2.366 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 106 Svar

ABS go eller no? ABS go eller no?

Hey MC galleri.

Jeg er stadig ved at kigge på MC. Jeg faldt igår over en annonce med en MC i rigtig flot stand, lav km og til en rigtig god pris.

Selvom cyklen er fra 2009, er den dog uden ABS.

Jeg har læst nogle artikler om ABS. De påstår at det halvere ulykkerne. Nogle mener at det er en god idé at køre uden de første par år for at lære at bremse korrekt uden hjælp fra ABS'en.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening. Ville det være dumt at købe denne cykel, da den ikke har ABS? eller ville det være lærerigt / Whatever smiley

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ABS go eller no?
  • #1   17. sep 2013 Hvis du kan finde en mc til samme pris med ABS er det da klart at foretrække. Men der skal nok komme nogle der mener noget andet

• #2   17. sep 2013 Det er et farligt spørgsmål. Har oplevet før herinde at folk har en meget klar holdning til dette om så det er for eller imod. Og de hidser sig gerne op for at komme igennem med deres argumenter. Du kan jo læse de mange tidligere indlæg om dette.
    MEN, jeg kan kun sige at jeg synes det er en god idé. Jeg er også selv blevet reddet af min ABS for nylig ved en hård opbremsning i trafikken som gik fint. Jeg ville helt sikkert prioritere det hvis jeg skulle købe en mc nu.

• #3   17. sep 2013 Det er noget vrøvl, at man bør køre de første år uden ABS. ABS'en hjælper især i paniksituationer, hvor ankeret bare bliver kastet - noget som nybegyndere har størst risiko for at opleve.
    Bremser man rigtigt, kommer ABS'en aldrig i brug og det er først, når dækket mister grebet i underlaget, at den griber ind.
    Sikkerhedsmæssigt er det intet, der taler imod ABS. Men den ophæver ikke de fysiske love og reder en fra alverdens dumheder, så det skal ikke være en sovepude.

• #4   17. sep 2013 I min verden er det da at foretrække men ABSOLUT ikke et must som mange mener

• #5   17. sep 2013 Nu har vi sku klaret os i jeg ved ikke hvor mange år.
    Og jeg er modsat og er modstander af Abs
    Som Jeppe siger. I må bare lære af bremse rigtigt, så får i aldrig brug for den

• #6   17. sep 2013 man kan vende det lidt rundt, kører du med abs som første mc og du låner en anden mc uden abs så kan man komme i den situation at skal man lave en nødbremsning/undvigemanøvre så kan jo glemme at man ikke har abs og vupti du ligger på røven.. men ellers er det jo lækkert med abs smiley

• #7   17. sep 2013 Mange abs-cykler tager bremsekraften for tidligt og derved er det umuligt at bremse max uden at bruge absén, af andre ulemper er at det vejer og at bremsefølingen tit er meget elendig

• #8   17. sep 2013 @™ - Hells - Rider - ™
    Hvorfor er du modstander af ABS?
    Nu er det jo sådan, at de fleste af os er mennesker og mennesker laver fejl også på motorcykel.

• #9   17. sep 2013 1 stemme for abs her.

• #10   17. sep 2013 abs er overvuderet smiley

• #11   17. sep 2013 Stemmer for ABS også selvom du sikkert ikke får brug for det.
    Jeg vælger heller ikke biler fra oldtiden for at slippe for ABS smiley

• #12   17. sep 2013 Abs er da helt sikkert et +.... Men vi er altså rigtig mange der har klaret os uden i rigtig mange år... jeg tror de mest farlige situationer opstår når mcíster der er vant til abs, kommer ud for en panik situation på en mc uden bremse hjælp smiley

• #13   17. sep 2013 For mig er ABS, TC, stabilitetskontrol, wheeliekontrol, elektronisk affjedring alle ting der distancere os fra det basale i at køre mc.
    Og hvis man begynder at stole blindt på elektronikken går det galt.......PS: Mit speciale er 12, 24 & 48 volts installationer

• #14   17. sep 2013 Et hav af delte meninger, som forventet. smiley Skønt med så mange hurtige svar! smiley

Jeg tænker jeg vil sparer omkring 10.000,- ved at vælge Cyklen som ikke har ABS. Vil umildbart sige jeg får mere cykel for pengene i den uden ABS. Men men.. Jeg får jo så ikke ABS med.

Synes sgu valget er svært!

• #15   17. sep 2013 Glenn B - Du nævner dit speciale? smiley

Er det muligt at eftermontere ABS? eller er det for dyrt.

