{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.905 visninger | Oprettet:

Krops"panser" - ubrugelige eller rigtig god idé? {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer nyt tøj til næste sæson og har bl.a. vurderet om jeg skal have læderdragt eller kevlartøj med et kropspanser under a la (link fjernet) .

Flere af de tilbagemeldinger jeg har fået peger mod kevlartøj (igen), men efter en uheldig episode her i år, er jeg blevet mere fokuseret på tøj der kan sikre bedst muligt MEN som ikke gør det direkte generende at køre. Så er hele idéen væk og ender jo bare med at jeg kører uden........

Derfor har jeg kigget lidt på rygskjold m.v. og stødte så på bl.a. Daineses kropspanser eller hvad pokker man nu skal kalde det.
Det ku være rart at høre andres erfaringer på området.

Jeg prøvede en model i Biltema som ved første øjekast ligner Daineses lidt, men efter at have haft den i hænderne, er det mit indtryk at den nemt "falder fra hinanden" bare under normal brug uden styrt, og det er jo ikke rigtig meningen.............


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krops"panser" - ubrugelige eller rigtig god idé?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #1   9. nov 2012 Kevlar tøjet er måske mere street at se på men det flagrer rundt, når man f.eks kører over 100km/t. Det ville jeg hurtigt blive irriteret på.
    Med hensyn til brynje har du helt ret - kvalitet koster bare lidt ekstra. Dainese er helt fremme i skoene indenfor beskyttelse...

    Fordelen ved læder er jo at hele sikkerheden sidder i tøjet, men det skal sidde stramt før det dur, så det er ikke lige så komfortabelt til "normalt" brug...
    Du skal dog huske på at læder først er rigtigt behageligt og blødt når det er kørt til, og det tager nemt et par tusinde kilometer.


  • #2   9. nov 2012 For rigtig mange år siden havde jeg en læderdragt, og selv om man jo ku´ forvente fremskridt er det de samme argumenter mod brugen af læder som jeg selv husker var en ulempe i sin tid. Kører du både i varme og kølige perioder er det vanskeligt at bruge samme dragt, netop pga dit argument her, med at de skal sidde tæt. Det er simpelthen ikke plads til ekstra tøj indenunder til kørsel ned omkring eller under frysepunktet. Et andet argument, som jeg synes vægter lige så meget er, at det hurtigere bliver ukomfortabelt om sommeren især når man holder stille fx i større byers trafikkø og kryds.
    Jeg har dog bemærket at flere læderdragter har perforeringer eller områder med andre materialer end læder for at forbedre diffusionen/ventilationen, men de er måske ikke så komfortable endda.
    Nogle argumenterer så med at racerkørere altid kører med læder, men umiddelbart som jeg ser det, er der ret stor forskel på styrt på en bane og styrt "i virkeligheden" hvor der kan forventes langt flere og helt anderledes forhindringer på og omkring kørselområdet (fortove, andre trafikanter, lygtepæle, skilte m.v.). Det er faktisk derfor jeg begyndte at overvejer om de der kropspansre måske var værd at overveje. -Men som sagt er en ting at læse om og selv sidde og fundere over tingene. noget helt andet er at have købt og brugt tingene eller høre andres erfaringer. Sidstnævnte er som regel en rigtig god idé og kan da af og til spare én for ganske mange monetos........... smiley


  • #3   9. nov 2012 en læder dragt har også min stemme (gerne 2-delt)

    du får ikke noget der beskytter dig så godt, men det kræver tilvending at køre med.. smiley


  • #4   9. nov 2012 Hej Nicky. Jeg skal lige forstå det rigtigt (på grund af manglende erfaring på området forstås *S*).
    Mener du at en læderdragt beskytter ligeså godt eller bedre end det ovennænvte kropspanser indenunder et kevlarsæt?
    Noget andet er måske også de manglende lommer på mange læderdragter, som af rent praktiske årsager kan være ganske brugbare................


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #5   9. nov 2012 Læderdragter har udviklet sig MEGET de sidste 4-5 års tid, og jeg kan ikke nikke genkendende til den med varme/kulde. Min heldragt er fint brugbar fra ca 5-6 grader op til over 30 grader, hvor det er ligemeget hvad du vælger med hensyn til køling.
    Jeg har altid uld undertøj indenunder, så dragten passer mig med det på. Det køler dig når du er varm, og isolerer når du er kold så man øger brugbarheden af læderdragten temmelig meget - og det er vist en nyhed for mange.

