{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.835 visninger | Oprettet:

Ny kørekort regler! Taget i r*ven! (Ja, endnu et indlæg om det) {{forumTopicSubject}}

Jeg tog mit kørekort da jeg var 20 i sommeren 2011, altså det "gamle" lille der kun tillader 37hk. På grund af de nye kørekort regler, fik jeg altså ikke automatisk det store kort efter de to år, som ville have været i sommers. Jeg har altså stadig det "gamle lille". Jeg vil selvfølgelig gerne op og have det store A kørekort, så jeg kan køre det hele. MEN!

Jeg har taget kontakt til en køreskole (tip top trafik), og de skulle lige bruge lidt tid til at få talt med politiet, om hvorvidt de nye regler nu lige er stykket sammen. Idag har de så informeret mig om at hvis jeg ønsker at få stort kørekort, så skal jeg tage HELT NYT kørekort, altså helt fra bunden med teori og alle køretimer!
Jeg troede indtil idag at jeg "bare" skulle til ny køreprøve, og vise at jeg godt kunne køre stor, og så ville jeg have det store A.

Er der nogen af jer der kan bekræfte dette? For i min verden synes jeg det er helt hul i hovedet at min kørekort på den måde bliver gjort ugyldigt! Rigtigt fedt ville det være hvis der skulle være nogen i samme situation som mig som har fået det nye store kørekort (men havde det gamle lille inden), der kan fortælle mig om dette virkelig er tilfældet!

På forhånd tak fra en meget fortvivlet ung mand!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift til sommerdæk på Jeep Renegade 375 kr.
  • Vinduespudsning 500 kr.
  • Bruser koblet til toilettets vandforsyning 770 kr.
  • Nedtagning af varmepumpe 500 kr.
  • Opsætning af persienner 625 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny kørekort regler! Taget i r*ven! (Ja, endnu et indlæg om det)
  • #1   30. jan 2014 Det er udelukkende denne version jeg har hørt før.

"Jeg troede indtil idag at jeg "bare" skulle til ny køreprøve, og vise at jeg godt kunne køre stor, og så ville jeg have det store A."

• #2   30. jan 2014 Det er overhoooovedet ikke rigtigt! Du skal ved gud ikk starte helt forfra. Tror den vej du skal gå er at få taget A2 (48hk) her til foråret, og så opgradere til det største når du bliver 24

• #3   30. jan 2014 "3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5."

Du kan som 22 årig med det gamle lille kørekort, tage en praktisk prøve og derved opnå det nye store.

• #4   30. jan 2014 Tak Frederik! Det var nemlig også det jeg mente!
    Kan du sende mig et link til hvor du har fundet det? Så ringer jeg sgu til dem imorgen!

• #5   30. jan 2014 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073

Henvis din kørelærer til paragraf § 139. smiley

• #6   30. jan 2014 Evt en anden kørelærer?!?

• #7   30. jan 2014 Ring lige til Mik Makker, han har styr på reglerne, der jeg tog mit mc kort, og han udbyder ikke andet end MC kort så han kan nok be eller afkræfte dine spørgsmål.

http://www.mikmarker.dk/profil

• #8   31. jan 2014 Jeg vil sige det samme som Per F. Hvis man selv skal lære sin kørelærer om loven omkring et så "hot" spørgsmål ved at henvise kørelærer til paragrafferne, så bør man finde en anden kørelærer.
    Især når den givne kørerlærer forsøger at hive mange penge ud af lommen på en ved at kræve at man tager alle køretimer osv igen.

Jeg har selv det gamle lille kørekort(34hk). Jeg er godt nok over 20 nu, så jeg kan tage 48hk kortet, men da jeg ikke planerlægger at købe nogen som helst maskine med over 34hk i den nærmeste fremtid, så venter jeg til jeg er 22 og kan tage det nye store kortet(ubegrænset).

For at tage det næste kørekort (uanset om det er 48hk eller ubegrænset), så er det bare en ny køreprøve. Jeg tror dog at de fleste vil have godt af en 2-3 timers køretimer. De fleste af os kører jo fint, men der er jo alle de små finurligheder med at kigge overdrevet til siderne osv, som kørelæreren kigger efter. Trælst at dumpe på egentligt ligegyldige detaljer når man jo egentlig godt kan køre.

