6.126 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
102 Svar
Hvorfor er mc'er så dyre i Danmark? Hvorfor er mc'er så dyre i Danmark?
Sidder og kigger efter en Kawasaki Ninja 300, dog er den så ny at der er få brugte til salg - faktisk kun en.
Kiggede på amerikanske sider for sjov, og kan se at de kun koster 5.000$, altså cirka 26.500,- fra ny, modsat 64.995 ,- i Danmark.
Hvorfor skal den være næsten tre gange så dyr i Danmark!?
Det er da absurd.
0 synes godt om
dec 2013
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 41
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 225 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 815
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Emner: 26 Svar: 656
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Som de andre rigtigt nok skriver er det pga. de danske afgifter.
Dog er der et minimumsfradrag på ca 25000,- for motorcykler og 80.000,- for biler.. Derunder skal der ikke betales afgift. Så er der nogle fradrag for bl.a. ABS bremser osv.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Der KAN ikke være andre logiske forklaringer..
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
Generelt er vi nogle skvat!
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Men hvorfor koster en liter benzin i usa 3,5 kr og i dk tæt på 12 kr? samme årsag.. AFGIFTER AFGIFTER AFGIFTER... tilgengæld skulle jeg ikke betale 300.000 kr da jeg lå på hospitalet i 1½ måned. MEN er man stærk og kan klare sig selv, med job osv. er DK et dyrt land og leve i, en sygesikring i USA og selv betale for skole, vil være billigere samlet set med alt det andet man spare. HVIS man godt kan lide biler/MC'er og skal ha nyeste model tit... Tilgengæld skal man kigge på en millard bumser derover... alt har sin pris. fordele og ulemper.
Jeg mener dog afgiften hedder 80% af det beløb bilen koster fra 0 - 65.000kr og derover 180%... derfor minibilerne er så billige, fordi de holder sig på den billige afgift. Ved ikke om mc'er følger samme princip.
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Ingen andre turde sige det.
Men et andet spørgsmål tråd starter kunne stille var, hvorfor tjener en teenager i Danmark ligeså meget i SU som en fabriksarbejder i USA gør.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Emner: 26 Svar: 656
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Ja de rige griner af Danmark, men de rige griner også af deres egne fattige.. Så det siger ikke så meget..
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.036
Det var satsen før muslimer, før ghettoer, ja før de fleste hospitaler vi har i Danmark Idag.
Og faktum er, at gik INGEN ud og betalte registreringsafgifter 2014, så ville der stadig være de samme penge til hospitaler, kriminelle, studerende, flygtninge OG SÅGAR ASFALT.
Vi betaler end ikke infrastrukturen over registreringsafgiften..
Kig i stedet til import/eksport balancen.
Forholdet mellem prisen på en slagtegris og en mercedes har aldrig været det samme i danmark som i England.
Det kræver en vis forståelse af makroøkonomi at forstå men hvi nu man tænker sig om skulle det fremstå som en selvfølge...
Af samme grund som man skal betale næsten tyve kr for 1 ordentligt æble i bangkok, men kan få to kg lichi frugter smidt i nakken for en femmer.
Danmark laver hverken køretøjer eller brændstof.
Og så er vi i store træk funderet på 'handel' som den forhindring vi er mellem østersøen og atlanten.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Der står F I S T E R.... ! - Ikke Fisher
Nå, men der er mange der har givet eksempler på hva' vi få "gratis" i Danmark, så det behøver jeg vist ikke uddybe yderligere...
Alle "det offentlige's" udgifter skal betales af os lønmodtagere. Der er ikke andre til det.
Og når de 40, 50 eller 60 procent vi betaler i skat ikke er nok... Ja så må der jo afgifter til at klare resten...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
mar 2010
Følger: 11 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 92
Jeg har benyttet lidt SU, været på skadestuen et par gange - ellers har jeg sgu ike set meget til alle de skattekroner jeg har betalt.. Det ville næsten bedre kunne svare sig at flytte til USA eller lign. og få alting kastet i nakken, og så vende hjem til Danmark når jeg er syg og gammel.
Skævt system ..
