{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.801 visninger | Oprettet:

A forigner complaining {{forumTopicSubject}}

Yes that's me I am afraid. Sometime driving in Denmark makes me sad. O.K. I shouldn't complain, and sorry for doing so in English, but it is probably easier for a reader to decipher than my atrocious spelling in Danish (reading is O.K.).

I shouldn't complain because when in Rome... Things are different here, the habits I have from 20 years driving MCs in London are not appropriate in Copenhagen. Driving to the front of every queue is mandatory in London.

It is much more dangerous here than in london. If spotted by car drivers, the chances are they will stop taking it out on the wife and pull out in front of the offending MC if overtaken, after all they are bigger. But it kind of saddens me when driving from London to Copenhagen. It takes me more or less the same time to get across the 40km of London as it does 10 in Copenhagen. In Belgium they are really bad drivers, but at least they try not to hit you if they see you. In Germany, if there is traffic on the motorway it is great to see how the lanes part, with the specific intention of letting motorcyclists through. And why shouldn't the German drivers get out of the way, a motorcycle will never slow a car down in Germany as it will never be in the way long enough.

In Denmark that is not true, there is competition between the two. A motorcycle will slow a car down as much as another car will, because instead of getting out of the way is obliged to take up the whole road and contribute to congestion that makes even Rome look like an efficient road system.

It saddens me that when complying to local habits I am actually put in danger by not following the so called dangerous behavior such as filtering and overtaking stationary cars, that is, as I understand legislated against in Copenhagen. In traffic the motorcycle is not as large as a car, and when it stands in a queue it cant take the whole of the road.

The so conformity behavior of motorcyclists is bait to any frustrated motorist, used to bicycles and mopeds. Somehow cars are compelled to reduce breaking distance to almost nothing when a queue approaches, in the expectation of driving to the left or the right of the two wheeled obstruction.

I guess their actions are not strictly overtaking on the inside, because the cars rarely get past the front of the motorcycle, but I rue the day when I get stopped by a policeman for overtaking on a double white line and have to explain that my position in the road was to enable me to see better through the traffic and that the car on my inside actually pulled up after me and I did not overtake it. Not sure how that will go.

Are the expectations of two wheels meaning moped also the reason I am constantly flashed when driving to the center or outside of the carriageway?

Just yesterday I had to pull over to the left and check that my back and break light were functioning as the car behind me was sure that I was blocking the road unnecessarily and should pull in to the left instead of pulling up behind the other cars at the red light.

So for me trying to oblige the local habits makes me feel as if I am putting my self at risk. This is in direct contrast to London driving, where if a car does not leave room for the MC to drive between lanes or on the outside so as they can leave the queue at the lights first, the MC rider will naturally bang on the window of the car and carefully explain explain the erroneous ways of the driver.

Once again, sorry for just turning up and complaining, but I had to get it off my chest, and I really wonder if there is anyone who sticks up for motorcyclists rights, or if I have to take on my own personal a one man campaign to explain to other motorists (probably by putting my head through their window for personal education), the lot of, and the injustices given, to the motorcyclist in Denmark.

Grr

Rant over.

Tim


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  A forigner complaining
  • #2   19. dec 2013 Thanks for the comment Søren, and please don't write in English for my sake, I read Danish, but don't dare inflict my ordblind flagmus skrift on others :).

    Tim


  • #3   19. dec 2013 This saddens me too, and believe me when I say - we have had this discussion on the forum several times. The fact that the danish law states that a motorbike in trafic is legally just as wide as a car is ridiculous and is a product of trying to improve "trafic safety".
    I had a conversation with a commuter the other day, she drives her car 150km every day to and from work (on the highway). She started snorting about motorcyclists being idiots and only wanting to harass her and her little car. She told me that she would get angry if she was overtaken by a motorbike while queing, cause, why should that guy get in front of me?! The same applies if she was in the overtaking lane. If she was doing 135-140kmh, and someone from behind wanted to go faster (especially if it's a bike) she wouldn't let them pass, cause she's apparently the one to decide if someone should go above the speed limit or not.
    I just let it slip, told her that if the bikes could go through trafic between cars it would make it faster to go to work for all of us. She started rambling again and I gave up. Anyway, she's not the only one as you know, there are a lot of them!!
    Maybe it is because of the general lack of enthusiasm towards vehicles being anything else than means of transportation in the general dane, and the fact that the "jantelov" is law here.
    I really like this thread though, it shows how fucking ridicoulus this is...


