{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.001 visninger | Oprettet:

Forvirring mht. opgradering af kørekort {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu efterhånden hørt mange forskellige bud på hvordan og hvorledes de gamle regler og nye regler spiller sammen.
Mange påstår, som jeg også hidtil har troet, at man efter de 2 års erfaring kan opgradere kortet. Jeg tog mit da jeg blev 18 og har jo så haft det i over et år. Planen var jo så selvfølgelig at jeg skulle opgradere det til stort kort her når jeg fylder 20.
Og det er så her jeg kommer i tvivl mht A2/A1. Har læst her og der at de nye regler er med tilbagevirkende kraft, og jeg derfor først kan få stort(A1) når jeg fylder 22.
Er der nogle der har fundet reglerne på en troværdig side, eller har hørt sin(e) kørelærer(e) om sagen?
På forhånd tak, Anders


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forvirring mht. opgradering af kørekort
  • #1   9. jun 2013 Ups, glemte lige at tilføje noget..
    Den motorcykel jeg kører er en suzuki gsxr 250, som har 46 heste uden drosling. Så hvis jeg kun kan få lov at opgradere mit lille(34hk) mc-kørekort til A2, så er det jo sådan set passende. Men ville alligevel lige høre!


  • #2   9. jun 2013 Altså bare fordi en kørelærer siger noget, er det ikke ensbetydende med at det er rigtigt.. De siger så meget.

    Men alle steder står der det du selv siger, så tro bare på det. Ellers kan jeg sige at jeg har fået det bekræftet af politiet også smiley

    Du kan opgradere til A2 (48hk) når du bliver 20. De nye regler er med tilbagevirkende kræft - desværre


  • #3   9. jun 2013 jeg står lidt i samme situation så jeg tog op på den lokale politistation for at høre hvordan jeg skulle forholde mig de ringede så til færdseslafdelingen og der var svaret at hvis du har taget kortet under de gamle regler så køre du under de gamle regler altså må du gerne køre på stor mc når du har haft dit kørekort i 2 år så når der er gået de 2 år kan du bare skifte op til en støre mc uden at gå til ny køreprøve.

  • #4   9. jun 2013 hehe jaa det gør de vel, det har du ret i! smiley

    Men okay, tak skal du ha!

    Bare ærgerligt at jeg først fik min køreprøve midt i november, så skal jeg vente til næste sæson/år med den skide opgradering!


  • #5   9. jun 2013 Se nu kommer der så to forskellige svar igen! smiley

  • #6   9. jun 2013 der vil altid være forskellige meninger om hvordan reglerne er jeg kan selvfølgelig kun fortælle min side af sagen men når det er sagt køre jeg personligt efter de gamle regler da jeg mener det er det rigtige men kan kun råde dig til at tage op på din lokale politistation og høre hvad de siger og så må du gå efter det smiley

  • #7   9. jun 2013 Det er bare sjovt hvordan i begge går til autoriteterne med det og får forskellige svar! smiley Kunne være spøjst hvis jeg fik et tredje svar på sagen! smiley

  • #8   9. jun 2013 ja det er lidt en joke ved ikke om de alle har helt styr på sagen smiley

    men nu ved jeg ikke hvem Tobias H har snakket med men da jeg spurte ringede de nemlig til færdseslafdelingen og ville da men (og håbe) at de har styr på det de laver smiley


  • #9   9. jun 2013 hvis ikke DE har, hvem fanden har så?! smiley

  • #10   9. jun 2013 det er det jeg mener smiley

    Men hvis du er bare det mindste i tvivl syntes jeg at du skal tage op på din lokale station og så gå ud fra at det de siger der er rigtigt (det var det jeg gjorde) smiley

    for jeg tror at jo flere der kommenter på denne tråd jo flere forskellige svar får du smiley


  • #11   9. jun 2013 jaaa det har du sgu nok ret i! smiley Men du skal have tak for info! smiley

  • #12   9. jun 2013 det var så lidt håber du ender med et tilfredsstillende svar smiley

  • #13   9. jun 2013 Din førerret opgraderes ikke automatisk den dag, fordi der stod i de gamle regler den ville det.

    Havde du ikke bestået en køreprøve til A-førerret da det blev midnat, natten til 19. Januar 2013, så vil reglerne skide på hvornår du jf, de gamle regler kunne opgradere den førerret du trods alt stadig har, selv om de nye regler udrydder den og indfører andre.

    Du må køre 34 hk maskiner så længe du vil.
    Så vidt jeg har forstået opgraderes din førerret på dit kørekort ikke engang automatisk når du runder de 24 år..

    Jeg kan se du kom til at bytte lidt rundt på kategorierne, så for lige at få det gjort så lister jeg dem lige op

    Gamle kategorier

    A
    A1 (34hk)

    Nye kategorier

    A
    A2 (48 hk)
    A1 (125/15)
    AM (1,3 hk 30km/t)

    De nye regler siger at man skal være minimum 22 år for at gå til A prøve, og dét sker under forudsætning af at man har haft A2(48hk)førerret i 2 år ((eller for dem som har haft den gamle A1-34hk førerret i 2 år))

    Som 20-årig kan du gå til A2-prøve.

    Bemærk!!! -så vidt jeg har forstået er det sådan, at selvom du allerede HAR haft dit gamle 34-hk kørekort i 2 år når du bliver 20 år og 6 måneder, og altså VILLE være klar til en A-prøve ved din 22års fødselsdag halvandet år senere, så kan du først gå til A prøve som 22 årig OG seks måneder gammel, hvis du opgraderer dit gamle 34hk til et nyt A2.

