8.027 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 47 Svar

Kontra styring? :S Kontra styring? :S

Jeg var på køreteknisk i fredags da jeg skal til køreprøve nu på torsdag. Jeg har godt nok svært ved kontra styring og min kørelære har sagt det ikke er heeeelt perfekt nårjeg Gør det men han siger jeg godt kan bestå på det. Men det irritere mig bare grænseløs at hver kan jeg skal dreje kontra så er det som om min krop ubevist rykker cyklen til siden så det bliver mere et slalom end det bliver en kontra styring. Er der nogle der har nogle fif til hvordan jeg lige kan gribe denne prøve bedre an?? Og når jeg har drejet kontra (eller forsøgt på det) så kommer jeg til at gasse op så jeg har en del mere fart på end jeg burde. Har nogle også nogle fif til det så hører jeg gerne fra jer smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kontra styring? :S
  • #1   2. jun 2013 Lytter med smiley

  • #2   2. jun 2013 var det ham der hackede ?

  • #3   2. jun 2013 Alt styring på en mc med en fart over 30km/t er da kontra styring? Når du drejer, drejer man da helt automatisk modsat den vej man vil.

    kommer dog an på ens opfattelse af kontrastyring, men helt besalt styres en mc da primært med kontra styring, det er bare sjældent man bruger det så voldsomt at man lægger mærke til det. Måske det hjælper at vide dette, næste gang man er ude og trille, så kig lige hvordan du drejer når du vil have mc'en igennem et sving. smiley


  • #4   2. jun 2013 Hmm lyder som en dårlig kørelære... Det giver ellers 100 procent mening når det blir forklaret...

  • #5   2. jun 2013 Den form for kontrastyring man lærer til sit motorcykel kort, virker også meget underlig for mig. Tror ikke på det ville falde mig ind at lave så kraftig en kontrastyring, som man skal til køreprøven, i den virkelige verden.

    Men det er vel bare ligesom til bil køreprøve, hvor man skal kunne parallel parkere, det er jo ikke strafbart at fravælge en parkeringsplads i den virkelige verden, fordi der skal parallel parkeres.


  • #6   2. jun 2013 Altså jeg har lige fået kortet for godt og vel 1 måned siden... jeg lærte det på den hårde måde, min kørelærer satte sig op bagpå, og tvang den op på ca. 50 km/t, hvorefter han hamrede min arm ind på styret så den lavede en ordentlig kontra styring! og derefter har jeg overhovedet ikke haft svært ved den, tvært imod, har fået ros hele vejen igennem... Jeg følte bare at jeg skulle gennem ''muren'' hvor man tør.. det er en ubehagelig øvelse, så du skal bare presse dig selv og rykke grænsen, så blir' det nærmest sjovt og man får lyst til at smadre igennem!


  • #7   2. jun 2013 Evt. ''kaste'' eller rykke din krop den vej du gerne vil, det hjælper på kontra styringen og giver et ekstra skub!

  • #8   2. jun 2013 Det er ganske enkelt. Prøv at kør ligeud og tryk styret frem i først den ene side og derefter den anden. Trykker du styret fram i højre side, vil mc´en køre til højre og trykker du styret frem i venstre side, vil den køre til venstre. Dette kræver dog du har en hastighed på ca.50km/t og opefter alt efter inertien i cyklen.

  • #9   2. jun 2013 Som jeppe siger, og det behøves ikke være på mc. Du kan sagtens bruge en cykel ned ad bakke, sådan øvede jeg det inden jeg fik mc, under mc køreprøven. smiley

  • #10   2. jun 2013 Du har ret Elias, kontra styring er måden man styre 2 hjulede køretøjer..

    Dennis H, den skal have et ORDENLIGT slag, du skal jo ikke bare tjatte til styret? Meningen er jo at du kan vise du kan undvige en potientel livsfarlig forhindring..

    Du vælter ikke, så hårdt kan du ikke trykke på så kort tid, 'SLÅ på styret' er nøgle ordene.