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #4   19. dec 2013 In Dk, one lane is one vehicle, That's why we aren't allowed to split lanes.

    And do remember to overtake cars/motorcycles to the left.


  • #5   19. dec 2013 Søren probably has a good point, especially as if you are trained to drive in such a pedestrian way from the start you probably dont put your self in as many stupid situations. But but as you say Steven the disrespect (is it ignorance?) that car drivers show really scares me, and tempts me to unsocial behaviour smiley ;).

    Simonsen, yes very true. But how is it that being smaller than car drives means that they so often creap up beside you. Is it in the expectation that you will get out of the way, let them pass, or because they think that you are a moped and should drive on the cycle path?


  • #7   19. dec 2013 Jeg pendler selv mellem Greve og inde København på min MC i sommerhalvåret.
    Har prøvet et par gange at taxachauffeurer har dyttet af mig og kørt aggressivt efter mig hvis jeg har hoppet foran dem ved et kryds - men jeg har lige så ofte (hvis ikke meget oftere) at folk venligt trækker til siden og lader mig komme forbi. Jeg kvitterer i så fald med et venligt vink, og jeg kan se de bliver glade for min værdsættelse - og jeg bliver lige så glad for at de er så venlige at tage hensyn i trafikken.


  • #8   19. dec 2013 Filtering and lanesplitting is actually allowed in Denmark under certain conditions. The downside is that most car drivers don't seem to care about it

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #9   19. dec 2013 Danger - Prøv lige om du kan finde de regler, hvor det står. Er pænt sikker på at jeg fik det modsatte at vide, da jeg tog kortet. Men man må godt accelerer fra panerne, når grønt = sjovt.

  • #10   19. dec 2013 Så længe du IKKE krydser vejbanestriberne tæller det kun som en overhaling og ikke en underhaling. SÅ det i en af de samtaler der kører herinde lige nu med en tegning over hvornår det var ok og ikke ok...

  • #11   19. dec 2013 Danger Dane:
    Ja, men du skal altid ud på venstre side af venstre vognbane, ellers er det en overhaling inden om. Altså selvfølgelig hvis der er flere vognbaner.
    Og hvis man ikke må køre imellem banerne, på motorvej f. eks. så bliver det lidt tåbeligt.


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #12   19. dec 2013 Dane - Vil gerne se det på skrift. Fordi en overhaling indebær et vognbaneskift. Og normalt må du ikke kører ved siden af en anden i samme spor, så lovligt kan det ikke lade sig gøre.

  • #13   19. dec 2013 Men så kommer der den lille detalje ind; At i Danmark, fylder alle motorcykler det samme på vejen som en bil. Sådan lød reglerne da jeg tog mit kort fra 2 måneder siden. Om det er helt korrekt skal jeg dog ikke komme og påstå. Synes bestemt heller ikke at den regel giver mening overhovedet, da dette netop ikke er tilfældet.

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #14   19. dec 2013 Tænkt eksempel: Du kører et sted med dobbelt optrukne linier, og der kører en knallert 45 foran dig. Må du overhale ?

    Samme eksempel, men en knallert 30 ?


  • #15   20. dec 2013 Simonsen - Ja, for du behøver ikke at overskride linjerne for at fuldføre overhalingen.

    Jeg blev stoppet af en betjent i sommers da jeg kørte i skole, og da jeg var sen på den lavede jeg den forbudte, at tage et "nødspor" inde i byen og trække helt op til lydskrydset langs køen, og derefter lane splittede på motorvejen, da trafikken bare trillede afsted, da blev jeg indhentet af betjenten (på en civil mc) var hans eneste klage min fidus jeg levede inde i byen, ikke lane spiltteriet..


