4.380 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

semi automatisk gear... semi automatisk gear...

Hej allesammen! da jeg har bestemt mig for at skulle have en mc'er når jeg bliver 18 har jeg kigget lidt efter en og fundet frem til en fin en ved navn Kymco K-Pipe 125cc alt ser godt ud MEN den har "semi automatiske gear" det skulle være noget med at man ikke skal bruge koblingen og man bare skal skifte gear? men hvordan virker det præcist? og hvad hvis man køre bag en bil der bremser ned skal man så skifte ned til tomgang for at kunne bremse op selv eller hvordan?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  semi automatisk gear...
  • #1   11. dec 2013 man behøver slev ikke bruge kobling ved op gearing på mc smiley
    men det er en god ide at bruge kobling ved nedgearing smiley

• #2   11. dec 2013 *slet ikke

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #3   11. dec 2013 Er det ikke Honda Cub gear ? Nu er det 10 år siden jeg har kørt på sådan en, men mener at du slipper gassen og skifter, både op og ned.

• #4   11. dec 2013 her er en beskrivelse på en bil med det, men det fungerer på ( næsten ) samme måde på mc

du kan da få en ide omkring det.

mvh

en såkaldt semi-automatisk gearkasse, det er en ganske almindelig gearkasse, men istedet for at du skal sidde og træde på koblingen hver gang du skal skifte gear, så sidder der en lille motor (aktuator) og gør det for dig.

Selve gearskiftet foretager du ved at skubbe gearknobben fremad for at skifte til et højere gear, eller bagud for at geare ned, selve udkoblingen og
    det at tage gassen af under gearskifte det "gør" bilen så helt af sig selv, denne version af smart gearet kan kendes ved at gearknoppen ligner en rund golfkugle.

Nogle af smarterne er så oveni dette udrustet med "automatgear" hvilket hos smart hedder SoftTouch, det kan kendes på at der på siden af gearknoppen er en lille knap man kan trykke på, og så skifter bilen selv
    uden at man skal bruge gear stangen, hvis man ike trykker knappen ind, så fungerer gearkassen lige som den jeg beskrev øverst, du kan altså i denne version selv vælge om du vil køre i semi-automatisk eller automatisk.

Det lyder måske lidt indviklet, men det er ganske simpelt.

• Torben J
    Torben J Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #5   12. dec 2013 I forringe nummer af Touring Nyt var der test af en hel masse 125´ere, også
    den Kymco du kigger på.

• #6   12. dec 2013 Har haft en Honda atv med samme slags gear ( four trax 200 ) og der er slet ingen kobling, slæk lidt på gassen og knald den op eller ned smiley min maskine havde en masse km på bagen, men fungerede upåklageligt, og gør det stadigt ( ejes nu af en kammerat )

no problemo smiley

• #7   12. dec 2013 Brian S var det godt at køre med?
    overvejer lidt at finde en anden maskine fordi jeg synes det er sjovere at skifte manuelt men det afhænger af hvordan og hvor godt den her slags gear køre? smiley

• #8   12. dec 2013 Det er jo sindsyg fedt med slyngkoblingen der gør man altid er i frigear. gearet virker på den måde at der bliver udkoblet en lille smule når man røre gear pedalen, dette er for at skåne gearkassen ved nedgearinger, det lyder lidt råt og mekanisk, men virker efter hensigten. I hvert fald på en Honda...

Min generelle holdning til mekanik fra Taiwan er ikke god, men dog lidt bedre end Kina, Må også tilstå at jeg aldrig har rodet med Kymco maskiner over 50cc, Men kan godt stille mig tvivlende på om kvaliteten er bedre på en 125er end på en 50cc maskine.

Det er jo billig, og man får tit hvad man betaler for, Men køber man nyt er der jo garanti ( forudsat man ikke piller smiley ) og efter 2 år er man jo også ovre 125cc pinsels reglerne smiley

• #9   12. dec 2013 det er rigtigt smiley men jeg har kigget lidt rundt på nettet og kymco skulle være utroligt godt de skulle også på et tidspunkt have lavet delene til honda mener jeg det var og de producere motore til bmw motorcykler. men jeg er bange for at de gear ikke holder til så meget det lyder som om man skal være helt vildt blid over for dem..

• #10   12. dec 2013 Blid ???? hvorfor det ???

Som jeg skrev tidligere så har jeg kun ros tilovers for Hondas gearkasse af samme model. På den atv som jeg formodentlig var ejer nr 30 på, blev der bare jokket enten ned eller op og så skiftede lortet gear !!!
    Modsat en lille mc så har en atv et utroligt hårdt liv, med et utal af test piloter som kun kender til fuld gas og håret tilbage smiley

Hvor du får "blid" tanken fra ved jeg ikke, slet ikke hvis du stoler på Taiwan mekanikken smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #11   12. dec 2013 Casper - Tror ikke du skal være nervøs, det skal nok holde. Gearkassen er lavet til det, Tænk på der er produceret over 60 mio Honda Cub, med det gear, og de bruger det meget i Asien og de kører ikke pænt dernede.

Spørgsmålet er så om Kymco kan lave noget der er ligeså godt som Honda.

• #12   12. dec 2013 det er rigtigt simonsen smiley tror lige jeg skal kigge lidt videre men tak for svarene! smiley

• #13   12. dec 2013 Min far havde en Suzuki med samme system (125cc) og der lykkedes at knække krumtappen efter 4700 km. pga. et hurtigt gearskifte. og garantien, ville ikke røre det! så jeg er ikke fan!

Kommentér på:
semi automatisk gear...

Annonce