{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Madolie som motorolie
  • #1   8. feb 2014 haha, ja tanken er da sjov xD

Men som du selv siger så virker det (hvis det overhovedet virker) kun til tørkobling maskiner smiley

• #2   8. feb 2014 Hvordan kan du være sikker på det? smiley Tænker bare, det er sku da "sjovt" hvis olie industrien bare har taget verden i røven, med alt deres oliepropaganda og det så kan være én skid smiley (Ved godt det muligvis er lidt drømme tænkning)

• #3   8. feb 2014 Jamen hvorfor prøver du så ikke af og ser hvad der sker @Claus smiley
    Gi gas! smiley

• #4   8. feb 2014 Fordi jeg ikke har en gammel motorcykel som er på ved på de evige racerbaner smiley

• #5   8. feb 2014 Ku jo være der var nogle mekaniker gutter eller lignende der havde ofret en motor på teknisk skole eller lignende for at prøve det af i praksis smiley

• #6   8. feb 2014 Nu synes jeg du er kedelig Claus smiley

• #7   8. feb 2014 Ja, det er sku meget muligt, men der må være folk der har lettere/billigere tilgang til motorer end mig smiley
    I kan jo sige til h vis vi skal ødelægge noget el-materiel i videnskabens/oplysningens tegn en dag smiley

• #8   8. feb 2014 prøv dig frem, skriv ned hvad du finder ud af smiley

• #10   8. feb 2014 I det gamle Discovery program hvor honda cub blev kåret tilønske tiders bedste motorcykel, der hældte de brugt fritureolie på som olie og det kørte den fint på.

• #11   8. feb 2014 den vil HELT sikkert køre ganske glimrende. der hvor forkskellen måske vil komme er på lang sigt, risikoen er at slid vil være større og en motor der normalt ville holde til 200000 km vil kun holde 150000.
    MHT kobling, vil det virke ganske fint på vådkobling. det er de friktionsnedsættende additiver i bilolie der er dårlige for koblingen, mit umiddelbare gæt er at der ikke er friktionsnedsættende additiver i madolie.
    derudover er viskositeten noget lavere på madolie, dvs en motor kan risikere at have svært ved at holde olietryk i tomgang.

• #12   8. feb 2014 Har smidt det i tanken på min gamle maxi... mine makker hader mig de ville hele tiden på grill bar hehe

• #13   8. feb 2014 Det tror jeg er en dårlig ide.
    For nogle år siden havde jeg en elektrisk frituregryde, de første par "gennemløb brugte jeg svinefedt, og der kom efter tømning ingen aflejringer eller lignende, og var nem at rengøre.
    I sundhedens tegn smiley blev der hældt rapsolie på i stedet, og herefter begynde der at opstå en gul gummiagtig belægning over vædskestanden.
    Og det var umuligt at få af, prøvede både med spartel, benzin, cellulosefortynder osv. men intet kunne fjerne det.
    Så jeg holder mig til Castrol power 1 racing 10-50w til 250kr for 4 liter ved landberg.dk smiley

• #14   8. feb 2014 Nogen prøvede at bruge raps som kølemiddel i en cnc maskine, det virkede fint indtil der var 3 ugers ferie, så blev det lidt stygt, både at lugte til og få i gennem rørene.

• #15   8. feb 2014 Andreas the BAD one A
    Prøv at drik en liter madolie og se så om der er friktionsnedsættende halløj i.
    mit gæt er at der ikke er meget friktion når det skal ud igen smiley

• #16   8. feb 2014 De gamle dieselmotorer på biler kører fint på rapsolie...
    Men jeg brugte det ikke gerne til smøreolie...

• #17   8. feb 2014 Olie på mc og bil er religion for nogen.... Bare det opfylder specs er det sku ligemeget hvad mærke der står på dunken. Sidste jeg skiftede på min gixxer fik den det bedste fra castrol..... og den kører som den altid har gjort. næste gang sparer jeg 200kr og ikke castrol.

• #18   9. feb 2014 Nik, hvis du skal spare 200, så er der kun 80kr tilbage smiley
    4 liter af castrols bedste mc olie kan fåes til 280 leveret.

• #19   9. feb 2014 Ja det er for dumt at skifte over til et andet mærke for så lidt.

Kørte også på raps i både Patrol og Golf2 TD, no problems.

• #20   9. feb 2014 du mener vel som brændstof ?