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Du ved aldrig hvornår det er dig der får brug for at "nasse" på samfundet...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Men så skal han sgu ikke komme tilbage og nasse når han bliver gammel, syg eller arbejdsløs !
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
Det kunne jo godt lugte af der er flere der er utilfreds med hvordan systemet er skruet sammen.. Så skulle man måske sigte efter at få foretaget nogle ændringer her i landet, i stedet for bare at informere folk om hvor døren er, hver gang de er utilfredse med noget?
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg tror da at vi alle er åbne for ændringer, men ikke enhver ændring.
Jeg er i hvert fald fint tilpas med at godt nok har nogen fingrene nede i min tegnebog. Men jeg kan brække et ben og blive behaandlet uden at skulle redegøre for betalings/forsikringsmuligheder først. Jeg skal heller ikke glo på 5 forskellige brandhaner på hvert hjørne. Med andre ord - jeg mener faktisk, at vi får noget for vore direkte og indirekte skatter.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Jeg er også dansk statsborger, født og opvokset i Danmark. Men jeg har ALDRIG fortrudt, jeg flytte fra Danmark.
Hvis du virklig tror på, det danske system, bliver ændret til noget bedre. Så er du enter total hjerne død eller bare naiv.
mar 2010
Følger: 11 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 92
Er helt enig i det du skriver Lasse.. Jeg syntes at skatten og diverse afgifter er absurde. Ville det ikke være bedre at give lidt penge tilbage til folket i form af sænkede afgifter/skatter, og så selv lade dem betale lidt af regningen hvis de bliver syge eller kommer til skade?
At pålægge folk en forsikring i form af et sikkerhedsnet under samfundet, er jeg ikke stor fan af. Det lugter af politi-stat hvor alt bliver kontrolleret, vejet og godkendt af eliten. På det område kan i vel kalde mig anarkistisk eller det der ligner.
Dog skal jeg lige nævne, at jeg er fan af de ydelser som vi dog får, såsom SU, hospitaler og generelt fornuftige forhold.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
mar 2010
Følger: 11 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 92
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Min bil g mine MC er og bliver bekvemmelighedssager/legesager, og de er på rimelige distancer billigere - alt i alt - at benytte end alternativerne, som faktisk er til stede. På mange måder synes jeg da, at det er rimeligt at brandskatte dem. Skulle jeg endelig harcellere over skat, så var det nok nærmere at man ikke kan arbejde med differentieret moms på fødevarer, og så det faktum at alle skattesaager lider under omvendt bevisbyrde. Køretøjsbeskatning er efter min opfattelse OK.
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
Lad mig komme med 3 grundlæggende eksempler på hvorfor en sænkning af privat-transports relaterede afgifter vil være samfundskøkonomisk efficient:
1. En sænkning af registreringsafgiften vil (j.f. faktiske økonomiske undersøgelser) bringe flere penge i statskassen alene af den årsag at det er muligt at sænke afgiften således at forøgelsen i efterspørgslen vil kompensere for sænkningen i afgiften. - Jeg vil meget gerne komme med et eksempel på hvorfor dette er muligt, hvis der er behov for det.
2. En sænkning af privat-transports relaterede afgifter vil gøre den almene dansker mere mobil - og et mobilt arbejdsmarked er med til at forøge vores BNP. En dansker som før ikke havde råd til at have bil vil efter en sænkning af privat-transports relaterede afgifter have mulighed for at søge job som ligger længere væk - f.eks. ses der en mangel på lærerpladser syd for København mens en efterspørgsel på lærlinge nord for København.
3. En sænkning af privat-transports relaterede afgifter vil medføre mindre alvorlige skader som følge af trafikuheld, hvilket direkte vil påvirke sunhedsudgifter. Dette siger lidt sig selv, eftersom nyere biler (og dyere biler) har bedre sikkerhed end ældre (og billigere) biler.
Jeg mener personligt at årsagen til at vi har så høje privat-transports afgifter skyldes dét helt fundamentale problem for politik: at det ikke nødvendigvis handler om at have ret, men at FÅ ret - og at debatten om at sænke afgiften på biler osv. hurtigt vil medføre en argumentation som lyder "de partier som vil sænke afgifter vil bare have skattelettelser til de rige mens almene danskere skal gå og leve i deres bil-os, fy for satan nogle kapitalistsvin!"
