6.215 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 69 Svar

Skal hjelmen udskiftet efter styrt? Skal hjelmen udskiftet efter styrt?

Ja laver denne overskrift da jeg er kommet i den siturtion at mit forsikrings selskab ikke vil dække min hjelm efter jeg styrtet.

taksator siger han ikke kan se den har fået et slag men kun riddser hen over visiret.

ergo vil han ikke dække

hvor kan jeg på skrift finde at en hjelm der har været i astfalden fra en højde på 1.50 og ned i motorvejen naturligvis er totalt uforsvarlig og køre med .

syntes det er en hovedeløs afgørelse han har taget der og han siger jeg skal bevise den skal dækkes

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hjelmen udskiftet efter styrt?
  • #1   12. mar 2013 Den skal skiftes hvis den har været i jorden.. Basta..

Hjernedødt at de ikke vil give de 2-3000 kr, så de er sikre på, at dit hoved er beskyttet, hvis uheldet skulle være ude igen...

• #2   12. mar 2013 Prøv at skrive til importøren eller producenten af det mærke hjelm du har og spørg hvad deres holdning er.

• #3   12. mar 2013 det vil han ikke godtage, han vil have en uafhænig afgørelse/test

ja ville godtage 3000 kr men nej nej vi skal åbenbart kæmpe

• Peter E
    Peter E Tilmeldt:
    okt 2010

Følger: 1 Emner: 21 Svar: 81
    #4   12. mar 2013 Hvilket forsikringsselskab er det lige ?

• #5   12. mar 2013 Nu ved jeg ikke hvor voldsomt uheldet har været, men hvis du været på motorvejen, må der jo være sket noget, - og så har du måske været en tur på skadestuen bagefter? I så fald vil du have fået dokumenteret en mild hjernerystelse, - og det får man kun hvis man slår hovedet i jorden..

Slog selv hovedet i jorden med 40-50 kmt i 2011, og fik hjernerystelse.. Hjelmen smed jeg ud.

• #6   12. mar 2013 det er sikkert topdanmark

• #8   12. mar 2013 Læs næsten nederst
    http://www.mctc.dk/?id=24582

• #9   12. mar 2013 vil ikke hænge forsikrings selskabet ud da sagen endnu ikke er afsluttet . men er meget utilfreds og det jo ikke forsikringsselskabet men nærmer taksatoren.

jeg kørte 30 km ca da jeg skred ud og fik ikke hjerne rystelse men fik masser blod ansamlinger i skulder og lår / hofte, men min nakke var også godt øm og lige meget hvad så får man jo ikke øm nakke ved mindre den har fået et vrid og kan huske jeg trak hovedet efter mig hen af jorden så der ingen tvivl om den har været i astfalden men han mener kun det kosmetisk hvilket entelig også burde være nok til de bør dække skaden men han kalder det små brugsspor

• #10   12. mar 2013 hans henrik Enig , men taber du hjelmen fra 1,5 meters højte får den faktis heller aldrig et mærke, der skal sku meget til før den får et direkte dybt mærke ved mindre man rammer noget skarpt

• #11   12. mar 2013 fra Bjørn A's link:

Som fingerregel anbefaler de fleste producenter, at man skifter sin hjelm ca. hver femte år. Har den fået et hårdt slag, eller har den været udsat for styrt, bør man udskifte den med det samme. Specielt indmaden i hjelmen er kun designet til at klare et hårdt slag, derefter mister den størstedelen af sin evne til at absorbere slag.

Artiklen har også været bragt i TN 2/09 s. 54-56.

---

Altså hjelmen har fået et slag.. om det har lavet en mærke eller ej, er ligegyldigt. Snak med din lokale MC forhandler og få dem til at komme med en vurdering. Efterfølgende sender du dem en mail, hvor du beskriver hvad i har talt om og beder dem om at bekræfte at det er korrekt. Brug det som dokumentation over for taksator, for så må han modbevise det.

• #12   12. mar 2013 har sendt det frem til ham han afviser blot og siger det bare er standart udtagelse for forhandler pga han vil sælge..

Nej det ikke top dk.

og nej det ikke forsikringens egen mand det sådan en taksator der fiser rundt fra flere en slags freelance

• #13   12. mar 2013 Tror at du må tage den på din kappe og betale selv. selvfølgelig vil de ikke betale for noget de ikke kan se.

• #14   12. mar 2013 hvorfor vil man så dække et par hansker og en jakke?

