{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
804 visninger | Oprettet:

Srad stel alumisfarvning {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen. Søger et godt råd aner ikke hvad der sket med mit stel men det lige som om stellet er lakeret og alligevel ikke men der er nogle hvide striber ala kalk eller ALU pest hvordan kan jeg få det væk på bedst muligt måde? Håber virkelig på gode råd. Mvh ricki

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Srad stel alumisfarvning
  • #1   29. sep 2013 Har prøvet at polere med voks osv. Og når man vasker stellet forsvinder det men når den så er tørt kommer det igen? :-\

• #2   29. sep 2013 ligner stresset alu....... smiley

• #3   29. sep 2013 Det er kommet fra dag til anden. Skal siges det lignede der var hældt noget ud over Min cykel men kun stellet har det smiley

• #4   29. sep 2013 Torkild hvad er det?

• #5   29. sep 2013 stresset alu - et fænomen der kan ske ved faktisk alt metal der er udsat for vrid, vibrationer eller overbelastning - men lysvinklen gør det lidt svært at se......

• #6   29. sep 2013 i det blå felt på din tank er der en stribe der også kunne tyde på det - evt noget der ikke er spændt korrekt = for hårdt eller for lidt.....

• #7   29. sep 2013 man du tage det samme billede fra en lidt større afstand? f.eks 1 meter og uploade det?

• #8   29. sep 2013 Here u go. smiley men igen hele cyklen var blevet overhældt af noget jeg ikke aner hvad er som i et forsøg på hærværk? Aner ikke hvad der er sket men hele cyklen havde en hvis altid hinde vankede den også blev det siddende på stellet:-(

profilbillede
  • #9   29. sep 2013 Er bare træt af det kan jo koste en lak af stellet eller en polering bare træls. Magter ikke at skulle holde et poleret stel

• #10   29. sep 2013 Min maler siger det ligner hvis man har brugt en stærk syreholdig sæbe? Så som fælg rens men bruger kun turtle shampoo

• #11   29. sep 2013 Det lige om noget er ætset man kan bare ikke mærke det og som om det trukket igennem en lak men stellet er vel ikke lakeret?

• #12   29. sep 2013 prøv at tage noget pudsecreme og poler forsigtigt stellet. Hvis det så forsvinder, så giv hele stellet en tur.....

Du kan også prøve med 1 del grundrens og 5 dele lunkent vand og prøve at vaske igen....
    Brug en grydesvamp og den hårde side til at vaske stellet med.
    jeg kan nu se at der er en vandret stibe i "striberne", så det er ikke stress smiley

• #13   29. sep 2013 Alu er desværre ret følsomt overfor kemikalier - kaffemaskinerens "minus kalk" kan lave nogle ret grimme ting ved alu..... og kan købes overalt....

• #14   29. sep 2013 Okay skal jeg prøve men er sådanne et stel lakeret eller hvordan?

• #15   29. sep 2013 jeg aner ikke om stellet er lakeret - tror det dog ikke - men du kan jo prøve at skrabe med en kniv et ikke-synligt sted...

• #16   29. sep 2013 uanset stellet er lakeret eller ej, så kan du vaske med grundrens - men er det lakeret - så prøv med lakrens...... smiley

• #17   29. sep 2013 Men hvorfor ødelægge folks ting har ingen ide om hvem og hvorfor. Ud over jeg klagede over en fest på en onsdag som politiet lukkede? Men Fuck jeg træt af det

• #18   30. sep 2013 Det vil jeg prøve ellers må jeg i gang. Med at skille cyklen ad og få. Lakket det. smiley

• #19   30. sep 2013 Tak for svaret Torkild vil prøve grundrens Imorgen sov godt og god vind i håret. smiley

• #20   30. sep 2013 Held og lykke med det smiley sov godt.....

• #21   30. sep 2013 Kan det ikke bare være kalk. ? Hvis du borg et sted med meget hård vand og ikke har tørt den af efter dk vaskede den.

• #22   30. sep 2013 Nope bruger afspændingsmiddel i vandet ved vask og tøre af med vaskeskind har aldrig Været noget før. Og nu kommer det fra dag til dag uden en vask

• #23   30. sep 2013 Ja okay så er det ikke kalk. Men det lyder altså lidt underligt....

• #24   30. sep 2013 Poler skidtet væk med Slipoline eller Autosol smiley

• Ebbe J
    Ebbe J Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #25   30. sep 2013 Hej Ricki,

En ven linkede den her tråd til mig, med spørgsmål til emnet, og nu kan jeg ikke lade være med lige at blande mig lidt...

Det ser ud til at være en oxidering efter en kraftig basisk/alkalisk sæbe/insektfjerner eller lign., men et syreholdigt produkt kan også forårsage samme virkning.

Og dit stel ser ikke lakeret ud, det kan dog have fået en overfladebehandling ala anodisering eller lign.

Hvilket afspændingsmiddel bruger du til vask?

Nu kender jeg ikke præcist til hvorledes dit stel er fremstillet, men træd varsomt når du vil til at fjerne det dér.
    Hvis det har en overfladebehandling som f.eks. anodisering, så vil overfladebehandlingen var meget meget tynd(meget tyndere end lakering), og hvis du så begynder at give den gas med en grydesvamp, vil du i princippet gøre mere skade end gavn. Og en grydesvamp hører som ordet indikerer til i køkkenet, og slet ikke til i nærheden af en motorcykel, bil eller andre køretøjer.

