2.366 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
106 Svar
ABS go eller no? ABS go eller no?
Hey MC galleri.
Jeg er stadig ved at kigge på MC. Jeg faldt igår over en annonce med en MC i rigtig flot stand, lav km og til en rigtig god pris.
Selvom cyklen er fra 2009, er den dog uden ABS.
Jeg har læst nogle artikler om ABS. De påstår at det halvere ulykkerne. Nogle mener at det er en god idé at køre uden de første par år for at lære at bremse korrekt uden hjælp fra ABS'en.
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening. Ville det være dumt at købe denne cykel, da den ikke har ABS? eller ville det være lærerigt / Whatever
På forhånd tak!
0 synes godt om
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
MEN, jeg kan kun sige at jeg synes det er en god idé. Jeg er også selv blevet reddet af min ABS for nylig ved en hård opbremsning i trafikken som gik fint. Jeg ville helt sikkert prioritere det hvis jeg skulle købe en mc nu.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Bremser man rigtigt, kommer ABS'en aldrig i brug og det er først, når dækket mister grebet i underlaget, at den griber ind.
Sikkerhedsmæssigt er det intet, der taler imod ABS. Men den ophæver ikke de fysiske love og reder en fra alverdens dumheder, så det skal ikke være en sovepude.
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
jul 2008
Følgere: 91 MC-er: 6 Emner: 364 Svar: 1.751
Og jeg er modsat og er modstander af Abs
Som Jeppe siger. I må bare lære af bremse rigtigt, så får i aldrig brug for den
jun 2011
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 67
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Hvorfor er du modstander af ABS?
Nu er det jo sådan, at de fleste af os er mennesker og mennesker laver fejl også på motorcykel.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
apr 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 317
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
Jeg vælger heller ikke biler fra oldtiden for at slippe for ABS
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Og hvis man begynder at stole blindt på elektronikken går det galt.......PS: Mit speciale er 12, 24 & 48 volts installationer
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Jeg tænker jeg vil sparer omkring 10.000,- ved at vælge Cyklen som ikke har ABS. Vil umildbart sige jeg får mere cykel for pengene i den uden ABS. Men men.. Jeg får jo så ikke ABS med.
Synes sgu valget er svært!
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Er det muligt at eftermontere ABS? eller er det for dyrt.
Igen tak for alle de gode svar, det er en stor hjælp til et splittet sind
sep 2005
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 20 Svar: 179
til sammenligning har jeg abs og esp i min bil. esp'en har reddet min røv godt og grundigt i glat føre een enkelt gang på de 5 år jeg har haft den, men ellers var jeg også røget rundt.
hvis man kører normalt og forudseende på mc, opdager du måske aldrig at du har det, og mange har jo kørt et helt liv på mc uden abs og uden at være kørt galt, men det er jo en ekstra livline, som jeg synes det er fedt at have.
i modsætning til mange andre herinde lærer jeg nok aldrig at kunne balancere på grænsen mellem max bremseeffekt og blokering, så jeg ville klart foretrække at købe med abs (om et par år, når den skal sælges igen og abs på nye mc er blevet et lovkrav, er det måske også bedre for gensalgsværdien)
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 69
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Personligt ville jeg ikke være i tvivl grundet to ting: Det er en god sikkerhedsfeature og så er ABS et krav for mange motorcyklister = motorcyklen bliver lettere at komme af med, når den skal sælges igen.
Jeg fravalgte dog ABS, da jeg købte min nuværende Triumph og det var et rent økonomisk spørgsmål. Street Triplen er først kommet i år med ABS, så der var 70.000,- i forskel...
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Årgangen laves også med ABS. Men denne er uden
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
Mange førstegangs købere kigger efter abs.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
Det er da muligvis en meget rar feature, men jeg gad ikke betale 10.000 mere for det.
Jeg syntes faktisk det er imponerende at folk kan tage kortet, og aldrig har prøvet at lave en katastrofe opbremsning uden ABS.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
det kommer nok an på kørestil o.s.v jeg er fuldstændig ligeglad indtil jeg har prøvet det, så tænker jeg måske anderledes
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Men ja.. Alle disse svar giver stof til eftertanke
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
okt 2004
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 386
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Min Street Triple R er fra '09 og kostede mig knap 100k. En ny Street Triple R ABS koster 175k.
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 234
Jeg ville ikke turde at smadre bremsegrebet i bund med al kraft uden ABS, men som flertallet siger, så kører jeg uden, og har også prøvet at panikbremse nogle gange uden at gå på røven...