Igen tak for alle de gode svar, det er en stor hjælp til et splittet sind smiley

• #16   17. sep 2013 jeg har en af hver. abs er især godt i regnvejr.

til sammenligning har jeg abs og esp i min bil. esp'en har reddet min røv godt og grundigt i glat føre een enkelt gang på de 5 år jeg har haft den, men ellers var jeg også røget rundt.

hvis man kører normalt og forudseende på mc, opdager du måske aldrig at du har det, og mange har jo kørt et helt liv på mc uden abs og uden at være kørt galt, men det er jo en ekstra livline, som jeg synes det er fedt at have.

i modsætning til mange andre herinde lærer jeg nok aldrig at kunne balancere på grænsen mellem max bremseeffekt og blokering, så jeg ville klart foretrække at købe med abs (om et par år, når den skal sælges igen og abs på nye mc er blevet et lovkrav, er det måske også bedre for gensalgsværdien) smiley

• #17   17. sep 2013 Hvilken cykel er der tale om? smiley Jeg havde valgt den uden ABS - Du kan nok lære at bremse uden blokade smiley

• #18   17. sep 2013 Du må jo så gøre op med dig selv om ABS er 10.000,- værd eller ej.
    Personligt ville jeg ikke være i tvivl grundet to ting: Det er en god sikkerhedsfeature og så er ABS et krav for mange motorcyklister = motorcyklen bliver lettere at komme af med, når den skal sælges igen.
    Jeg fravalgte dog ABS, da jeg købte min nuværende Triumph og det var et rent økonomisk spørgsmål. Street Triplen er først kommet i år med ABS, så der var 70.000,- i forskel...

• #19   17. sep 2013 Yamaha XJ6N

Årgangen laves også med ABS. Men denne er uden

• #20   17. sep 2013 Her kan du se effektiviteten af ABS: http://www.youtube.com/watch?v=y6sTbgJgA0E

• #21   17. sep 2013 Er det muligt at eftermontere ABS eller er det for dyrt?

• #22   17. sep 2013 Glem alt om at eftermonter det, så det billigere at købe en ekstra cykel med det.

Mange førstegangs købere kigger efter abs.

• #23   17. sep 2013 Der findes ABS-lignende produkter til eftermontering, men de vil sandsynligvis ikke være nær så gode som fabriksmonterede.

• #24   17. sep 2013 "i må bare lære at bremse rigtigt" ? Det var da en mææærkelig kommentar at komme med! Naturligvis kan man tage kurser og diverse sager for at lære den slags, det kan vi alle sammen. Men en nybegynder der bare gerne vil ind i motorcykel-livet har jo naturligvis ikke nogle færdigheder ENDNU.. man kan aldrig vide om det er på den allerførste tur eller om det er efter 5 års erfaring at vedkommende kommer i en situation hvor ABS ville være hjælpsomt og eventuelt en livredder. Kan da selvfølgelig godt se pointen i "folk skal bare lære at bremse rigtigt" men det er da noget vrøvl at bruge det som argument MOD ABS.

• #25   17. sep 2013 Det er intet problem at der ikke er ABS, folk har klaret sig uden det altid. Så kan man også stadigvæk klare sig uden.
    Det er da muligvis en meget rar feature, men jeg gad ikke betale 10.000 mere for det.
    Jeg syntes faktisk det er imponerende at folk kan tage kortet, og aldrig har prøvet at lave en katastrofe opbremsning uden ABS.

• #26   17. sep 2013 ja, jeg er nybegynder, og har ikke abs, på min gamle vfr, skal dog heller ikke ud og køre i snevejr eller noget smiley
    det kommer nok an på kørestil o.s.v jeg er fuldstændig ligeglad indtil jeg har prøvet det, så tænker jeg måske anderledes

• #27   17. sep 2013 Det skal siges. Jeg er ved at tage mit kørekort, afslutter det i starten af oktober. I forløbet har jeg kørt på en Suzuki UDEN ABS. Så har ikke prøvet andet indtil videre.

Men ja.. Alle disse svar giver stof til eftertanke smiley

• #28   17. sep 2013 er 100% sikker på at jeg ikke kan bremse bedre uden moderne ABS, men jeg ville ikke give så meget som 1000kr ekstra for en MC med ABS..

• #29   17. sep 2013 Der var da også en gang folk klarede sig uden ABS i bilerne.

• #30   17. sep 2013 Har det på, og må sige jeg kun har haft den på når jeg har villet ha den, den træder ind meget sent på min, så jeg ligger ikke mærke til at jeg har den. Dog var sikringen pillet ud sidst jeg var ude at lege med drengene, så nemt er det at gøre, hvis man ikke gidet rode rundt med det.
    smiley

• #31   17. sep 2013 Jeppe---> Købte min speed triple i år med abs, og den var da billigere end alarmen. Hvad koster abs'en i DK?

• #32   17. sep 2013 Hvis du ser frem til den dag, hvor du skal sælge den, så er det nok lettere at sælge en mc med ABS.

• #33   17. sep 2013 @Dyggi
    Min Street Triple R er fra '09 og kostede mig knap 100k. En ny Street Triple R ABS koster 175k.

• #35   17. sep 2013 #D. Weihe: POTENTIELT giver ABS en længere bremselængde, da bremserne slår til og fra. Det er bare de færreste af os der har så meget føling med bremserne, at vi kan køre dem lige til punktet inden blokade. Eller nosser til det for den sags skyld...

Jeg ville ikke turde at smadre bremsegrebet i bund med al kraft uden ABS, men som flertallet siger, så kører jeg uden, og har også prøvet at panikbremse nogle gange uden at gå på røven...

• #36   17. sep 2013 Mange tak for svarene :))
    Tager stadig imod flere meninger / Teorier!

