{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.717 visninger | Oprettet:

50% drosling - gamle kørekort {{forumTopicSubject}}

De nye regler gør så maskiner maksimalt må drosles med 50%. Droslede maskiner må altså højest have 96 hk standard.

Jeg fik mit kørekort som 20 årig d. 19/4 - 2012
- Altså før de nye regler trådte i kraft.
Dvs. at jeg kan tage en køreprøve til stor MC næste sæson.

MEN, Nu er mit spørgsmål så om jeg må drosle en R6 med 126hk til 34hk (de gamle regler OK) eller om det er de nye regler jeg skal gå efter? For så er R6'eren jo ubrugelig??? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  50% drosling - gamle kørekort
  • #1   13. maj 2013 Du må gerne drosle en R6er, da du kører efter de gamle regler... MEN du må endelig ikke opgradere dit kørekort til A2 (48 hk), så må du nemlig ikke køre på R6eren...

    Det er jo genialt...... smiley


  • #2   13. maj 2013 Fantastisk en kørelærer smiley
    Jeg har nemlig et tillægs spørgsmål, jeg tog mit 34HK kort sidste år i en alder af 20 med planen om at tage en ny køreprøve i år og rykke op på stor, efter reglerne er blevet lavet om, er jeg lidt i tvivl om hvad fanden jeg egentligt skal gøre..
    om jeg i følge de gamle regler stadig må rykke på stor i år, eller om det i følge de nye regler først er næste år når jeg er 22?


  • #3   13. maj 2013 Du kan først tage til stort efter 2 års erfaring.
    Dvs. at du skal til ny køreprøve når du er 22 år.

    Har lige fået det svar fra min tidligere kørelære.


  • #4   13. maj 2013 Det med køreprøve for at blive opgraderet, er vel også nyt? Vidste jeg godt nok ikke smiley

  • #6   13. maj 2013 De gamle regler gælder IKKE mere. De nye regler virker med tilbagevirkende kraft. Desværre.

  • #7   13. maj 2013 Tobias:

    Derfor er jeg også i tvivl om jeg så stadig kan drosle til 34hk på en +100hk maskine?

    I følge din mening kan det jo så ikke lade sig gøre?


  • #8   13. maj 2013 jo, det kan du godt. Altså du er selvfølgelig under de gamle regler som dit kørekort er nu - men så snart du ændrer det til eksempelvis 48hk så er du under de nye regler. Og du er under de nye regler hvis du vil anskaffe dig enten 48hk kort eller stort kort. Altså du skal være 20 år for at få 48hk, og 22 mindst og 2 års erfaring fra enten 34hk eller 48hk for at få stort.

  • #9   13. maj 2013 Har du kort il 34hk må du drosle hvad som helst
    Har du kort til 48hk må du drosle maskiner med maks 96hk oprindeligt


  • #10   13. maj 2013 Når du har haft dit gamle kort A-lille i 2 år og er fyldt 22 kan du gå op til en praktisk prøve for at får det store kort A

  • #11   13. maj 2013 Kort og godt. Når du har haft dit 34 hk kort i to år, OG er over 22 må du gå til prøve på A (Altså alle cykler)....

    Derudover skal man huske, at det IKKE er alderen efter de nye regler, men de 2 års erfaring der tæller. Tager man A2 som 21 årig, kan man altså først køre stor 2 år senere. Dybt godnat!

    Eksempel fra egen køreskole. Dame oppe i årene tager kortet til A2 (48 hk), kører på sin Virago 250er det første år, vil op på noget større næste sæson.... Umuligt, selvom hun er 52 år gammel.....


  • #12   13. maj 2013 Arh! Kørelærer !
    Hvis man er fyldt 24 år kan man tage Kat A med det samme. Men det kræver så både en teoretisk og praktisk prøve. men hvis man vil nøjes med opgradering af kortet fra A2 til A med en bestået praktisk prøve, så skal man have 2 års erfaring.

    (link fjernet)


  • #13   13. maj 2013 Sker af og til jeg ønsker jeg var 20 igen............ Men er sq glad for at være en gammel dreng nu... :-))

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #14   13. maj 2013 Kørerlæreren - Giver dig tildels ret, i at reglerne er mærkelige. Men det er joh EU-reglerne som Danmark bøjer til max grænsen. Ellers måtte 16 årige joh køre 125ccm'ere. Men er selv ved at tage kortet (mellem), selvom jeg er gammel nok ti stor. Men det er for at få noget erfaring, inden jeg slipper mig selv løs på en stor.
    Har snakket med min kørelærer om det, og han siger at grunden til aldersgrænsen, har noget at gøre med ulykkesstatistikken at gøre. Nemlig at det er ved de 24 at den vender.. Så det er rent trafiksikkerhed.
    En anden grund til mit eget valg er, at den cykel jeg kørte på manøvrebane CB600F (tror jeg, en Honda 4 cyl.), kørte dejligt, men var noget tung at danse med når den stod stille. Og den cykel jeg kørte på vej første gang, en GS500 passede lige i størrelsen til mig.

