6.126 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 102 Svar

Hvorfor er mc'er så dyre i Danmark? Hvorfor er mc'er så dyre i Danmark?

Sidder og kigger efter en Kawasaki Ninja 300, dog er den så ny at der er få brugte til salg - faktisk kun en.

Kiggede på amerikanske sider for sjov, og kan se at de kun koster 5.000$, altså cirka 26.500,- fra ny, modsat 64.995 ,- i Danmark.

Hvorfor skal den være næsten tre gange så dyr i Danmark!?

Det er da absurd.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er mc'er så dyre i Danmark?
  • #1   31. mar 2014 Mener du det spørgsmål ??

  • #2   31. mar 2014 Fordi danskere vil ha' alt mulig andet gratis...

  • #3   31. mar 2014 Carsten AKA Fischer har grundlæggende ret!!!!

  • #4   31. mar 2014 Af samme grund som bl.a. Biler er så megadyre. Afgifter og alt muligt andet skatteindkrævende, så bl.a. Vores sundhedssystem kan løbe rundt.

  • #5   31. mar 2014 dansk registreringsafgift... medfører nok, på samme tid, at priserne på ældre MC'er bliver holdt oppe.

  • #6   31. mar 2014 Afgifter... Ja, det er et lorteland på det punkt.

  • #8   31. mar 2014 Carsten Fischer : hva er det vi dansker får gratis??

  • #9   31. mar 2014 Søren - Nu er der nok ikke bygget om på en fabriksny Ninja 300.

    Som de andre rigtigt nok skriver er det pga. de danske afgifter.
    Dog er der et minimumsfradrag på ca 25000,- for motorcykler og 80.000,- for biler.. Derunder skal der ikke betales afgift. Så er der nogle fradrag for bl.a. ABS bremser osv.


  • #10   31. mar 2014 Jeg synes da de aldrig har været så billige som de er nu, jeg mener, man får da meget mere for pengene idag end for 5år siden

  • #12   31. mar 2014 Der er vel ingen der forbyder, jer at flytte ud af landet.

  • #13   31. mar 2014 køb en kina knallert

  • #14   31. mar 2014 Det hænger simpelthen sammen med at Danmark staves med a som bogstav nr 2.

    Der KAN ikke være andre logiske forklaringer.. smiley


  • #16   31. mar 2014 Fordi vi er en flok vatpikke, som bare følger de andre nosseløse får i flokken. Ingen tør sige rigtigt fra og prøve at ændre regeringen lidt, nej lad os stemme på et af de patier der kun vil lave minimale ændringer. Selv om ydre partierne har 99,9% identiske meninger.
    Generelt er vi nogle skvat!


  • #17   31. mar 2014 Du kigger også på en cykel der først kom sidste år og som nok ikke har solgt så mange pga de nye kørekort regler. Hvorfor ikke se lidt på 250 modellen hvis det nu er sådan en cykel du vil have.

  • #18   31. mar 2014 Fordi 50.000vis muhamedanere kommer op for at bo gratis i ghettoerne på kontant hjælp / førtids pension, og nasse på systemet, uden overhovedet at lære dansk... hvad? ingen andre turde da sige det...

    Men hvorfor koster en liter benzin i usa 3,5 kr og i dk tæt på 12 kr? samme årsag.. AFGIFTER AFGIFTER AFGIFTER... tilgengæld skulle jeg ikke betale 300.000 kr da jeg lå på hospitalet i 1½ måned. MEN er man stærk og kan klare sig selv, med job osv. er DK et dyrt land og leve i, en sygesikring i USA og selv betale for skole, vil være billigere samlet set med alt det andet man spare. HVIS man godt kan lide biler/MC'er og skal ha nyeste model tit... Tilgengæld skal man kigge på en millard bumser derover... alt har sin pris. fordele og ulemper.


    Jeg mener dog afgiften hedder 80% af det beløb bilen koster fra 0 - 65.000kr og derover 180%... derfor minibilerne er så billige, fordi de holder sig på den billige afgift. Ved ikke om mc'er følger samme princip.


  • #19   31. mar 2014 afgiften burde beregnes på vægten af kørertøjet..


  • #20   31. mar 2014 Elias.. spot on, du glemmer blot de danske nassere og kriminelle som også lever i ghettoerne og nasser og ikke kan stave til andet end deres eget navn..

    Ingen andre turde sige det.

    Men et andet spørgsmål tråd starter kunne stille var, hvorfor tjener en teenager i Danmark ligeså meget i SU som en fabriksarbejder i USA gør.


  • #21   31. mar 2014 tjener -> får, men det gør det bestemt ikke bedre eller dårlige alt efter hvilke briller man har på..

  • #22   31. mar 2014 Hvorfor er det ltid 'Emirica der skal sammenlignes med, havd med de lande der ligger i EU....... Der er danmark da ogsaa et af dem de andre griner af...


  • #24   31. mar 2014 Jo jo, men det betaler jeg sku også 40% i skat for at få..

  • #25   31. mar 2014 Dyggi.

    Ja de rige griner af Danmark, men de rige griner også af deres egne fattige.. Så det siger ikke så meget..


  • #26   31. mar 2014 Det er og forbliver en skrøne at statsnasserne, eller hospitalerne, er grunden til at vi har en registreringsafgift på 180 %

    Det var satsen før muslimer, før ghettoer, ja før de fleste hospitaler vi har i Danmark Idag.



    Og faktum er, at gik INGEN ud og betalte registreringsafgifter 2014, så ville der stadig være de samme penge til hospitaler, kriminelle, studerende, flygtninge OG SÅGAR ASFALT.

    Vi betaler end ikke infrastrukturen over registreringsafgiften..



    Kig i stedet til import/eksport balancen.



    Forholdet mellem prisen på en slagtegris og en mercedes har aldrig været det samme i danmark som i England.

    Det kræver en vis forståelse af makroøkonomi at forstå men hvi nu man tænker sig om skulle det fremstå som en selvfølge...