  • #11   2. jun 2013 Du må ikke sammenligne med en bil den drejer jo ind i et sving, en mc ligger man ind i et sving, hvis du vil til højre skupper du ganske lidt på højre side af styret, vil du til venstre skupper du lidt på den venstre side af styret det lærer du hurtigt smiley .
    hvis det er for at undvige skal den have et ordentlig tryg


  • #12   2. jun 2013 @ Mikkel, det kan redde dit liv en dag, hvor alternativet er et frontalt sammenstød med en mokørende bil der laver en overhaling, et dyr eller andet habengut på vejen i en hektisk situation er der måske kke tid til bare at dreje... ØØV det man vælter ikke af det..

  • #13   2. jun 2013 Zeberg har du kun læst overskriften? smiley

  • #14   2. jun 2013 Mikkel j - Det skal jo simulere en undvigemanøvre i en farlig situation. Det kan du sagtens komme ud for i trafikken, i sær med de huller i vejene.
    Men jeg havde da også svært ved at vænne mig til det i starten, gik noget tid på banen inden jeg havde 'styr' på det, og til selve køreprøven hakkede jeg også ind i keglen, men bestod da alligevel..


  • #15   2. jun 2013 ... Og gro så lige nogle nosser!

  • #16   2. jun 2013 nej jeg så nok at jeg var lidt langsom smiley

  • #17   2. jun 2013 Kontrastyring, en fed ting især når man ved hvordan det virker smiley
    Bruger det bevidst når jeg er på bane for at få lagt motorcyklen hurtigt ind i svingene.
    Man kan øve det når man kører lige ud af en ikke trafikeret vej ved at "puffe" let til styret, det giver hurtigt en fornemmelse af hvad der sker og hvor meget kraft der skal til, næste step er at lære at dreje på denne måde og der er en stor tom parkeringsplads (husk at tjekke for olie og diesel pletter først) et godt sted at øve, start med hastigheder omkring en 30-50 km/t !!


  • #18   2. jun 2013 Læs godt hvad Jeppe og Dan skriver.

    Bruger det tit i hverdag som Dan også skriver for at "ligge" den ind i svingene men mest for at undgå huller og andet godt på vejen så jeg bruger det hele tiden men vil også mene det kommer med erfaringen.

    Var det ham hakkede eller hvad?


  • #19   2. jun 2013 Jeg valgte bare at undlade at tænke på kontrastyringen som et egentlig sving. Det var min store "mur" at jeg følte jeg skulle dreje. Så snart jeg skubbede tanken om et egentlig "drej", så var det bare at skubbe til styret og så var den der.

    Derudover så bliver det betydeligt nemmere ved højere fart. Der er selvfølgelig grænser for hvor hurtigt man kan komme igennem keglerne, men des hurtigere, des nemmere smiley


  • #20   2. jun 2013 Problemet er at hastighed er for lav og du er sikkert ikke komfortabel med nedlægningsvinkler på 45°.

    Som din kørelærer siger kan du godt bestå uden at demonstrere et "skoleeksempel" på kontrastyring.

    Held og lykke med snart at komme på dit første svingtekniske kursus efter bestået papprøve smiley


  • #21   2. jun 2013 Slap dog af. Al styring med bare 30 kmt på en tohjuler er kontrastyring. Det hele handler om at du forsøger at vælte cyklen, som så gennem sin guroeffekt fra hjulene ovenkompenserer, hvorefter man griber den i overkompenseringen. Hvor hårdt du slår afgør bare hvor stækt nedlægningsvinklen kommer på - og hvor skræmmende det her er for en eventuel passager.

    Du skal lige huske at kontrastyringen aktivt ikke behøver dreje cyklen ret mange grader - oftest vil cykler dreje først og føreren bare følge med, hvis det gøres bevidst. Gør man det ubevidst trække føreren med sin vægt først - men selve svinget, det er det samme


  • #22   2. jun 2013 https://www.youtube.com/watch?v=2qR1pHLV2Ts&feature=youtube_gdata_player

    Kontrastyring/ undvigemanøvre er sgu svært at få ind i knolden og derefter ud i armene...

    Tog pappet sidste år, og tænkte alt for meget på teknikken når jeg kom kørende mod keglerne, så det blev noget brems og lal igennem de første 20-30 gange...