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #16   20. dec 2013 Morten - Så du siger man må ? Det harmonere bare ikke med gængs lovgivning.
    Du er godt klar over i mine tænkte eksempler, er det kun cykel/30knallert du må overhale. En 45 er en bil.

    Men smider en mail til dem med blink på taget ?

    Er måske lidt skadet af, at jeg har taget A-C-E kørekort gennem de sidste 3 år. Så bilder mig selv ind at jeg kender reglerne.


  • #17   20. dec 2013 Du har ret i at alt over 30/cykel gælder som en bil, men det gælder mht placering osv. men hvis man kan overhale uden at skifte vognbane skulle den være god nok.
    Men der er meget tvivl om dette, og man får også forskellige svar fra kørelærerne.

    Det jeg læner mig op ad, er at den betjent jeg blev stoppet af, ikke brokkede sig over andet end min sniger, ikke lane splittet.


  • #18   20. dec 2013 Jeg kan ikke umiddelbart finde det, men her på mcg har jeg før læst i en tråd hvor der til sidst blev linke til et svar fra justitsministeriet der, desværre, falsificerer magacin.dk's, ellers kærkomne, artikel "endelig fik vi svar kørsel mellem rækkerne".

    Tim du er ikke alene.

    Men vi er så få og det politiske cirkus er så inkompatibelt med informationen "lanesplitting er ikke = ondskab" at vi nok må indse nederlaget før vi overhovedet går i krig.

    Apropos, der er skabt ny præcedens i engelsk "case law".
    Lanesplitting forbi stationary og slow moving traffic er nu ikke længere en gråzone, men helt og aldeles lovligt smiley


  • #20   20. dec 2013 For svar på om lanesplitting kan gøres lovligt i Danmark, se i KOMMENTARERNE til denne artikel

    http://m.magacin.dk/motorcykler/endelig-fik-vi-svaret/ar2175/


  • #21   20. dec 2013 "Du kommer jo foran mig" mentaliteten er udpræget, og hvis politiet opdager du kører mellem bilerne for at kommer foran i kø'en giver det klip og stor bøde, så det er lidt selv forstærkende. Jeg pendler selv(mest i bil), og skulle der være kø giver jeg gladeligt plads hvis der kommer en mc, men der er mange politi betjente wanna be's, desværre

  • #22   20. dec 2013 at lade MC'er lanesplitte stillestående og langsomt kørende trafik lovligt er faktisk en oplagt mulighed for at begrænse trængslen i trafikken i myldretiden. det burde havde været et punkt i den såkaldte trængselskommissions rapport i stedet for betalings mure og andre udgift/afgift systemer for den i forvejen hårdt beskattet dansker.

    når det er sagt har jeg også selv gjort det, lovligt eller ej, når jeg har haft travlt og jeg synes jeg kunne gøre det uden at være for meget til ulempe, men som andre nævner gør jeg det heller ikke altid, da det simpelthen ikke er besværet værd da flertallet af de dansker med kun kørekort til kategori B ikke fatter det og kan se fordelene ved det.
    generelt kan, specielt dem i bil, ikke se længere end til deres egen næsetip.
    et andet hverdags eksempel er når en bus i rute skal forlade et stoppested, det virker som om at når folk først har fået deres kørekort så glemmer de alt om at der findes en §19 i færdselsloven.
    "der er ingen der skal foran mig" mentaliteten er desværre alt for udbredt i DK...


  • #23   20. dec 2013 Min kones argument:
    Vi danskere går meget op i kø kultur. Hvis du stod i Bilka og skulle købe vingummi, og en anden kunde kom lige ind ad døren og gik op forrest i køen, ville det være ok?

    Min holdning er klar: Lanesplitting er et must!


  • #24   20. dec 2013 Det er derfor der findes Quick kasser i store supermarkeder smiley

  • #25   20. dec 2013 Har forsøgt at argumentere over for hende med det som er bragt til torvs her, men svaret er bare; "hvorfor skal jeg sidde længere i køen end ham, han må bare vente som os andre".