    Af samme grund som man skal betale næsten tyve kr for 1 ordentligt æble i bangkok, men kan få to kg lichi frugter smidt i nakken for en femmer.



    Danmark laver hverken køretøjer eller brændstof.
    Og så er vi i store træk funderet på 'handel' som den forhindring vi er mellem østersøen og atlanten.


  • #27   31. mar 2014 Det kan jeg sq ogsaa godt forstaa Miraz.. Jeg griner sq ogsaa ad os... Mest i afmagt, hysterisk......

  • #28   31. mar 2014 Lige for en anden gangs skyld... smiley
    Der står F I S T E R.... ! - Ikke Fisher smiley

    Nå, men der er mange der har givet eksempler på hva' vi få "gratis" i Danmark, så det behøver jeg vist ikke uddybe yderligere...

    Alle "det offentlige's" udgifter skal betales af os lønmodtagere. Der er ikke andre til det.
    Og når de 40, 50 eller 60 procent vi betaler i skat ikke er nok... Ja så må der jo afgifter til at klare resten... smiley


  • #29   31. mar 2014 Undskyld FISTER - Medister med..... fuld af Klister smiley

  • #30   31. mar 2014 Nemli ja... Ham. smiley

  • #31   31. mar 2014 Så indvandrere, overvægtige og ældre gør at jeg skal betale latterlige summer for min motorcykel.. æv.

    Jeg har benyttet lidt SU, været på skadestuen et par gange - ellers har jeg sgu ike set meget til alle de skattekroner jeg har betalt.. Det ville næsten bedre kunne svare sig at flytte til USA eller lign. og få alting kastet i nakken, og så vende hjem til Danmark når jeg er syg og gammel.

    Skævt system ..


  • #32   31. mar 2014 Betal din skat med glæde...
    Du ved aldrig hvornår det er dig der får brug for at "nasse" på samfundet... smiley


  • #33   31. mar 2014 Betragt det her som en forsikring, og håb på samme måde, at du ikke får brug for det

  • #34   31. mar 2014 ...og hvis du staig synes, det er for dyrt, så står det dig jo frit for at smutte!

  • #35   31. mar 2014 Racing4fun og Knud.. Eller appellere til at systemet bliver ændret.. Den der "kan du ikke lude lugten i bageriet" mentalitet er forældet vrøvl. Kan man ikke lide lugten i bageriet, så kunne det være bageriet skulle forsøge med nogle ændringer. Manden er jo dansk statsborger. Født og opvokset. Så den der holdning synes jeg sku ikke holder.

  • #36   31. mar 2014 Ja.. Han ka' bare smutte.
    Men så skal han sgu ikke komme tilbage og nasse når han bliver gammel, syg eller arbejdsløs ! smiley


  • #37   31. mar 2014 Carsten a.k.a. Fister.. Det er da sjovt at hvis han er utilfreds med systemet, så kan han bare smutte, men hvis han udnytter systemet som det er designet (flytter og vender tilbage igen ved sygdom), så er der pludselig folk der får ondt i røven.

    Det kunne jo godt lugte af der er flere der er utilfreds med hvordan systemet er skruet sammen.. Så skulle man måske sigte efter at få foretaget nogle ændringer her i landet, i stedet for bare at informere folk om hvor døren er, hver gang de er utilfredse med noget?


  • #38   31. mar 2014 Det er sgu da umoralsk når man ikke vil betale til fællesskabet men gerne vil kræve ind når det kniber... Eller er det bare mig der er tosset ??? smiley

  • #39   31. mar 2014 Lasse D:

    Jeg tror da at vi alle er åbne for ændringer, men ikke enhver ændring.

    Jeg er i hvert fald fint tilpas med at godt nok har nogen fingrene nede i min tegnebog. Men jeg kan brække et ben og blive behaandlet uden at skulle redegøre for betalings/forsikringsmuligheder først. Jeg skal heller ikke glo på 5 forskellige brandhaner på hvert hjørne. Med andre ord - jeg mener faktisk, at vi får noget for vore direkte og indirekte skatter.


  • #40   31. mar 2014 #35

    Jeg er også dansk statsborger, født og opvokset i Danmark. Men jeg har ALDRIG fortrudt, jeg flytte fra Danmark.
    Hvis du virklig tror på, det danske system, bliver ændret til noget bedre. Så er du enter total hjerne død eller bare naiv.


  • #41   31. mar 2014 Det med at smutte og så komme tilbage var nu mere ment som en joke, fald ned.

    Er helt enig i det du skriver Lasse.. Jeg syntes at skatten og diverse afgifter er absurde. Ville det ikke være bedre at give lidt penge tilbage til folket i form af sænkede afgifter/skatter, og så selv lade dem betale lidt af regningen hvis de bliver syge eller kommer til skade?

    At pålægge folk en forsikring i form af et sikkerhedsnet under samfundet, er jeg ikke stor fan af. Det lugter af politi-stat hvor alt bliver kontrolleret, vejet og godkendt af eliten. På det område kan i vel kalde mig anarkistisk eller det der ligner.

    Dog skal jeg lige nævne, at jeg er fan af de ydelser som vi dog får, såsom SU, hospitaler og generelt fornuftige forhold.


  • #42   31. mar 2014 Nej Carsten. Tankegangen er sund nok, men når systemet "straffer" mennesker så hårdt på en simpel hobby i form af afgifter (det være sig, for så vidt også, i forbindelse med bilafgifter - evt. Søndagsbiler), og disse mennesker får at vide at de bare kan daffe af hvis de er utilfredse med systemet, så synes jeg det er dobbeltmoralsk at være efter dem, hvis de netop så benytter det system vi har i DK, ved at vælge at daffe af, og så vende hjem ved sygdom.. Så skal vi fandme alle sammen blive enige om at der er noget galt i systemet, og søge at få det ændret. Vi skal have et mere forstående og hensyntagende afgiftssystem. Det vil få danskernes følelse af at: "det her er fanme et i orden land, der tager hensyn til mig og mine interesser". Og så får man nok mindre lyst til at rykke teltpælene op.. Det er jo ikke kun personerne som rent faktisk benytter en sådan ændring der vil få glæde af det. Det er også den gængse danskers velvære som højnes, når de ved at muligheden er der.. At det her kan de også i DK. Det er ikke kun sådan noget man kan i USA.