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Tager stadig imod flere meninger / Teorier!
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Alt det der med teoretiske bremselængder og bremse ordentligt, og det er nemt at skrive man kan bremse bedre uden ABS, en anden ting er at gøre det. Måske under kontrollerede forhold, men i en nødsituation, hvor der pludselig springer et rådyr ud foran dig, eller en bil der svinger ud, er det nok de færreste der er så kølige lige at klemme bremsen til 100% optimal opbremsning.
Vil da sågar påstå man så lyver for sig selv.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Det næste er vel at folk er vilde med ride by wire, så er min mening at folk burde holde sig langt væk fra motorcykler hvis det rå og direkte ikke betyder noget
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Nu er det ikke alle, der kører motorcykel for at tilfredsstille deres indre hulemand. Din grund til at køre mc er bestemt ikke den samme som min og sikkert mange andres.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Man skal være på og holde sig i træning, hvis ikke så tag bussen
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Det er farligere at køre motorcykel andre mange andre transportformer, men det er bestemt ikke min grund til at vælge det. Jeg finder det sjovt og er samtidig nemt og praktisk at komme rundt på her i København. Jeg kører fornuftigt på offentlig vej og vælger at afprøve min grænser/dygtiggøre mig på lukket bane.
Personligt kører jeg bedre, mere afslappet og nyder kørslen mere, når jeg føler mig sikker og i kontrol. ABS er bare endnu en sikkerhedsfeature og selvom jeg aldrig har haft brug for det udover kontrollerede opbremsninger, så er det noget jeg vil foretrække at have.
Men uanset hvad, så er den vigtigste sikkerhedsfeature personen, der fører mc'en.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Mindre snak og kør flere km ude i det virkelige liv og husk så de km der bare går ligeud tæller ikke
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Hvad er de temmelige store ulemper så? Vi er enige om, hvad der er vigtigst, men rutine og konstant træning udelukker altså ikke ABS. Tro det eller lad vær, men de to ting kan kombineres;)
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
De store ulemper er: vægt, længere bremseslanger/rør der derved ødelægger bremsefølingen og ja jeg har bla. kørt S1000rr.
Og så har vi hele servicedelen hvor det er temmelig surt at udlufte og at mange af gummislangerne skal skiftes tit til en temmelig høj pris.
Det allerværste er at det kun er 1-kredssystemer på motorcykler og derved er der tit problemer med skidt, korrision stenslag osv. sikkerhedssystemer SKAL være 2-kreds, det andet er en lappeløsning.
Når alt er sagt er jeg stor tilhænger af ideen i ABS, der er bare en hel del problemer der skal løses først før det er brugbart og sikkert på motorcykler.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
Men jeg gad godt at have det, men mest fordi forsikringerne her i Sverige er billigere på cykler med ABS.. Det havde i øvrigt nok reddet mig fra mit (eneste) styrt tilbage i 1998, da jeg måtte nødbremse i vejarbejds-grus, fordi jeg kiggede efter damer på Amager Strandvej..
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 16
http://www.youtube.com/watch?v=dJ_UkAFW6cA
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 96
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 543
hehe det går nu rigtig fint uden abs også.
og har da lavet nogle hårde opbremsninger, hvor man lige fornemmer at bagenden bliver let og slingre ganske svagt, men har nu stadig ikke haft blokeret hverken for eller baghjul af den grund
jeg tror ikke det ville gøre nogen forskel for mig om den har eller ej. men det er jo en smags sag
aug 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 88
Vh
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.310
men jeg har allerede ( efter bare 7700 km )
oplevet at bagerste hjul var så ubelastet under en panik opbremsning at det der abs slog til.
må indrømme at mens man i panik har trukket forbremsen helt ind til rullen og råber FUCK FUCK, så bliver man ikke mere rolig af at bagbremsen begynder at te sig.
MEN det virker
behøver jeg at skrive dum Slovak fra sidevej, de køre sku som russerne
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Jeg må erklære mig en vis del enig med Glenn - det koster føling med bremserne, og giver en falsk tryghed at have al den elektronik og hjælpemidler.
BMW er de suverænt bedste til at lave ABS, men der mangler stadig noget ned til den rene og uforfalskede følelse som "de rigtige" bremser uden, giver.
De "close calls" jeg har haft på bane og min ulykke i alperne i 2009, kunne på ingen måde have været afværget med ABS, så jeg har endnu til gode at se hvad jeg skulle bruge det til.
Den dag der kun er cykler med ABS på markedet, bygger jeg om til uden eller stopper med at køre MC...
