Kontra styring? :S Kontra styring? :S
Jeg var på køreteknisk i fredags da jeg skal til køreprøve nu på torsdag. Jeg har godt nok svært ved kontra styring og min kørelære har sagt det ikke er heeeelt perfekt nårjeg Gør det men han siger jeg godt kan bestå på det. Men det irritere mig bare grænseløs at hver kan jeg skal dreje kontra så er det som om min krop ubevist rykker cyklen til siden så det bliver mere et slalom end det bliver en kontra styring. Er der nogle der har nogle fif til hvordan jeg lige kan gribe denne prøve bedre an?? Og når jeg har drejet kontra (eller forsøgt på det) så kommer jeg til at gasse op så jeg har en del mere fart på end jeg burde. Har nogle også nogle fif til det så hører jeg gerne fra jer
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 1 Svar: 11
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 153 Svar: 1.060
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
kommer dog an på ens opfattelse af kontrastyring, men helt besalt styres en mc da primært med kontra styring, det er bare sjældent man bruger det så voldsomt at man lægger mærke til det. Måske det hjælper at vide dette, næste gang man er ude og trille, så kig lige hvordan du drejer når du vil have mc'en igennem et sving.
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
Men det er vel bare ligesom til bil køreprøve, hvor man skal kunne parallel parkere, det er jo ikke strafbart at fravælge en parkeringsplads i den virkelige verden, fordi der skal parallel parkeres.
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 160
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 160
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
Dennis H, den skal have et ORDENLIGT slag, du skal jo ikke bare tjatte til styret? Meningen er jo at du kan vise du kan undvige en potientel livsfarlig forhindring..
Du vælter ikke, så hårdt kan du ikke trykke på så kort tid, 'SLÅ på styret' er nøgle ordene.
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 38
hvis det er for at undvige skal den have et ordentlig tryg
apr 2008
apr 2008
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 1.407
Men jeg havde da også svært ved at vænne mig til det i starten, gik noget tid på banen inden jeg havde 'styr' på det, og til selve køreprøven hakkede jeg også ind i keglen, men bestod da alligevel..
apr 2008
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Svar: 38
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 2 Svar: 176
Bruger det bevidst når jeg er på bane for at få lagt motorcyklen hurtigt ind i svingene.
Man kan øve det når man kører lige ud af en ikke trafikeret vej ved at "puffe" let til styret, det giver hurtigt en fornemmelse af hvad der sker og hvor meget kraft der skal til, næste step er at lære at dreje på denne måde og der er en stor tom parkeringsplads (husk at tjekke for olie og diesel pletter først) et godt sted at øve, start med hastigheder omkring en 30-50 km/t !!
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
Bruger det tit i hverdag som Dan også skriver for at "ligge" den ind i svingene men mest for at undgå huller og andet godt på vejen så jeg bruger det hele tiden men vil også mene det kommer med erfaringen.
Var det ham hakkede eller hvad?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Derudover så bliver det betydeligt nemmere ved højere fart. Der er selvfølgelig grænser for hvor hurtigt man kan komme igennem keglerne, men des hurtigere, des nemmere
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.036
Som din kørelærer siger kan du godt bestå uden at demonstrere et "skoleeksempel" på kontrastyring.
Held og lykke med snart at komme på dit første svingtekniske kursus efter bestået papprøve
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Du skal lige huske at kontrastyringen aktivt ikke behøver dreje cyklen ret mange grader - oftest vil cykler dreje først og føreren bare følge med, hvis det gøres bevidst. Gør man det ubevidst trække føreren med sin vægt først - men selve svinget, det er det samme
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 40
Kontrastyring/ undvigemanøvre er sgu svært at få ind i knolden og derefter ud i armene...
Tog pappet sidste år, og tænkte alt for meget på teknikken når jeg kom kørende mod keglerne, så det blev noget brems og lal igennem de første 20-30 gange...
Derefter fokuserede jeg kun på keglen jeg skulle udenom, det hjalp, for jeg skulle jo kontrastyre for ikke at ramme skidtet...
Senere på dagen var jeg i asfalten med fodhvileren igennem første kontra, og nåede igennem anden kontra uden at vælte kegler... FEEEDDDD OPLEVELSE.
Den prøvesagkyndige mente at omtrent 1 ud af 100 klarer kontrastyringen til perfektion...:-)
Selv havde jeg for meget fart på til prøven, men jeg kom da igennem uden at vælte kegler, og skulle ikke igennem igen... Bestod første gang..:-)
Min oplevelse: stop tankerne og undvig de skide kegler...
Mvh.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.426
Se evt. filmen The cornering bible" som jeg tidligere har linket til herinde (du kan finde den med en søgning). Der bliver det forklaret og vist godt og burde, efter min mening, være obligatorisk til kørekortundervisning.
apr 2012
Det kræver at man kan se igennem noget typisk amerikansk B-skuespil. Til gengæld har den rigtig mange gode tips til hvad man skal og hvad man ikke skal når det kommer til kørselsteknik. Her er kontrastyring selvfølgelig også vist og penslet ud så man virkelig kan se hvordan det virker.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
Jeg vil også gerne gå til bekendelse og indrømme, at jeg synes hurtige undvigemanøvrer er ret vanskelige. Jeg tror på alt hvad instruktøren fortæller mig, men kroppen er tilbøjelig til at stritte imod, når man vil lave så hurtig en nedlægning og kursændring
Jeg har også fornemmelsen af, at det bare er en mur man skal tvinges igennem en gang, så egentlig lyder det genialt med en instruktør på bagsædet til at give det rette puf, så man laver manøvren om man vil det eller ej!
