{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.508 visninger | Oprettet:

Hjælp til syn {{forumTopicSubject}}

Kære MCG,

Jeg står i den situation, at jeg igennem de sidste 2-3 år har ombygget min kawasaki gpx 750 R, da jeg blev kørt ned og fik ødelagt skjoldene på den. Af konstruktive ændringer har jeg sat komplet forgaffel med hjul, bramser osv. fra en kawasaki ZX9R på, ligesom jeg har monteret en komplet bagsvinger med hjul og bremser, også fra en ZX9R. Der er ikke ændret på motor eller stel. Der er dog bygget anden bagende på, men det bliver vidst ikke vurderet som en konstruktiv ændring? (ifølge synsmand). Jeg vil høre, om der er nogen herinde fra (imod betaling naturligvis) der vil hjælpe mig med at få den synet? Jeg kan forstå på lovgivningen at det er påkrævet at få den omsynet og de konstruktive ændringer godkendt, samt at der (måske) skal betales ny afgift (jeg tvivler dog på det, eftersom cyklen er så gammel). Hvis i vil hjælpe mig med at syne den, eller kender nogen der vil, vil jeg blive utrolig glad, da jeg naturligvis gerne snart vil kunne komme ud at køre igen, og vil være meget ked af det, hvis mit projekt strander, og jeg må sælge den i dele...

Mvh. Daniel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til syn
  • #1   6. mar 2013 Hvor? Værksted? Værktøj? Original dele? osv.

  • #2   6. mar 2013 Cyklen holder i Aarhus. Jeg har trailer og bil til aflevering/afhentning. Alt andet end det nævnte er originalt. Jeg er lidt i tvivl om, hvad du spørger efter mht. værksted og værktøj?

  • #3   6. mar 2013 det svære er jo ikke at køre den til syn, men at skaffe de nødvendige godkendelser på de ting du har lavet! Kawasaki ( eller godkendt afprøvnings institut) skal jo sige at den kan holdetil det. Og at køre egenskaberne overholder de krav der nu er.

  • #4   6. mar 2013 udskiftning af forgaffel er altid en konstruktiv ændring , uanset alder


  • #5   6. mar 2013 Hej alle. Tak for interessen og henvendelserne. Jeg er udmærket klar over lovgivningen på området, og ved at det er en konstruktiv ændring at udskifte en forgaffel. Der er dog utallige cykler der bliver godkendt med sådanne ændringer - men hvordan DET foregår ved jeg ikke. Ligesom der også er mange ombyggede (med konstruktive ændringer) motorcykler der sælges nysynet MED konstruktive ændringer, herinde på sitet. Kawasaki har jeg haft fat i, de kan ikke hjælpe. Afprøvnings institut lyder som en mulighed, hvis bare det ikke kræver en typegodkendelse, der kræver en crash-test model og en regning på flere tusind? Alt det vrøvl med TUV godkendelser osv. osv. behøver vi heller ikke komme ind på her. Jeg efterspørger såre simpelt en oplyst venlig sjæl med de rigtige bekendtskaber eller know-how der kan få synet og godkendt min motorcykel så jeg kan få den brugt igen. Jeg vil naturligvis gerne betale for denne service. Jeg håber der er nogen der kan/vil hjælpe. Mvh.

  • #6   6. mar 2013 kør til syn .. du skal selv oplyse om ændringer på køretøjet ...
    således er synshallen fritaget for sit ansvar hvis du ikke oplyser dette , og dermed er det kun din hovedpine


  • #7   6. mar 2013 Smid org dele på igen og få den synet og byt igen bagefter

  • #8   6. mar 2013 Urban.... Jeg er naturligvis int. i at oplyse om ændringerne, da jeg netop gerne vil have den godkendt med ændringerne.

    Denis: det får jeg absolut intet ud af. Den er synet i mit navn indtil ejerskifte i originaltrim i forvejen. IGEN: jeg vil gerne have den godkendt, med de to konstruktive ændringer, og jeg søger nogen der kan gøre det for mig.