    Jeg er absolut åben for muligheden for at jeg tager fejl mht. At ens førerretsanciennitet nulstilles når man opgraderer fra gammel 34hk kategori til ny A2 kategori. Jeg ville blive meget glad hvis nogen kunne sige det ikke er sådan smiley


  • #14   9. jun 2013 jaa jeg blander lidt rundt i A'erne! smiley Men jeg må lige få hørt det lokale politi om hvad de mener om sagen!
    For mig bliver det nok ligegyldigt, da jeg håber min gixxer kan holde mange år endnu! smiley Får nok heller ikke råd til en stor maskine før efter 22 alligevel! smiley


  • #15   9. jun 2013 Hehe, tillykke med det passer dig meget fint smiley

    Regn ikke med at ret mange betjente kender reglerne.
    Deres hjemmeside har bedre styr på det smiley
    https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/nyt_koerekort/


  • #16   9. jun 2013 Reglerne er ikke med tilbagevirkende kraft. Det kort man havde inden den nye lov, er også det der gælder efter den nye lov trådte i kraft.
    Men reglen om at man automatisk fik det store kort efter 2 år med lille, og dermed kunne få det store kort inden man fyldte 21 år er bortfaldet.
    Har man ikke det store kort nu, så kan man tidligst få det når man bliver 22 år. Kravet for at det kan lade sig gøre, er at man har haft det gamle lille kort (34hk) eller A2 kortet i mindst 2 år, samt tager en ny køreprøve.


  • #17   9. jun 2013 jeg skal vidst bare være glad for at jeg har købt en lille cykel som holder sig inden for de 48hk! smiley Så må jeg nyde den til jeg bliver 22 smiley

  • #18   9. jun 2013 Mc A: Det er korrekt at hvis man opgraderer 34hk til 48hk, kan man først få det store når man har haft A2 i 2 år.
    Kravene til det store er nemlig, enten 2 år med 34hk og 22 år eller 2 år med A2 og 22 år (Klart nok)
    Så ja, førerrestanciennitet nulstilles.

    Storm: Jeg udfordrer dig til at få det politiet har sagt på skrift. Det tror jeg du får meget svært ved, da det ganske enkelt er forkert smiley


  • #19   9. jun 2013 Det er ikke altid bedst at have ret smiley
    Øv øv, endnu en klat fækalier i ansigtet på almindelig fornuft.

    "Tag en køreprøve ekstra og få lidt mere erfaring, til gengæld giver vi dig mindre tillid".
    Smart smart.. smiley meningen er ikke til at få øje på for bar inkohærens. Det er så overdrevet.


  • #20   9. jun 2013 Jesper H (Helsinge):
    Reglerne er NETOP med tilbagevirkende kraft. Du siger det endda selv.. Reglen om at opgradere automatisk til stor frafalder selvom man har taget 34hk før den nye lovgivning. Man kan som 20 opgradere til 48hk eller 22 år til stor MC. Vi som tog kortet før loven bliver altså ramt, så det er altså med tilbagevirkende kraft.

    Og den betjent jeg har snakket med er ham der sidder i Frederikssund i Nordsjælland og er "chefen" for alle køreprøverne og teoriprøverne. Så han sidde med den slags til daglig smiley


  • #21   9. jun 2013 Tobias H: Hvis det var med tilbagevirkende kraft, så vil det betyde at dem som 20/21 årlige skulle bytte deres store A ud med et A2, og dem under 20 skulle ned på en 125'er.
    Gyldigheden af det kort man har er som det man havde inden kortet trådte i kraft, opgradering sker efter den nye lov.


  • #22   9. jun 2013 Jesper har ret, det er ikke tilbagevirkende som sådan, hvis det i nu siger altså passer smiley Jeg er jo stadig blank mht hvad der er den egentlig sandhed!
    Men så vidt jeg har forstået, så kan dem med 34hk-kortet fra de gamle regler, fortsætte med at bruge deres sådan, de skal ikke af med det eller ændre på det, hvis de ikke har lyst.
    MEN, hvis man vil opgradere sit kort fra de 34hk, så er det til de 48(A2) når man har haft det i 2 år, hvis man vil have det ubegrænsede kort skal man så have haft A2-kortet i yderligere 2 år, før man kan få A(ubegrænset)


  • #23   9. jun 2013 Korrekt at du sagtens kan fortsætte med maks 34hk. Når man så bliver 22år og har haft sit kort i mindst 2 år, kan man opgradere det til stort kort, alternativt til A2 kortet når man bliver 20 år. Men i så fald er man jo som før beskrevet, mere begrænset i sit valg af MC.

  • #24   9. jun 2013 Jeg mener stadig at det så er med tilbagevirkende kraft - men nok om det smiley

    Men de regler som Jesper skriver (som jeg er helt enig i) vil jeg godt vædde 1000kr på er de rigtige - det er hvad jeg har både læst og hørt alle steder smiley


  • #25   11. jun 2013 Fik svar fra politiet nu!
    Fra Anker H. Christensen, Færdselsafdelingen/kørekortadministrationen.
    "I h.t. kørekortbekendtgørelsens § 140, stk. 1, litra 3, kan der udstedes kørekort til kategori A (stor motorcykel), når man har 2 års erfaring i kategori A (lille motorcykel) og er 22 år og har bestået en praktisk prøve til stor motorcykel.

    Så der er desværre ingen mulighed for, at du kan opnå retten til stor motorcykel før du er 22 år og har bestået en praktisk køreprøve."


Kommentér på:
Forvirring mht. opgradering af kørekort

Annonce