Jeg vil i første omgang råde dig til at få noget lakrens hjem uden slibekorn i. Voks, som i dedikeret alupoleringsvoks, fjerner kun noget, hvis det bliver tvunget til det af en kludeskive/rondel. Jeg ved ikke om det er dén type voks du har brugt, eller bare normal voks til lakforsegling på f.eks. biler?

Nu har jeg prøvet en del produkter, og skal man have lakrens som virkeligt renser uden at efterlade en masse støv og andet snask, så undgå for alt i verden Turtle's produkter.

Jeg bruger ofte Werstat's Prime Strong til at rense "chrom", ægte chrom, alulister og lign på biler, og med en god tætvævet mikrofiberklud eller en skumapplikator kan det virkeligt gøre underværker. Glimrende produkt, til der hvor produkter med slibekorn skal undgåes.

(link fjernet)

Arbejd i lige træk; små bevægelser frem og tilbage med enten MF-klud eller skumapplikator.

Du kan dog ikke være sikker på, at produktet ikke bare vil gemme oxideringen, så tør området over med isopropylalkohol for at kontrollere resultatet - det fjerner olierne, og gør at du kan se et mere sandfærdigt resultat. Hvis det falder tilbage til udgangspunktet, så skal der noget kraftigere til.

Hvis det ikke virker, så må du have de større våben i brug. Hertil skal det siges, at den velkendte Autosol er et o.k. produkt, men også et meget groft produkt, som er beregnet til at få slebet alu uden overfladebehandling til at skinne.

Til polering af alu med håndkraft har jeg bedst erfaring med skumapplikatorer, de efterlader meget få spor og er gode til at få nedbrudt slibeproduktet korrekt.

Hvis du skal til at polere på stellet, så afmontér det fleste ydre kåbedele og dæk resten ind med tape, så at du ikke får metalpolish på de lakerede dele.

Til alupolering bruger jeg ofte Autosol eller noget fra et firma som hedder Briliant, men der findes massere af andre gode produkter. Kig f.eks. på Polishedbliss, hvor Werkstat lakrensen også kan købes. De har også mikrofiberklude, skumapplikatorer og diverse andre rensemidler som kan bruges til vask af cykel.

Venligst,

Ebbe

• #26   30. sep 2013 Ja det ligner bestemt noget der har løbet ned over stellet. Nogle aldeles er malet fra fabrik, ved jeg bl.a. Yamaha gør, for så er det ikke så sart for vind og vejr. Hvis du er træt af det, vil jeg overveje enten en gang maling, eller anodisering. Men det er et stort arbejde, tror du skal prøve som Thorkild eller Ebbe foreskriver. En anden ting, smør låsetøjet hvis de også har hældt syre deri

• #27   30. sep 2013 mange japanske producenter giver allu klar lak for at beskytte det. Efter noget tid giver det tit problemer og det eneste der er at gøre er at fjerne lakken og polere stellet op eller få det malet i en farve, hvilket ofte vil være synd.

• #28   30. sep 2013 Hej ebbe mange tusinde tak for det profesionelle råd. Er lykkelig over det flotte svar og at nogle gider tage sig så meget tid til at skrive sådan en guide til mig. Eller bare generelt. Thumps up Ebbe. Er 100% sikker på at dette er forårsaget af et syreholdigt sæbeprodukt eller lignende jeg var så klog jeg fik noget på fingerne da jeg vaskede cyklen dagen der på jeg så dette og mine finger blev hvide og sviede en del.

Så ebbe det du siger er jeg skal prøve at polere med lakrens eller brilliant/ autosol. Jeg vil forsøge mig på dette og vender selvfølgelig tilbage med billeder og fremskridtet. offslow der er ikke lak som sådan på mit stel tror mere det er som ebbe skriver en tynd hinde af et eller andet. Men igen til jer alle sammen tak for svaret vil være noget så ked af det hvis jeg skal male mit stel eller polere det op. da cyklen står næsten org. og i rigtigt god stand.

• #29   30. sep 2013 By the way ebbe bruger den dyre afspændningsmiddel fra neophos . =D og ikke mere end et låg fuld til 10L vand.

• #30   30. sep 2013 offslow hvad koster sådan en anodisering idag.? arbejdet er lige gyldigt for mig da jeg er mekaniker og kan godt lide at bruge tiden på at mine ting ser ordenlige ud . smiley så tiden op i R*Ven med den det er ren hygge. =D

• #31   30. sep 2013 pas, ved ikke hvad det koster og få anodiseret, men pulverlak er en anden mulighed og det koster ikke voldsomt meget har jeg ladet mig fortælle! - vil tro du kommer langt for en 500 mand, hvis du kommer med stribbet stel og hvad du ellers skal have givet en gang pulver. Mht anodisering, ja jeg må være dig svar skyldig, men tror ikke det kan konkurrere med prisen på en gang pulverlak. Prøv evt. og kontakte HAI i Horsens, jeg ved de laver den slags... men om de gør for private skal jeg ikke kunne sige.

Kommentér på:
Srad stel alumisfarvning

Annonce