    Derefter fokuserede jeg kun på keglen jeg skulle udenom, det hjalp, for jeg skulle jo kontrastyre for ikke at ramme skidtet...

    Senere på dagen var jeg i asfalten med fodhvileren igennem første kontra, og nåede igennem anden kontra uden at vælte kegler... FEEEDDDD OPLEVELSE. smiley

    Den prøvesagkyndige mente at omtrent 1 ud af 100 klarer kontrastyringen til perfektion...:-)

    Selv havde jeg for meget fart på til prøven, men jeg kom da igennem uden at vælte kegler, og skulle ikke igennem igen... Bestod første gang..:-)

    Min oplevelse: stop tankerne og undvig de skide kegler...

    Mvh.


  • #23   2. jun 2013 Jonas og Simon: Siger slet heller ikke det er en dårlig ting at kunne. Har skam også lært det, havde ikke de store problemer med det til køreprøven, eller undervisningen. Men tror bare ikke at det ville ligge naturligt for mig, i det jeg skulle undvige, da det virker så underligt for en.

  • #24   2. jun 2013 Det kan siges meget simpelt. Hvis du ikke har styr på kontrastyring, så har du ikke styr på din motorcykel. Det er kritisk at du lærer det. Ikke kun fordi at det er den mest effektive måde at undgå potentielle farer på, men også fordi at det er den eneste måde at styre din motorcykel ordenligt på generelt. Kontrastyring sker, uanset om du kan lide det eller ej, hver gang du lægger dig ned i sving med en hastighed over 30-35 km/t. Spørgsmålet er nu om du vil tage kontrollen over din mc, eller den har kontrollen over dig.
    Se evt. filmen The cornering bible" som jeg tidligere har linket til herinde (du kan finde den med en søgning). Der bliver det forklaret og vist godt og burde, efter min mening, være obligatorisk til kørekortundervisning.


  • #25   2. jun 2013 Filmen hedder Twist of the Wrist II og kan ses her: (link fjernet)
    Det kræver at man kan se igennem noget typisk amerikansk B-skuespil. Til gengæld har den rigtig mange gode tips til hvad man skal og hvad man ikke skal når det kommer til kørselsteknik. Her er kontrastyring selvfølgelig også vist og penslet ud så man virkelig kan se hvordan det virker.


  • #26   2. jun 2013 Jeg er ELENDIG til kontrastyring ....... Så er det sagt !!

  • #27   2. jun 2013 Det var da egentlig helt forfriskende med en tråd, hvor folk kommer ud af busken og fortæller om noget, de ikke har så fandens nemt ved smiley
    Jeg vil også gerne gå til bekendelse og indrømme, at jeg synes hurtige undvigemanøvrer er ret vanskelige. Jeg tror på alt hvad instruktøren fortæller mig, men kroppen er tilbøjelig til at stritte imod, når man vil lave så hurtig en nedlægning og kursændring smiley
    Jeg har også fornemmelsen af, at det bare er en mur man skal tvinges igennem en gang, så egentlig lyder det genialt med en instruktør på bagsædet til at give det rette puf, så man laver manøvren om man vil det eller ej!
    Men vi som har bøvl med det, må jo bare blive ved med at øve os på kurser og tomme veje/parkeringspladser - ses derude smiley


  • #28   2. jun 2013 Jonas H:

    Lad være med at forcere noget. Da al kontrastyring faktisk bare er styring, kommer det af sig selv med nogle kørte km, men til en køreprøve er man jo nødt til at gennemføre det som disciplin,

    Flex'es video er rigtig god at få lidt forstand af.


  • #29   2. jun 2013 Som Knud og andre siger så er al styring af en motorcykel over 20 km/t kontrastyring, assisteret af gyroskopisk overstyring fra baghjulet. Man styrer en MC med mange ting, styret er ikke et af dem. Find Mogens Damkjærs bog "Ekspert på vej". Den er gammel, men fysikkkens love er ikke ændret siden, og han forklarer det rigtig godt.