  • #43   31. mar 2014 De afgifter rammer skævt, kort fortalt - så hellere hæve skatten en anelse, og lade folk kunne købe motorcykler, havetraktorer og andet gøgl uden at skulle betale hjernedøde summer for at kunne erhverve legetøj.

  • #44   31. mar 2014 Jeg ved det sgu ikke rigtigt.

    Min bil g mine MC er og bliver bekvemmelighedssager/legesager, og de er på rimelige distancer billigere - alt i alt - at benytte end alternativerne, som faktisk er til stede. På mange måder synes jeg da, at det er rimeligt at brandskatte dem. Skulle jeg endelig harcellere over skat, så var det nok nærmere at man ikke kan arbejde med differentieret moms på fødevarer, og så det faktum at alle skattesaager lider under omvendt bevisbyrde. Køretøjsbeskatning er efter min opfattelse OK.


  • #45   1. apr 2014 Vil folk ikke godt lade være med at give vores sundhedsvæsen skylden for vores registreringsafgift? smiley Det er netop folk som dem som er skyld i, at vores registreringsafgift er så høj.

    Lad mig komme med 3 grundlæggende eksempler på hvorfor en sænkning af privat-transports relaterede afgifter vil være samfundskøkonomisk efficient:

    1. En sænkning af registreringsafgiften vil (j.f. faktiske økonomiske undersøgelser) bringe flere penge i statskassen alene af den årsag at det er muligt at sænke afgiften således at forøgelsen i efterspørgslen vil kompensere for sænkningen i afgiften. - Jeg vil meget gerne komme med et eksempel på hvorfor dette er muligt, hvis der er behov for det.

    2. En sænkning af privat-transports relaterede afgifter vil gøre den almene dansker mere mobil - og et mobilt arbejdsmarked er med til at forøge vores BNP. En dansker som før ikke havde råd til at have bil vil efter en sænkning af privat-transports relaterede afgifter have mulighed for at søge job som ligger længere væk - f.eks. ses der en mangel på lærerpladser syd for København mens en efterspørgsel på lærlinge nord for København.

    3. En sænkning af privat-transports relaterede afgifter vil medføre mindre alvorlige skader som følge af trafikuheld, hvilket direkte vil påvirke sunhedsudgifter. Dette siger lidt sig selv, eftersom nyere biler (og dyere biler) har bedre sikkerhed end ældre (og billigere) biler.


    Jeg mener personligt at årsagen til at vi har så høje privat-transports afgifter skyldes dét helt fundamentale problem for politik: at det ikke nødvendigvis handler om at have ret, men at FÅ ret - og at debatten om at sænke afgiften på biler osv. hurtigt vil medføre en argumentation som lyder "de partier som vil sænke afgifter vil bare have skattelettelser til de rige mens almene danskere skal gå og leve i deres bil-os, fy for satan nogle kapitalistsvin!"


  • #46   1. apr 2014 nb: registreringsafgiften hører naturligvis under privat-transport relaterede afgifter.
    Jeg håber i læser og forstår mit indlæg så vi kan få ændret den generelle holdning angående registreringsafgifter - og at debatten en eller anden dag vil blive en realitet, og ikke bare en debat som er tabt på forhånd på grund af 3F'ere og partier der vil gøre hvad som helst for at blive opfattet som "dem som kæmper for de små i samfundet".


  • #47   1. apr 2014 Jens Greve - SPOT ON! - FDM har sagt det samme i snart 30 år.

    Generelt er det da samfundmæssigt korrekt og sundt at betale til fælleskassen! Men filmen knækker totalt i DK - systemet til at håndtere inddrivelsen, fordelingen og forbruget af borgernes betalte skatteborgernes afgifter, er så ineffektivt og vanvittigt dyrt drevet, at systemet i sig selv er blevet til en grund for ekstra skatter og afgifter. Man opfinder nye afgifter og skatter for at godtgøre håndteringen af dem.
    Er der virkelig ingen der kan set det samfundsskadelige i den model ?
    Vi er 5,5 mio. Borgere i Danmark og prisen og det koster den nette sum 29 mia. at drive firmaet folketinget og deres ministerier - administrativt.
    Ingen af vores folkevalgte politikere tør at mene noget unden først at have spurgt diverse dyre konsulenter og spin-doktorer, af den simple årsag at frygten for ikke at blive genvalgt er for stor.
    Man har sågar fået puttet SKAT's arbejde ind under politiet nu i form af fartbøder oma. og provisionen heraf var indtil 31/12-2013 de udskældte skattefri bonusser til politicheferne for opnåelse af budgetteret antal sager med hastighedsoverskridninger.
    Pr. 1/1-2014 lavede justitsministeren så den geniale ændring således at borgerne kunne føle at Poitiet igen satte sikkerheden i fokus frem for bøden i sig selv, ved simpelthen at omdefinere begrebet til antal opklaret sager. Borgerne ved så bare ikke at en erkendt hastighedsoverskridelse er en opklaret sag.....og dermed tæller som bonus berettiget.

    Jens, du rammer hovedet på sømmet med dine eksempler. Kom endelig med flere og send dem så til en af de folkevalgte politikere - det kunne være at en af hans spin-doktorer kunne øjne en mulighed for at bruge dem til at få genvalgt sin chef.

    smiley


  • #48   1. apr 2014 Like like like smiley

  • #49   1. apr 2014 Danskerne er sgu nogen brokkehoveder.
    Vi har det da ganske udmærket.
    For 50 år siden bruge man de fleste penge på tøj og madvarer.
    I dag hyler man op, når man ikke kan få råd til 3 ugers ferie på den anden side af jorden, mindst en uges skiferie + lidt ekstra feriedage ind imellem i sommerhus.
    Vi burde skamme os.