• #37   17. sep 2013 Flot argument at sige man har "klaret sig uden ABS i mange år".... det er jo det samme som at sige at ingen af de styrt der har været gennem tiden har kunne været reddet af ABS - og det tvivler jeg STÆRKT på.

Alt det der med teoretiske bremselængder og bremse ordentligt, og det er nemt at skrive man kan bremse bedre uden ABS, en anden ting er at gøre det. Måske under kontrollerede forhold, men i en nødsituation, hvor der pludselig springer et rådyr ud foran dig, eller en bil der svinger ud, er det nok de færreste der er så kølige lige at klemme bremsen til 100% optimal opbremsning.
    Vil da sågar påstå man så lyver for sig selv.

• #38   17. sep 2013 Her er der en fin Q&A om ABS: http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/SafetyAndRules/SaferRiders/Motorcyclists/FAQsmotorcycleABS.htm

• #39   17. sep 2013 Husk lige ulemperne ved ABS, grunden til vi kører mc er da pga følelsen og det rå og mekaniske.
    Det næste er vel at folk er vilde med ride by wire, så er min mening at folk burde holde sig langt væk fra motorcykler hvis det rå og direkte ikke betyder noget

• #41   17. sep 2013 @Glenn B
    Nu er det ikke alle, der kører motorcykel for at tilfredsstille deres indre hulemand. Din grund til at køre mc er bestemt ikke den samme som min og sikkert mange andres.

• #42   17. sep 2013 Hvad er så grunden til at kører mc?? Hvis det bare er for at lalle rundt så bør det ikke foregå på offentlig vej for det er det som giver ulykker og ikke om der er ABS eller ej.
    Man skal være på og holde sig i træning, hvis ikke så tag bussen

• #44   17. sep 2013 Glenn, du blander så mange ting sammen og det næsten bliver sjovt at læse:)
    Det er farligere at køre motorcykel andre mange andre transportformer, men det er bestemt ikke min grund til at vælge det. Jeg finder det sjovt og er samtidig nemt og praktisk at komme rundt på her i København. Jeg kører fornuftigt på offentlig vej og vælger at afprøve min grænser/dygtiggøre mig på lukket bane.
    Personligt kører jeg bedre, mere afslappet og nyder kørslen mere, når jeg føler mig sikker og i kontrol. ABS er bare endnu en sikkerhedsfeature og selvom jeg aldrig har haft brug for det udover kontrollerede opbremsninger, så er det noget jeg vil foretrække at have.
    Men uanset hvad, så er den vigtigste sikkerhedsfeature personen, der fører mc'en. smiley

• #45   17. sep 2013 Du kan slet ikke li at ha godt feedback fra dine bremser?

• #46   17. sep 2013 At jeg kører Street Triple R svarer vist på dit spørgsmål. Hvorfor?

• #47   17. sep 2013 Ja uden ABS, man skal bare huske at nævne at der er temmelig store ulemper når man begynder at nævne fordelene ved ABS, rutine og konstant træning vil redde ens røv lang tid før man når det punkt hvor ABS måske kunne ha gjort en forskel.
    Mindre snak og kør flere km ude i det virkelige liv og husk så de km der bare går ligeud tæller ikke

• #48   17. sep 2013 Jeg har også prøvet den nye med ABS og den bremser ligeså fint.
    Hvad er de temmelige store ulemper så? Vi er enige om, hvad der er vigtigst, men rutine og konstant træning udelukker altså ikke ABS. Tro det eller lad vær, men de to ting kan kombineres;)

• #49   17. sep 2013 De kan da sagtens kombineres, men folk tror jo at ABS reder dem og det vil det aldrig gøre, det vil altid være træningen der sørger for man ikke ender i de problemer.
    De store ulemper er: vægt, længere bremseslanger/rør der derved ødelægger bremsefølingen og ja jeg har bla. kørt S1000rr.
    Og så har vi hele servicedelen hvor det er temmelig surt at udlufte og at mange af gummislangerne skal skiftes tit til en temmelig høj pris.
    Det allerværste er at det kun er 1-kredssystemer på motorcykler og derved er der tit problemer med skidt, korrision stenslag osv. sikkerhedssystemer SKAL være 2-kreds, det andet er en lappeløsning.
    Når alt er sagt er jeg stor tilhænger af ideen i ABS, der er bare en hel del problemer der skal løses først før det er brugbart og sikkert på motorcykler.

• #50   17. sep 2013 Jeg har ikke råd til en cykel med ABS smiley
    Men jeg gad godt at have det, men mest fordi forsikringerne her i Sverige er billigere på cykler med ABS.. Det havde i øvrigt nok reddet mig fra mit (eneste) styrt tilbage i 1998, da jeg måtte nødbremse i vejarbejds-grus, fordi jeg kiggede efter damer på Amager Strandvej..

• #51   17. sep 2013 Glenn snakker for meget...

• #52   17. sep 2013 Og kører en del sving-km

• #53   17. sep 2013 Denne video synes jeg viser meget godt hvordan ABS virker ved nød opbremsninger i vådt føre.

http://www.youtube.com/watch?v=dJ_UkAFW6cA

• #55   17. sep 2013 Jeg vil helt sikkert vælge en med ABS, hvis man kan få det på den model jeg gerne vil have. Jeg vælger ikke motorcykel ud fra om den har ABS, men det kan da kun være et plus, at kunne hive alt hvad man kan i bremsen, uden at skride ud.

