{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

R. M
R. M
Tilmeldt:
5. jul 2013
Følger: 1 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 41

årgangs bestemmelse af MZ'er {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt min en MZ'pjætter og underes over at der står 2002 på reg. attesten.
Det kan da ikke have sin rigtighed idet at den 150 ETZ ikke bliver lavet mere i det nye årtusind.
Kan man via stelnummeret få en dato ?
Er der nogen som kan kontaktes ?
Kender du nogen som ved noget om det ?
Hjælp... !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  årgangs bestemmelse af MZ'er
  • #1   9. jul 2013 den så sådan ud, før den blev malet om. Men det er sgu da ikke en cykel fra 2002, så har den da set og mærket tidevandet en del gange, eller lagt på bunden af havnen siden.... smiley

    profilbillede
  • michael .
    michael . Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #4   9. jul 2013 den er fra sidst i 80erne til start 90erne

  • #5   10. jul 2013 Det giver jo bare en forskel i afgifterne og forsikringen. Hvor vidt der står 2002 eller 1985... jeg er også sikker på at 2002 kommer fra det år den er indført fra Tyskland. Og derfor ikke produktionsåret.
    Men jeg skal komme med noget konkret til skat.dk før de vil ændre datoen


  • #7   10. jul 2013 Giv mig stelnummeret fra kronrøret og jeg skal se på det. Umiddelbart vil jeg siger 85-87.....

  • #8   10. jul 2013 Ellers prøv at pille fx forlygten af og se hvad dato stemplet siger - østtyskerne dato stemplede stort set alle deres komponenter!

  • #10   10. jul 2013 Jeg vil lige kigge på delene, nej jeg tror ikke at stellet er byttet. Det passer nok mere med at cyklen er kommet til landet i 2002, men er født længe før i DDR smiley

  • #11   12. jul 2013 hmm.. der stod desværre ikke noget årstal i lygten... der var et gult mærke med disse numre: 8706.22/1, TGL 12481, T 8/4
    mon det første betyder 22. juni 1987 ????


  • #12   12. jul 2013 OK, normalt sidder der 2 mærker på lygten - et med typen(det du har fundet) og så et med produktionstidspunktet (kvartalet/årgangen).

    De 8706.22/1 er typenummeret på din lygte i forhold til producentens - FER, Ruhla/DDR, katalognumre. TGL står for "Technische Güte und Lieferbedingungen" og var østtyskernes svar på vesttyskernes TüV. Ofte var de østtyske TGL krav en ren afskrivning af den vesttyske TüV.... Man skulle jo sikre sig, at man havde muligheden for at sælge til den vestlige verden og får valuta til landet og så gik det jo ikke at producere efter andre standarder! ;o)

    Prøv evt at se på nogle af de andre komponenter på maskinen - evt. hvis den originale blinkerrelæ stadig sidder på - der står det også påtrykt. ellers ryk speedometeret op og kig på undersiden - der står både udveksling - K-værdien og produktionskvartal/årgang (fx I/85, II/85 etc.)


  • #13   12. jul 2013 Thomas Z
    Ok sejt, det lyder da til at du har styr på det der smiley

    Jeg vil gå ned til cyklen igen og lede noget mere.. det må jo stå et sted.


  • #14   12. jul 2013 Thomas Z
    Nu hvor du er mester i MZ
    Ved du så hvorfor det er jævnt svært at finde frigearet på sådan en MZ 150 ETZ
    Jeg har tænkt over om det kan være "frigears kuglen og fjeder" som er slidt eller fjeder for svag... ?!


  • #15   12. jul 2013 Det har altid været røv at finde frigearet på mz..... helt tilbage fra RT modellerne..... MZ benytter sig af et valse gearskifte og der ligger gearene relativt tæt op ad hinanden. Det er i bund og grund bare et stykke rundjern med nogle fræsede spor i, der alt efter drejningen, trækker tandhjulene i indgreb.

    (PS. min mormor var østtysker og vi har tit kommet i DDR og min IFA karriere startede nogle år efter murens fald, med en bedre brugt Simson S50 knallert, og fortsatte derefter med div. Trabanter, til Barkas, til MZ, til flere Simson´er....) ;o)


  • #16   15. jul 2013 Det eneste jeg har fundet er et mærke i bunden af tændspolen, hvor der står 0. 87
    Jeg har også kigget på blinklysrelæet, men der stod ikke noget på.
    Ensretteren gav heller ikke noget samt spændingsregulatoren.


  • #17   16. jul 2013 OK - så er det højest sandsynligt en 87er...... Prøv evt. at rykke speedometer op og kig på bunden, mener også det står stemplet der.

  • #18   17. jul 2013 Det prøvede jeg også, der kunne jeg kun finde "100" som tal.
    Så det ende også blindt.
    Jeg havde sædet og side skjold af, og kiggede på alle dele.
    Men på selve stelnummerpladen den i alu. som sidder ved siden af stelnummeret på kronrøret, stod der jahr 198x da det sidste ciffer var slidt væk.
    1987 var også hvad jeg gættede på første gang.. så det må det sgu være smiley


Kommentér på:
årgangs bestemmelse af MZ'er

Annonce