  • #50   1. apr 2014 Matthias H. M .. Og det er så den holdning der gør at et land står i stampe. Intet nyt er ikke godt nyt, og vi skal konstant søge at forbedre vores land.

  • #51   1. apr 2014 #18
    du regner meget forkert med de % i afgift det er ca 200 af de første xx og 180 af de resterende .


    #20

    vi behøver jo så ikke at impoterer problemerne, vi har nok have nisser i forvejen .

    ...

    og hvad er det de bla kan i sverige og tyskland MHT sikkerheds net sygehus osv osv, og alligevel lille afgift , som vi ikke kan her,
    undre jeg mig over .

    mvh


  • #52   1. apr 2014 #49

    Jeg synes sgu også at mange er nogle jammerkommoder!


  • #53   2. apr 2014 Der er heldigvis værre mareridtsingredienser end den absurd høje registreringsafgift.
    -som nødvendigvis vil bringe en ende på registreringsafgiftssatsabsurditeten med sig smiley :)

    Men ja, det er sku lige så absurd som at 45kmt på 50cc kræver samme alder som 130 kmt i 3500kg med 8 passagerer.

    Absurd rigidt


  • #54   2. apr 2014 Jamen Knud, du er da velkommen til at selvangive mere end du skal, såfremt du mener du ikke betaler nok og jeg er helt sikker på at hvis du går til SKAT og fortæller at der nok ikke er betalt nok i afgift på dine motorcykler, så vil de gerne hjælpe dig med at rette den fejl også - Det vil jeg love dig at jeg ikke brokker mig over smiley

    Det, jeg og sindsygt mange andre brokker os over er at den ineffektive og alt for bekostelige administration dræber initiativ og virkelyst - det vi skal overleve på i konkurrencen.

    Hvem skal generere indtægt til DK, hvis der ingen virksomheder er.

    Det er simpel logik for burhøns.


  • #55   2. apr 2014 Thomas:

    Jeg er sådan set ikke uenig, men lige denne tråd handler om registreringsafgift på motorkøretøjer, og den finde jeg sådan set i orden:-)

    Tilsvarende er der i disse dage megen snak om børnecheck. Den har jeg sgu i årevis forsøgt at få stat og kommune til at beholde, men nej - jeg kunne give den til Mødrehjælpen, men beløbet kunne ikke bruges til f.eks. børne - eller ældreforsorg.

    Og her er det aldeles ligegyldigt, hvilken partifarve vi har haft ved magten.


  • #56   3. apr 2014 Knud:
    Vi kan være helt enige om at partifarver intet betyder - de er alle lige uduelige og har lige meget klister på ballerne.

    Men lige præcis reg.afgiften på køretøjer har følgende fatale konsekvenser for samfundet. Herunder lister jeg blot 3 hurtige men tungtvejende eksempler fx.:

    1. Firmabiler i DK belaster virksomheder økonomisk mere end dobbelt så hårdt som konkurrenterne i udlandet og er medårsag til skæv konkurrence og fordyret varepriser i DK.
    2. Reg.afgiften er indirekte medårsag til ulykkernes omfang og dermed større belastning på sygehuse, sundhedssystem og fravær fra arbejdsmarkedet.
    3. Reg.afgifterne er direkte medårsag til højere forurening i DK, CO2-udledning samt sammenlignet med vores bilparks størelse, igen medårsag til øgede indkøb af CO2-kvoter.

    Eksemplerne beskrives også af Jens (Greve) - indlæg #45

    Statskassen indkasserede i 2012 13,5 mia kr. på reg.afgifter - ved blot at hæve brændstof prisen med 50 øre, kunne reg.afgifterne afskaffes helt og aldeles.

    13,5 mia. er blot 50% af det det koster at drive firmaet folketinget - måske man burde se lidt på disse omkostninger.....

    Regnestykket er egentlig såre simpelt og medtager IKKE de mange følgebesparelser, ændringer og nedsættelser i relaterede omkostninger såsom forsikringer mv.

    Flere økonomer har lavet mange regnestykker og alle er sole klare - det er en win/win situation for alle parter. Det er nok derfor at ingen andre EU lande har indført reg.afgifter på køretøjer.

    Man skal åbentbart være en uintelligent dum dansk politiker for ikke at kunne se regnestykket.

    Og hvis nogen kommenterer at det ikke kan lade sig gøre fordi DK bl.a ikke er et bilproducerende land, så kan der henvises til at det er Holland, Belgien, Østrig, Luxemburg, Schweitz, Polen, Estland, Letland, Litauen, Irland og Portugal og snart Sverige desuden heller ikke.

    Hvis man startede med at harmonisere alle afgifter på alle ydelser så det hele svarer til fx. Tyskland, så ville vi ederbukme stå stærk i konkurrencen og man ville se et boom af karakter af virksomheder som ville etablere sig i DK - Ledigheden vil falde markant og knowhow og eksport ville eksplodere. Hvorfor ? - simpelthen fordi en del danske virksomheder trods alt er dygtige til at overkomme skatte- og afgiftstrykket. Fjernede man det ville man naturligvis prompte øjne mulighederne for øget salg og produktivitet.
    Hvor svært kan det være at gennemskue det..... ?

    Derfor Knud, forstår jeg simpelthen ikke at du kan have den holdning til at afgifterne er "iorden" og med den holdning er du med til at tynge og tilbageholde en udvikling der ville være alle til gavn - deriblandt dig selv og dine børn.



  • #57   3. apr 2014 Er imod afgifterne.... Men har ikke løsningen på hvor pengene så skal komme fra. Og jeg har ikke lyst til at leve under græke/spanske/polske tilstande......

  • #58   3. apr 2014 Thomas:

    Læs nu lige hvad jeg skriver om differentieret moms, det behøver o ikke kun at handle om varer.

    Hvad privattransport angår synes jeg stadig afgifterne er OK. Jeg har Gud bedre det en bil og to MC er,alt er betalt, og jeg mangler intet.