• #56   17. sep 2013 glenn B : jeg ville gerne se dig komme kørende 100kmt og så svinger fru jensen lige ud foran dig, men det ville nok ikke være noget problem for dig, men 99% af alle motorcyklister ville nok trække i håndtaget og derfor desværre nok overbremse og styrte . Derfor ville jeg vælge abs .Alle de ulemper du fremhæver er i min verden noget vrøvl, ja ok, abs vejer noget , men om min bandit vejer 248 eller 254kg er et fedt ......og ja , jeg synes bremserne på banditten er ganske udmærkede .
    http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

• #57   17. sep 2013 http://www.youtube.com/watch?v=y6sTbgJgA0E

• #58   17. sep 2013 Jeg smed 10.000+ for at få ABS på min bette gadecykel, tror også min næste baneged skal være med ABS, bare det reder mig for et styrt en gang, er det jo super.

• #60   17. sep 2013 Jeg har købt min først mc i år, har overhovedet ikke spekuleret på abs. hverken da jeg købte den eller når jeg har kørt på den.
    hehe det går nu rigtig fint uden abs også.
    og har da lavet nogle hårde opbremsninger, hvor man lige fornemmer at bagenden bliver let og slingre ganske svagt, men har nu stadig ikke haft blokeret hverken for eller baghjul af den grund smiley
    jeg tror ikke det ville gøre nogen forskel for mig om den har eller ej. men det er jo en smags sag smiley

• #61   17. sep 2013 Klart med ABS. Ufrivillig blokering af for og/eller bagbremse er skyld i masser af styrt.

Vh

• #62   17. sep 2013 Askar - så du mener du kan lave en perfekt opbremsning i alle situationer, selv uventede, med 1 års erfaring? Jeg må vist ud og øve lidt mere med bremsen...

• #63   17. sep 2013 nu har jeg godt nok kun kørt med abs. i år, de forige mcer har alle været uden.
    men jeg har allerede ( efter bare 7700 km )
    oplevet at bagerste hjul var så ubelastet under en panik opbremsning at det der abs slog til.
    må indrømme at mens man i panik har trukket forbremsen helt ind til rullen og råber FUCK FUCK, så bliver man ikke mere rolig af at bagbremsen begynder at te sig.
    MEN det virker smiley

behøver jeg at skrive dum Slovak fra sidevej, de køre sku som russerne

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #64   17. sep 2013 Jeg kan sagtens forstå folk vil have ABS, og det er en feature der er kommet for at blive, og den højner sikkerheden osv osv osv bla bla bla... smiley

Jeg må erklære mig en vis del enig med Glenn - det koster føling med bremserne, og giver en falsk tryghed at have al den elektronik og hjælpemidler.
    BMW er de suverænt bedste til at lave ABS, men der mangler stadig noget ned til den rene og uforfalskede følelse som "de rigtige" bremser uden, giver.

De "close calls" jeg har haft på bane og min ulykke i alperne i 2009, kunne på ingen måde have været afværget med ABS, så jeg har endnu til gode at se hvad jeg skulle bruge det til.
    Den dag der kun er cykler med ABS på markedet, bygger jeg om til uden eller stopper med at køre MC...
    En af de ting der er fede ved at køre MC, er netop konsekvensen. Tager man den væk, sidder folk og bliver sløve - og så ender vi som alle idioterne som kører bil til dagligt uden at tage opgaven 100% seriøst.

• #65   17. sep 2013 Lige netop

• #66   17. sep 2013 Nu bliver jeg sikkert Jante lov'ed for hårdt af folk, men jeg fik kun og udelukkende abs på min fordi det kun var omregnet små 2000kr ekstra, og som sagt mærker jeg det sq ikke for jeg har skulle tvinge det på ved bevidst at overbrems... Selvføldelig har jeg haft mindre af dem "aaaaaaaaaaaah fuuuuuuuuuck" der forsvandt forhjulet lige et sekundt ved hård opbremsninger i regn.

• #67   17. sep 2013 Lasse. Næh på igen måde, men hvis jeg skulle købe motorcykel igen nu. ville valg af cykel ikke blive taget ud fra om den har abs eller ej smiley
    desuden laver en abs bremse heller ikke en perfekt nedbremsning. men jo, bedre en blokerede bremser smiley

• #68   18. sep 2013 At man endnu ikke har haft brug for ABS er jo ikke et argument imod det. Det svarer til at sige der ingen grund er til at have rygskjold på, fordi man endnu ikke er væltet.

Konsekvens ... så vi skal altså have gjort MCer så usikre som muligt, så folk holder sig vågne i trafikken? Så går i altså også ind for ingen ABS / ESP / Airbags osv i biler, da det luller folk i søvn?