    En anden ting er så at jeg ikke gider køre når det er koldere end 14-15 grader, men jeg har været ude i meget koldere vejr uden problemer.

    Uanset hvad du vælger af beskyttelse, skal du bare gøre dig soleklart at du kun flytter marginaler, så i den henseende er der ingen forskel på om det er gade eller bane man styrter på....

    Lommer er ligemeget - der bruger jeg en lille bæltetaske eller rummet under mit passagerersæde.


  • #6   9. nov 2012 læder. du glider ikke på læder. du stopper meget hurtiger ved styrt.

  • #8   9. nov 2012 det samme her. solid læder mc jakke med beskytter i. mc jeans med kevlar i.

  • #9   9. nov 2012 Man kan også bare tage en varm jakke på udover læderdragten når det er koldt.
    Det fungerer ihvertfald fint for mig. Du kan også få undertøj med windstopper i, som ikke er særlig tykke og lige giver lidt ekstra mod vinden.


  • #10   9. nov 2012 i min læder jakke er der et termojakke i den som man kan lyne ud om sommeren.

  • #11   9. nov 2012 Glem det tekstilpjat, beskyttelseszonerne kurer væk fra de rette steder når det endelig går galt og så er der intet til at ta imod friktionen

  • #12   9. nov 2012 Jeg køre pt i en 2 år gl Dainese 2delt dragt.

    Perfekt pasform, og beskyttelse der bare sidder som det skal. læææææker kvalitet, og ganske pæn.

    Ulemper.

    De stykker flex som er fantastiske når der er 30 grader, gør at der er brug for vindtæt under tøj når der kun er 15.

    Og det mest forpulede irriterende er .... EN (1) sølle lille bitte inderlomme. som kun kan indeholde . kreditkortet og en tynd mobil.... Det er så ringe at jeg mangler ord....


  • #13   9. nov 2012 Sajmon: Uanset hvad du vælger af beskyttelse, skal du bare gøre dig soleklart at du kun flytter marginaler, så i den henseende er der ingen forskel på om det er gade eller bane man styrter på....
    Sne: Du må endelig ikke misforstå mig….. jeg kan ganske vist hverken ref. til seriøse tests eller egne erfaringer, men jeg synes det her udsagn lyder ret mærkeligt. Der er ganske vist store kræfter på spil når det går galt, så selve G-påvirkningen har det jo ikke megen indflydelse på, men i forhold til kanter, vejskilte og andet man måtte bumpe ind i, der må et panser vel alt andet lige kunne yde en vis beskyttelse…. Eller?

    Lasse H. /Sne: Åndsvagt jeg ikke lige havde tænkt på det med tøj udenpå læderdresset på særligt kolde dage…… Det var da noget af det mest enkle og ligetil……. Fint forslag

    Glenn B: Glem det tekstilpjat, beskyttelseszonerne kurer væk fra de rette steder
    Sne: det lyder faktisk som et meget indlysende og godt argument mod tekstilhalløjet.

    Brian S: Ulemper. De stykker flex som er fantastiske når der er 30 grader, gør at der er brug for vindtæt under tøj når der kun er 15.
    Sne: Hmmm ja det er jo et praktisk problem man skal forholde sig til. Der er jo mere og mere der taler for at man skal have en eller anden form for ”overtøj” til læderdragten, hvis det ender med en sådan.

    Jeg synes også at kunne huske at lædertøjet var usædvanligt træls at have på i regnvejr og efterfølgende tørretid som tog laaaaang tid. Det har vel ikke ændret sig?

    Og for lige at vende tilbage til udgangspunktet…… Hvad med det der ”panser” man kan købe og have på indenunder læder eller tekstiltøj. Er der slet ingen der har erfaringer med det?


  • #14   9. nov 2012 Brian S citat:
    Og det mest forpulede irriterende er .... EN (1) sølle lille bitte inderlomme. som kun kan indeholde . kreditkortet og en tynd mobil.... Det er så ringe at jeg mangler ord....

    Det er jo fordi hvis du har den store mursten i inderlommen og styrter selv ved lav hastighed, så vender dine ribben sgu den forkerte vej smiley


  • #15   9. nov 2012 Triumph regndragt ud over når det regner

  • #16   9. nov 2012 De fleste der kører med læderdragte har rygskjold på inden under, så det er som sådan en "brynje" bare minus pladen på brystkassen.