  • #59   3. apr 2014 Brian S: Hvor pengene skal komme fra?

    http://da.wikipedia.org/wiki/Lafferkurven
    Laffers teori om maksimal skatteindtægt en samfundsøkonomisk teori som er vidt anerkendt.
    Og lad mig lige sige det her en gang for alle - Højt skattetryk medfører ikke nødvendigvis maksimal skatteindtægt

    Og som jeg nævnte i mit indlæg tidligere er dét at have et mobilt arbejdsmarked uvurderligt - derudover er der også sunhedsøkonomiske gevinster ved at nedsætte de private transportafgifter.

    Det er noget pladderhumanistisk skidt som socialistisk ungdom er kommet op med, dét med "hvor skal pengene komme fra?"


  • #60   3. apr 2014 @Jens .

    Vi er uenige.

    Mht laffer .. den tror jeg også på... men når der ikke er penge nok i statskassen ved et "optimalt" skattetryk... ( og det mener JEG ikke der er i et samfund som det danske) så er der kun få muligheder tilbage... Og her synes jeg faktisk at afgift på rene luxusvare ikke er det værste...
    Kunne dog sagtens indfinde mig med at afgiften blev lagt på brændstoffet i stedet. så det var en kørt km der kostede i stedet for et køretøj. Den fordyrelse det ville blive af dagligvare, og ekstra udgifter til håndværkerne er til at overkomme. Og vil formodentlig gøre at der vil blive mindre trafik. fda folk ikke længere vil tage arbejde 70km fra deres bopæl for at få 2500,- mere hver d. første smiley


  • #61   3. apr 2014 Du er med på at hvis skattesatsen ligger til højre for lafferkurvens optimum, så kan der komme flere penge i statskassen ved at nedsætte skattesatsen, ikke?


  • #62   3. apr 2014 Jo.. men jeg mener vi ligger til venstre ifht det udgiftsniveau vores regering ønsker....

  • #63   3. apr 2014 Jeg hedder elias og vil ikke omtales som værende et nummer Bush hvor vover du!! smiley smiley har du en kilde til det med 200 procent?

  • #64   3. apr 2014 "For nye motorcykler er afgiften 105 pct. af de første 9.100 - 25.400 kr. og 180 pct. af resten (2014)"


    https://www.borger.dk/Sider/Afgifter-paa-biler.aspx


  • #65   3. apr 2014 Det her kan virkeligt ikke komme som en overraskelse hos folk kan det?
    For så tror da fanden, at der ikke er gjort oprør/sket noget endnu her i landet omkring dette emne. Det er grotesk at afgifterne er så sindsygt høje når vi ikke behøver kigge længere væk end vores nabolande for at se velfungerende lande hvor afgifterne er en brøkdel af det vi har herhjemme...


  • #66   3. apr 2014 Knud:
    Læs igen hvad båd jeg og Jens(Greve) skriver - vi taler i realiteten begge om det generelle og hvad facit er når der skrues på "møtrikkerne"

    Det ene fører det andet med sig - simpel menneskelig psykologi.

    Hvis transport er luksus, hvorfor brandbeskatter man så ikke flyrejser og flyvemaskiner på samme måde som biler og MC'ere - det er da ikke svært at se hvad der så kommer ud af det - gamle brugte og udslidte fly med mega forurenende motorer og masser af ulykker. Dernæst skulle det ikke være tilladt for danske piloter at føre et udenlandsk registreret fly i DK.

    Brian S:
    Pengene kunne komme i en lind strøm ind i statskassen fx. ved at hæve brændstof prisen med 50 øre samt de virksomhedsskatter som er pålagt eksempelvis de forhandlere som sælger nye biler. Prøv at forstå at alt hænger sammen i et samfund - færre ulykker med skader af mindre grad = en stor besparelse på sundhedssektoren.

    Hvis man kigger på nogle eksempler på tiltag som går stik imod rød blok, så tag for eksempel de forsøg der er gjort med at hæve hastigheden fra 80 til 90 på nogle strækninger. De såkaldte "kloge" sidder og kan ikke forstå hvorfor ullykkesstatistikken falder markant der - det er da sole klart... psykologi - nogle sætter hastigheden lidt op og andre hastigheden lidt ned - så er forskellen mindre og det er forskellen i fart der er farlig.

    Hvad sker der så, såfremt man harmoniserer skatter og afgifter - vil DK så gå konkurs ? - næppe - Økonomerne mener tvært imod at et økonomisk boom i stedet ville være resultatet.

    Prøv evt. at kigge på egne vaner - hvad ville der ske hvis der blev pålagt en vanvittig afgift på en eller flere af de varer din husstand bruger - så ville du naturligvis finder alternativer eller købe i udlandet - hvorimod mange af de skatte modeller der arbejdes med i rød blok er er fra urtiden og baseret på samfundsmodeller fra 1950 og før. Faktisk er grundstenen i den danske skattelovgivning fra 1946 - med et hav af undtagelser og tillæg - mon ikke det er på tide at vi som det sidste land i EU for kigget det hele igennem og få lavet noget nyt og mere konkurrencebetonet.


  • #67   3. apr 2014 Jeg er ikke helt med.. jeg tror du bliver nødt til at uddybe dét med "i forhold til det udgiftniveau vores regering ønsker". Jeg er ikke engang sikker på vi taler om samme ting her.

    Det jeg mener ér at hvis man eksempelvis satte afgiften på motorcykler ned til 60% i stedet for 180% ville det ikke undre mig hvis salget af motorcykler ville stige med mere 3x så meget, grundet det praktiske behov for motorcykler i de danske storby områder. Der ville pludselig være en økonomisk fordel for mange af de mennesker som dagligt pendler mellem storbyerne og deres forstader - ikke mindst for dem som tager bilen og sidder i kø i timevis - men også på dem som tager tog og bus, bl.a. på grund af tidsbesparelse men også fordi et togkort er temmligt dyrt.
    At vi ligger til højre for lafferkurvens optimum er der i øvrigt flere økonomiske rapporter som indikerer - det skal dog sige at der bestemt ikke skal sættes lighedstegn mellem samfundsøkonomisk efficiens og lafferkurvens optimum.