En af de ting der er fede ved at køre MC, er netop konsekvensen. Tager man den væk, sidder folk og bliver sløve - og så ender vi som alle idioterne som kører bil til dagligt uden at tage opgaven 100% seriøst.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 543
desuden laver en abs bremse heller ikke en perfekt nedbremsning. men jo, bedre en blokerede bremser
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Konsekvens ... så vi skal altså have gjort MCer så usikre som muligt, så folk holder sig vågne i trafikken? Så går i altså også ind for ingen ABS / ESP / Airbags osv i biler, da det luller folk i søvn?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Argumentet imod at JEG skal have ABS er at det ødelægger følingen med bremserne, som jeg vægter højere end en, uomtvisteligt, god sikkerhedsfeature som jeg endnu ikke har haft brug for, og som koster mig ekstra at købe og vedligeholde.
Det lyder lidt som om vi altid har haft ABS / ESP / ASR / Airbags - men det har vi jo ikke? Vi har heller ikke altid haft mobiltelefoner, men folk klamrer sig fanme til dem som om det var selve ilten i deres indåndingsluft?
Jeg ved ikke hvordan du kan konkludere at MC'er skal være så usikre som muligt ud fra det jeg skriver... Kan det måske være at der findes en mellemting, hvor ens oplevelse af at køre MC ikke udvandes ved at proppe alle mulige hjælpemidler op i anus på os, og lader os selv bestemme over vores skæbne?
Det kan da godt være man brænder sig ved at røre ved noget varmt, men det er immervæk en af de eneste måder man finder ud af det på.
På samme måde kan det da godt være man slår sig halvt til plukfisk, hvis man vælter fordi man har taget et sving på MC med 3km/t for høj fart - men hvordan skulle man ellers finde grænsen på anden måde end at prøve sig frem?
Er der ingen konsekvens, så tager folk sjældent opgaven seriøst. Det er uanset om det er i bil, på et forum siddende bag skærmen eller i enhver anden situation.
Konsekvens er hele grundideen i at opdrage børn, så et eller andet må det da betyde.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Er man ikke vant til at køre med MC støvler og rygskjold, så vil man uanset valget af mærke, altid føle de ting er til gene, og fjerne koncentrationen om kørslen. Skal man så råde en der ikke allerede bruger rygskjold til at lade det være?
Nej.
Sajmon: Jeg ved du har mange bane km under dig, hvor du tit skal bremse optimalt, men på vejen, er underlaget ikke altid af samme beskaffenhed som på vejen, og din dæktemperatur er heller ikke den samme. Du undviger heller ikke samtidig med du bremser, hvilket også er en situation du kommer ud for på gaden.
Glenn: Fint du er så dygtig, men det er ikke antallet af km der afgører hvor god du er til at bremse-undvige på en dugvåd vej. Desuden kender jeg ikke rigtig nogen, der på gaden altid bremser til bremsepunktet hver gang de bruger bremsen, og det tvivler jeg også stærkt på du gør.
I vil begge 2, i 99 ud af 100 tilfælde, bremse på kortere afstand med ABS end på en tilsvarende MC uden ABS. Selv de proffesionelle racerkører i superbike bruger det, og i dag mener de selv de har fordele af det. Jeres evner er næppe bedre end deres.
Og hvis i mister føling med det, så er det jo stadig afhængigt af hvilket system og mærke der er tale om. Som der nævnes i videoen med CBR'en, så virker honda's race-ABS præcis som en alm bremse indtil der er brug for ABS, også hvad angår føling.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Der findes utvivlsomt ABS systemer som føles "rigtigt" - men det begrænser bare valget ret kraftigt - og lur mig om det er det trådstarter spørger om....
Jeg kan kun svare for mig selv - og jeg ville vælge UDEN ABS...
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Netop fordi den er 1. generation, vil den gribe ind længe før det er nødvendigt.
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Selv tak.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 30
ABS'en er måske det der redder en fra en røvtur når man får brug for at bremse maks på et underlag med manglende eller skiftende friktion.
Der er vist ikke mange der idag vil argumentere for at ABS ikke er af de gode i biler - også selvom der var mange modstandere af ABS i starten.
Dernæst så overvej også hvordan brugtpriserne vil udvikle sig for modellern med/uden abs når alle nye mc'er om få år vil have abs. Der vil sikkert bliver langt mellem skeptikkerne der vil have en mc uden og langt de fleste (og specielt begyndere) vil have en med ABS. Så merprisen for en med ABS nu kommer tildels ind igen ved salg, eller gør ihvertfald modellen nemmere at sælge.
