{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Problemer med alu-skrue {{forumTopicSubject}}

Jeg skulle lige i gang med at give bagbremsen en omgang da jeg ikke syntes at den fungere helt som jeg ønsker.

For at få adgang til den bolt der holder klodserne skal jeg først have fjernet en "lille" skrue - så var det problemet opstod.

Det er #15 på denne tegning:
http://www.lingshondaparts.com/hpl/images/13MBZW41/imge/F__1200.jpg

Denne skrue sidder tilsyneladende ret godt fast. Den er med en lige kærv og i aluminium og jeg kan mærke at hvis jeg bare ligger en smule krafter i begynder jeg at smadre kærven.

Nogen ideer til hvordan jeg får den løsnet uden at smadre den helt? Har du givet den en gang WD40 og lade den sidde lidt tid for at prøve igen i aften, men jeg har stærk på fornemmelsen at det ikke er nok.

Det skal siges at jeg valgte bare at tage hele kaliberen af og klodserne så fine ud, så jeg rensede det hele mens de bare hang i den pin, så jeg har sådanset fået renset kaliberen og stemplet, men jeg forudsiger at det bliver et problem når jeg skal have skiftet klodserne næste gang.

Nogen input?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med alu-skrue
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #1   25. feb 2014 Varme.

    Det er ikke mere end 60-70 grader der skal til, men så er den skrue hurtigt ude.


  • #2   25. feb 2014 Perfekt, jeg må lige snuppe en varmeblæser på arbejdet i morgen, eller finde en lille gasbrænder i skuret (har vidst sådan en lille mini en et sted).

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #3   25. feb 2014 Netop. Som minimum skal du pille bremseslangen af og tømme kaliperen, så hele dynen ikke koger over eller blæser stemplet ud.

    Vil du være sikker på du ikke ødelægger noget, kan du pille stempel og gummiringe ud af den. Men de kan godt være besværlige at få i igen, da de svulmer lidt op når de får frisk luft...

    Og husk nu at skruetrækkeren skal passe 100% perfekt ned i skruen...!


  • #5   25. feb 2014 Tak, jeg finder en bredere skruetrækker der passer 100% (den var måske sådan 75-80% den jeg brugte) og varmer let.

    Kan man ikke varme så lokalt at det ikke er nødvendigt at tømme væske af - der er bare for at få den løsnet, renset og givet en anelse fedt så den er klar næste gang jeg skal til bremsen.

    Fik som sagt adskilt kaliber og renset mens den stadig var monteret - klodserne kunne heldigvis vippes til siden så man kunne komme til. Har ikke så meget lyst til at skulle tømme systemet igen før næste gang der er brug for det - men er det sådan det er må jeg vente pænt og tålmodigt (måske ikke min stærkeste side).


  • #6   25. feb 2014 Hej
    Alu har det med at gro aller helv.... fast. Har du en god stærk akku maskine og en perfekt bits, kan du forsøge med den, den kan give et godt ryk når den starter, måske det kan løsne den. Eller er slag skruetrækker.


  • #7   25. feb 2014 Jeg ville være lidt loren ved om ikke der var ret stor risiko for at kvadre den fuldstændigt med en akku. Smutter bit'en så er det sgu slut med den kærv.

  • #8   25. feb 2014 varm den lidt op og giv den wd 40 varm lidt igen og mere wd40 da det trækker nemmer ind når det er lidt varm det hele

  • #9   25. feb 2014 Slagskruetrækker og en bits der passer perfekt og så husk at holde den 100% lige på kærven

  • #11   25. feb 2014 Ser ud til at jeg alligevel skal ud og købe ny skruetrækker (har ikke mange ligekærvede liggende, og ikke en der passer 100%), så kan jeg ligesågodt nappe en slagskruetrækker med med det samme.

  • #13   25. feb 2014 Ja - det har jeg set, skal bare lige have tid til at smutte forbi.

  • #14   25. feb 2014 Jeg ville varme skidtet, det virker altid, hvorimod en slagskrugetrækker fint kan knækket hovedet af bolten, eller smadre kærven så der ikke er noget at skruge i.

    Og sådan en kaliper er ikke svær at skille af, det er noget mere kringlet på biler, fordi de har en støvhætte man skal have på stemplet, mc'er er bare 2 gummeringe, det plejer ikke at volde de store problemer.


  • #15   26. feb 2014 Det er dumt at pille stempler og ringe ud, lad det sidde så længe det ikke fejler noget, hvis slagskruetrækkeren ikke kan gøre det så slå den rundt med en dorn

  • #16   26. feb 2014 Som skrevet lidt længere oppe, så har jeg fået dem renset uden at pille klodserne af - nu skal jeg bare have mig en passende flad skruetrækker og så starter jeg med lidt varme og ser hvad der sker - så kan går jeg opad derfra.

    Stempler og ringe blev ikke pillet helt ud. Stemplerne skubbede jeg bare et lille stykke ud for at få renset noget af det gunk af der sad omkring dem og så blev de motionered lidt.


  • #17   27. feb 2014 Så lykkedes det, wd40 over lidt tid og lidt varme kombineret med en mere passende skruetrækker.

    Tak for alle inputs - nu ligger der også en slagskruetrækker i kassen til næste skrue/bolt der sidder fast.


  • #18   27. feb 2014 Klistre alt du afmontere/montere til med noget keramisk fedt, så kan slagskruetrækkeren blive liggende smiley

  • #19   28. feb 2014 Ja, det går jeg også. Har dog først lige overtaget cyklen i slutningen af november, så jeg skal jo lige have tingene af første gang før de kan smøres ind.

Kommentér på:
Problemer med alu-skrue

Annonce