• Sajmon ™

#69   18. sep 2013 Næ det er også bare en konstatering. Jeg kører altid selv med rygskjold og fuldt læderdress, men det er bare det niveau JEG har valgt er nok til mig når jeg kører MC.
    Argumentet imod at JEG skal have ABS er at det ødelægger følingen med bremserne, som jeg vægter højere end en, uomtvisteligt, god sikkerhedsfeature som jeg endnu ikke har haft brug for, og som koster mig ekstra at købe og vedligeholde.

Det lyder lidt som om vi altid har haft ABS / ESP / ASR / Airbags - men det har vi jo ikke? Vi har heller ikke altid haft mobiltelefoner, men folk klamrer sig fanme til dem som om det var selve ilten i deres indåndingsluft?

Jeg ved ikke hvordan du kan konkludere at MC'er skal være så usikre som muligt ud fra det jeg skriver... Kan det måske være at der findes en mellemting, hvor ens oplevelse af at køre MC ikke udvandes ved at proppe alle mulige hjælpemidler op i anus på os, og lader os selv bestemme over vores skæbne?
    Det kan da godt være man brænder sig ved at røre ved noget varmt, men det er immervæk en af de eneste måder man finder ud af det på.
    På samme måde kan det da godt være man slår sig halvt til plukfisk, hvis man vælter fordi man har taget et sving på MC med 3km/t for høj fart - men hvordan skulle man ellers finde grænsen på anden måde end at prøve sig frem?

Er der ingen konsekvens, så tager folk sjældent opgaven seriøst. Det er uanset om det er i bil, på et forum siddende bag skærmen eller i enhver anden situation.

Konsekvens er hele grundideen i at opdrage børn, så et eller andet må det da betyde. smiley

• #70   18. sep 2013 Sajmon: DU skriver da at det fede ved at køre MC er konsekvensen. Det læser jeg da som om, at du synes det er fedt at køre MC, fordi der er en risiko for det går rigtig galt hvis man ikke er oven på.

Er man ikke vant til at køre med MC støvler og rygskjold, så vil man uanset valget af mærke, altid føle de ting er til gene, og fjerne koncentrationen om kørslen. Skal man så råde en der ikke allerede bruger rygskjold til at lade det være?
    Nej.
    Sajmon: Jeg ved du har mange bane km under dig, hvor du tit skal bremse optimalt, men på vejen, er underlaget ikke altid af samme beskaffenhed som på vejen, og din dæktemperatur er heller ikke den samme. Du undviger heller ikke samtidig med du bremser, hvilket også er en situation du kommer ud for på gaden.

Glenn: Fint du er så dygtig, men det er ikke antallet af km der afgører hvor god du er til at bremse-undvige på en dugvåd vej. Desuden kender jeg ikke rigtig nogen, der på gaden altid bremser til bremsepunktet hver gang de bruger bremsen, og det tvivler jeg også stærkt på du gør.

I vil begge 2, i 99 ud af 100 tilfælde, bremse på kortere afstand med ABS end på en tilsvarende MC uden ABS. Selv de proffesionelle racerkører i superbike bruger det, og i dag mener de selv de har fordele af det. Jeres evner er næppe bedre end deres.

Og hvis i mister føling med det, så er det jo stadig afhængigt af hvilket system og mærke der er tale om. Som der nævnes i videoen med CBR'en, så virker honda's race-ABS præcis som en alm bremse indtil der er brug for ABS, også hvad angår føling.

• #71   18. sep 2013 Tror du altid på en sælger?? Den er mere svampet og upræcis med abs

• Sajmon ™

#72   18. sep 2013 Heldigvis er verden ikke kun sort og hvid, men også fyldt med gråtoner... smiley

Der findes utvivlsomt ABS systemer som føles "rigtigt" - men det begrænser bare valget ret kraftigt - og lur mig om det er det trådstarter spørger om.... smiley

Jeg kan kun svare for mig selv - og jeg ville vælge UDEN ABS...

• #73   18. sep 2013 Med ABS jeg sagtens ane at baghjulet lige slipper en smule under kraftig nedbremsning og nedgearing, du skal køre hårdt før ABSen griber ind, selvom min ABS ikke er af nyeste "aftapning"

• Sajmon ™

#74   18. sep 2013 Og bruger du for kraftig nedgearing, kan ABS'en ikke redde dig fra at smide cyklen.

Netop fordi den er 1. generation, vil den gribe ind længe før det er nødvendigt.

• #75   18. sep 2013 nej , men en slipperkobling ville hjælpe, men det er vel også no go .... smiley

• Sajmon ™

#76   18. sep 2013 Det bestemmer folk selv. Brug mellemgas ved nedgearing - så har jeg lige sparet dig for 4500 kroner og en masse vedligeholdelse...

Selv tak. smiley

• #77   18. sep 2013 Michael L: Slipperkobling er en racerting, så den vil jo aldrig blive en no-go, selvom den selvfølgelig også er et hjælpemiddel smiley

• #78   18. sep 2013 du har ikke sparet mig for noget som helst .......jo forresten, 2 billige adjusters

• #79   18. sep 2013 jesper : nå nå , jamen man kan opgså køre ræs på vejen ... smiley

• #80   18. sep 2013 Nå ja når TT legends kan bruge ABS på deres Endurance Honda så går nok også for almindelige dødelige

• Sajmon ™

#81   18. sep 2013 Så køber du bare en Endurance Honda til gaden. smiley

• #82   19. sep 2013 Forhelvede folkens.... Det er lidt ligesom Klamydia, det der ABS er kommet for at blive smiley

• #83   19. sep 2013 Der er vist ingen tvivl om at at ABS ikke skader. Det er meget få piloter og cykler der på gaden har brug for at kunne bremse bedre end abs systemerne OG kan gøre det i enhver situation.

