5.379 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
60 Svar
overhaling ved sammenfletning, bøde?! overhaling ved sammenfletning, bøde?!
Hvis der er to vognbaner og man kører side om side.
Og der kommer en sammenfletning af de to vognbaner på midten af vejen, altså ikke den ene vognbane over i den anden, men de to vognbaner går ind i hinanden.
Er det så en overhaling indenom, hvis trafikanten til højre fletter først ind?
PS: koster det noget at prøve en bøde i retten?
0 synes godt om
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 1.407
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 145 Svar: 676
feb 2007
Vi snakker om hvorvidt der er tale om en overhaling indenom.
Lad os nu sige er andet eks: bil a kører i yderste vognbane med 40 kmt. Motorcykel b kommer kørende længere bagud med 50 kmt i inderste vognbane.
Da motorcykel kommer op på siden af bilen, kører motorcykel forbi bilen og fletter ind med det samme.
Er det en overhaling indenom??
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 109
feb 2007
I øvrigt kørte jeg IKKE for stærkt, hvilket politimanden selv sagde at jeg ikke gjorde. Men jeg fik bøde for overhaling indenom.
Jeg tror virkelig at jeg vil prøve at se om den holder i retten.
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.292
Hvis jeg har forslået dig rigtigt.
Bil kører i v. Bane med 40.
Du kører i h. Bane med 50.
Du kører bag bilen og fortsætter men 50 forbi bilen lige inden sammenfletningen, og så er du forrest og fletter først.
Så laver du overhalinger inden sammenfletningen.
feb 2007
Må jeg så flette først? Eller Er det en indenomsoverhaling?
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 519
Hvis en klaphat i en 130 km/t zone, kun kører 110 km/, men absolut ikke vil trække ind fra det yderste spor, og du kommer op til ham i det inderste spor, og egentlig bare holder din fart på 130 km/t.
Må man så ikke fortsætte forbi ham med 130 km/t i indersporet ??
Hvis ikke, skal man så sætte farten ned og blive bag ham eller ved siden af ham ??
Så han pludselig bestemmer farten hele vejen over fyn
Jeg mener godt man må køre forbi indenom, såfremt du er i banen i forvejen, og ikke har skiftet bane med forbikørsel som hensigt..
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
feb 2007
Se billede:
sep 2011
Hvad er forskellen på forbikørsel og overhaling på en motorvej?
Hvis en bil kører med 90km/t i ydersporet og jeg kommer i indersporet med 110km/t, må jeg så gerne køre forbi bilen i ydersporet? Her taler jeg om at jeg på intet tidspunkt skifter vognbane!
Svar: Nej det må man ikke. Hvis trafikken kører i flere rækker og hastigheden bliver bestemt af den forankørende er der tale om forbikørsel, men som du beskriver det, er der tale om overhaling højre om, og det må man som bekendt ikke. Det koster et klip i kørekortet.
sep 2011
feb 2007
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
Per M:
Det kan godt være det lyder dumt, men ja, du skal blive bagved selvom han kører 110 km/t..
Det er ikke så meget holdning og meninger der gælder i trafikken, men lovgivning... Jeg kan slet ikke forstå hvad der får folk til at overhale indenom, og slet ikke på motorcykel, det er sgu med livet som indsats !!
sep 2011
nov 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 654
Sorry, lidt off topic..
Tror du har ramt en emsig betjent, som sikkert ikke kan lide mc'er. For hvis i ligger side om side, ville jeg også mene det er flette reglen, men det kan være betjenten har set tingene anderledes hvis han har kørt lidt begved.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Du har fået tildelt en bøde for overhaling inden fletning. Du er ikke enig i den observation og tolkning den pågældende betjent har lavet i situationen. Dine argumenter viser, at pågældende betjent måske nok skulle nøjes med at tjekke dit kørekort og sende dig afsted uden videre. Men ét er loven og noget andet er "situationen". Og med dette mener jeg, at du uden videre kan tage sagen til den lokale byret og afprøve "situationen", idet du ikke får højere omkostninger end bøden du er blevet stillet i udsigt. Skulle dine argumenter og "tale til fornuft" i forhold til dommeren ikke falde ud i dit favør, så koster det dig ikke flere penge. Kynisk vurderet har du alt at vinde og intet at tabe.