  • #9   6. mar 2013 Snak med Rolf, han har fået godkendt hans cbr 900

  • #10   6. mar 2013 "Alt det vrøvl med TUV godkendelser osv. osv."
    Hvis ikke Kawasaki vil hjælpe dig, så er dok. fra et anerkendt prøvningslaboratorie eneste mulighed. Hvis du ønsker at tingene skal synes og reg. korrekt som konstruktive ændringer.

    4.01.031 To-hjulet motorcykel
    Udskiftning af forgaffel på motorcykel kan godkendes, såfremt der fremlægges en
    erklæring fra motorcykelfabrikanten om at den pågældende forgaffel kan anvendes.
    Alternativt kan ændringen godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at
    styrke og køreegenskaber er tilfredsstillende.
    Denne dokumentation kan udgøres af:
    - En rapport fra et anerkendt dansk eller udenlandsk prøvningslaboratorium, fx
    Dansk Teknologisk Institut eller TÜV (se afsnit 14.02.2) . Rapporten skal omfatte
    de styrkemæssige forhold, herunder sikkerhed mod udmattelsesbrud, samt
    køreegenskaber, herunder svingningsforhold og stabilitet ved kørsel med og
    uden passagerer op til motorcyklens tophastighed. Af rapportens konklusion
    skal fremgå, at motorcyklen er korrekt dimensioneret og har sikre køreegenskaber,
    eller
    - en erklæring fra et akkrediteret (se afsnit 14.02.2) prøvningslaboratorium i et
    EU/EØS-land, hvoraf det fremgår, at prøvningslaboratoriet har afprøvet styrke
    og køreegenskaber for motorcyklen med forgaflen, og det fremgår af erklæringen,
    at den kan lægges til grund for godkendelse til registrering i det pågældende
    EU/EØS-land.

    8.03.030 Motorcykel
    Udskiftning af bagsvingarm på motorcykel kan godkendes, såfremt der fremlægges
    en erklæring fra motorcykelfabrikanten om at den pågældende bagsvingarm kan
    anvendes.
    Alternativt kan ændringen godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at
    styrke og køreegenskaber er tilfredsstillende.
    Denne dokumentation kan udgøres af:
    - En rapport fra et anerkendt dansk eller udenlandsk prøvningslaboratorium, fx
    Dansk Teknologisk Institut eller TÜV (se afsnit 14.02.2). Rapporten skal omfatte
    de styrkemæssige forhold, herunder sikkerhed mod udmattelsesbrud, samt køreegenskaber,
    herunder svingningsforhold og stabilitet ved kørsel med og uden
    passagerer op til motorcyklens tophastighed. Af rapportens konklusion skal
    fremgå, at motorcyklen er korrekt dimensioneret og har sikre køreegenskaber,
    eller
    - en erklæring fra et akkrediteret (se afsnit 14.02.2) prøvningslaboratorium i et
    EU/EØS-land, hvoraf det fremgår, at prøvningslaboratoriet har afprøvet styrke
    og køreegenskaber for motorcyklen med det ændrede baghjulsophæng, og det
    fremgår af erklæringen, at den kan lægges til grund for godkendelse til registrering
    i det pågældende EU/EØS-land.


  • #11   6. mar 2013 Desuden skal køretøjet henvises til SKAT da der er sket udskiftning af flere dele samtidig.

    - Når der på en motorcykel er sket udskiftning af flere væsentlige komponenter.
    Udskiftning til andet fabrikat/model af forgaffel alene, af bagsvinger alene eller
    af af dele af bremsesystem alene medfører ikke krav om henvisning, men hvis
    der sker udskiftning af flere af de nævnte dele til andet fabrikat/model, skal der
    ske henvisning til SKAT.


Kommentér på:
Hjælp til syn

Annonce