    Du skal huske på at brynjer er til at tage slag, og dragten er til at tage slid, ingen af dem gør begge dele smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #17   9. nov 2012 En vis beskyttelse ja. Men har du fart nok på, er det ligemeget hvad du er pakket ind i og hvad du rammer - så går du i stykker.

    Under et styrt er der så mange ukendte faktorer, og så mange forskellige påvirkninger som kan have så mange forskellige udfald, at det er umuligt at forudsige hvor du rammer hvad og hvor hårdt. Enhver beskyttelse er klart bedre end ingenting - men der findes ikke noget som direkte sikrer dig mod skader.

    Deraf: Det er kun marginaler man flytter ved at bruge beskyttelse, lige så snart der er noget rivestyrke i form af læder eller tekstil, samt slagbeskyttelse i form af brynje osv...

    Det er ikke for at argumentere for eller imod det - for jeg sparer ikke på noget når jeg skal pakkes ind når jeg skal fræse, hvad enten det er stunt, jord eller asfalt.

    Man skal bare være klar over at den bedste beskyttelse man kan yde sig selv, er at forudse et styrt og derved helt undgå det. smiley


  • #18   9. nov 2012 Snehvide, Jeg har erfaringer med flere af de ting du specifikt efterspørger.

    Jeg kørte på min CBR600F4i iført en Dainese Laguna Seca 2delt læderdragt med Dainese brynje indenunder (den uden arme). Aldrig har jeg følt mig så godt beskyttet. Du får læderdragtens gode asfaltbeskyttelse samt slagbeskyttelsen på alle led og skinneben. Dels er denne beskyttelse mange gange bedre end den i textil tøj, og dels bliver den rent faktisk siddende hvor den skal. En læderdragt der sidder ordentligt stramt (som den vil gøre med en brynje indenunder smiley varme- og kuldeventilerer også fint. Brynjen vil desuden hjælpe til at holde dig varm hvis du kører i ydersæsonen. Jeg kunne godt mærke det når vejret blev som det er pt. men problemet er trods alt ikke srørre en at man kan benytte skiundertøj inden under eller et lag tøj uden over - selv brugte jeg min regndragt. I forhold til regn, så er læder da ikke optimalt nej, men jeg kunne faktisk godt få plads til min regndragt under sædet på CBR'eren (samt den pung og mobil som Brian S åbenbart vælger at have i en inderlomme) Den var desuden købt i en stor størrelse som den kunne fås på i vejsiden hvis det begyndte at regne. For skal den sidde nogenlunde tæt, så får man den ikke på når man først står der i vejsiden, heller ikke selvom den kan lynes op i benene til knæet; det var en held Collin jeg havde, og stadig har liggende.

    Nogle vil måske hævde at det er umuligt at få en brynje indenunder en læderdragt og stadig få den til at sidde stramt i benene, men det gjorde lagunaen altså på mig; der er tre billeder i cyklens galleri. Så ud at prøv og find en løsning.

    I dag har jeg haft et stilskifte og kører på en XT600E. Synes ikke lige en racerdragt er så velegnet til dette. I dag har jeg et 2delt lædersæt fra Hein Gericke og kører ligeledes med en Dainese brynje indenunder uden arme i. Siden jeg havde CBR'eren har Dainese dog moderniseret deres brynjer. Inden nakkebeskyttelse mere 8desværre, jeg havde aldrig problemer ift. hjelm og den kunne jo bare tages ud....) Fronten er blevet til én plade i stedet for to og i siden er der blød beskyttelse som del af lukkemekanismen. Dette er både godt og skidt..... Lukkemekanismen fungerer fint på den jeg har uden arme. På den er der spændelukning i siderne og ved skuldrene. Dem ved skuldrene kan man dog bare altid have i og hive den over hovedet. På den du linker til med arme, er der i stedet spændelukning ved kravebenet og den holder skulderbeskyttelsen på plads, hvorfor de også hele tiden skal åbnes og lukkes. Den prøvede jeg også ved Hein Gericke. Når jeg satte mig op på en af deres cykler med den under en textiljakke, så blev de spændt op når jeg havde armene på styret, og derudover var de også ubehagelige da jeg mærkede dem ind mod min skulder. jeg lignede også noget der var løgn. Jeg var bred som et hus og mine ben lignede tændstikker. Forestil dig Michelin manden med opsvulmet overkrop. Den med arme kan man desuden ikke få ind i en læderdragt. Det ville der heller ikke være nogen grund til da beskyttelsen i armene i sådan en af super i forvejen - og garanteret også bedre da det er en kombination af blød og hård beskyttelse i modsætning til Daineses kun hårde beskyttelse.