• #15   12. mar 2013 Så siger du til din forsikring at du gerne vil have den ind til teknologisk institut og have dem til at undersøge den for skader ( på forsikringens regning )

• #16   12. mar 2013 De skal betale en ny hjelm, skiftes ved styrt!

• #17   12. mar 2013 eller sig du ikke kan leve med de ridser den har

• #18   12. mar 2013 Jeg skal betale alle test siger han.
    og det er min inbo forsikring den er kørt over da min mc ikke dækker udstyr;)

• #19   12. mar 2013 thomas det siger han jeg skal for de ikke kommet ved styrt:) han siger den har brugs spor. hjelmen har altid været i hjelm pose og har aldrig fået en ridsse før itiden smiley

men jeg er entelig ligeglad med ridser der er principet i at noget sikkerhed ikke bliver sat i højsædet

• #20   12. mar 2013 så lad mig lige forstå det rigtigt?

du væltede på din mc med kaskoforsikring, er der tegnet noget udover det, førerdækning evt?

jeg har kludret det helt sammen, dengang jeg blev kørt ned, det var modpartens skyld, der gav jeg bare en liste med en pris på alle de ting som var gået i stykker eller beskadiget og så overførte de pengene

• #21   12. mar 2013 Jeg havde ingen problemer ved GF, ringede bare og fortalte hvad der var sket med hjelm og tøj, og så sendte de penge...

• #22   12. mar 2013 thomas,

jeg har kasko på mc
    den dækker mc

har inbo på hus

den dækker
    mc tøj ,
    løsøre
    hus osv osv

• #23   12. mar 2013 Rene sådan burde det også være

• #24   12. mar 2013 hvis jeg var producent så ville jeg anbefale at hjelmen blev skiftet hver 6 måned.

• #25   12. mar 2013 vis vi tager en bil .

man tager da heller ikke og genbruger airbaggen efter den er brugt en gang, selv om skaden ikke kan ses smiley

nå øv bøv trode nogle hade noget mere tekst , tænker bare ting skal være godkendt og mærket i dk, men når man så får slag så er mærket jo entelig ligemeget

• #27   12. mar 2013 De skal sku dække den hjelm så er den bare ikke længer ellers må han jo bevise den er i sikker stand. Og det får han ingen til at skrive under på.

• #28   12. mar 2013 Du kan klage til ankenævnet for forsikring. Det er gratis for dig, men jeg det er det bestemt ikke for forsikringsselskabet - de skal betale flere tusinde kroner for behandlingen. Fortæl taksatoren at du går videre med sagen, hvis ikke han makker ret. Det kan måske få ham op af stolen.
    http://www.ankeforsikring.dk/

• #29   13. mar 2013 Lad nu være med at sætte brand i gaden før det er nødvendigt. Skriv til forsikringsselskabets direktør og spørg om det virkelig kan være en rigtig afgørelse? - det kan det nemlig ikke. Kommer du ingen vegne med det, ja så går du til ankenævnet

• #30   13. mar 2013 De fleste selskaber har det de kalder en overtaksator (Uuuuhh) som kan give en second opinion på uenigheder. I første omgang skal du bede om at få denne til at vurdere sagen. Stadig en fra samme selskab, men det er fremgangsmåden.

Bliver I ikke enige er det (skrive til direktøren), ankenævnet for forsikring, civilt søgsmål og så medierne!
    For de skal fanme erstate den hjelm.... eller noget.... :-b

Husk det altid er en god idé at få og give al information på skrift - så der ikke senere er noget at blive uenige om.

• #31   13. mar 2013 Glem det nu og betal for en ny hjelm. Du Har ingen chance. Tøjet erstatter de sjovt nok fordi at de kan se at det er hærget.

• #32   13. mar 2013 Den hjem skal dækkes af forsikringen!

Jeg ville skrive en mail hvor der står følgende.

Kære Taksator.

Det er almindelig kendt i MC verdenen at en hjelm er ubrugelig efter et styrt.

For at vi kan få afsluttet sagen, giver jeg hermed et tilbud på at sagen lukkes med udbetaling af kr. XXX,xx inden 14 dage.

Jeg gider ikke bruge mere af min tid på denne sag og jeg føler at du prøver at snyde mig. Så efter ovenstående frists udløb, vil jeg overlade sagen til min advokat.

Mvh.
    XXX

Det plejer at få dem til at makke ret, fordi de tager kun en sag i ankenævnet hvis de er sikker på at vinde. Hvis de taber kan sagen danne præcedens for andre sager.

