{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.826 visninger | Oprettet:

Albert N
Albert N
Tilmeldt:
23. sep 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

MC nye regler, drosling og alt det halløj {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Nu har jeg siddet og kikket rundt og snakket med motorkontoret og frem og tilbage og frem og tilbage.

Jeg er en af de heldige der nåede at købe mig en CBR 600 imens jeg havde det gamle lille kort under den gamle ordning, og havde fået at vide at jeg nu bare kunne tage det helt store af min kørelærer (som ikke er synderligt populær i dag). Nu skal jeg så have A2 kortet. Men jeg skiller mig jo nødigt af med min nye honda..

A2 giver så vidt jeg ved ret til at føre mc uden cylingerbegrænsning, og med en maks effekt på 35 kW. Og et effekt/vægt forhold på ikke mere end 0,2 kW/kg.

Så tænker jeg at jeg køber et droslingskit i Tyskland til de 35 kW (de findes) og så bider jeg i citronen og kører med det. Nu læser jeg så at der er et maks på hvor meget MC'ens effekt var FØR neddroslingen?

Hvis det er rigtigt, hvor har folk så det fra? eller er det bare snak i krogene? og er det virkelig en dealbreaker?

Ps. så skal det lige siges at CBR 600'en smider 72 kW pt. og kan derfor lige præcis IKKE overholde den skide regel jeg har hørt om. Men fordi den smed 72 kW da den var ny (1995) så betyder det jo ikke at det er hvad den smider i dag.. Ved ikke om det i så fald gør en forskel.

På forhånd tak,

Mvh Albert


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC nye regler, drosling og alt det halløj
  • #1   17. apr 2013 Jeg tror fatisk der er noget om det. Tidligere måtte man drosle hvad som helst, men nuer der grænser - jeg husker ikke om det er på kubik eller på ydelse.

    Hvis det er på ydelse, er det jo nødt til at være iht specifikationerne for den nye ged.


  • #2   17. apr 2013 Noget helt andet er, at sådan en hurtigtroterende R4 imo er meget skidt at drosle. Momentet slår igennem ved for højt omdrejningstal - du ender med at have en megt tung boret knallert med meget lidt MC-dynamik. Jeg ville nok handle i stedet til noget en eller tocylindret, der ikke skal rotere så hurtigt for at have et rimeligt moment.

  • #3   17. apr 2013 Og så til det rigtige svar.
    Vælger du at opgradere dit gamle lille A kort (maks 34hk) til et A2 (maks 48hk), så kan du ikke køre på din CBR600 lovligt, da den har mere end det dobbelte effekt før drosling, altså over 2x48=96hk.

    Du kan derimod fortsætte med dit lille A kort, og så drosle din CBR600 til 25kw/34hk, og køre på den sådan, indtil du er fyldt 22åt, samt har haft din nuværende kort i 2 år. (begge krav skal være opfyldt).
    Når det er sket, kan du tage en ny orienterende køreprøve, og dermed have det store kort som 22 årig.

    Der sker ikke længere en automatisk opgradering, uanset hvilket kort man har, og hvornår man har fået det. Al opgradering sker efter de nye regler, men gyldigheden af ens kort, er som før de nye regler trådte i kraft.


  • #4   17. apr 2013 Her.
    (link fjernet)

    § 10. Kørekort til kategori A2 (mellemstor motorcykel)
    giver ret til at føre:
    1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn med en
    maksimal motoreffekt på 35 kW og et forhold mellem
    motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,2 kW/kg og ikke
    afledt af motorcykler med mere end den dobbelte
    maksimale motoreffekt.


  • #5   17. apr 2013 Gregor E.
    Hvornår er du kommet ud af jordhulen smiley
    Der har været skrevet op og ned om dette 1000 gange i snart et halvt år herinde.
    Den 18. jan. 2013 var sidste dag at et lille MC kort kunne blive aut. til et A kort (stort)


Kommentér på:
MC nye regler, drosling og alt det halløj

Annonce