    Summeret, synes jeg at brynjen med arme er ukomfortabel, lukningen holder ikke, du bliver bred som et hus med en tekstiljakke samt den er ret uhandy at lukke (lynlås, flere velcrolukninger, og indtil flere spænder) Den uden arme tager mig omtrent 5-7 sekunder at tage på. Der er velcrobæltet, de to små velcroer der holder den nede samt én spænde (da man bare kan lade spænden i den ene side blive i).

    Jeg ville aldrig selv kører i nogen kevlartøjs-kombination.



  • #19   9. nov 2012 Indtil videre selvf. tak til alle, men jeg har da bestemt med særlig stor interesse læst din, Jonas, rigtig fine beskrivelse. Rigtig mange tak. Kom endelig med flere argumenter og meget gerne vedr. panseret i kombi med "overtøj"

  • #20   9. nov 2012 @Jannik.

    Du har evig ret smiley

    men i gamle dage ( suk det var tider...) der var der bukse lommer. og nogle gange små lommer både på lår og over arme.

    Og i tilfælde af styrt, Ville jeg gerne løbe risikoen og have mine hus nøgler. i bukselommen, og min pung på låret smiley

    Det er så træls når man er alene hjemme at man efter lader sit hus ulåst. eller med nøglen under måtten, udelukkende fordi man ikke har plads til at tage den med sig smiley


  • #21   9. nov 2012 Til dit konfortable brug er vil jeg anbefale læderbukser og en Goretexjakke og begge med en god beskyttelse de rigtige steder.
    Naturligvis med en rygbeskytter af god kvalli.....


  • #23   9. nov 2012 Jeg gider fanme ikke styrte i hvilken som helst dragt med inderlomme hvor ens smartphone med en stor glasskærm ligger i!! Den går da lige ind i personens brystkasse og kløver den.. Når det så er sagt, aldrig kudura hvis du har en raser alt alt alt for meget flat i det lort når du kommer over 200 km/t. Ved 260 km/t mærker det somom en prøver at trække dig af cyklen. Læder, 2 delt all the way, gerne brugt så det passet til:D

  • #24   9. nov 2012 MicCRRev 200 er jo knap nok 3. gear på en racer. Det er jo min marchhastighed når jeg triller mellem Aalborg/kbh. Curdura blafre bare for meget.

  • #27   10. nov 2012 Søren P: Panser er mere til enduro brug, man har det på under sit tøj, Det er rigtigt godt til f.eks enduro, men til gade brug er det alt for volsomt at køre rundt med.

    Det ku jeg godt tænke mig at du ville uddybe, for jeg kan ikke rigtig forstå at der skulle være forskel på styrt ved enduro ift. gadebrug.... smiley


  • #28   10. nov 2012 Snehvide, Ved endurokørsel er der mere fokus på slagbeskyttelse da asfalteksem og andre hudafskrabninger er mindre faremomenter end på vejen. På vejen er der jo dog stadig brug for en god slagbeskyttelse hvorfor folk jo også kører med rygbeskytter.

    Om en brynje er for voldsom at køre med på afhænge af brynjen. Det kan være Søren P ikke har prøvet en der er lavet til andet end enduro. En brynje med ryg, skulderblads' og brystbeskyttelse føles dog på ingen måde som værende voldsom.Ikke af Daineses i hvert fald. Og den hæmmer ikke en på nogen måde. Den sikrer derudover at rygskjoldet sidder bedre fast i sin position i modsætning til et enkelt rygskjold med bælte omkring livet og to remme over skuldrene.

    Men som skrevet længere oppe, en med arme i kan godt virke voldsom. I hvert fald den nye af Daineses. Den gamle model synes jeg sad bedre og fyldte mindre. Det var faktisk min allerførste løsning; helbrynje med arme og så en gore-tex jakke.


Kommentér på:
Krops"panser" - ubrugelige eller rigtig god idé?

Annonce