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
Jeg håber i læser og forstår mit indlæg så vi kan få ændret den generelle holdning angående registreringsafgifter - og at debatten en eller anden dag vil blive en realitet, og ikke bare en debat som er tabt på forhånd på grund af 3F'ere og partier der vil gøre hvad som helst for at blive opfattet som "dem som kæmper for de små i samfundet".
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Generelt er det da samfundmæssigt korrekt og sundt at betale til fælleskassen! Men filmen knækker totalt i DK - systemet til at håndtere inddrivelsen, fordelingen og forbruget af borgernes betalte skatteborgernes afgifter, er så ineffektivt og vanvittigt dyrt drevet, at systemet i sig selv er blevet til en grund for ekstra skatter og afgifter. Man opfinder nye afgifter og skatter for at godtgøre håndteringen af dem.
Er der virkelig ingen der kan set det samfundsskadelige i den model ?
Vi er 5,5 mio. Borgere i Danmark og prisen og det koster den nette sum 29 mia. at drive firmaet folketinget og deres ministerier - administrativt.
Ingen af vores folkevalgte politikere tør at mene noget unden først at have spurgt diverse dyre konsulenter og spin-doktorer, af den simple årsag at frygten for ikke at blive genvalgt er for stor.
Man har sågar fået puttet SKAT's arbejde ind under politiet nu i form af fartbøder oma. og provisionen heraf var indtil 31/12-2013 de udskældte skattefri bonusser til politicheferne for opnåelse af budgetteret antal sager med hastighedsoverskridninger.
Pr. 1/1-2014 lavede justitsministeren så den geniale ændring således at borgerne kunne føle at Poitiet igen satte sikkerheden i fokus frem for bøden i sig selv, ved simpelthen at omdefinere begrebet til antal opklaret sager. Borgerne ved så bare ikke at en erkendt hastighedsoverskridelse er en opklaret sag.....og dermed tæller som bonus berettiget.
Jens, du rammer hovedet på sømmet med dine eksempler. Kom endelig med flere og send dem så til en af de folkevalgte politikere - det kunne være at en af hans spin-doktorer kunne øjne en mulighed for at bruge dem til at få genvalgt sin chef.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.036
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.876
Vi har det da ganske udmærket.
For 50 år siden bruge man de fleste penge på tøj og madvarer.
I dag hyler man op, når man ikke kan få råd til 3 ugers ferie på den anden side af jorden, mindst en uges skiferie + lidt ekstra feriedage ind imellem i sommerhus.
Vi burde skamme os.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
du regner meget forkert med de % i afgift det er ca 200 af de første xx og 180 af de resterende .
#20
vi behøver jo så ikke at impoterer problemerne, vi har nok have nisser i forvejen .
...
og hvad er det de bla kan i sverige og tyskland MHT sikkerheds net sygehus osv osv, og alligevel lille afgift , som vi ikke kan her,
undre jeg mig over .
mvh
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg synes sgu også at mange er nogle jammerkommoder!
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.036
-som nødvendigvis vil bringe en ende på registreringsafgiftssatsabsurditeten med sig
Men ja, det er sku lige så absurd som at 45kmt på 50cc kræver samme alder som 130 kmt i 3500kg med 8 passagerer.
Absurd rigidt
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Det, jeg og sindsygt mange andre brokker os over er at den ineffektive og alt for bekostelige administration dræber initiativ og virkelyst - det vi skal overleve på i konkurrencen.
Hvem skal generere indtægt til DK, hvis der ingen virksomheder er.
Det er simpel logik for burhøns.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg er sådan set ikke uenig, men lige denne tråd handler om registreringsafgift på motorkøretøjer, og den finde jeg sådan set i orden:-)
Tilsvarende er der i disse dage megen snak om børnecheck. Den har jeg sgu i årevis forsøgt at få stat og kommune til at beholde, men nej - jeg kunne give den til Mødrehjælpen, men beløbet kunne ikke bruges til f.eks. børne - eller ældreforsorg.