Tilbage er kun din egen vurdering, nemlig at du godt ER klar over, at du har overtrådt færdselsloven, du har fået en "hilsen" og står til en bøde. Vil du spilde din egen og andres tid? Hvis ja... så smut en tur i byretten og tag en dialog med dommeren. De er faktisk ganske hyggelige og helt normale mennesker med stor forståelse for hverdagens fejl/tolkninger af færdselsloven. Man bliver fra tid til anden overrasket over hvad ændres på skrivebordet kontra den virkelige hændelse.
Your call...
maj 2013
Emner: 11 Svar: 82
feb 2007
Men hvad hvis man kører side om side og bilen til venstre for mig sætter farten ned? Så laver jeg en overhaling, men jeg har ikke en chance for at undgå det?!
Jeg tror at mit forsvar vil lyde nogenlunde således:
Bilen og jeg kører side om side mod en sammenfletning. Bilen bremser op da vi når hen mod sammenfletningen, som om den vil give mig plads til at flette ind først. Jeg er klar over at jeg ikke må overhale indenom, men det var heller ikke min intention. Det øser ned og vejen er glat, og mine egne bremseevnet er forringede. Jeg vil derfor ikke bremse hårdt op, for at lade bilen køre flette først. Jeg vælger derfor, og for at trafikken kan glide let og ubesværet, at fortsætter frem og derved overhale bilen og flette ind først.
Det var på ingen måde min intention at overhale indenom, men jeg ville heller ikke skabe en farlig situation i trafikken.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 344
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
LOL Per
feb 2007
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
det må du ikke,
men tager du sagen i retten.
og du ikke tager advokat, og taber i retten,så har det ikke kostet dig noget at få sagen i retten.
Mvh
ps.
udløser det ikke også et klip i kortet,det her.
feb 2007
feb 2010
maj 2013
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
apr 2006
Du lyder til at have oplevet "bristet forventninger" i forhold til egne oplevelser....og sådan noget personligt noget kan godt gøre nas!
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
Bare se det med lanesplitting. Øverst instans siger man godt må, men i praksis må man ikke. De siger det adskillige gange i programmer på tv. Man kan jo ikke gå ud fra hvad de siger, når de på tv kan bevise deres uvidenhed.
Problemet med politiet er, at de ikke gør deres arbejde særligt godt og det går ud over befolkningen. Bare se alle de sager med folk, som er dømt for, at snakke i mobil uden, at have en tændt mobil i bilen. Disse sager har politiet fået klager på og hvad så, hvis ingen tager skridtet videre.
Det hele handler om penge især for de højere herre.
Tag fat i en kørelærer som er nyuddannet, de kender reglerne bedre end Bent betjent
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
1: Blå anvisningstavle med stiplet linie frem til sammenfletningen
2: Blå anvisningstavle UDEN stiplet linie frem til sammenfletning.
1: Her ophører den ene bane, og man skal VIGE ved vogsbaneskift
2: Her flettes banerne sammen og trafikanterne skal ud fre deres plads køre i lynlås ved sammenfletning. Er man i tvivl, skal man vige.
Jeg fornemmer faktisk at situation 2, vil give en masse spørgsmål, i det der her altid er mulighed for diskussion. Dog som Thomas beskriver det, så står hhan til en bøde!
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
jeg har fået frafald på den måde et par gange. fordi man har kunnet påvise, at det er en vurderings sag, og vi skal alle have ens forhold i trafikken!
Den med regn og nedsat bremseevne, den er for dum, den skal du skuda ikke prøve med....
GODDAG hr. dommer, jeg accelrerede, da min bremse evne var nedsat, og jeg derfor ikke ville bremse ind bag bilen!!
Er du i tvivl om du kan føre dit køretøj på sikker og betryggende vis, kører man ind til siden, og parkkerer. man accelreer ikke
Det store spørgsmål er jo, hvor længe har betjenten holdt øje med dig, hvor mange overhalede du rent faktisk inden om?
hvis det sort hvidt er som du skriver, ville jeg påstå at jeg vat SIKKER på at vi var ca. side om side, og jeg derfor NATURLIGT accelredede lidt, for at sikre en sikker sammenfletning, hvorved i begge har det bedste og sikreste overblik.
Som MC'ist, er det desværre ofte at folk ikke er opmærksomme på at vi SKAL fylde som en bil, og de derfor nogle gang presser os for meget! SÅ du VURDERER at det sikreste var at køre frem.
