{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vinteropbevaring hvad gør i andre ?
  • #1   29. okt 2012 min står i skuret og det har den ikke taget skade af smiley der er tørt men koldt

  • #2   29. okt 2012 Intet ... fortsætter bare sæsonen og bliver det for koldt så går jeg ind og drikker kaffe

  • #3   29. okt 2012 Stiller den ind i skuret, og i år vil jeg prøve sådan en mc-garage, så den ikke bliver støvet..

  • #4   29. okt 2012 jeg skal lige være med her, fordi at der ikke er varme så er din mc mere udsat for hvad, rust?

    En MC har ikke noget imod af at stå et koldt sted...


  • #5   29. okt 2012 Altså min mc har aldrig rustet af at stå i kulde smiley

    Så længe du ikke stiller den et sted hvor gulvet er lavet af salt og der er vand over alt.

    så tror jeg ikke du skal bekymre dig smiley


  • #7   29. okt 2012 Min bliver puttet i sådan en lufttæt kasse af aluminium. Derefter bliver den fragtet til USA, hvorefter den bliver sat på en raket og skudt ud i rummet. Dér går den så i omløb, hvor den bliver til næste sæson..
    Skidesmart, synes jeg selv... Smådyrt men det er min kværn også.. Eller...


  • #8   29. okt 2012 Glem de der MC-garager, de er ikke gode, MCen kan ikke ånde og hvis den står et sted med temperatursvingninger så vil der danne sig kondens..

    jeg bruger et alm bomuldslagen!


  • #9   29. okt 2012 Min står på mit værelse ved siden af computeren, dejligt når man lige har lyst til og skrue lidt smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #11   29. okt 2012 Jeg blev belært for noget tid siden (jo jo - det kan lade sig gøre) i en anden tråd, at der findes nogle MC-garager der er behandlet med ét eller andet som gør, at der ikke dannes kondens (som er fjende #1). Så det var en mulighed.

    Som Mirza angiver, så handler det om at undgå kondens, og dette undgår jeg også ved opstaldning pga. et dækken der giver mulighed for at ånde. Og det kan fint være 1. stk. Jysk bomuldslagen i Kingsize og afstemt MC-farve - billigt og meget effektivt. Du kan også købe dig til en MC-garage der giver dig samme resultat - dog noget højere pris.

    En anden model som mange benytter sig af, er at køre din MC til service hos din lokale MC-pusher. Hvis du f.eks. får vinterservice udført, så er det ofte sådan, at din MC kan henstå til vinter-pause u/b - altså en win-win....

    Det er også min opfattelse at mange kender nogen der kender nogen, som har god plads i en opvarmet garage, hal eller lignende.


  • #12   29. okt 2012 Varme er ligegyldig bare der er tørt. Min står i en alm garage. Der er god ventilation, men ingen varme.
    Er man nervøs for fugt kan man købe en pose hos Lois.de (jeg har ikke prøvet den)
    http://www.louis.de/_301cdb1ffd10b7325ce87e2d8c9347927b/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10008312


  • #13   29. okt 2012 Jeg har båret min i kælderen til næste år smiley

  • #15   29. okt 2012 Giv den en god gang WD-40, det beskytter fantastisk mod fugt,rust og al anden ondskab. Derudover kan du putte en mc-garage over den. Har hørt at man ikke må bruge et lagen eller andet der er lavet af stof/bomuld,da det suger fugt osv !

  • #16   29. okt 2012 Hvad vi gør?

    Tja nogle af os KØRER!


  • #17   29. okt 2012 Damn right der Knud;)

  • #19   29. okt 2012 kører indtil jeg ikke gider mere, så får den en garage på og står til jeg igen får lyst til en tur....i år nok ikke før foråret.

    første år jeg chicken´er ud af vinterkørsel men er blevet magelig


  • #20   29. okt 2012 LOL - hvad er det - så vidt jeg ved går det af med vand:-)

    http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse_mc/1749-salt_som_konserveringsmiddel


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #21   29. okt 2012 @Knud: Jeg læser dit indlæg og efterfølgende svar/indlæg med ét gran salt smiley

    Selvfølgelig kan du vaske salt og møg af med vand + lidt knofedt. Men du undgår ikke at der smutter salt mv. ind i alle kroge og der vil unægtelig være områder, hvor man aldrig når frem til - med mindre man splitter ens MC helt fra hinanden. Skidt og møg fra årets ture - selv regnvejr er for mig acceptabelt, men når dette krydres med salt fra vejen, så holder jeg pænt i garagen og venter på bedre forhold.

    Jeg er én af mange som bruger MC'en uagtet vejrlig, men vintersalt og dertil hørende forhøjet vedligeholdelse får i den grad min MC væk fra vejen. Desuden har jeg også den holdning at den ren MC kører bedre end en som er beskidt, dog uden at være fanatisk jf. ovenstående. En helårs-MC vil uden tvivl fremstå "hårdere ramt" end en som enten ikke ser vintersalt eller meget lidt.


  • #22   29. okt 2012 Kold luft kan ikke indeholde lige så meget vand som varm luft. Derfor ruster metal mere i kold luft end i varm luft. Det sker fordi vandet, når det er koldt, så fortættes (danner kondens) på metaloverfladerne. Hvis motorcyklen er ren, kan den dog sagtens tåle at stå våd af kondens vinteren over.

