{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.031 visninger | Oprettet:

regler for gammel køre kort? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens!

håber der er nogen der lige kan hjælpe!
min lillebror tog kørekort dengang der kun var stort og lille!
nu fylder han 20 lige og lidt,og har så haft kørekort og mc i 2 år.
følger han så de gamle regler, og kan opgrader sit kort til
stort MC kort?
vi er blevet lidt i tvivl, da to kørelærere har modsagt hinanden!
håber der er nogen der kan give klar besked smiley

på forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler for gammel køre kort?
  • #1   15. mar 2014 Nej, han kan højst opgradere til A2, det mellem-store, om du vil.

  • #2   15. mar 2014 Aze. hvad er årsagen til det? så kan det jo ikke betale sig for ham at gøre det! der er jo fx ingen regler om ccm. på det gale kort.

  • #3   15. mar 2014 nej det er der nemlig ikke, men med de nye regler er A2kortet op til 48heste, uanset kubik, max droslet fra 96 heste. Venter han til at han er 22(mener jeg det er) må han opgradere til det helt store kort smiley

  • #4   15. mar 2014 træls!!
    men jeg siger mange tak smiley


  • #5   15. mar 2014 Havde han været 22 kunne han have gået til ny køreprøve og taget det direkte. Så sig han skal vente til han er fyldt 22, så kan han gå direkte op og få det store.

    Det er forpulet at de har lavet en regel der rammer bagud på de gamle regler, det fatter jeg ingenting af. Jeg er ramt af præcis det samme og skal til ny køreprøve her midt i april.


  • #6   15. mar 2014 Mads A helt enig!!

  • #7   15. mar 2014 Så nu holder jeg godt øje med panserne i spejlet når jeg triller rundt i Odense på min Honda.. Den er jo pludselig for stor! Men er meget i tvivl om panserne har helt styr på reglerne hvis man skulle blive stoppet.

    Måtte ringe til en motorsagkyndig ved færdselspolitiet for at få helt styr på hvordan det hele hang sammen. Den første kørelærer jeg talte med mente nemlig at jeg skulle starte helt forfra med teori og hele skidtet, sådan forholdte det sig heldigvis ikke. Så man har tydeligvis ikke helt styr på det endnu.


  • #8   15. mar 2014 nogenlude samme historie for min bror! de modsiger hinanden og man får indtrykket af de ikke helt har styr på det ! og bare vil tjene penge!
    men tak for det! må melde den sørgelige besked videre smiley


  • #9   15. mar 2014 hej, jeg har været i samme situation som ham, men var på politistationen i tirsdags, og der fik jeg klar besked om, at har man taget kørekort før den 19 januar 2013, kører man videre efter de regler der var dengang, dermed må han og jeg køre på stor mc, efter 2 års køre erfaring smiley

    håber det kan hjælpe mvh Ronni smiley


  • #10   15. mar 2014 Det er meget frustrerende! Men selv den motorsagkyndige jeg talte med måtte lige ringe tilbage senere, da han ikke var sikker på hvordan det forholdte sig.

    Der har jeg jo så fået noget andet at vide Ronni.
    Er man ikke allerede blevet opgraderet automatisk til stor d. 19 januar, skal man til ny køreprøve for at kunne stige et trin.


  • #11   15. mar 2014 Ronni L: Tror sgu du og politimanden har talt forbi hinanden. Ja, du kører videre med det kort du havde inden de nye regler trådte i kraft, men din opgradering af kortet sker efter de nye regler.
    Der er INGEN der efter den 19/1-2013 automatisk for stort kørekort, efter at have haft det lille i 2 år, eller kan få det store kort når de fylder 21.
    Havde man ikke det store kort inden den dato, og har man ikke været til praktisk prøve efterfølgende på stor MC, så har man ikke det store kort i dag.


  • #12   15. mar 2014 (shit jeg er glad for jeg fik kortet før de bøsseregler)

  • #13   15. mar 2014 Ronni L vil det sige på dit kørekort, der har du kryds ved stor MC?

