Manglende syn opdaget efter køb - what to do? Manglende syn opdaget efter køb - what to do?
Jeg har købt en MC for nyligt, men da jeg skal omregistrere den inde på skat.dk, får jeg flg. fejl:
"Bemærk!
Køretøjet forsøges ejer/brugerskiftet mellem ikke-samboende men har ikke gyldigt syn jf. Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer §21 stk 4. Ejer/brugerskiftet kan derfor ikke gennemføres."
Så gik jeg ind på trafikstyrelsen.dk og tastede registreringsnummeret ind og fik flg. besked:
"Der blev fundet ét køretøj ved søgning på registreringsnummer xxxxxxx. Herunder vises køretøjsoplysninger og synsrapporter. Trafikstyrelsen har ingen oplysninger om ejerforhold.
Synsrapporter
Trafikstyrelsen har ingen oplysninger om syn for dette køretøj."
"Hvad i alverden???", tænker jeg....
Har skrevet til sælger, så nu må vi se... men hvordan forholder jeg mig, hvis sælger ikke kan anskaffe synsrapport eller i det hele taget ikke kan dokumentere for syn på MC'en?
sep 2005
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 20 Svar: 179
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
Så havde du fået svar med det samme.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
Går ud fra du har handlet privat og så er det noget af det, man selv må sørge for at have styr på ! Sammen med tjek for restgæld.
Hvis det er hos en forhandler, så står der vel i slutsedlen at den er leveret synet, så skal han bare få tingene bragt i orden.
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
http://www.bilgalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/869835-bgs_aerligste_mand_er_fundet
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 340
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
Hvis man efterfølgende skal gøre krav mod en privat vil det være ved et civil søgsmål. hvilket er op af bakke fra starten, selv om sælgeren har skrevet under på den er gældfri !
Groft sagt, køber man privat er det sælger som har mest ud af at få en slutseddel. Så han kan dok. over for myndigheder at han ikke længere ejer af køretøjet. F.eks ved bøder eller hvis man er nød til at få køretøjet tvangsafmeldt ved manglende omreg..
Køber man ved forhandler er der køberen som har mest ud af en slutseddel mht. hvad der er aftalt ifm. handlen. Garanti, syn, kilometertal, alder og restgæld.
Jeg har selv købt en cykel ved en privat til 100.000 + uden slutseddel sælgeren var ligeglad med at få en.
Jeg havde inden tjekket for restgæld og havde også kontaktet forhandleren der solgte den fra ny, som bekræftede den var betalt kontant.
Tjekkede efter prøvekørslen om stelnummeret passede med reg.attesten på cyklen. Fik reg.attesten, alle nøgler og servicebog mm. Sælger fik en bankcheck og mit navn og adresse og jeg kørte med cyklen.
Sørgede i øvrigt for at den blev omregistreret dagen efter.
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 150
Kørtøjer, der ikke er omfattet af periodisk syn skal godkendes ved syn, før de kan skifte ejer/bruger, hvis:
•køretøjets alder er mellem 5 og 10 år og senest er godkendt for mere end 2 år siden.
•køretøjets alder er over 10 år og senest er godkendt for mere end 1 år siden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvis det er en en-ejers maskine, så har den aldrig været synet og derfor kan du ikke finde nogle synsdata på den, fordi den importøren for en model typegodkendt , så forhandlene kan sælge modelen synsfri.
Ellers skulle forhandler syne alle nye biler -mc'er det ville være gak.
jul 2013
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 31
Jeg skal selv syne den - check.
Restgælden er ude af verden, siger sælger - det skete lige efter jeg havde købt cyklen, så alt skulle alligevel være i orden.
Jeg takker for alle svarene - jeg lærte en masse her!
Manglende syn opdaget efter køb - what to do?