    I øvrigt er biler, motorcykler m.v. ikke en ren luksusvare - de er med til at skabe et flexibelt og mobilt arbejdsmarked.


  • #68   3. apr 2014 Thomas:

    Jeg personligt forstår heller ikke, hvorfor privatfly og for den sags skyld private lystbåde ikke beskattes meget højere


  • #69   3. apr 2014 Jens, enig men så igen... Det kræver at staten kan tænke længere end bare et skridt frem... Og så skal der nok være en rød tøjte som argumentere for at mc kørsel vil være farligere og vi vil få en meget større udgift på sundhedssektoren smiley

  • #70   3. apr 2014 Dem der har råd til fly osv har alligevel bidraget så meget til samfundet så dem kan jeg sagtens unde

  • #71   3. apr 2014 Knud:
    Jeg forstår simpelthen ikke og ikke din samfundskadelige holdning, men jeg respekterer at du har en anden mening.

    I din sidste kommentar aner en del ironi, at jeg vælger at tro at du driver gæk med os andre. Er det tilfældet, bifalder jeg din humor.. smiley

    Er det ikke tilfældet, henviser jeg til dette svars første afsnit. smiley


  • #72   3. apr 2014 Thunder

    Det kommer som en overraskelse for de fleste..

    Ja. Og det er sku årsagen til at status quo er status quo.

    Folk ved ikke de her ting.

    Jeg selv bliver også klogere af at læse med.
    Lafferkurven havde jeg ikke bidt mærke i før smiley


    Knud.

    Beslutter du om love er ok ud fra om DU har det godt med dem?
    Det er jo ikke just hverken solidarisk, sympatisk eller nogen solid logik? smiley

    Allan og Jens
    Tak for at i nuancerer mit verdensbillede


  • #73   3. apr 2014 Betaler gerne min skat og afgifter.. kan jeg sku blive opereret osv hvis det er nødvendigt. Mangler bare vi får tandlæge indunder! Så begynder det at batte.

  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

    Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #74   3. apr 2014 De kære politikere....... For at udføre erhverv der påvirker medmenneskers skæbne som f.e ingeniør, læge, ned til en buschoffør skal man aflægge mange strenge prøver.
    En politiker skal bare have snakketøjet i orden. Kanvære dum som en brat men aligevel får lov at påvirke mange menneskers skæbne. Kun i DK har vi folketingspension og ministerpension. (ikke beskedne beløb). I alle andre lande går en kasseret af vælgere politiker til erhvervslivet og må klare sig som alle andre. Holder en dansk politiker 5 år i tinget er fremtiden sikret for ham/hende.
    Det er det vi betaler tårnhøje skatter for.
    BTW. New York har 12 milioner indbyggere og klarer sig fint med en borgmester og vice borgmester. Så skulle en borgmester være nok for 5 milioner danskere smiley
    Hvor mange borgmestere har vi i København?


  • #75   3. apr 2014 hmm.
    tog så lidt fejl af %

    sorry #63 .


    hæ hæ..


    smiley smiley
    mvh


  • #76   3. apr 2014 Nu er jeg jo faktisk ikke den eneste, der har det rimeligt godt her i landet

  • #77   3. apr 2014 Nej - jeg klager heller ikke... ret meget... smiley

    Der er da helt sikkert ting der kunne fungere bedre, men i bund og grund ligger vi som vi har redt.. Og det er ikke så ringe endda.
    Og hvis man husker at sætte sit forbrug efter sin indtægt, så kan man sagtens være "lykkelig" uden 2 nye biler og strandvejs-villa.

    Foreksempel er det "yngste" af de 7 køretøjer i husstanden hele 23 år gammelt - og det fungerer GLIMRENDE ! smiley


  • #78   3. apr 2014 Fordi danmark ikke selv et et bil/mc producerende land, så alle de biler/mc'er der bliver inporteret vil staten gerne tjene noget på så der derfor er en afgift på 180% hvis mcen koster mere end 24999 kr. Hul i hovedet :S

  • #79   3. apr 2014 @Jens.

    Der ville ved en afgiftsnedsættelse ikke blive kørt flere mc km i den danske trafik.. tværtimod ville nogen mcister nu have råd til bil....

    Vores regering ønsker at have et flot militær, puste liv i alle uanset hvor gammel man er og hvad man fejler, spytte gratis uddannelser efter både dem som ønsker dette og dem som ikke gør, man får sgu også penge for at tage disse selvom man efterfølgende vil bruge den i skattely....

    Og så mener den ganske almindelige danske arbejder at man i vedkommenedes situation selvfølgelig skal eje et flot hus til over 1 million, have mindst 2 unger ( som staten også skal betale størstedelen af pasningen på) have 2 biler, 1 fin mc, 6 ugers betalt ferie, og helst råd til at bruge de 3 i udlandet.. osv osv... vi er nogle forkælede møgsvin smiley halvdelen af os danskere ser kun "konen i muddergrøften" når vi kigger i spejlet....
    Hvis en ad disse ganske almindelige danskere ikke har råd til at købe nøjagtig den mc han vil, så er der et eller andet sted han har forkøbt sig, for iflg årsindtægten så har han penge nok.....


  • #80   3. apr 2014 Det er da fordi vi skal have penge til at:
    Sende 1/2 årsløn i børnepenge til en polsk arbejder med 2 børn derhjemme og som er med til at underminere vores arbejdsmarked.
    Vi skal også have råd til at han betaler meget lidt i skat fordi han kan trække kørslen hjem til Polen hver uge (selv om han bliver her i weekenden og arbejder)
    Når hans børn så bliver store kommer de også hertil og får en helt gratis højere uddannelse med tilhørende SU ....blandt andet derfor skal du betale 180 pct i afgift plus moms af din motorcykel smiley


  • Nhb
    Nhb Tilmeldt:
    mar 2014

    MC-er: 1 Svar: 78
    #81   3. apr 2014 Det er systemet der aldrig har fungeret, så man har altid måtte hive penge til og fra områder der ikke har en skid med hinanden at gøre. Brokker vi os, så laver de en lov der gør at vi fint følger efter som en hund i snor.
    Har mærket systemet på egen krop, og min mening er at danskere er de mest moderne slaver der findes i dag... Der er ingen sammenhold what so ever, så vi finder os i rigtig meget... Min mening!