    Det handler basalt om at få motorcyklen til at vælte lidt i den retning man vil dreje, det kan man gøre enten ved at læne sig lidt ud i den retning man vil, eller skubbe lidt til styret i modsatte side. Drejer man forhjulet til højre, kører "bunden" af motorcyklen til højre, men tyngdepunktet når ikke at følge med. Ergo hælder den lidt til venstre, og gyroskopvirkningen i hjulene ordner resten. Når du opnår lidt rutine tænker du slet ikke over sving, det foregår helt automatisk. Prøv lidt med et løst cykelhjul. Forestil dig så de kræfter der er i et MC hjul der vejer 10 gange så meget, og som roterer med 50 gange større hastighed.

    Køreprøve er bare ekscersits. Jeg har aldrig været så bange, som når jeg var ude og køre med mine døtre efter de havde bestået. Deres valg af gear var helt psykedelisk, det var som at se en abe. De er blevet bedre, jeg tør godt tage en blunder når de kører.


  • #30   2. jun 2013 Peter K

    Jeg er grundlæggende enig i dine fysiske betragtninger, men du har en påstand jeg slet ikke kan tilslutte mig: "styret er ikke en af dem"

    Jo, for mig at se, er det faktisk den vigtigste af dem - de har bare den modsatte effekt af, hvad vi har lært.

    Har I observeret en skæg fornyelse - løbecykler til små børn!!!! De har medført, at de små unger på allerede 3-4 år kan køre på rigtige træde cykler - hvorfor mon?

    Jo nu skal de kun lære en ting, i stedet for som vi andre først lære en ting - en firhjuler med støttehjul- så skulle vi aflære, når støttehjulene kom af, og så skulle vi lære at KONTRASTYRE (bare ikke under det ord). Nu lærer ungerne den fysiske proces med det samme - uden ord!


  • #32   2. jun 2013 Kenneth L

    Fino video men der er nu stor forskel på at gøre det bevist og ubevist.

    Det har reddet mig en del gange, især engang hvor en bil kørte lige imod mig, jeg var bare heldig at jeg træk den rigtig vej,, det træk jeg lavet var ikke noget jeg tænkt over det kom bare af sig selv reddet mig for at klaske ind i ham frontalt med over 100kmt.

    Så det er en god ting at øve i det også med høj fart... også er det sjovt på samme tid..


  • #33   2. jun 2013 Det har måske nok også noget at gøre med hvilken motorcykel folk tager kortet på. Da jeg tog det lille/34hk), da kørte jeg faktisk for det meste på en CBF500 med 48hk, men prøven skulle tages på en GN250, og der var da bestemt forskel på hvordan de opfører sig.
    Lidt urelateret, så er det også latterligt at alle manøvrer prøverne var langt nemmere på CBF500'eren end GN250'eren, hvilket ikke giver mening, da os "små" så måtte øve os betydeligt bedre end dem der tog det store kort. Især bremseøvelserne var en leg på CBF'erne pga ABS, men de var meget vanskeligere på GN250'ere. Anyway det er en helt anden diskution smiley


  • #34   2. jun 2013 Gider folk snart fatte at når køreskoleelever snakker om "kontrastyring", så er det en undvigemanøvre!

    Selv om man kontrastyrer et splitsekund, så er det ret forvirrende (og totalt off topic) når folk begynder at snakke om at lægge cyklen ind i et sving eller "bare køre over 30 km/t!!!" Viser bare i er helt forblændet af at i kan styre jeres mc hehe

    Undskyld provokerende tone, men det er bare hver gang den fylder halvdelen af trådene x)

    PS Super video af Kenneth L!!


  • #35   2. jun 2013 Per: De to ting er identiske - forskellen ligger blot i udførelsen af øvelsen (langsomt nedlægning kontra hurtig undvigemanøvre) - Det er det samme princip og samme teknik. Derfor er det på ingen måde off-topic.

  • #36   2. jun 2013 Per - Man kan ikke komme uden om det er en kontrastyring, selvom det er en køreskole der øver. Det er jo metoden som Flex skriver. Kan ikke lige se meningen med dit indlæg.