    Så fra en ny snarlig mc'ist, syntes jeg det er positivt at folk skal have erfaring før de må opgradere..


  • #15   13. maj 2013 Steen P. Du har til dels ret. Men det ville jo kræve alt undervisning forfra, altså hvis man har alderen, men ikke erfaringen.

    Og per s - Ulykkesstatistikker har INTET med de nye regler at gøre.
    Sidste år blev der dræbt 2 under 21 på mc. Den ene til køreprøven, den anden af en bil der overser sin vigepligt.

    Statistisk skulle det faktisk være mænd over 40 der skulle starte på en 125er........

    Og det er IKKE hestekræfter der slår motorcyklister ihjel, det er manglende forudseenhed.

    Farlig diskussion jeg åbner her, det ved jeg godt....


  • #16   14. maj 2013 per s:
    Forstår på ingen måde hvorfor du tager til mellem, og ikke bare stor?
    Bare fordi man har stort kort, kan man jo sagtens køre mindre maskiner!
    Og så havde du også sparet dig selv for 2 års ventetid og penge til en ny køreprøve smiley


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #17   14. maj 2013 Tobias - Nu er jeg ikke den fedeste knallert på havnen. Og en lettere cykel passer bedre til mig. Er heller ikke til fart overhovedet, hverken i bil eller lastbil. Faktisk er jeg nok en overforsigtig tøsedreng. Både i bil/lastbil og snart mc, regner jeg med at alle køre som utilregnelige psykopater.

  • #18   15. maj 2013 Per s

    Glæden du udtrykker over at man skal have erfaring for at køre på større maskine er desværre slet ikke forenelig med regeringens forvrængning af EU's 3. Kørekortsdirektiv smiley :)

    Sm det er nu, går man fra at må køre 1,3 hk "knallert" uden passager, til 3500 kg vogn med anhænger og 8 passagerer.

    Og er man en 24årig halvabe er der intet til hinder for at man starter på en blackbird efter bestået køreprøve.

    Der ér noget om det med de 24 år og trafiksikkerhed!!

    Regeringen har nogle gode statistikker og nogle rigtigt dygtige ansatte.

    Desværre vil de skide bikerne et stykke så længe vi ikke har så meget som 1 mandat i folketinget.


    Her er to køretøjer.

    Det ene skal du være 18 år for at køre.

    Det andet skal du være 20 år for at køre.

    Gæt selv hvilket der er hvilket smiley


    profilbillede
  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #19   15. maj 2013 Kørerlæren - Går ud fra at du er kørelærer? Du må da kunne se fornuften i at kørekortene er differencieret. Det er da kun fordi at unge mennesker ikke er helt raske i hovedet når de er 18 år gamle og lige har fået kørekortet. Så tror de nemlig at de kan det hele, men det kan de ikke.
    Det samme med knallert30, fra 16 år, det er den alder man har besluttet at folk burde være fornuftige nok til at føre et motorkøretøj. Det håber jeg ikke at vi er uenige om.
    Men EU-reglerne som vi er underlagt, har nok lavet statistikken i forvejen, så derfor syntes jeg stadig det er positivt at man skal starte småt. Men man kunne godt fjerne lilleMC, og lade den skille ved 30-50hk/kw. Men det syntes jeg så skulle gælde alle nye cyklister.
    Mc A - Kan ikke umiddelbart se, om du er enig eller uenig.
    Og til din quiz, du må køre den røde, når du fylder 18. smiley


  • #20   15. maj 2013 Per s

    Ja!
    Den røde.
    Altså ikke den røde.
    Men den røde.

    Hvis du stemmer på den bliver den blå smiley


  • #21   15. maj 2013 Hmm. Jeg synes de gamle regler var ganske fine!

    Og ja, det er EU bestemt at vi skal have de 3 forskellige A-kørekort. Men det er nationalt bestemt hvordan de aldersmæssigt skulle fordeles. Og da de embedsmænd+ministerium ikke har nogen fornemmelse/forståelse for mc-verdenen, blev reglerne derefter.

    Og nej, jeg mener IKKE at der skulle være krav om erfaring. Hvis du kører ind i en gammel dame (i en rød opel ascona) gør det ingen forskel om din motorcykel har 50, eller 100 hk....


    profilbillede
  • #22   15. maj 2013 Nogle cykler kræver mere forudseenhed og mådehold at bruge.
    (Erfaring)
    At det så er nogle bestemte cykler, og altså ikke kan defineres ud fra over/under 48 eller 34 hk, er så en anden sag.


    Jeg kan ikke stresse behovet for at kravle før man går, nok.


    Men ok, godt ord igen..
    Loven tillader meget få steder regulær gang. Kravlen omkring i bilerne er hvad der finder sted...

    Man skal rigtig nok ikke bruge mere end 50cc for at få frakendt kørekortet for at køre hurtigere end kongen har tilladt.

    Men i den virkelige verden er der stor overvægt af fordele frem for ulemper, ved at overdrage ansvaret til trafikanterne gradvist som de modnes.