  • #82   3. apr 2014 Her kan du læse en masse om en af grundene til at mcèr er så dyre i dk
    http://www.rockwoolfonden.dk/publications/immigration+and+integration
    Børnefamilier har altså ikke råd til selv at financere deres afkom så dem må vi andre også hjælpe.
    Politikere offentlige ansatte mf producere bløde værdier og ikke nogen form for salgsbare genstande der kan bidrage til betalingsbalancens altså må vi andre forsørge dem.
    Så er der alle de ægte svage og de selvbestaltede svage som der er blevet importeret rigtigt mange af de sidste år de forbeholder sig alle retten til at kræve og ikke yde altså igen må vi andre forsørge dem
    Hvem vil forlange vores (kære) folkevalgte og deres ansatte skal køre rundt i de samme små kedelige økobiler som de har påduttet os andre at køre rundt ? Ergo må vi betale mere til dem ud over deres fede lønninger og pensioner,nu er ordet pension blevet skrevet så er der mange på arbejdsmarkedet der har arbejdet et helt liv for at få ret til en pension,og der har de folkevalgte tildelt sig selv den største del fra fælles posen men har også været rundhåndet og tildelt dem som ikke har ydet men kun nydet at de også skal have en god pension.
    Så når alt kommer til alt skal vi nok bare være glade for at mcère osv ikke er dyrere i dk en de er med alle de svagpissere nassere ugidelige offentlige ansatte importerede alternative racer osv der skal forsørges af os og de få kroner vi tjener.


  • #83   3. apr 2014 Hvis man er utilfreds med forholdene, så gør en indsats for at få dem ændret. At bruge tiden på at brokke sig hele tiden, hjælper ikke noget som helst. Man bliver bare endnu mere sur og får sure opstød.
    Derfor: Meld jer ind i et parti og vær med til at opstille de kandidater som i mener der vil kæmpe for jeres sag. Eller endnu bedre: Forsøg selv at blive opstillet.
    Alle kan komme i byråd eller folketing, hvis man kan få opbakning nok.


  • #84   3. apr 2014 Vi mangler et rigtigt "arbejder-parti"....
    Er der overhovedet nogen af de såkaldte socialdemokrater der har haft et rigtigt arbejde og en års-indtægt under 300000,- kroner ?
    Jeg tror simpelthen ikke de ved hva' det vil sige at være "arbejder" og derfor hverken kan eller vil de føre en politik der gavner os almindelige mennesker... smiley


  • #86   3. apr 2014 Det er bare så pisse irriterende når folk ikke kan se jeg har ret !!!!!!!!!!!!!

  • #87   3. apr 2014 Faktum er dog at afgiften fra MC, Biler med mere LANGT overstiger den udgift de medrører i samfundet. Istedet for bruges registreringsafgiften til at lappe på de massive huller i vores økonomi sådan at bistandsnasserne kan få deres bistand uden indsats osv osv osv. Hvis alle de milliarder der blev lagt i afgift om året realt set ALT blev brugt på biler, MC og transport så så vores land væsentlige bedre ud med fornuftig offentlig transport, gode vedligeholdte veje og sandsynligvis uden broer der slår revner osv....

  • Nhb
    Nhb Tilmeldt:
    mar 2014

    MC-er: 1 Svar: 78
    #88   3. apr 2014 Du har ikke ret Brian S, du har bare andre værdier, og holdninger smiley

  • #89   3. apr 2014 Er også stor modstander af Afgifter og i det hele taget pris forskelle på samme vare.
    Tag f.eks. en ny smart ultrabook, den vil typisk koste lige under 1000$ i USA
    og den samme ultrabook vil koste ca 1000€ i Europa. dvs ca 2000dkr i forskel.
    Det er sådan at den købe kraft vi har - er med til at fast sætte pris på varen.
    Andet eksempel. Panasonic (bedste TV til dato ZT modellen) i USA hvis man lagde 25% dansk moms på prisen så ville den koste 25.000 i DK. Men vejledende pris i DK er 40.000,-
    Diskuterede dette fenomen med min store bror, som boede 10 år i USA og har en amerikansk kone.
    Når en amerikaner har betalt forsikringer så de har en fornuftig sygeforsikring, skole (low end) osv. Så er deres købe kraft langt ringer end alm. danskers - Ja vi høre om USA hvor der er masser af folk der svømmer i penge - men det er en meget lille procentdel der har det.

    Men hvis vi lige skal vende tilbage til afgifterne - så er det mest sindssyge da at man på bil betaler 180% af det over 24.000 mens man på MC betaler 180% af det over 12.500,- Det er fandeme da unfair!


  • #90   3. apr 2014 Hva' faen er folk for nogle typer ? - "bare lade stå til og se på", "nøjes med", "jeg har det jo egentlig meget godt" - der er et glimrende ord der beskriver det - "Laissez faire" = folk der mangler handlekraft eller er bange for konflikter og upopulære beslutninger eller i det hele taget bare gerne vil have at det hele bliver som det plejer.

    Det er squ ikke sådan man ruster sig til kampen om arbejdspladser og bedre veldfærd.
    REGNESTYKKET ER SÅRE SIMPELT og det er logik for burhøns - mindre skattetryk = øget velfærd FOR ALLE.

    Carsten AKA Fister:
    Du har ligesom største delen af DK et mosefund af et køretøj og ja den fungerer glimrende, men har du tænkt på hvor meget den sviner ? - Selv en moderne V8'er forurener mindre end biler fra 80'erne og 90'ene. Har du tænkt på om kabinen er sikker nok til til et frontalt sammenstød med din kone, søn eller datter bag rattet ?
    I fald (gud-forbyde-det) det skulle ske og vedkommende bliver lemlæstet for livet, blot fordi du ikke havde råd til et køretøj i Sikkerhedskategori 5, så betaler staten da, erstatning, invalidepension mv. som måske kunne være undgået i et bedre og mere sikkert køretøj.