ABS'en er måske det der redder en fra en røvtur når man får brug for at bremse maks på et underlag med manglende eller skiftende friktion.

Der er vist ikke mange der idag vil argumentere for at ABS ikke er af de gode i biler - også selvom der var mange modstandere af ABS i starten.

Dernæst så overvej også hvordan brugtpriserne vil udvikle sig for modellern med/uden abs når alle nye mc'er om få år vil have abs. Der vil sikkert bliver langt mellem skeptikkerne der vil have en mc uden og langt de fleste (og specielt begyndere) vil have en med ABS. Så merprisen for en med ABS nu kommer tildels ind igen ved salg, eller gør ihvertfald modellen nemmere at sælge.

Jeg har kørt et par hundrede tusinde km på mc uden abs og kun haft en røvtur hvor abs måske kunne have reddet min røv. Det var en forhjulsblokade på kold og våd vej der sendte mig til tælling. Kald det bare en kørefejl, men når der pludseligt er en madkasse på tværs er der ikke splitsekunder til at føle hvor hårdt man kan bremse - og på kolde og våde dæk er skridgrænsen meget nem at overskride, og ved en forhjuldsblokade skal man altså være særdeles hurtig for at nå at redde den.

Så selvom jeg egenligt mener at jeg er rimeligt rutineret har jeg valgt en "ny" pendlermc med ABS selvom det så samtidigt betød 40% færre hk for at holde den ønske investering nede.

Imho kan man til baneræs og offroad sagtens undvære, men på gaden er det must. Næste step er så antispin (gerne justerbar) men det er ikke kommet ned i rækker endnu ... Havde jeg sat det dobbelte af til mc havde jeg nok taget det med i noget som http://www.dba.dk/yamaha-xt-1200-z-super/id-80290926/

• #84   19. sep 2013 Jeg har tidligere haft MC'er uden ABS og har nu med med. Jeg vil klart anbefale ABS!!! Har allerede haft brug for den ved en hård opbremsning, hvor der pludselig lå grus. Det er ikke sikkert jeg var styrtet hvis jeg ikke havde haft ABS, men måske...
    Jeg er nu heller ikke sådan en "lev-stærk-dø-ung" motorcyklist som andre i denne tråd smiley og synes det er en rar tryghed at vide at ABS'en er der.
    Uanset hvor rutineret du er, er min påstand at man trækker håndtaget så hårdt man overhovedet kan, hvis der pludselig kører en bil ud foran en og panikker.
    Jeg kan faktisk slet ikke se argumenter imod, - andet end prisen.

• Sajmon ™

#85   19. sep 2013 Føling, vægt og prisen.

Det har ikke noget at gøre med "lev stærkt dø ung", men oplevelsen af at køre MC.

• #86   19. sep 2013 At ABS er dårligere til baneræs er ikke særlig relevant her. Som andre har nævnt, så er det langt de færreste der kan bremse bedre uden ABS end med.
    Formel 1 biler har ingen ABS, da kørerne er vanvitig dygtige og kan bremse bedre uden, men det betyder ikke at Thansen-stamgæst Brian kan bremse bedre uden ABS i hans Cerwin Vega pimpede Suzuki Swift. Det er tåbelig tankegang.

Når det så er sagt, så er ABS bestemt ikke et must. Det kommer først og fremmest an på type motorcykel, størrelse(i kilogram), køreevner(for de HAR noget at sige) samt kørestil. Kører man vanviitigt uden erfaring og på en fysisk tung motorcykel, så er ABS langt vigtigere, end hvis man kører stille og forsigtigt med meget erfaring på en let, sløv motorcykel.

Personligt mener jeg ikke at det er strengt nødvendigt med ABS. At køre ordentligt og holde øje med trafikken og omgivelserne er langt vigtigere end ABS. Når det så er sagt, så mener jeg bestemt at man bør vælge ABS hvis det er muligt og man kan klare det økonomisk.

Har man et pengetræ, så er det bare med at få købt så meget sikkerhed som muligt.

En sidste note er at jeg aldrig ville vælge ABS på helt glat føre. Dvs is og sne. I det tilfælde vil ABS kun bidrage til at man mister kontrollen pga de ryk, som ABS omgående vil sætte igennem cyklen. Ikke en god ting.

• #87   19. sep 2013 Jacob S.
    Jeg har været i nogle slemme situationer, hvor jeg har kunne holde mig fra at presse forbremsen helt i bund. Det vil jeg vove på at jeg har føling nok og overskud nok til at håndtere. I hvert fald med de moderate hastigheder jeg har kørt.
    Tilgængel har jeg utallige gange blokkeret baghjulet, hvilket har været meget tæt på at gå galt flere gange, så der må jeg sige at ABS ville være at foretrække. Jeg kan simpelthen ikke styre fodbremsen godt nok og det tror jeg heller ikke at jeg kommer til at lære.

