703 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Blink i baglygten Blink i baglygten

Hej MCG.

Baglygten på min FZR har indbygget blink, men jeg har ikke brugt dem. Hvad siger lovgivningen hvis jeg bruger blinkene i baglygten samt blinkene på siden? Altså så jeg har 4 blink i alt bagpå.

Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt i at tilføje flere blink, så længe de bare er e-godkendte.

- Steffen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blink i baglygten
  • #1   26. apr 2013 Der skal være minimum 18cm. mellem de bageste blinklys.

• #2   26. apr 2013 Spændende spørgsmål.....jeg aner det ikke, men er pludselig blevet meget nysgerrig..

Min hd har blinklys bag og i styrenderne, som blinker både frem og tilbage. Så jeg har også 4 blinklygter der vender bagud....

• #3   26. apr 2013 Jeg er klar over, at der er en minimums afstand mellem blinkene, men det er der mellem de blink jeg allerede har siddende lige nu.
    Jeg ville derfor bruge blinkene i baglygten som en tilføjet lygte hvis man kan kalde dem det.

• #5   26. apr 2013 (4)Retningsviserblinklygter i samme side skal lyse samtidigt. Såfremt et køretøj i hver side er forsynet med to forblinklygter, to sideblinklygter eller to eller tre bagblinklygter, og disse er anbragt over hinanden, kan de blinke enten samtidig eller skiftevis
    Så i henhold til dette så bliver det nej for lygterne sidder ikke over hinanden

Supplerende, ikke-påbudt retningsviserblinklygte skal ikke opfylde bestemmelserne om afstand fra køretøjets yderste kant, højde over vejbanen, synlighedsvinkler og afstand fra sideblinklygte til forreste punkt på køretøjet

Og her er ikke dispensation på denne plassering så stadig et nej

• #6   26. apr 2013 Simon
    6.04.022 Personbil M2
    c) To eller tre bagblinklygter i hver side.
    Lastbil N2
    (1)Lastbil N2 følger reglerne for personbil M2.
    Så der for må en lastbil godt

• #7   26. apr 2013 Det er foran der skal være minimum 18 cm, bag på er det minimum 24 cm. Det passer med bredden af nummerpladen.

• #8   26. apr 2013 Nej Steen det er lige omvendt.

• #9   26. apr 2013 Så har synsmanden taget fejl, oven i købet på hans egen MC.

• #10   26. apr 2013 Så alt i alt vil det ikke være lovligt hvis jeg brugte blinket i min baglygte som ekstra lygte selvom mine andre blinklys både er e-godkendte og sidder med den korrekte afstand?

• #11   26. apr 2013 (2)To-hjulet motorcykel skal være forsynet med en forblinklygte og en bagblinklygte i hver side.

Der står ikke at den kan være forsynet med flere end dem og der med er det ikke tilladt.

Ligesom der står at:
    6.04.020 Bil
    (1)Bil skal være forsynet med
    a) en forblinklygte, en sideblinklygte og en bagblinklygte i hver side,

En personbil M1må ikke have flere men hvis det er en personbil M2 (bus) står der
    6.04.022 Personbil M2
    (1)Personbil M2 kan være forsynet med:
    a) To forblinklygter i hver side.
    b) To sideblinklygter på hver side.
    c) To eller tre bagblinklygter i hver side.

Og dermed er det tilladt at have flere end de påbudte blinklygter på en bus

• #12   26. apr 2013 6.04.001 Generelle bestemmelser
    (1)Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til signalgivning.

Hvis de er tilladte skal det stå i bestemmelserne !

• #13   27. apr 2013 Detailforskrifter for køretøjer.
    6.04.031.
    a)afstanden mellem forblinklygterne skal være mindst 0,24m.
    b)afstanden mellem bagblinklygterne skal være mindst 0,18m.
    Det er da lidt bekrymrende at din synsmand ikke kender forskel på for og bag Steen.

• #14   27. apr 2013 Skidt med det, det er jo hans eget problem. Det er så mange regler så det smutter nok ind i mellem for dem alle sammen. Jeg tog jo osse fejl fordi det var hvad han fortalte mig.

Jeg har ca 1 meter mellem de forreste og ca 40 cm mellem de bagerste, jo større afstand fra for/baglygte der er, jo større er chancen for at folk ser dem når man blinker.

• #15   27. apr 2013 Det har du fuldstændig ret i.

Kommentér på:
Blink i baglygten

Annonce