pladerne også tages af og opbevares i et andet rum end det bilen står i. Skal ikke aflevere dem nogen steder. Og sådan gør jeg også med min mc.

• #21   28. okt 2012 @ Matthias H. M. - ikke helt rigtigt. Ansvarsforsikring er lovpligtigt og derfor skal alle indregistrerede køretøje have ansvarsforsikring. Hence forsikringsbevis ifm nye plader smiley

så de har noget med hinanden at gøre smiley

• #22   28. okt 2012 Ja Henrik .-) - jeg tror sq det er Matthias der lige smutter lidt i svinget :-))))))) (humoristisk ment også/især i forhold til dig Matt)
    Men det understreger måske netop det jeg skrev, at vi alle skal være mere specifikke når vi skriver, da der er flere bolde i luften her smiley

Henrik skrev: a der er ganske sikkert forskel fra selskab til selskab og sikkert også internt i selskaberne smiley
    Jeg kan ikke forestille mig at der indenfor samme forsikringssellskab er forskellige procedurer...... og dog. Men hvis der skal være en anelse fornuft må det være noget med et bevidst tilkøb og ikke blot en del af den sædvanlige prisforhandling med selskaberne ?

• #23   28. okt 2012 "@ Matthias H. M. - ikke helt rigtigt. Ansvarsforsikring er lovpligtigt og derfor skal alle indregistrerede køretøje have ansvarsforsikring. Hence forsikringsbevis ifm nye plader

så de har noget med hinanden at gøre smiley "

Henrik O, vi er helt enige. Jeg fik mig ikke udtrykt rigtig.
    Jeg påstår, at man ikke kan have nummerplader på et køretøj uden ansvarsforsikring. Og det uanset om de sidder på køretøjet eller opbevares et andet sted.

• #24   28. okt 2012 Der må IKKE sidde nummerplader på et køretøj UDEN det er ansvarsforsikret! Netop derfor SKAL man fjerne pladerne ifm stilstandsforsikring.

På grund af det administrative arbejde ændrede forsikringsselskaberne for en del år tilbage praksis (sikkert fulgt af en lovændring) så man selv er ansvarlig for demontage og opbevaring af pladerne under stilstand.

kort sagt; kan man godt have plader til (men ikke på) et køretøj der ikke er ansvarsforsikret og det er selvfølgelig ulovligt at køre i køretøjet under stilstandsforsikringen!
    Medmindre man lejer prøveskilte. I dette tilfælde er køretøjet så ansvarsforsikret gennem disse, men stilstanden gælder ikke for kaskoskader ifm uheld under kørsel. Forvirret? smiley

• #25   28. okt 2012 Den tror jeg ikke på.
    Det må du bevise.
    Så længe nummerpladerne ikke er indleveret til motorkontoret eller hvad det nu hedder i dag, så er jeg helt sikker på det er ansvarsforsikret. (Ind til du beviser noget andet) smiley

• #26   28. okt 2012 @Mathias.

Det letteste vil være at læse forsikrings betingelserne igennem. jeg har topdanmark. og har IKKE ansvar på mine cykler i dec-jan og feb !! men pladerne bliver siddende på. reglerne for indlevering blev ændret for år tilbage, før dette skulle vi altid indlevere pladerne hos forsikringen. og have et hellevedes hus når vi alle skulle have dem igen 1 marts, og et frygtelig hus når pladen var blevet væk i vinterens løb..

Jeg gider ikke rode rundt for at afklare andre selskabers politik. blot for ævlens skyld... dem der synes det er et problem bør kontakte deres selskab, og må da gerne poste en besked derefter, så vi kan se hvor mange selskaber der følger samme politik som Top ( hvilket jeg tror er de fleste)

H Brian

• #27   28. okt 2012 @ Mathias - nu stopper du smiley at du ikke tror på det må være op til dig selv smiley

bydeform eller ej, så agter jeg ikke en gang at bruge ½ minut på at åbne mine policer og kopiere teksten til dig, for at jeg kan BEVISE noget du ikke tror på.

dagens smil er reddet for mit vedkomne, kan I alle have en god søndag :o)

• #28   28. okt 2012 Ufatteligt at i ikke forstår. Læs især sidste line her:
    (link fjernet)

• #29   28. okt 2012 jeg har lokalforsikring og den ser sådan ud ingen ansvar mellem 31-10 til 1-3 kun min kasko