• #33   13. mar 2013 Ja bare det lille ord "Advokat" det gav mig 14000 Kr de kom Torsdag på min konto og jeg skrev mailen om Mandag.
    Det var en mail i stil med den du skriver Carsten

Den ville se kvitteringer på alt mit tøj, men det kunne jeg ikke da jeg havde fået noget af min far som i mellemtiden er død.

Så jeg skrev en mail og der var også "Advokat" i teksten, pludselig så ingen bøvl

• #34   13. mar 2013 Nu er det altså meget forskelligt hvad hjelme tager skade af. Havde en Nexx hjelm magen til denne (link fjernet) den endte også på jorden efter en lettere ophidset betjent. Tog kontakt til firmaet da det lag som lå oven på carbonet var røget af. De informerede mig om at så længe carbonen ikke var skadet havde hjelmen ikke mistet noget sikkerhedsmæssigt, da det var i det beskyttelsen lå, og det andet kun var for at beskytte carbonen mod vind og vejr.

Så alt afhænger jo af hjelmen.

• #35   13. mar 2013 Har været ude for det samme for et par år tilbage med TopDK.
    Der ville de heller ikke dække hjelm hvor jeg så skrev til Shoie og fik en udtagelse fra deres advokat/en eller anden, Hvor der var beskrevet af det på det kraftigste skulle udskifte hjelmen efter styrt.

Hvis du har en Shoie hjelm, kan jeg evt lige finde den mail frem igen ?

• #37   13. mar 2013 hells rider meget gerne.
    min er en xr1000
    har taget kontakt til taksator han skriver nu retur han ikke vil diskutere smiley ret proff

• #38   13. mar 2013 Man skal være stillet, som før ulykken skete....

1) Der var der ingen ridser i visiret
    2) Hjelmen havde ikke haft en tur i asfalten.

Jeg tror ikke på, at du kan få en leverandør eller producent til at sige god for, at hjelmen ingenting fejler efter en tur i asfalten....

Dermed skal du have en ny hjelm, da du efter turen i asfalten ikke kan få producenten til at sige god for hjelmen.... og hvis producenten ikke kan sige god for hjelmen, så er du ikke stillet, som lige før uheldet....

• #39   13. mar 2013 Jeg synes du skal informere dit forsikringsselskab omkring denne taksator og at han ikke vil stille dig, som før uheldet....

Men giv ham et tilbud (som i ovenstående beskrevet) og en frist til at svarer tilbage...

• #40   13. mar 2013 bed om en ny taksator det må man da kunne. ellers ville jeg også skrive noget med advokat. det plejer at hjælpe.

• #41   18. mar 2013 Er der nyt i sagen????

• #42   18. mar 2013 har du ikke en indbo forsikring den dækker sådan noget

• #43   18. mar 2013 Kan desværre ikke finde den gamle mail.
    Jeg har muligvis forlagt den på min gamle mail adresse desværre

• #44   18. mar 2013 Da jeg totalskadede min gamle cykel, meldte jeg også min hjelm til forsikringen. De ville ikke engang se billeder af den, men sendte blot en check til køb af ny. Har samme selskab på min indboforsikring og mc forsikring, så de kendte til dem skadede mc.
    Sådan burde det være ved alle selskaber.

• #45   18. mar 2013 Hjelmen skal skiftes, men skriv til taksatoren om dit bud, vil han ikke honorer det beder du ham sende dig ikke skema til ankenævnet for forsikring. Der er også en anden et hvert forsikringsselskab skal også have en klage ansvarlig få fat i ham/hende først har det ingen virkning så som sagt ankenævnet.

• #46   18. mar 2013 heh nu vi kommet der til hvor han har totaltskadet den og vil give mig 700 kr. da han har fundet en brugt en i størrelse L på dba til den pris så han mener nu den er totalt skadet men da han ikke ku finde en billig sidst var den kun kosmetisk skadet , godt jeg har alt på mail fra ham han modsiger jo sig selv

i start ville han ikke dække pga

Kun skader på visir,
    nu har han totalt skadet den og vil betale mig 700 kr.

ergo stinker det af bonus til ham for og lukke sager billigst muligt for der da værken moral retfærdighed eller noget som helst i hans måde og vuddere ting på.

hade han nu sagt ok kan godt se den hjelm har kostet dig knap 4000, da du ikke kan finde din kvitt så får du 2000 , ja så hade han intet hørt fra mig,. men når man først går ind og siger at man ikke vil dække da det kun er kosmetisk men nu er gået over til at man nu vuddere sagen om til den er totalt skadet fordi den har en ringe værdi og tilbyder mig 700 kr,,,,

• #47   18. mar 2013 Godt min mc kun mangler klar lak og de sidste beslag så den på gaden igen smiley så kan man da gå og hygge grine over sådan en tosset taksator

• #48   18. mar 2013 ja nogle gange er det liiiidt for dygtige

som sagen står nu ville jeg gå efter prisen på en ny hjelm, så kan han (måske) lære at lade være med at prøve at snyde!