• #88   19. sep 2013 Der er et par stykker i denne debat jeg godt kunne tænke mig at se på køreteknisk kursus (i bremse- og undvigemanøvrer) i blandet regn- og tørvejr smiley
    Jeg er for ABS - fordi jeg trods forskellige kurser og en mange km under forskellige forhold IKKE bilder mig selv ind at jeg kan forudse kørebanens tilstand under alle forhold og ramme en 100% opbremsning i første forsøg. De par gange der er én der har kørt ud foran mig har jeg klaret mig med at undvige og hhv bremse og undvige, men næste gang????
    Min har udover ABS også bremseforstærker hvilket gør det endnu mere "spændende" eller upræcist om I vil, men jeg synes det er fantastisk sjovt at køre alligevel og INTET er sjovere end en snoet vej med god fart på.

• Sajmon ™

#89   19. sep 2013 Har været på DMC bronzekursus 5 gange både som deltager og instruktør - flere af gangene med skiftende vejr i løbet af dagen.
    Det ingen problem når man har god føling med sin MC.

De første 2 sæsoner med banerace var udelukkende på gadedæk, da det fjerner behovet for 2 sæt fælge og dækvarmere osv. Det heller ingen problem.

Jeg bilder ikke nogen eller mig selv noget ind - men så må jeg vel bare have været heldig indtil nu?

Det lyder som om jeg har sagt ABS er noget lort? Det er det absolut ikke, men med de cykler jeg har prøvet, har det været en større gene end det har været en fordel for mig - og jeg har endnu til gode at se det redde mig fra noget jeg ikke selv kan forudse eller reagere rettidigt på.

Hvad alle andre vælger, er deres sag. smiley

Sving i frisk tempo - ja tak. smiley

Der kommer sikkert en dag hvor jeg ændrer mening, men indtil da er det mit valg ikke at have ABS.

• #90   19. sep 2013 Jeg hører faktisk ikke nogen sige at de kan bremse bedre uden abs, blot at de hellere vil være foruden.. der er stor forskel..

jeg kan ikke bremse bedre uden ABS hverken i bil eller på MC (ved en panik opbremsning, eller ved ekstrem glat føre), men jeg synes det er meget federe at køre uden, både i bil og MC... Ville ønske jeg kunne slå det fra i gadebilen også..

• #91   19. sep 2013 Jeg har ikke været andet end glad for ABS ..

2 gange har jeg klampet bremsen og den har standset før det gjorde av.
    Havde jeg gjort det uden ABS havde det gået galt på den ene eller anden måde ..det ved jeg bare med mig selv !

Skal simpelthen ikke undvære den nogensinde ... har ikke nogen pris på hvad mit liv er værd, så jeg vil KUN have med ... kører med en med mange års erfaring og han bremser bedre med ABS end uden ..og vil nu også kun have med.

Der er altså en grund til at det er blevet opfundet og snart er krav på alle nye cykler ...

• Sajmon ™

#92   19. sep 2013 Ja - folket vil pakkes ind i vat og nusses på kinden når de laver fejl.

Er man så pissebange for konsekvens, så lad være med at køre MC. smiley

Men heldigvis kan man selv lave et nyt sæt slanger når alle cykler har det, så man slipper for det...

• #93   19. sep 2013 Nu kører jo normalt rundt på en ældre Honda SP1, men havde glæden af en 2012 Fireblade i en måned og fik rundet 1000km - den havde ABS, og bremserne var da ganske udemærkede.

Hvis folk mener ABS giver så ringe bremser, ville jeg da gerne se dem i en blindtest med hverdagskørsel og se om de kan mærke hvilken der har ABS, uden at bruge det...

• Sajmon ™

#94   19. sep 2013 Jamen der er ikke snak om en 2012 Fireblade i den her tråd, så hvad forskel skulle det gøre?

Selvom jeg havde råd, ville jeg ikke engang have en...

• #95   19. sep 2013 Folk skriver jo at MCer med ABS har dårlige bremser / dårlig føling. På den Fireblade jeg prøvede med ABS var bremserne ganske forrygende.
    Så det er så MIN erfaring med ABS

• #96   19. sep 2013 På den nye Firebladen kan du også mærke en hel del forskel på bremsefølingen

• Sajmon ™

#97   20. sep 2013 Lasse (Hammel) - Det er bare dejligt, men det er så ET ud af rigtigt mange ABS systemer du har erfaring med - og et der er berømt for ikke at være som de fleste andre.

Er det en Fireblade der bliver spurgt om i tråden?

• #98   20. sep 2013 Nej, OP spørger om det er dumt at købe en MC uden ABS.
    Og for at kunne svare på om det ville være dumt, er man jo nødt til at tage stilling til, om ABS vil være en hjælp eller en gene for gennemsnitlige motorcyklist.
    Det er folk så lidt uenige om.
    Mit eksempel med en 2012 Fireblade med ABS er et eksempel på en MC med ABS hvor det ville være en fordel (ud fra min erfaring) at vælge MED ABS.