• #10   31. jan 2014 Det er Rigtigt John. Man skal som mc fører passe på, og ikke stole på andre ser sig for. Det er jo ham eller hinde på mc der ryger på r.... hvis man bliver overset. Der er en i år der er blevet dræbt af en venstre svingene bil. Så pas på der ude smiley

• #11   31. jan 2014 Køb en trike - den må køres med bilkørekort

• #12   31. jan 2014 Skal ikke køre trike, ikke min stil Knud! smiley
    Nu var deres priser bare lidt mere fordelagtige end de andre jeg har forhørt mig ved. Netop i forlængelse af at jeg tænker jeg skal have en køretime eller to. Og der er nogle andre ting der har gjort det har været dem jeg har tænkt jeg ville vælge smiley

• #13   31. jan 2014 Næ Mads, men I guder hvor ville det dog forenkle meget

• Martin W
    Martin W Tilmeldt:
    maj 2012

Emner: 6 Svar: 18
    #14   31. jan 2014 Jeg har haft skrevet til politiet for noget tid siden, da jeg står i samme eller lignende situation. Her er lidt udklip fra disse mails.

Min mail:
    Mit spørgsmål går ud på at jeg simpelthen ikke kan finde hoved eller hale i de nye regler hertil, da jeg fik mit kørekort efter de gamle.
    Jeg er født 27/2-1992
    Fik kørekort 27/6-2012 (altså jeg var 20, og tog det lille kørekort dengang)
    Nu er det så jeg bliver forvirret, da jeg har hørt nogle forskellige ting.
    Hvornår kan jeg få det store kørekort (kategori A)?
    Nolge (kørelærer) fortæller at det er så snart jeg fylder 22 dvs. 27/2-2014
    Andre, inkl mig selv, fortolker reglerne til at det er når jeg har 2 års erfaring med mit nuværende, dvs. 27/6-2014

Svar:
    I henhold til kørekortbekendtgørelsens 140, stk. 1, litra 3, kan man få udstedt kørekort til kategori A (stor motorcykel), hvis man først efter den 190113 har 2 års erfaring, er fyldt 22 år og har bestået en praktisk køreprøve til stor motorcykel. Så det er altså BEGGE krav der skal være opfyldt (2 års erfaring og 22 år) samt praktisk køreprøve.
    Det er i alt 2 års erfaring – altså 2 år efter den dato der er anført ved kategori AL på dit kørekort (kolonne 10 på bagsiden). Så du kan gå til prøve efter den dato, som du selv har nævnt

• #15   31. jan 2014 Fedt Martin W! Tror vi er i pris samme båd. Alt det han svarer dig var også sådan som jeg havde forstået det. Godt igen at få bekræftet at den køreskole ikke har ret.

• #16   31. jan 2014 #9 Bestemt. Helt enig i at man skal kigge sig godt for. Men min kørelærer forlangte at man kiggede sig så kraftigt over skulderen at man kunne se hende i øjnene. Og det ved i nok at det ikke er nemt med hjelm på. Det var faktisk sådan at det blev helt farligt fordi det var så vanskeligt og tidskrævende at skulle dreje hele kroppen så meget. Ofte mistede man overblikket over hvad der skete foran en. Men det var kravet fra min kørelærer samt motorsagkyndige.
    Så den slags skal man lige vende sig til igen smiley

• #19   31. jan 2014 Ned i tempo, John S. Det drejer sig om at jeg skal låne en motorcykel og gå på prøve på og så måske en enkelt køretime. Men er glad for du er bekymret for min sikkerhed.

Desuden mener jeg ikke at pris og kvalitet nødvendigvis hænger sammen i dette tilfælde. Du kan få en elendig kørelære og betale det dobbelte af hvad en anden erfaren kørelære tager.

• #21   31. jan 2014 Teorien, og køretimerne er da 100% identiske for lille og stor mc. Det et bare nogle latterlige regler som kun vi danskere gider finde os i.. jeg ville da med glæde finde det billigste sted at opgradere mit kørekort. Hvis jeg overhovedet ville finde mig i de nye regler.

• #22   31. jan 2014 du kunne jo osse have været smart og have taget det store kort i 12 da du var fyldt 21, det har jo være varslet længe reglerne ville blive lavet om!

• #23   31. jan 2014 Det ville jeg også ønske jeg havde gjort. Men jeg var ikke klar over at disse regler ville komme til at eksistere, og at de ville have bagudrettet indflydelse. Og på de mange topics her på siden omhandlende emnet, kan jeg regne ud at jeg bestemt ikke er den eneste der har haft svært ved de nye regler.

• #24   31. jan 2014 problemet med de nye regler er politiet heller ikke selv kan finde hoved og hale i det!

• #25   1. feb 2014 Jeg føler mig så lige tvunget til at indskyde, at jeg vist godt kan se andre problemer med de nye regler end at politiet ikke kan gennemskue dem smiley

Men der haves fat i den lange ende! smiley Det er nemlig vanskeligt at forstå inkohærente regler der skal dæmme op for et ikke eksisterende problem ved at præcisionsurinere på et omhyggeligt afgrænset udsnit af populationens højt værdsatte sukkermadder.

Kommentér på:
Ny kørekort regler! Taget i r*ven! (Ja, endnu et indlæg om det)

Annonce