• #49   19. mar 2013 Mangler kvitt på den desværer så ny prisen er umulig

• #50   19. mar 2013 Michael L: Da jeg skulle have min hjelm erstattet skrev jeg til dem, hvad den ville koste, hvis jeg skulle ud og købe den i dag, og hvor lang tid siden det var jeg havde købt den. Heldigvis var den under 2 år, så fik fuld erstatning (minus selvrisiko).

• #51   19. mar 2013 Jeg har lige afsluttet min sag med Topdanmark efter mit lille styrt for 14 dage siden. Selskabet får min allerbedste anbefaling.
    Både hjelm og jakke er blevet erstattet uden problemer af nogen art.
    Begge dele er 4 år gamle og blev erstattet ud fra nyværdi minus 30 % og selvrisiko.
    De skulle ikke se hverken det ødelagte eller kvitteringer.
    Jakken havde i sin tid kostet ca. 5000,- Hjelmen kan ikke købes mere og jeg blev derfor spurgt hvad min nye hjelm ville koste. 4295,- Fint, så er det ud fra den vi beregner erstatningen.
    Det er da service der vil noget.

• #52   19. mar 2013 Det er ny pris, som du skal have... Du skal være stillet, som et sekund før uheldet... Og der var din hjelm jo meget mere værd (For dig var det jo ny prisen)

Den hjelm som taksatoren har fundet på nettet, har sikkert også været en tur i gulvet og det er derfor at den er billig... Ydermere er det første gang at jeg har hørt en taksator lave en samligning med brugt sikkerheds udstyr. Det er jo ikke sådan at han kan tage for givet, at den brugte hjelm han har fundet på nettet, nøjagtig passer på dit hoved samt at den aldrig har været i gulvet.

Jeg ville Skrive følgende til ham...
    Skal jeg betragte dit tilbud på kr. 700 for min hjelm, som at du har afvist mit samlede tilbud?

• #53   19. mar 2013 Prøv at henvise til denne sag i ankenævnet...
    http://www.ankeforsikring.dk/layouts/ViewDocument.aspx?Type=1&ID=223495

Det burde udløse en erstatning på kr. 4.000 smiley

• #54   19. mar 2013 Matthias.... Det må have været meget slidt dit udstyr siden det blev afskrevet med 30%.... De må kun afskrive hvis nytteværdien er væsentligt forringet..... Også selvom hjelmen er 10 år gammel...

• #55   19. mar 2013 Keyser
    Hvor har du det fra? Fordi jeg har søgt, men ikke fundet nogle retnings linier for hvordan det kan afskrives...

• #56   19. mar 2013 michael l

Med mindre du har en kedelig historik med forsikringselskabet, giver taksatorens udspil ingen mening...
    Men ring til forsikringselskabet og spørg dem om det er normal praksis ikke at erstatte hjelme. Så vil de sikkert kontakte taksatoren, og minde ham om reglerne..... Uheldet er jo registreret, så med mindre taksatoren nedlægger påstand om at du ikke havde hjelm på, har han ingen mulighed for at undgå at erstatte din hjelm.... Og det er til hvad en ny tilsvarende hjelm koster. Kun hvis nytteværdien har været væsentligt nedsat før uheldet kan værdien nedskrives. Det samme gælder selvfølgelig også dit øvrige udstyr... Selv hvis du har købt en dragt på tilbud til halv pris og det fremgår af kvitteringen, skal den erstattes med normalpris eller fabriksny tilsvarende dragt.

• #57   19. mar 2013 Carsten D
    § 37... Den handler om udstyrets nytteværdi skal være væsentligt forringet... Det gælder iøvrigt også gulvtæpper, møbler og alt muligt andet....

Det er alt sammen noget jeg har fra min ven der er taksator.

• #59   19. mar 2013 Keyser: Forsikringsselskaberne har nogle tabeller til afskrivning på div. ting, som et udtryk for nytteværdien. I de 2 første år sker der ikke afskrivning. Derefter sker størrelsen af afskrivning afhængig af genstanden.

• #60   19. mar 2013 Christian...
    Nemlig.... Afhængig af genstanden.... ofte kan en 5 år gammel dragt have nytteværdi som ny, og så får man dagens nypris for den..... Ellers bliver man svindlet.