OVENSTÅENDE virker naturligvis KUN, hvis i kørte side om side, længere tid, ikke hvis du kom bagfra, og foretog en overhalning inden om!!!
Så ville jeg i stedet påstå, at jeg fuldte den hastighed de andre i vognbanen kørte, og da du opdagede, at der var sammenfletning, valgte du at placerer dig foran den anden, da han virkede en smule uopmærksom. og du derfor følte dig mest sikker lige i hans synsfeldt!
feb 2007
Altså det var en af den slags sammenfletninger, hvor det ikke er nogen skiltning om sammenfletning. Der er blot to vognbaner, adskilt af hvide striber. De hvide striber hører op og 20 meter længere fremme, snævrer vejen ind og der er kun plads til een i sporet.
Gør det nogen forskel for den måde jeg kørte på?
Betjenten stod på fortorvet helt henne ved sammenfletningen, og jeg overhalede ikke andre biler indenom.
aug 2005
Hvis det er typen med stiplet linie, ville jeg slet ikke gide gå i retten!
feb 2007
Det er fra Runddelen ved jagtvej op mod posthuset på jagtvej.
Jeg er 99,9 % sikker på at der ikke er et skilt men jeg skal nøl gå ned og ligger efter.
Hvilke regler gælder hvis der ikke er skiltning om sammenfletning??
apr 2006
apr 2006
maj 2013
Du skriver det selv " ...men du kan bide skeer på, at Politiet helst ikke tager en sag i retten såfremt de forlods ved de taber den! " Altså vinder de stort set alle færdselsager i retten. Der er dog enkelte sager hvor formalia ikke er på plads som de taber.
Og nej, jeg har ikke selv været turen igennem, men kan se ud fra statistikken at sådan forholder det sig.
feb 2007
Politiet var ikke bagved mig de stod foran og lavede trafikkontrol, spiritustest og den slags. Jeg tvivler meget stærkt på at jeg blev filmet.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
apr 2006
maj 2013
Ja så siger vi det..... ER det ikke lige meget hvad jeg skriver, du har jo besluttet at det er forkert
apr 2006
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 25
God jul og tillykke med endnu en erfaring i magteløshed.
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 64 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 210
Måske har du en chance, idet betjenten jo faktisk står langt foran og kan have svært ved at vurdere (ændrede) hastigheder i det dårlige vejr!
Held og lykke
feb 2007
feb 2007
Det var en fin oplevelse, jeg har aldrig været i retten før.
Dommeren var rar og imødekommende og jeg fik fin mulighed for at forklare mig.
Betjenten var velforberedt, ligesom jeg selv var det. Vi fremlagde på kryds og tværs og diskuterede satelitfotos, kørebanestriber etc.
Jeg oplevede det som at dommeren var i tvivl om hvilken vej udfaldet skulle gå, ihvertfald ville hun først afsige dom om en uge, idet hun gerne lige ville tænke lidt mere over sagen.
Det opfattede jeg som positivt til min fordel.
aug 2005
feb 2007
Jeg har set det adskillige steder, og det er også tilfældet på jagtvejen i min situation.
Deraf er også kommet huskereglen: "Hvor striberne slettes - der flettes", så man kan huske hvordan man skal forholde sig, når der ikke er skiltning ved sammenfletning.
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
feb 2007
Men jeg har ikke på noget tidpunkt været anholdt ifm denne sag, så der er ingen erstatning, mig bekendt.
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
Tjek evt https://www.youtube.com/watch?v=KA0gXYLCatA - i den første epísode for den stakkels dreng et klip for at lave en lovlig passering indenom.
Betjenten som giver ham bøden, ved godt at det er meget tvivlsomt og at han højst sandsynligt vil tabe i retten, da bilerne han passerer inden om skal dreje til venstre - og det er lovligt at passere biler højre om "hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving."
Her ville det i min optik ikke være uretfærdigt at få godtgørelse for at skulle bruge tid på at skulle tage til retten for at få annulleret en bøde som man utvivlsomt ikke burde have fået. Dog lader drengen som fik bøden ikke til at være den skarpeste ske i skuffen, så jeg tvivler på at den sag kom i retten.
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 64 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 210
Håber det går din vej
feb 2007
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 61
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
feb 2010
mvh
aug 2005
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Tror også holdningen her gjorde at du havde mod på det.
overhaling ved sammenfletning, bøde?!