Jeg har kørt et par hundrede tusinde km på mc uden abs og kun haft en røvtur hvor abs måske kunne have reddet min røv. Det var en forhjulsblokade på kold og våd vej der sendte mig til tælling. Kald det bare en kørefejl, men når der pludseligt er en madkasse på tværs er der ikke splitsekunder til at føle hvor hårdt man kan bremse - og på kolde og våde dæk er skridgrænsen meget nem at overskride, og ved en forhjuldsblokade skal man altså være særdeles hurtig for at nå at redde den.
Så selvom jeg egenligt mener at jeg er rimeligt rutineret har jeg valgt en "ny" pendlermc med ABS selvom det så samtidigt betød 40% færre hk for at holde den ønske investering nede.
Imho kan man til baneræs og offroad sagtens undvære, men på gaden er det must. Næste step er så antispin (gerne justerbar) men det er ikke kommet ned i rækker endnu ... Havde jeg sat det dobbelte af til mc havde jeg nok taget det med i noget som http://www.dba.dk/yamaha-xt-1200-z-super/id-80290926/
jul 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 2
Jeg er nu heller ikke sådan en "lev-stærk-dø-ung" motorcyklist som andre i denne tråd
Uanset hvor rutineret du er, er min påstand at man trækker håndtaget så hårdt man overhovedet kan, hvis der pludselig kører en bil ud foran en og panikker.
Jeg kan faktisk slet ikke se argumenter imod, - andet end prisen.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Det har ikke noget at gøre med "lev stærkt dø ung", men oplevelsen af at køre MC.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Formel 1 biler har ingen ABS, da kørerne er vanvitig dygtige og kan bremse bedre uden, men det betyder ikke at Thansen-stamgæst Brian kan bremse bedre uden ABS i hans Cerwin Vega pimpede Suzuki Swift. Det er tåbelig tankegang.
Når det så er sagt, så er ABS bestemt ikke et must. Det kommer først og fremmest an på type motorcykel, størrelse(i kilogram), køreevner(for de HAR noget at sige) samt kørestil. Kører man vanviitigt uden erfaring og på en fysisk tung motorcykel, så er ABS langt vigtigere, end hvis man kører stille og forsigtigt med meget erfaring på en let, sløv motorcykel.
Personligt mener jeg ikke at det er strengt nødvendigt med ABS. At køre ordentligt og holde øje med trafikken og omgivelserne er langt vigtigere end ABS. Når det så er sagt, så mener jeg bestemt at man bør vælge ABS hvis det er muligt og man kan klare det økonomisk.
Har man et pengetræ, så er det bare med at få købt så meget sikkerhed som muligt.
En sidste note er at jeg aldrig ville vælge ABS på helt glat føre. Dvs is og sne. I det tilfælde vil ABS kun bidrage til at man mister kontrollen pga de ryk, som ABS omgående vil sætte igennem cyklen. Ikke en god ting.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Jeg har været i nogle slemme situationer, hvor jeg har kunne holde mig fra at presse forbremsen helt i bund. Det vil jeg vove på at jeg har føling nok og overskud nok til at håndtere. I hvert fald med de moderate hastigheder jeg har kørt.
Tilgængel har jeg utallige gange blokkeret baghjulet, hvilket har været meget tæt på at gå galt flere gange, så der må jeg sige at ABS ville være at foretrække. Jeg kan simpelthen ikke styre fodbremsen godt nok og det tror jeg heller ikke at jeg kommer til at lære.
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 42
Jeg er for ABS - fordi jeg trods forskellige kurser og en mange km under forskellige forhold IKKE bilder mig selv ind at jeg kan forudse kørebanens tilstand under alle forhold og ramme en 100% opbremsning i første forsøg. De par gange der er én der har kørt ud foran mig har jeg klaret mig med at undvige og hhv bremse og undvige, men næste gang????
Min har udover ABS også bremseforstærker hvilket gør det endnu mere "spændende" eller upræcist om I vil, men jeg synes det er fantastisk sjovt at køre alligevel og INTET er sjovere end en snoet vej med god fart på.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Det ingen problem når man har god føling med sin MC.
De første 2 sæsoner med banerace var udelukkende på gadedæk, da det fjerner behovet for 2 sæt fælge og dækvarmere osv. Det heller ingen problem.
Jeg bilder ikke nogen eller mig selv noget ind - men så må jeg vel bare have været heldig indtil nu?