    Lades vi et øjeblik som om færdselsloven ikke bliver fulgt til punkt og prikke det meste af tiden, så bør fordelene ved at starte ud på en mindre mc ikke være til at overse.


    17årige på 45 km knallerter er jeg sikker på ville tage toppen af bjerget af unge uerfarne bilister der kører over evne.


  • #23   15. maj 2013 Hvorfor, I to kloge mennesker, skal disse regler omkring erfaring så kun gælde tohjulede køretøjer.. Det må I jo, i jeres uendelige visdom, jo have et fornuftigt svar på.......?

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #24   16. maj 2013 Biler er slet ikke med i den her diskussion, men kunne/burde være det.
    For det er tankevækkende, at som 18årig billist, må du købe 1000hk bil. Men kun 15hk MC.

    Det der er mit korstog i denne her debat, er som Mc A, fint formulere det, kravle, og så gå. Og mener helt bestemt det burde gælde alle, som det er også er nævnt tidligere, så er det mænd omkring 40, der åbenbart har flest ulykker. Hvilket fint understreger min og Mc A's hypotese.
    Men de kunne fint slette "lille mc", og køre videre med de gamle regler.

    Er der egentlig nogle æggeskaller herinde, der kunne deltage i debatten. Kunne være sjovt at hører deres mening.


  • #25   16. maj 2013 Fordi ingen hidtidig regering har noget der bare ligner en trafikforståelse.

    De er politikere.
    Og i dagens demokrati er netop det at være politiker, så populær en af slagsen som muligt, gået hen og blevet selve målet, fremfor midlet til at opnå et mål.

    Og så fordi motorcyklister ikke har så meget som et eneste mandat i folkestyret.

    Vi skulle også have en betalingsring om København som næsten ingen ville have.. Den blev skrottet på grund af den selvsagt store opstand.

    Og så skulle vi have sænket aldersgrænsen for knallertkørekort til 15 år, til gengæld for den udvidede køreuddannelse, de skærpede sanktioner for at bryde reglerne og muligheden for at udsætte folks bilkørekort hvis deres scooter kan køre 43.
    Men de skrottede det med aldersgrænsesænkningen, på grund a manglen på opstand.


    Den manglende opstand mod L137 af 2012 kan siges T være årsag til at cirkus Christiansborg var så vovede at HELT UDELADE 45-førerretten (AM), og sætte aldersgrænsen for A1 til 18 år som de eneste i EU.
    Alt imens aldersgrænsen for kat B forbliver 18 år.

    Ingen lov varer evigt, og folketinget er imbecilt på dette område

    Grunden til biler er undladt er nok mest af alt at "shit happens".
    Nogle gang kommer der bare klatter af bæ tværet ud på papir ud af parlamentet.
    Danmarks stillingtagen til EUs 3. Kørekortsdirektiv er et af de tilfælde.

    Loven er bare inkohærent ad helvedes til.
    Men ROM blev ikke bygget på en dag smiley
    Så hvis du er kristen er det bare om at lære at undgå etaten smiley livet er for kort til at vente på ubestemt tid.
    Især hvis eneste universelle årsag til at vente, er udsigten til tyranni.

    Politisk populisme, bilindustriens fodfæste i Danmark, de mange årtiers fejlslagne tackling af knallerplagen, de få motorcyklister, det trafiksikkerhedsmæssige paradigme vi befinder os i, Danmarks rolle som rebelsk liebhaberstat i en turbulent geopolitisk tid og meget andet bidrager til at status quo er blevet status quo


  • #26   16. maj 2013 Se evt videoen af 3. Behandling af L137 i 2012.

    Det giver en god forståelse af hvorfor vi er hvor vi er.

    De respektive trafikordførere griber enhver chance de kan til at dreje en saglig debat over i populistisk pseudoideologi.

    Den eneste der faktisk appellerer til at folk lige kigger på virkelighedens proportioner engang er Kim Christiansen.

    Men de slags stemmeløs fornuft falder for døve ører i den store tomme folketingssal


  • #27   16. maj 2013 Apple betaler for mine stavefejl smiley

  • #28   16. maj 2013 Indsigelser læses med åbent sind og besvares konstruktivt smiley go nat her fra

  • #29   16. maj 2013 Per s og Kørelærer h
    Mht. årsagen til ændringerne, så holder jeg med Per s og hans kørelærer, for selv om vi i 2012 i Danmark havde et godt år, med få (4 stk. hvis jeg ikke tag fejl) dræbte.
    Så var det i danmark og det er EU regler der er lavet på baggrund af en ensartethed på kørekort området og ikke mindst fordi at MC ulykker på europærisk plan er den eneste trafik art hvor statistikken ikke er faldet.:-(

    100 % MC-køreskole



  • #30   16. maj 2013 Med udbredelsen af ABS på motorcykler vil jeg tro at vi bliver vidne til et fald i antallet af mc ulykker på tværs af europa..
    Frem til 2020..

    Hvor bliver alting bare godt i 2020 smiley


Kommentér på:
50% drosling - gamle kørekort

Annonce