  • #37   2. jun 2013 Bemærk at der er forskel på kontratyring og impulsstyring. Jeg er lidt i tvivl om det egentlig er impulsstyring de vil have til køreprøven. Hvis det er det så skal den have et slag på styret. Men almindelig kontrastyring er et pres på styret modsat som får cyklen til at dreje uden at man bruger kroppen. Og ja, man gør det jo ubevidst hele tiden når man kører.
    Jeg har også fået at vide at 80% af dem der går til køreprøve kan ikke kontrastyring. Men de ser igennem fingre med det hvis resten er i orden. Jeg bestod selv køreprøven uden at kunne kontrastyring. Jeg har dog lært det efterfølgende på et FDM kursus jeg tog på min egen mc.


  • #38   2. jun 2013 Pernille:

    Du har faktisk ret - det man forsøger at vise eleverne ved undervisning er kontrastyring demonstreret ved impulsstyring - og det kan være noget videre skræmmende.


  • #39   2. jun 2013 Tak til Pernille for ordet impulsstyring. Hvorfor kalder de det ikke det på køreskolen, så ville alle herinde ikke behøve fortælle hvor gode det er til at kontrastyre hele tiden x)

  • #40   2. jun 2013 Pernille B

    ja lige det, nu mere man øver sig i det, så ligge det i en så man en dag redder sig selv, hvis man eller kan holde hovedet koldt når det opstår, det samme gælder når man snakker om at bremse ned, det er altid sjovt at se en på motorcykel i byen og se hvordan de bruger der bremse og hvor usikker folk er når det kommer til stykker som om de er bange og bange for hvad.

    Man kan også trække i modsat side af styret i forhold til den side man vil til,, hvis der skal mere fart på så prøv at tryk i fodhviler, det virker godt i lange bløde sving med høj fart...


  • #41   2. jun 2013 Pernille, der satte du tingene på plads.Impulsstyring er ordet.

    Kører man hurtigt nok i et sving kommer kontrastyringen af sig selv, men det er noget helt andet end at give styret et dask. Kig på alle de billeder af MC i et sving, forhjulet peger ud af svinget, altså til højre i et venstresving. Det er der helt simple fysiske grunde til.


  • #42   2. jun 2013 Peter K: "Kig på alle de billeder af MC i et sving, forhjulet peger ud af svinget, altså til højre i et venstresving. Det er der helt simple fysiske grunde til."

    WHAT?!


  • #43   2. jun 2013 Lige et råd om styr (og rat) lært på den hård måde. Når ulykken er u-undgåelig, du kan se det hvide i modpartens øjne, så slip skidtet, du kan alligevel ikke bruge det til noget. Så undgår du det kirurgerne kalder en chaufførfraktur, som er at tommelfingeren er brækket bagover, og i bedste fald brækker håndleddet og spolebenet. Er der kraft nok i slaget smadrer håndled og albue, og underarmsknoglerne flækkes.
    Kører du ind i siden på en bil (der ikke har set dig eller ikke gider vente) så se at komme op over taget, og ikke ind igennem den.


  • #44   2. jun 2013 Her er et, det er tydeligst på nr 45 og 5. Det skyldes ikke alene fuld gas ud af svinget, og her der tale om et snævert og derfor forholdsvis langsomt sving. Det bliver meget tydeligere i en hurtig kurve. Læs den her på wikipedia, der forklares det omhyggeligt. Heldigvis er en motorcykels geometri så genial, at man slet ikke behøver at tænke over det, den gør det selv.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics

    Så er der dømt dyner.


    profilbillede
  • #45   2. jun 2013 @ Peter K fra dit eget link:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5c/Bike_weaving.gif

    Det billede du har på viser cykler der har forladt apex og hvis hjulet drejer den anden vej er det udelukkende fordi deres baghjul skrider og de kompenserer, men hvis du kan se det, så kan du godt smide brillerne hehe



  • #46   3. jun 2013 Man kan med fordel trække den modsatte ende af styret MOD kroppen, mens man slår den ene ende af styret VÆK fra kroppen.. Det giver super respons..!

  • #47   4. jun 2013 Tak til Flex for dine links.
    Og tak til Mirza for din kommentar.


Kommentér på:
Kontra styring? :S

Annonce