Det lyder som om jeg har sagt ABS er noget lort? Det er det absolut ikke, men med de cykler jeg har prøvet, har det været en større gene end det har været en fordel for mig - og jeg har endnu til gode at se det redde mig fra noget jeg ikke selv kan forudse eller reagere rettidigt på.
Hvad alle andre vælger, er deres sag.
Sving i frisk tempo - ja tak.
Der kommer sikkert en dag hvor jeg ændrer mening, men indtil da er det mit valg ikke at have ABS.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
jeg kan ikke bremse bedre uden ABS hverken i bil eller på MC (ved en panik opbremsning, eller ved ekstrem glat føre), men jeg synes det er meget federe at køre uden, både i bil og MC... Ville ønske jeg kunne slå det fra i gadebilen også..
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 105
2 gange har jeg klampet bremsen og den har standset før det gjorde av.
Havde jeg gjort det uden ABS havde det gået galt på den ene eller anden måde ..det ved jeg bare med mig selv !
Skal simpelthen ikke undvære den nogensinde ... har ikke nogen pris på hvad mit liv er værd, så jeg vil KUN have med ... kører med en med mange års erfaring og han bremser bedre med ABS end uden ..og vil nu også kun have med.
Der er altså en grund til at det er blevet opfundet og snart er krav på alle nye cykler ...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Er man så pissebange for konsekvens, så lad være med at køre MC.
Men heldigvis kan man selv lave et nyt sæt slanger når alle cykler har det, så man slipper for det...
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Hvis folk mener ABS giver så ringe bremser, ville jeg da gerne se dem i en blindtest med hverdagskørsel og se om de kan mærke hvilken der har ABS, uden at bruge det...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Selvom jeg havde råd, ville jeg ikke engang have en...
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Så det er så MIN erfaring med ABS
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Er det en Fireblade der bliver spurgt om i tråden?
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Og for at kunne svare på om det ville være dumt, er man jo nødt til at tage stilling til, om ABS vil være en hjælp eller en gene for gennemsnitlige motorcyklist.
Det er folk så lidt uenige om.
Mit eksempel med en 2012 Fireblade med ABS er et eksempel på en MC med ABS hvor det ville være en fordel (ud fra min erfaring) at vælge MED ABS.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Jeg kan opsummere min egen holdning til: Hvis man absolut skal have ABS, så vælg en MC der ikke lider under det.
Det udelukker så desværre ca alle andre end visse store BMW'er og så den Fireblade ting, hvis man kræver en smule feedback fra bremserne.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 283 Svar: 2.389
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Jeg skal ik ha en...
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 105
Han døde ironisk nok i et trafikuheld ...
Sikkerheds udstyr er altid godt ... og ens testikler skrumper ikke af det ..
Håber du aldrig får brug for det :O)
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Det gør slatne ABS systemer.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
Men i dag ville jeg, hvis jeg havde råd, have abs og det andet, samt varme i håndtag
Har selv prøvet, at overbremse og bløde bag efter, både mc og mig, det havde jeg helt sikkert undgået med abs.
Men til ræs og på offroad, der skal det slås fra, så man rigtig kan leje.
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 30
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Som sagt som at spise bolcher med papir på
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 30
Hvilke mc'er kunne ikke tåle mosten ? Var det elfejl der satte dem ud af spillet eller ? Har desværre kun været på island i bil, og ikke uden for vejene (men en landcruiser kan godt tage 70cm vand uden forberedelse og det var på vejen
Mhs Island er Peter og Allan's bog fin hyggelæsning http://www.henneberg.org/index.php/island-bogen
Men når det er sagt er der også mange der kommer rigtigt langt omkring, og langt ud i naturen på moderne mc'er. Fra det hjemlige har Peter Jørgensen (aka Vælte Peter) kørt en 100.000km på sin yamaha xt660z inden han solgte den. http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=4959 Og det var ikke bare motorvej. F.eks denne hyggetur der også inkluderede lidt vandpassager som på island http://advrider.com/forums/showthread.php?t=679270&page=1 Der er rigtigt mange andre der godt kan få skidtet til at holde til den store adventure tur..
Et godt eksempel på den stigende kompleksitet er antallet af sikringer. På den gamle xt600z var der _EN_ og den nye har mindst en 10 stykker ... Men ABS'en er jo kun en meget lille del af kompleksiteten. Skiftet fra karburator til indsprøjtning er den væsentligste.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
De store som 1200GS og super Tenere kan jo slet ikke kører rigtig offroad så de skal nok holde når de kun kører lidt grus i lavt tempo
ABS go eller no?