  • #14   15. mar 2014 Hmm, har lige fundet dette:
    "24 år, dog 22 år, hvis mindst to
    års erfaring fra kategori A2 (ny
    kategori) eller kategori A (lille
    motorcykel) (gammel kategori) **
    "

    Dvs. At du gerne må opgradere fra det gamle kort direkte over til det store.. Dog skal du stadig være 22. Du bestemmer dog selv, om du vil til prøve og skifte til de 48hestekræfter...
    De her regler er så skudt.. Og det er jo umuligt at få et ord indført, eller en begrundelse for, hvorfor vi skal bonkes så hårdt, udover at vi i forvejen betaler 100% mere end alle andre lande for køretøjer..
    "Demokrati, Jaaaa.."

    Kilde:
    https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/D15E8D54-FDA9-47A3-A39D-7F1E2AFE0EC6/0/Koerekortsfolder_bil_motorcykel_160113.pdf


  • #15   15. mar 2014 Christoffer, ja det har Ronni, det er bare usynligt.....

    Min kone bestod køreprøven 17/10-2011 på lille mc i en alder af 31år Hun har automatisk stort kort 17/10-2013

    at du kun kan være sikker på at få udstedt kørekort efter de gamle regler, hvis du består køreprøven senest den 10. januar 2013, så kørekortet kan nå at blive udstedt inden den 19. januar 2013.

    Skriver politiet på deres hjemmeside før reglerne trådte i kraft 19/1-2013

    https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/nyt_koerekort/K15_nyt+korekort_171212.htm


  • #16   15. mar 2014 Max: Hvis din kone ikke havde stort kort inden 19-1-2013 og ikke efterfølgende været til prøve på stor MC, så har hun IKKE førerret til stor MC, uanset hvor gammel hun er.

  • #18   15. mar 2014 Max
    Som Jesper har skrevet tidligere:
    Der er INGEN der efter den 19/1-2013 automatisk for stort kørekort.
    Så din kone har ikke aut. fået det "store"
    Hun kan efter 2 års erfaring med det gamle A-lille, gå op til en praktisk prøve for at få et A kort (det store)


  • #19   15. mar 2014 Steen P , OG hun skal mindst være 22. år smiley Det samme falder jeg desværre under :S

  • #20   15. mar 2014 Schytte: Læser du ikke hvad andre skriver? Hun er langt over 22

  • #21   15. mar 2014 Hehe, desværre ikke smiley

  • #22   15. mar 2014 Hvis det i siger er rigtigt har den nye regel effekt helt tilbage fra 19/1-2011

    Det er jo nonsens


  • #23   15. mar 2014 Max: Det er ikke nonsen. Den nye lov er ikke med bagud virkede kraft, forstået på den måde at man beholder kortet i den kategori man havde inden loven blev lavet om. En 18-19 årig med gammel Lille A blev ikke tvunget ned på en 125'er.
    Men fra 19/1-2013 gælder det at alle ændringer og nyerhvervelser sker efter ny lov.
    Hvis du havde taget kørekort dengang der var fri hastighed på de danske veje, ville du i dag jo ikke være fritaget for at følge loven på det punkt.
    Ud fra de oplysninger du har givet, kan jeg med sikkerhed sige din kone stadig har det lille kort.


  • #24   15. mar 2014 Jeg mente nok jeg havde forvisset mig om at fruen fik stort kort automatisk (eller ihvertfald så var der ingen der vidste noget om dette i 2011 og 2012)

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/180275-stortlille_kort

    Læs dine egne svar Jesper


  • #25   15. mar 2014 Max: Mine svar i den tråd var korrekte i 2012, ligesom mine svar i dag også er korrekte. Det er den nye lov der gælder. Den med automatisk opgradering til stort kort er bortfaldet efter 19/1-2013. Så havde hun ikke stort kort den dato, så kan hun KUN få det ved at tage en ny køreprøve. Det bliver IKKE, og jeg gentager, IKKE opgraderet automatisk til stort kort efter 2 år med den nye lovgivning.