  • #23   29. okt 2012 Som michael t - så står min også i stuen/gæsteværelset, det er jo ikke sjovt at sidde i en kold garage når man skal køre den klar til næste sommer smiley

  • #24   29. okt 2012 Så længe der er god ventilation hvor den skal stå, er det ikke det store problem med fugten i luften! Husk på, at der i vinterperioden er tørre luft end om sommeren og der står den vel også ude...... Men det er da ikke nogen dårlig idé at vinterkonserverer den lidt, inden den efterlades for vinteren! En fornuftig vask, rensning af kæde og ny smøring, olie og fedt de rigtige steder, en konservering af evt. chrom og andet....


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #25   29. okt 2012 ....hvis du kører- og har købt tysk, så kunne du for samme pris køre og have købt 3-4 x japansk (uagtet kombinationen ovenfor). Så kan du selv vælge hvilken af de 3-4 MC'ere som skal bruges forår, sommer, efterår samt vinter!

    smiley


  • #26   29. okt 2012 Hvis din cykel skal stå rigtigt flot efter 6-8 år gør du klogt i at konservere
    Udsatte steder, det være sig alu som er åben, alle skruer og alu hvor lakken er bare lidt beskadiget


  • #28   29. okt 2012 Stiller dem begge 2 ind i stuen smiley

  • #30   29. okt 2012 Niklas > du må godt nok have nogle triste erfaringer ud fra de finurlige postulater der smiley

  • #31   29. okt 2012 Transalpen har kørt i salt, sne, er aldrig blevet vasket og har set adskillige danske vintre - den står sgu endnu.... kan endda køre smiley

  • #32   29. okt 2012 GTR 1400:

    Jeg synes sgu dit indlæg er temmelig interessant. Min gamle ged har været toltalt adskilt - bolt-for- bolt for et par år siden. Der var ikke to ting der ikke kunne komme fra hinanden. der var lidt rust rundt om, men ikke mere end man vil forvente på enhver gammel ged(1987). Det er klart at dyret er passet i udgangspunktet - den bliver vasket og får beskytttelsesmidler et par gange hvert år - forår og efterår, og derudover bliver den vasket og aftørret hver eller mindst hver anden uge. Den er mindst lige så pæn som min VFR, der er 14 mdr. gammel og aldrig har kørt om vinteren!!!!

    Det sætter vel dine udtalelser lidt i relief!!

    Og jer andre med varme/kulde fugt/tørring kondens/ikke kondens.

    Husk nu lige at kemisk set er rustdannelse en oxidationsprocess på jern. Det svarer til ir på kobber eller oxid på aluminium. Det er en proces, der katalyseres af vand og salt, men hverken vand eller salt indgår i processen!!!!!

    Læg dertil at det er tidskrævende processer, der sker på molekylært niveau - det betyder, at flyttes saltet blot fra sted til sted uge for uge, så sker der intet - det samme er tilfældet med vand. Tænk på, at biler om vinteren holder rimeligt, bare de vaskes regelmæssigt, også selv om de er fulde af salt og møg allerede samme dag som de blev vasket igen.

    FDM har også mere end en gang dokumenteret at det ikke betyder en dyt at vand til undervognsskyl som er genanvendt og fuldt af salt benyttes

    Derfor fugt, salt og kondensi sig selv er intet problem, bare dyret får lov at tørre op ind imellem og salt flyttes.. MC garager er kun et problem, hvis der ikke kan cirkulere luft under dem. Smid roligt en over, og bind eventuelt een snor om "maven" på cyklen, så MC garagen ikke blæser af. Så kan dyret stå alle vegne. Batterier har bedst af at komme indendørs og blive motioneret en gang eller to i vinterens løb.

    Det vigtigste af alt er at dyret er ordentligt rengjort.

    Kulde???? For hver gang temperaturen falder 10 grader falder oxidationsprocessers hastighed med en faktor 4-5 stykker - altså ruster metal mellem 16 og 25 gange langsommere ved 0 end ved 20 grader.....

    Uvidenhed er rod til mange misforståelser



  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #33   29. okt 2012 @Knud: Jeg kender ikke din opfattelse af en ren MC, men ud fra ovenstående kan jeg blot erkende, at vi nok ikke er på niveau hvad det angår.... smiley

  • #34   29. okt 2012 Knud jeg har fulgt med i dine albums, og er imponeret over dens stand, men vi er forhåbentlig enige om at den havde stået ENDNU pænere hvis den ALDRIG havde kørt i salt

  • #35   29. okt 2012 Mirza:

    Det kan jeg faktisk ikke forestille mig efter 25 år og 124000 km - sorry:-)


  • #36   29. okt 2012 GTR 1400

    Det er muligt, at vi har divergerend opfattelser af det begreb, men jeg har også den opfattelse, at når man anskaffer sig legetøj for mindre formuer, så ville det da også være en skam ikke at bruge det:-)


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #37   30. okt 2012 .....plus at passe godt på det! Netop fordi det kan være en dyr hobby og fordi, at uagtet hvordan du vender og drejer situationen og forsøger at dysse salt+vand+frost+skidt+diverse ned - eller rettere - at beskrive, at man "bare" skal gi' los og køre ud hele året (hvilket er helt okay for mig) fordi det ikke bliver ringere af den grund...tja, jeg har bare set alt for mange helårs-MC'ister og deres ringe stand på grejet til, at jeg bestemt ikke vil være én af dem!

    Nok om det - og hurra for forskellen! smiley


Kommentér på:
vinteropbevaring hvad gør i andre ?

Annonce