Men vi som har bøvl med det, må jo bare blive ved med at øve os på kurser og tomme veje/parkeringspladser - ses derude
aug 2005
Lad være med at forcere noget. Da al kontrastyring faktisk bare er styring, kommer det af sig selv med nogle kørte km, men til en køreprøve er man jo nødt til at gennemføre det som disciplin,
Flex'es video er rigtig god at få lidt forstand af.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Det handler basalt om at få motorcyklen til at vælte lidt i den retning man vil dreje, det kan man gøre enten ved at læne sig lidt ud i den retning man vil, eller skubbe lidt til styret i modsatte side. Drejer man forhjulet til højre, kører "bunden" af motorcyklen til højre, men tyngdepunktet når ikke at følge med. Ergo hælder den lidt til venstre, og gyroskopvirkningen i hjulene ordner resten. Når du opnår lidt rutine tænker du slet ikke over sving, det foregår helt automatisk. Prøv lidt med et løst cykelhjul. Forestil dig så de kræfter der er i et MC hjul der vejer 10 gange så meget, og som roterer med 50 gange større hastighed.
Køreprøve er bare ekscersits. Jeg har aldrig været så bange, som når jeg var ude og køre med mine døtre efter de havde bestået. Deres valg af gear var helt psykedelisk, det var som at se en abe. De er blevet bedre, jeg tør godt tage en blunder når de kører.
aug 2005
Jeg er grundlæggende enig i dine fysiske betragtninger, men du har en påstand jeg slet ikke kan tilslutte mig: "styret er ikke en af dem"
Jo, for mig at se, er det faktisk den vigtigste af dem - de har bare den modsatte effekt af, hvad vi har lært.
Har I observeret en skæg fornyelse - løbecykler til små børn!!!! De har medført, at de små unger på allerede 3-4 år kan køre på rigtige træde cykler - hvorfor mon?
Jo nu skal de kun lære en ting, i stedet for som vi andre først lære en ting - en firhjuler med støttehjul- så skulle vi aflære, når støttehjulene kom af, og så skulle vi lære at KONTRASTYRE (bare ikke under det ord). Nu lærer ungerne den fysiske proces med det samme - uden ord!
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 245
maj 2013
Følger: 16 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 378
Fino video men der er nu stor forskel på at gøre det bevist og ubevist.
Det har reddet mig en del gange, især engang hvor en bil kørte lige imod mig, jeg var bare heldig at jeg træk den rigtig vej,, det træk jeg lavet var ikke noget jeg tænkt over det kom bare af sig selv reddet mig for at klaske ind i ham frontalt med over 100kmt.
Så det er en god ting at øve i det også med høj fart... også er det sjovt på samme tid..
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Lidt urelateret, så er det også latterligt at alle manøvrer prøverne var langt nemmere på CBF500'eren end GN250'eren, hvilket ikke giver mening, da os "små" så måtte øve os betydeligt bedre end dem der tog det store kort. Især bremseøvelserne var en leg på CBF'erne pga ABS, men de var meget vanskeligere på GN250'ere. Anyway det er en helt anden diskution
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.023
Selv om man kontrastyrer et splitsekund, så er det ret forvirrende (og totalt off topic) når folk begynder at snakke om at lægge cyklen ind i et sving eller "bare køre over 30 km/t!!!" Viser bare i er helt forblændet af at i kan styre jeres mc hehe
Undskyld provokerende tone, men det er bare hver gang den fylder halvdelen af trådene x)
PS Super video af Kenneth L!!
apr 2012
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 1.407
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
Jeg har også fået at vide at 80% af dem der går til køreprøve kan ikke kontrastyring. Men de ser igennem fingre med det hvis resten er i orden. Jeg bestod selv køreprøven uden at kunne kontrastyring. Jeg har dog lært det efterfølgende på et FDM kursus jeg tog på min egen mc.
aug 2005
Du har faktisk ret - det man forsøger at vise eleverne ved undervisning er kontrastyring demonstreret ved impulsstyring - og det kan være noget videre skræmmende.
maj 2008
maj 2013
Følger: 16 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 378
ja lige det, nu mere man øver sig i det, så ligge det i en så man en dag redder sig selv, hvis man eller kan holde hovedet koldt når det opstår, det samme gælder når man snakker om at bremse ned, det er altid sjovt at se en på motorcykel i byen og se hvordan de bruger der bremse og hvor usikker folk er når det kommer til stykker som om de er bange og bange for hvad.
Man kan også trække i modsat side af styret i forhold til den side man vil til,, hvis der skal mere fart på så prøv at tryk i fodhviler, det virker godt i lange bløde sving med høj fart...
sep 2011
Kører man hurtigt nok i et sving kommer kontrastyringen af sig selv, men det er noget helt andet end at give styret et dask. Kig på alle de billeder af MC i et sving, forhjulet peger ud af svinget, altså til højre i et venstresving. Det er der helt simple fysiske grunde til.
maj 2008
WHAT?!
sep 2011
Kører du ind i siden på en bil (der ikke har set dig eller ikke gider vente) så se at komme op over taget, og ikke ind igennem den.
sep 2011
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics
Så er der dømt dyner.
maj 2008
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5c/Bike_weaving.gif
Det billede du har på viser cykler der har forladt apex og hvis hjulet drejer den anden vej er det udelukkende fordi deres baghjul skrider og de kompenserer, men hvis du kan se det, så kan du godt smide brillerne hehe
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 69
Og tak til Mirza for din kommentar.
Kontra styring? :S