• #21   9. feb 2014 allan nu for sjov hvor faen får i rapsolie de mængder overvejer at smide det på min nemlig bare for at prøve det

• #22   9. feb 2014 Det købte man jo, men så kom der afgift på, men kan køber i tyskland til under en tier pr liter i supermarkeder, men deres raps tankstellen, ved jeg ikke hvad koster mere.
    Som brændstof ja.
    Vil tro at hvis man køber i store mængder er det garanteret nede i kr 5 pr l, en hel tromle f.eks. ingen røg og dejlig pommes duft:)

• #23   9. feb 2014 det skal prøves har allerende fundet en som sælger det til 6,5 kr ikke langt hjemme fra

og vil skide afgiften et stykke smiley

til sommer kan man jo nemt lave en kraftig blanding da det nok vil være noget tykt stads at få igennem systemet i de kolde tider

men hvordan skal sådan noget renses inden det kommer i bilen?

• #24   9. feb 2014 Det er da forhåbentligt filtreret, ellers har du en større opgave foran dig?
    Det skal vidst filtreres i 3 omgange.
    til den pris tror jeg det er filtreret.
    Om vinteren er det halv diesel og halv rapsolie, og om sommeren kun raps. Vær lige obs på at dit brændstoffilter hurtigt kan stoppe til, da rapsen renser ud i systemet, så køb et nyt filter med det samme så du har det, for lige pludselig begynder den at køre dårligt, så er filteret ved at være stoppet.

• #25   9. feb 2014 Vegetabilske olier er kemisk forskellige fra de typer, der bruges som smøreolier. De er mono-, di - og især triglycerider - dvs at de har iltbroer, som brydes af vand og især varme, og olienr skilles i fedtsyrer og glycerin ret hurtigt. Almindelige motorolier et paraffiner der ikke adskilles kemisk.

De vegetabilske olier vil smøre fint i starten men meget hurtigt begynde at adskilles og danne peroxider(harske) og udskille glycerin/vand, der IKKE har nogen smøreevne(føre til god varmeudvikling). Samtidig vil fedtsyreperoxiderne harske og muligvis bryde i brand. Så - "just go for it" - det skal sgu nok blive underholdende i løbet af ret kort tid:-)

• #26   9. feb 2014 lol Allan smiley

der er flere selvmål i den industri , husker noget om meget dårlig emulsion på den gamle gildemeister , den kørte kun remskiver i støbejern , behøver jeg at sige den blev glemt en fredag med et bjerg af spåner i ? smiley

med den gamle kølevæske var det ikke et problem , men med den nye rustede spånerne sammen på 1 døgn = arbejdsmand (mig)+ lærling brugte en halv mandag på at frigøre maskinen for sammenrustede spåner (ca 500kg)

• #27   9. feb 2014 Man prøver og prøver, for kølemiddel er skide dyrt, vi bruger lige nu noget der hedder TRIM E715 , fra Master Chemical, tror det er fra Schweiz over 10.000,- for en tromle

• #28   9. feb 2014 Knud:
    Hvad så med det olie de bruger til race som er vegetabilsk, teknisk forklaring om det udbedes?

• #29   9. feb 2014 De fuldsystetiske racerolier er fremstille som estere lige som vegtabilske olier altså en fedtsyredel og en glyceroldel(eller kald det en glycerin del) De er så tilsat nogle additiver (inhibitorer) som gør at de ikke i samme grad spaltes af vand og varme.

Disse additiver finder du garanteret ikke i rapsolie fra brugsen:-).

Læg lige mærke til, at jeg faktisk skriver at madolier sikker vil være gode nok i starten, men temmelig hurtigt vil tage skade. Syntetiske racerolier vil også beskadiges, men det tager MEGET længere tid!

• #30   9. feb 2014 Læste engang i slut 80erne at det olie var nedbrudt efter ET løb, men må jo have nogen egenskaber der er ønskelige siden man bruger det?

• #31   9. feb 2014 Allan:

Der er nok noget om snakken. De der olier må jo i sagens natur - jeg skal ikke komme nærmere ind på detalierne her være mindre termostabile-end olier med et meget højt paraffin indhold. Så livrem og seler vil nok pege på ET løb - måske en dag!

• #32   9. feb 2014 Måske de tillader højere stempelhastighed pga nogen kvaliteter i olien?

• #33   9. feb 2014 Det er slet ikke utænkeligt, ligesom man ved at styre fordelingen melle mono-, di- og triglycerider og de enkelte fedtsyrer kan lave nogle meget veltilpassede viskositeter til forskellige temperaturer. De vegetabilske estre har - bortset fra holdbarheden - nogle meget store fordele.

• #34   13. feb 2014 Min gamle 6-benede Mercer motor har aldrig kørt roligere mere lydløs og røgfri. Raps olie kan klart anbefales istedet for diesel... da det har væsentligt bedre smøreegenskaber. Dog kun HVIS du gider sætte dig ind i tingene.