  • #26   16. mar 2014 I maj 2012 var den nye kørekortbekendtgørelse ikke offentliggjort, så er det svært at svare på hvad der gælder efter fremtidige regler.
    Den første bekendtgørelse med de nye kørekortkategorier havde offentliggørelsesdato: 31-08-2012


  • #27   16. mar 2014 Det er da bondefangeri, min kone måtte gerne tage på stor men valgte at tage på lille fordi hun var mere tryk ved det, og vi forventede at hun skulle køre på lille et par år for rutinens skyld inden hun fik en større.

  • #28   16. mar 2014 Max: Er det også bondefangeri at du skal følge den nu gældende færdselslov, og ikke den der var gældende da du selv tog kortet? Der er kun en praktisk prøve til at hun så har det store kort, så sværere er det ikke.

  • #29   16. mar 2014 færdselsloven og regler om kørekort er ikke det samme, det jeg siger har jo intet med en eventuel hastighedsgrænse at gøre.

    da hun tog kørekort var reglen at der var kort til stor mckort inkluderet i pakken, dog først med ikrafttrædelse efter 2 år.

    Det er ca det samme som hvis man køber en bil med 3 års gratis service, hvor så efter 2 år at forhandleren siger, at den service er bortfaldet.

    Man køber og betaler noget, men når man skal have det er reglerne lavet om.


  • #30   16. mar 2014 Max: Nej det er ikke det samme. Laver du en serviceaftale, så er der skrevet under på en aftale. Din kone har ikke indgået en aftale om, at hun kan få stort kort automatisk.

  • #31   16. mar 2014 Der var ikke noget inkluderet i pakken. Hun tog et A-lille kort og med de regler der var gældende dengang ville hun efter 2 år aut. få det store kort. Så bliver reglerne ændret pr. 19-01-2013 til at man skal bestå en praktisk prøve for at opgradere sit kort.
    Det er selvfølgelig surt for dem det rammer. Men der er altså ikke noget nyt i at love og regler ændres, så noget der før var gældende ikke længere er det !


  • #32   17. mar 2014 det er lidt rodet med alt det her, min forsikringsmand siger idag det modsatte af det jeg fik afvide i sidste uge på politistationen, så jeg er sku lidt forvirret omkring reglerne lige nu.... :S

  • #33   17. mar 2014 Ronni L: Hvis du har fået andet af vide end det jeg har skrevet, så er det af nogen som ikke har sat sig nok ind i lovgivningen.

  • #34   18. mar 2014 Fq... Lige nu sidder jeg sq og bliver glad for jeg er 35 -og tog kortet da jeg var 22....

  • #35   18. mar 2014 Kan godt se at det ikke er sværere end bare at få fruen op på en stor til en køreprøve. Men så får hun det nye kørekort som skal fornyes regelmæssigt.
    På denne måde kommer der jo 4 forskellige mc-kørekort.
    hvordan administrerer strisserne det egentlig. Kan de se hvilke maks heste man har kort til ved opslag på personnummer, eller går de ud fra det der står på kortet?


  • #36   26. apr 2014 Jeg har lige snakket med en kørelærer for at høre hvad det kostede at opgradere til stor ged, kørelæreren sagde at det er spild af penge, for min kone har allerede til stor. Hvis hun havde taget kortet efter de gamle regler (altså før jan 2013) så skete opgraderingen af sig selv som de gamle regler var. Men så sagde hun også at når min kone var over 26år da hun tog prøven,så kunne hun slet ikke "kun" få til 34hk selvom hun tog på lille. Så er det automatisk stor mc på kortet.

    Kørelæreren vil endda betale bøden.

    Hun sagde at min kone bare skulle rette henvendelse til kommunen og forklare dem fejlen. så vil hun få ændret kortet til stor mc kvit og frit.


Kommentér på:
regler for gammel køre kort?

Annonce