  • #26   20. dec 2013 Men Allan, hun ser jo ikke at motorcyklen længere fremme, også lanesplitter, hvilket der i sidste ende kommer hende til gode, da trafikken så glider bedre, så hun bliver jo netop ikke snydt, selvom at ham der kommer bagfra, kommer foran hende.

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #27   20. dec 2013 McA - Den er lidt forvirrende den tråd der henvises til. Så må man eller ej.

  • #28   20. dec 2013 Konen svarer:
    Jeg synes ikke det er fedt at der kører en mc forbi.
    Hvordan vil ham på mc så komme forbi den bil der holder forrest i køen?


  • #29   20. dec 2013 Man må godt,men det accepteres i vidt omfang IKKE af billisterne.

    Sad lige og sov mens jeg svarede, så korrigerer lige her.


  • #30   20. dec 2013 Medmindre der er et uheld, så er kø dannelse jo noget der opstår ved at folk kører for tæt, og man derved sænker farten, så ved at skubbe nogen igennem, og få færre køretøjer på et sted, jamen så er det netop med til at lette på kø dannelsen, og altså er der heller ikke noget "forreste" at komme forbi.

  • #31   20. dec 2013 lanesplitting på en harley med vest og lidt tusser så brokker bilister sig somrelt ikke :D:D:D

  • Hans M
    Hans M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Svar: 5
    #32   20. dec 2013 Hej Tim
    Du har da så ganske ret. Den danske lovgivning vdr. mc kørsel er helt hen i hampen, specielt hvis man som du har erfaring med at køre i andre lande. Lanesplitting er ulovligt i DK og når man ser hvor fint det kan lade sig gøre lige syd for grænsen forstår man det slet ikke. Vore færdselsregler bliver lavet i tæt samarbejde med rådet for større færdselssikkerhed og der sidder en klaphat i spidsen som intet aner om mc-kørsel og iøvrigt mener at al færdsel over 50 km/t er forbundet med livsfare. Jeg forstår din pine og føler med dig, mit råd: kør ud af Danmark så tit som muligt og oplev friheden på to-hjul... smiley

    hVh
    Hans


  • #33   20. dec 2013 Allan, hvad siger konen så til dette:

    Jeg handler sjældent stort ind, og kan for det meste''begrænse'' mig til en enkelt varer eller to. Jeg oplever OFTE, at folk er venlige, og lader mig komme foran, hvis de selv står med en fyldt indkøbsvogn. Det sparer jo mig for unødvendig kø-tid.

    Hvorfor skulle det samme ikke gøre sig gældende i trafikken? Det er da dumt at en mc holder i kø i 30min, hvis han kunne klare det på 15?


  • #34   20. dec 2013 Konen:
    Alle MCer ud af Danmark!


  • #35   20. dec 2013 Ja så fik vi lukket den sag smiley

  • #36   20. dec 2013 Så vidt jeg har forstået må man kun "lanesplitte" når der er en kø af venstresvingende stationære biler men plads til at motorcykler som skal lige ud kan passere dem til højre.
    Eller en kø af højresvingende og man skal lige ud.
    Eller en kø af bilister der skal lige ud og man skal til venstre. Men kun hvis og hvis og hvis.
    Så tommelfingerreglen må være "nej". I 9,5/10 typiske lanesplitting situationer vil man i Danmark begå et eller flere strafbart forhold.

    Shit happens. Især på christiansborg smiley

    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-1.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-2.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-3.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-4.pdf


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #37   20. dec 2013 Drenge, prøv at se på National Geographic. Lige nu.

    Hun kan ikke lane splitte.


  • #38   23. dec 2013 Simonsen, jeg skal prøve se om jeg kan finde linket igen. Men det link jeg så viste med grøn streg at man "godt" måtte passere en bil venstre om sålænge du IKKE overskred vejbanestriberne. Kan dog ikke huske om det var påkrævet at det kun måtte være i tæt trafik eller ej

  • #39   23. dec 2013 Danger Dane..

    http://www.magacin.dk/motorcykler/endelig-fik-vi-svaret/ar2175/

    Den tegning er blevet erklæret ugyldig mange gange..


Kommentér på:
A forigner complaining

Annonce