• Sajmon ™

#99   20. sep 2013 "Den gennemsnitlige motorcyklist" er temmelig svær at finde - for ALLE mener de er over gennemsnittet. smiley

Jeg kan opsummere min egen holdning til: Hvis man absolut skal have ABS, så vælg en MC der ikke lider under det.

Det udelukker så desværre ca alle andre end visse store BMW'er og så den Fireblade ting, hvis man kræver en smule feedback fra bremserne.

• #100   20. sep 2013 Sajmon: Hvad er forskellen på det ABS system BMW bruger på de store maskiner kontra det på deres mindre modeller?

• #102   21. sep 2013 På en kold dag, eller en dag hvor man lige har startet maskinen og skal bremse ret hådt, så redder ABSen smiley

• Sajmon ™

#103   21. sep 2013 Så køb da en MC med ABS hvis i vil det. smiley

Jeg skal ik ha en...

• #104   21. sep 2013 Minder mig lidt om en artikel jeg læste omkring en fyr der mente at sikkerhedsseler var unødvendige og farlige ... var vist i 1950'erne ...

Han døde ironisk nok i et trafikuheld ...

Sikkerheds udstyr er altid godt ... og ens testikler skrumper ikke af det ..

Håber du aldrig får brug for det :O)

• Sajmon ™

#105   21. sep 2013 Helt enig - forudsat det pågældende sikkerhedsudstyr ændrer kvaliteten af oplevelsen på MC.

Det gør slatne ABS systemer.

• #106   22. sep 2013 Der er også nogen der siger at motorcykler ikke er farlige og de dør også på motorcykel og hvad så. F1 serien var hurtigere da man havde ABS og anitpsin. Nu er den sjovere. Måske også farligere, men det er en del af det sjove.

• #107   30. sep 2013 Jeg er modstander af de første gamle abs systemer, de var sku underlige, og rasende dyre i rep.
    Men i dag ville jeg, hvis jeg havde råd, have abs og det andet, samt varme i håndtag smiley på min ZX10R.
    Har selv prøvet, at overbremse og bløde bag efter, både mc og mig, det havde jeg helt sikkert undgået med abs.
    Men til ræs og på offroad, der skal det slås fra, så man rigtig kan leje.

• #108   1. okt 2013 Eneste argument imod jeg kan komme på at det gør mc'en noget mere kompliceret. Det kræver noget mere rørlægning når slangerne ikke kan gå direkte menskal onkring en pumpe. Men selv en "simpel" encylindret har idag en forfærdeligt masser slanger, kabler og sensorer i forvejen... Kan ikke lade være med at sammenligne den 1988 xt660z med min nuværen 2011 xt660z. Tror ikke den bliver 20år gammel uden at der bliver bøvl med noget af alt det smarte. Men i forhold til alt det hokus-pokus der skal til at få den til at leve op til miljøkravene med retur luft til udstødningen og de mange sensorer ahs til indsprøjtningen så er abs delen nu relativt simpel.

• #109   1. okt 2013 Prøvede en honda cb1000ra med abs, jeg var sku imponeret. Trykkede bare den bremse i bund og den stoppede hurtigt og uden drama.

• #110   1. okt 2013 Majland: Jeg har lige været en tur på Island og kører offroad og allerede nu kan man se at de nye cykler med alt elektronikken ikke duer til hårdt brug.
    Som sagt som at spise bolcher med papir på

• #111   2. okt 2013 GlennB: Jeg er forsåvidt enig i at moderne mc'er er mere sårbare end ældre. Det er bmw "reklamen" long way round jo også et godt eksempel på. Ikke fedt at stå langt fra hjemmet med en startspærre der kokser ...

Hvilke mc'er kunne ikke tåle mosten ? Var det elfejl der satte dem ud af spillet eller ? Har desværre kun været på island i bil, og ikke uden for vejene (men en landcruiser kan godt tage 70cm vand uden forberedelse og det var på vejen smiley )
    Mhs Island er Peter og Allan's bog fin hyggelæsning http://www.henneberg.org/index.php/island-bogen

Men når det er sagt er der også mange der kommer rigtigt langt omkring, og langt ud i naturen på moderne mc'er. Fra det hjemlige har Peter Jørgensen (aka Vælte Peter) kørt en 100.000km på sin yamaha xt660z inden han solgte den. http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=4959 Og det var ikke bare motorvej. F.eks denne hyggetur der også inkluderede lidt vandpassager som på island http://advrider.com/forums/showthread.php?t=679270&page=1 Der er rigtigt mange andre der godt kan få skidtet til at holde til den store adventure tur..

Et godt eksempel på den stigende kompleksitet er antallet af sikringer. På den gamle xt600z var der _EN_ og den nye har mindst en 10 stykker ... Men ABS'en er jo kun en meget lille del af kompleksiteten. Skiftet fra karburator til indsprøjtning er den væsentligste.

• #112   2. okt 2013 Det er elfejl pga. vibrationer og vand der sætter dem ud af spillet.
    De store som 1200GS og super Tenere kan jo slet ikke kører rigtig offroad så de skal nok holde når de kun kører lidt grus i lavt tempo

Kommentér på:
ABS go eller no?

Annonce