• #61   19. mar 2013 Keyser
    Det var mere en tabel, med afskrivning af udstyr... Lædertøj, handsker, hjelm og støvler er vel genstande med kort levetid (i forhold til et tidløs møbel)... Så nytteværdien falder jo med alderen... Men hvor meget?

Christian
    Det er netop de tabeller jeg er ude efter... Er de offentlig tilgængelige, eller bare tophemmelige...

• #62   19. mar 2013 Og jeg ved der er selskaber der ingen erstatning giver på en hjelm der er over 5 år gammel. Alle ved en hjelm bør udskiftes med jævne mellemrum. Brugen taget i betragtning.
    Så jeg er rigtig godt tilfreds.

• #63   19. mar 2013 Carsten D.... Lædertøj, handsker, hjelm og støvler. Kan kun nedskrives hvis nytteværdien er væsentligt nedsat....
    Jeg fik fuld vejl. udsalgspris for alt mit udstyr efter styrt. Og det var med udgangspunkt i hvad tilsvarende udstyr kostede i dag i DK.... Jeg kunne fremlægge alle kvitteringer. Den ælste var 9 år gammel (hjelm). Meget af det købt i tyskland. Enden på visen blev at jeg fik 6000.- mere end jeg havde givet. Og det var under henvisning til at nytteværdien ikke var væsentligt nedsat.... Og sådan skal det vel også være.... Det var iøvrigt hos TopDanmark..

• #64   19. mar 2013 Carsten D. En sådan tabel skal fremgå af dine forsikringsbetingelser, således du ved hvordan du er forsikret.... Der står garanteret også noget om elektronik og hvidevare.... Det kan du få udleveret hos forsikringselskabet.

• #65   19. mar 2013 Det er gransket, men der er ingen tabeller... Altså omkring MC udstyr.... Men den med nytteværdien er nævnt... Sjovt nok skrev jeg til min taksator at nytteværdien var intakt et sekund før uheldet... Men han fastholdt fradrag for alder... Det er en slåskamp med forsikringer, men skal nu ikke klage alligevel, fordi jeg fremsatte et tilbud, som jeg ville være tilfreds med, og det accepterede han så.., alle var glade smiley

• #66   20. mar 2013 Keyser Nielze:

Uden at vide det med sikkerhed, så jror jeg du tager fejl med den tabel - hvad med den eventuelle I Pod i lommen? Jeg tror nærmere man læner sig op ad generelle afskrivningsregler, og så har trådstarter kun grund til at være tilfreds.

• #67   20. mar 2013 Nå har jo på skrift nu jo fået at hjelmen er dømt totalt skadet,
    men har fundet min kvittering efter 3 dages søgen i alle mapper og som jeg hade oplyst dem om så var den under 2 år gammel så.

NU skal han dække den da han jo pludslig sae min gamle var totaltskadet

så nu ser jeg frem til dækning på nyprisen på min kvitteing håber han sidder og slår sig selv nu for hans lamme måde og behandle denne sag på.

så i starten var den kosmetisk skadet,.
    da han så fandt en brugt og sae du har ikke kvit så vil jeg gerne dække halvdelen af den brugte =700 kr,. så han valgte og total skade den,

ergo da han ku se han ku spare penge så valgte han og total skade men heldigt for mig hade jeg kvitteringen bare røv besværigt og skulle finde den.,

• #68   21. mar 2013 Den taksator kommer sgu til at give kvaje-bajer på kontoret... smiley

• #69   21. mar 2013 Nej tror jeg ikke men håber han lære og lave sit grund arbejde ordentligt inden han påstår dumme ting.

• #70   20. apr 2013 Er sagen afsluttet????

• #71   20. apr 2013 Nej nu skulle taksator lige på ferie indtil uge 19 så formoder en anden lige får afsluttet denne sag

• #72   22. maj 2013 Nå sagen afsluttet i går. Fik 3300 kr efter 2 måneders kamp.

Hvor taksator beskyldte forhandler for fusk osv

Jeg er rystet.
    Min indbo forsikring er ny rykket til et andet selskab

Kan på ingen måde anbefale købstadens forsikring efter mødet med deres taksator. Og det skyldes udelukkende at deres over taksator eller gruppe leder først trådt i karakter da jeg skrev en sidste mail til dem hvor jeg opfodret dem til sammenarbejde eller indgivelse til forsikrings klage ankenævnet

Kommentér på:
Skal hjelmen udskiftet efter styrt?

Annonce