Slipper Clutch - Hvad hjælper det? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg havde mit første uheld (desværre nok langt fra det sidste) på Jyllandsringen i sidste uge. Det var i tirsdags, hvor det, for at sige det mildt, pis-regnede. Jeg kørte 80 ved langsiden, da et sving nærmede sig og jeg skulle geare ned. Det skal tilføjes at jeg er i gang med at tage kortet og derfor ingen erfaring har. Jeg gearede meget hurtigt ned og - tror nok - at jeg slipper koblingen for hurtigt, og laver det min underviser kaldte enten en motorblokade eller hjulblokade. Pointen er, at jeg var nede at kysse asfalten.
Dette vil jeg meget gerne undgå i fremtiden, men bliver nok lidt svært, da jeg er meget "ivrig" når jeg kører.
Mit egentlige spørgsmål er nu, om en slipper clutch kan forhindre dette. Det har jeg fået fortalt. Er der nogen, der ved hvad den helt præcist gør, sådan en slipper clutch? Hvordan virker den, og og hvad er det egentlig?
1000 spørgsmål fra en nybegynder.
Håber I kan hjælpe.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.890
så har du for meget fart på imod svinget .
mar 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 87 Svar: 322
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.890
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.768
Vaccuum slipperen gør at jeg ikke må give mellemgas i nedgearinger, det forhindrer vaccuum og dermed virker slipperen ikke.
Jeg vil hellere selv bestemme hvordan og hvorledes, og selvom jeg gearer hårdt ned engang imellem, er det uden at overdrive.
I vådt føre er det altid en god ide at tage det stille og roligt, især hvis man er ny!
Helt basalt begrænser den hvor meget motoren må bremse, overstiges dette slipper koblingen. Dette kan justeres alt efter koblingstype, nogle kan justeres så du kan brænde afsted med 300, for så at slippe gassen. Cyklen kan gå ned i tomgang. Denne eksteme justering vil dog sjældendt være brugbar, men den er mulig.
Grundlæggende er noget af det jeg elsker ved MC'er, den direkte kontakt. Derfor ønsker jeg ikke slipper, selvom det i race kan være godt. Så hårdt kører jeg trods alt ikke..
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 878
Funktionen er at når du slipper gassen og motorbremser, så baghjulet prøver at drive motoren, om man vil, så giver koblingen slip og kobler ud.
Når du så giver gas igen tager den fat igen.
Det svarer til at holde koblingen inde.
Nogle motorer motorbremser meget, typisk er der mere motorbremse i en 2-cylindret end en 4-cylindret, men der er andre faktorer der spiller ind.
En slipper kobling koster vist ca. 6-8000 kroner, sikkert mere for mere avancerede justerbare modeller.
De findes vist heller ikke til alle mc modeller.
Du kan afhjælpe noget af motorbremsen ved at give mellemgas, dvs. du trækker koblingen og giver gas mens du skifter gear ned, så er motoren oppe i omdrejninger når du slipper koblingen og motorbremseeffekten er ikke så stor.
Men du skal stadig passe på med at geare for mange gear ned og slippe koblingen inden du har bremset cyklen ned i fart.
Hvis du gearer nogle gear ned uden at få cyklen ned i fart og så slipper koblingsgrebet, så vil du tvinge motoren til at dreje flere omdrejninger end den kan klare, dvs. over det røde felt, du overdrejer motoren, og det kan resulterer i motorhavari.
Det vil slipperkoblingen så undgå helt.
Til at begynde med tror jeg dog at pengene er bedre givet ud til et antal banedage. Så får du både gearskifte erfaring og svingerfaring + alt mulig andet erfaring
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 34 Svar: 47
Blandt andet det som fascinerer mig ved hele motorcykeluniverset er, at ALLE er så hjælpsomme. Igen, tusind tak for jeres svar. De svarede på mit spørgsmål.
Slipper Clutch - Hvad hjælper det?