Brændstof forvarmer, Filtre, udslidte utæte NBR-gummiringe (brug VITON - FKM1),
    Opbevaring, levering osv.

• #35   14. feb 2014 Mercedes er oprindeligt lavet til at kunne køre på raps.

Den olie vi talte om som er vegetabilsk skulle hedde Castrol R (racing)

• #36   14. feb 2014 Jeg er ikke så meget i tvivl om at vegetabilske olier er anvendelige som dieselsubstitutter, især hvis enkelter forholdsregler tages.

Nu handler denne tråd om motorolie, og det er jo en noget anden problemstilling

• Erik F
    Erik F Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 21
    #37   14. feb 2014 Amerikansk olie har man brugt som motor smøring, intressant at Castrol faktisk har taget navnet derfra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Castor_oil

Lubrication
    Vegetable oils, due to their good lubricity and biodegradability are attractive alternatives to petroleum-derived lubricants, but oxidative stability and low temperature performance limit their widespread use. Castor oil has better low temperature viscosity properties and high temperature lubrication than most vegetable oils, making it useful as a lubricant in jet, diesel, and race car engines. The viscosity of castor oil at 10°C is 2,420 centipoise. However, castor oil tends to form gums in a short time, and its use is therefore restricted to engines that are regularly rebuilt, such as race engines. Biodegradability results in decreased persistence in the environment (relative to petroleum-based lubricants) in case of an accidental release. The lubricants company Castrol took its name from castor oil.
    Castor oil is the preferred lubricant for bicycle pumps, most likely because it does not dissolve natural rubber seals.
    Early aviation and aeromodelling[
    Castor oil was the preferred lubricant for rotary engines, such as the Gnome engine after that engine's widespread adoption for aviation in Europe in 1909. It was used almost universally by the rotary engined Allied aircraft in World War I. Germany had to make do with inferior ersatz oil for its rotary engines, which resulted in poor reliability.
    The methanol-fuelled two-cycle glow plug engines used for aeromodelling, since their adoption by model airplane hobbyists in 1948, have used varying percentages of castor oil as a dependable lubricant. It is highly resistant to degradation when the engine has its fuel-air mixture leaned for maximum engine speed. Gummy residues can still be a problem for aeromodelling powerplants lubricated with castor oil, however, usually resulting in eventual ball bearing replacement when the residue builds up too much within the engine's bearing races. One British manufacturer of sleeve valved four-cycle model engines has, however, stated the "varnish" created by using castor oil in small percentages can improve the pneumatic seal of the sleeve valve, improving such an engine's performance over time.

• jesper H
    jesper H Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 104
    #38   15. feb 2014 Jeg er glad for ik at være sådan en selvforskyldt fattigrøv der har fyldt huset op med alt muligt unødigt tingel tangel på klods,så jeg ikke behøver bruge mit liv på at tænke på at fylde madolie på min mc,eller sidde og glo på tilbudsrejser over tarvelige hoteller,for rejse skal man jo uanset om man har råd,hvad tænker naboer og familie og venner dog hvis man et enkelt år ikke gider rejse måske bare fordi man ikke gider

• #39   15. feb 2014 Jesper H
    jeg tror ikke det her handler om at spare 300 kr på olie, det handler om et interessant spørgsmål. så spar din mund hvis du kun kan tale lort smiley

• #40   15. feb 2014 Skal da love for at vi har fået gang i debatten smiley Der er sku meget spændende læsning! smiley

Jesper H:
    Nu er det jo sådan at dette forum er til for at tale motorcykler, mekanik og teknik. Så måske er det bare et spørgsmål om nysgerrighed, frem for at spare?
    Men ok, hvis du har så mange penge at du bare kan skylde dem ud i lukumet, så værsgo smiley Jeg hader ikke mine penge, uanset hvor mange jeg har.

• jesper H
    jesper H Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 104
    #41   15. feb 2014 Jeg har hørt at bananskræller skulle være godt,istedet for olie,tror man kan finde mange på grønttorvet,jeg er alm ufaglært lønmodtager som har en sund fornuft til økonomi,har man det gennem 20-30 år kommer der overskud på kontoen,finanskrisen kom ik bag på mig,hvad sker der til sidst hvis man blir ved og ved med at puste luft i en ballon.uanset om man køber 3l mælk eller et nyt udstødningsrør er der kloge hoveder der kan købe det til den halve pris,men det sjove med de kloge hoveder er at de som regel aldrig har en krone,så hvor er logikken,det var somænd mere svar til alle dem der svarede på madolie indlægget

• #43   15. feb 2014 Lars C jeg tror bare han skal lade være med at blande sig når de voksne snakker voksensnak smiley

Kommentér på:
Madolie som motorolie

Annonce