    Der er i pt. 2,2 mio indregistreret køretøjer i DK - hvis alle med køretøjer betalte 500,- om måneden pr. køretøj - ville det indbringe 1,1 mia til statskasen pr. måned = 13,2 mia årligg - Akkurat det samme beløb som den samlet registreringsafgift indbragte i 2012.

    Så kunne man efter 1 år se forskellen og efterkalkulere de øvrige besparelser på alle følgeområderne. Det skulle ikke undre mig om den samlet besparelse ikke beløber sig til mindst det samme.


  • #91   3. apr 2014 VI har det så godt herhjemme i Danmark bla bla bla bla bla.... Det er den holdning der gør, at vi ikke kan få skattenedsættelser eller færre/mindre afgift på varerene.
    Landet/systemet er bare slet ikke effektivt nok med de penge det får ind.. Det er iflg. min optik det største problem - og så bliver det spyttet penge efter de mest sindsyge ting.


  • #92   3. apr 2014 Jamen for dælen knud da er da også en ældre herre (ihvertfald på dit billede) du har jo sikkert sparet op i mange år og har derfor noget af et budget, unge mennesker har jo ikke helt det kapital som du render rundt med. Jeg er for at den afgift bliver sat ned.

  • #93   3. apr 2014 Morten B

    jeg er måske 57 nu, men det har jeg ikke altid været!

    Jeg tror jeg har været rundt om mindst lige så meget gæld og bøvl som alle jer andre, men jeg har altid budgetteret, så jeg havde noget gennemsigtighed i min økonomi.

    Det tror jeg faktisk at langt de fleste kan gøre - og rent faktisk gør....

    Jeg har basket rundt i nærmest hele verden, og tro mig- Danmark er ikke så ringe - på trods af afgifter o.l.

    Vi lever meget pænt for det vi har tilbage,


    men den danske nationalsport...næ, det er ikke sort arbejde...det er brok!!!!!


  • Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

    Emner: 4 Svar: 290
    #94   4. apr 2014 Er det Nationen jeg er endt på?

  • #96   4. apr 2014 Thomas, du rammer simpelthen hovedet på sømmet, eller hva' man siger smiley

  • #97   4. apr 2014 Fald nu ned alle sammen, vi får masser af glæder over vores skatte gryn, se nu bare IC4 togene, de har kostet langt over 6 milliader, det er ikke gratis at have offentlig transport, derfor er afgifterne på biler og mcér tårnhøje, politikkerne vil have os ud og køre med DSB.

  • #98   4. apr 2014 Jeg tror der er næsten direkte sammenhæng mellem tendensen til brok og levestandarden smiley

  • #99   4. apr 2014 http://ing.dk/artikel/10-aars-fejlinvesteringer-i-metro-og-motorvej-har-kostet-staten-21-milliarder-165471 #97 - Det skal dog siges at artiklen udregner de 21 milliarders "underskud" i forhold til 0-profit. Der er garenteret projekter som ville kunne generere profit, og underskuddet er derfor i realiteten langt over 21 milliarder. Havde de f.eks. investeret de 21 milliarder i 2002 i obligationer med en realrente på 2% er underskuddet 26.6 milliarder - og der er bestemt investeringer som er mere profitable end obligationer.

  • #100   4. apr 2014 Jeg hopper fra her - jeg synes at intelligensniveauet er stærkt faldende i denne tråd

    smiley


  • #101   4. apr 2014 Martin nu nævnte du ic4 togene,har du hørt de nu er så farlige at de risikerer at afspore sig selv ?
    Fanme godt de danske politikere elsker at financere den italienske mafia og andre lande med tvivlsomme diktatorer med masser af vores penge.
    Definationen af en socialist/kommunist er en person som elsker at være gavmild for andre menneskers penge.


  • #104   5. apr 2014 Danmark er og bliver et afgiftland. Vi er simpelthen nødt til at have høje afgifter påforbrugsgoder fra udlandet. Vi producerer ikke nok til en stærk handelsbalance. Men tænk på det næste gang du vælger de polske champignoner eller de svenske kager i stedet for de danske, næste gang du handler. Så køb dansk hvor du kan.

  • #105   5. apr 2014 Præcis Uffe....

  • #106   5. okt 2022 Men om alting er er det ikke blevet billigere i 2022 at købe en ny MC, vi kører stadig rundt på gammelt skrammel. Der er nye bremser, der er udviklet kurve ABS der er optimerede støddæmper, ikke underligt det er farligere at køre MC i DK pga. det gamle lort vi kører rund på.

  • #107   5. okt 2022 Vrøvl: Det er ikke de gamle cykler der er skyld i ulykkerne. Det er ham der sidder og styrer og ikke har evnerne.

  • #108   5. okt 2022 #107
    Vrøvl !!
    Alle dem der ikke har evnerne har glæde af de elektroniske hjælpemidler... Det gælder også alle os der havde evnerne, men nu er blevet tudse gamle. Men stadig tror vi kan læne os op af livslang erfaring når en situation opstår..


  • #109   5. okt 2022 Langt de fleste ulykker på mc skyldes for høj fart. Kører man efter forholdene og være lidt forudseende i trafikken, så ville der ske langt færre ulykker.
    Igen og igen har jeg set folk, hvis mc-er er udstyret med f.eks. ABS, hvor de ikke aner hvordan det skal bruges. (Rigtig mange har aldrig prøvet at bremse til ABS slår til)
    Sikkerheden kan forbedres rigtig meget hvis man jævnligt tager på kørekursus.


  • #110   5. okt 2022 #109

    Kørekursus er guld, Der er vi 100% enige.. Men det gælder jo uanset om man kører gamle eller moderne motorcykler.


Kommentér på:
Hvorfor er mc'er så dyre i Danmark?

Annonce