2 HVOR OG HVORNÅR DÆKKER FORSIKRINGEN?
    2.1 Forsikringen dækker i Danmark og i de lande, som er tilsluttet Grøntkort-ordningen.
    2.2 Er der tegnet anden forsikring for kørsel i udlandet, dækker denne forsikring subsidiært.
    2.3 Forsikringen dækker skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel i perioden
    1. marts til og med 31. oktober.
    2.4 Omfatter forsikringen kaskoforsikring, dækkes i perioden 1. november til og med 29. februar kaskoskade (se punkt 18), bortset fra skade opstået i forbindelse med kørsel med den forsikrede motorcykel.
    2.5 Skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel og opstået i forbindelse med kørsel i perioden 1. november til og med 29. februar er kun dækket, hvis det fremgår af policen, at der er tegnet tillægsforsikring for det.

• #30   28. okt 2012 .....så fik vi da sat gang i en debat, det må være fordi det er for koldt til at køre smiley
    Men jeg tror da bare jeg prøver mit selskab. Jeg havde haft det i tankerne, men nu var det jo lørdag jeg gik med tankerne om det, så tænkte at jeg også ville prøve her smiley
    God søndag til alle!

• #31   28. okt 2012 Sober tone du holder dig ellers... :o)
    hvad skal jeg bruge sidste linje til? smiley

Helt uenig Helt enig
    -----
    Men som sagt er jeg temmelig ligeglad om du forstår eller ikke!

Jeg ved blot hvordan jeg har gjort de sidste åringe i samarbejde med mit selskab. Og jeg har ikke haft besøg af politiet, mens bilen har været stilstandsforsikret (ingen dækning for kørselsrelaterede skader) i både 3 og 4 måneder.
    Om selskabet klarer den ved at bibeholde ansvarsdækningen og så blot kræve regres for ansvarsskader under kørsel i stilstandsperioden ved jeg ikke og agter for så vidt heller ikke at finde ud af det! smiley

-----

Som skrevet står tidligere er der forskel på forsikringer.

Dette er vilkårene for FDM forsikring:

https://www.lb.dk/Forsikringer/Koeretoejer/Motorcykelforsikring/~/media/LB/Files/Forsikringer/Motorcykel/Vilkaar_Motorcykelforsikring_oktober_2012.ashx

læg specielt mærke til stk 2.a 2.b 2.c

https://www.fdmforsikring.dk/Forsikringer/Koeretoejer/Motorcykelforsikring/Daekning

• #32   30. okt 2012 Henrik har ret!

• #33   31. okt 2012 Jeg har sgu lige afleveret min - får penge tilbage for de resterende måneder, som jeg allerede har betalt for.

Henter den igen når geden skal på gaden igen.

Har ansvar ved GF.

Det ser jeg ikke de store udfordringer i??

• #34   31. okt 2012 Min bliver på!
    Jeg er forsikret ved Mondux, og har kontaktet dem for at få svaret smiley

• #35   31. okt 2012 Og os ved alm. Brand kan være fuldstændigt ligeglade da vi kan kører hele året for pengene................... smiley

• #36   1. nov 2012 Lasse, aflevere pladen ligefrem?

da jeg havde GF skulle jeg blot ringe ind..

• #37   1. nov 2012 snehvide:
    det koster ikke mig noget i forsikring ved gf fra jeg stiller den ind til jeg tager den ud igen.

• #38   1. nov 2012 Det kan du jo godt mene :-), men lad os så prøve at sammenligne priser. Jeg kan selvf. ikke garantere at min er lavest, men jeg vil forvente at den ligger blandt de billigste.
    Så kan man jo s¨å godt begynde at overveje om ikke bare de har spredt udgiften fra frimånederne ud over de andre måneder *S*. -Måske ender det bare ud i en "strid om ord/definitioner" smiley

• #39   1. nov 2012 Mirza

Min vil de have, - fint med mig, - jeg skal ikke bruge den uden for sæsonen.. smiley

• #40   1. nov 2012 Jamen er der ikke sæson alle 12 mdr? smiley her i DK er man da nødt til at bruge de få solskinsdage og tørvejr der er. Det der med temperaturen er da bare et spørgsmål om påklædning, div. varmeaggrgater m.v....... eller......... *SS*

Kommentér på:
Nummerplade-sæson afslutning.

Annonce