Og her er det aldeles ligegyldigt, hvilken partifarve vi har haft ved magten.
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Vi kan være helt enige om at partifarver intet betyder - de er alle lige uduelige og har lige meget klister på ballerne.
Men lige præcis reg.afgiften på køretøjer har følgende fatale konsekvenser for samfundet. Herunder lister jeg blot 3 hurtige men tungtvejende eksempler fx.:
1. Firmabiler i DK belaster virksomheder økonomisk mere end dobbelt så hårdt som konkurrenterne i udlandet og er medårsag til skæv konkurrence og fordyret varepriser i DK.
2. Reg.afgiften er indirekte medårsag til ulykkernes omfang og dermed større belastning på sygehuse, sundhedssystem og fravær fra arbejdsmarkedet.
3. Reg.afgifterne er direkte medårsag til højere forurening i DK, CO2-udledning samt sammenlignet med vores bilparks størelse, igen medårsag til øgede indkøb af CO2-kvoter.
Eksemplerne beskrives også af Jens (Greve) - indlæg #45
Statskassen indkasserede i 2012 13,5 mia kr. på reg.afgifter - ved blot at hæve brændstof prisen med 50 øre, kunne reg.afgifterne afskaffes helt og aldeles.
13,5 mia. er blot 50% af det det koster at drive firmaet folketinget - måske man burde se lidt på disse omkostninger.....
Regnestykket er egentlig såre simpelt og medtager IKKE de mange følgebesparelser, ændringer og nedsættelser i relaterede omkostninger såsom forsikringer mv.
Flere økonomer har lavet mange regnestykker og alle er sole klare - det er en win/win situation for alle parter. Det er nok derfor at ingen andre EU lande har indført reg.afgifter på køretøjer.
Man skal åbentbart være en uintelligent dum dansk politiker for ikke at kunne se regnestykket.
Og hvis nogen kommenterer at det ikke kan lade sig gøre fordi DK bl.a ikke er et bilproducerende land, så kan der henvises til at det er Holland, Belgien, Østrig, Luxemburg, Schweitz, Polen, Estland, Letland, Litauen, Irland og Portugal og snart Sverige desuden heller ikke.
Hvis man startede med at harmonisere alle afgifter på alle ydelser så det hele svarer til fx. Tyskland, så ville vi ederbukme stå stærk i konkurrencen og man ville se et boom af karakter af virksomheder som ville etablere sig i DK - Ledigheden vil falde markant og knowhow og eksport ville eksplodere. Hvorfor ? - simpelthen fordi en del danske virksomheder trods alt er dygtige til at overkomme skatte- og afgiftstrykket. Fjernede man det ville man naturligvis prompte øjne mulighederne for øget salg og produktivitet.
Hvor svært kan det være at gennemskue det..... ?
Derfor Knud, forstår jeg simpelthen ikke at du kan have den holdning til at afgifterne er "iorden" og med den holdning er du med til at tynge og tilbageholde en udvikling der ville være alle til gavn - deriblandt dig selv og dine børn.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Læs nu lige hvad jeg skriver om differentieret moms, det behøver o ikke kun at handle om varer.
Hvad privattransport angår synes jeg stadig afgifterne er OK. Jeg har Gud bedre det en bil og to MC er,alt er betalt, og jeg mangler intet.
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
http://da.wikipedia.org/wiki/Lafferkurven
Laffers teori om maksimal skatteindtægt en samfundsøkonomisk teori som er vidt anerkendt.
Og lad mig lige sige det her en gang for alle - Højt skattetryk medfører ikke nødvendigvis maksimal skatteindtægt
Og som jeg nævnte i mit indlæg tidligere er dét at have et mobilt arbejdsmarked uvurderligt - derudover er der også sunhedsøkonomiske gevinster ved at nedsætte de private transportafgifter.
Det er noget pladderhumanistisk skidt som socialistisk ungdom er kommet op med, dét med "hvor skal pengene komme fra?"
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Vi er uenige.
Mht laffer .. den tror jeg også på... men når der ikke er penge nok i statskassen ved et "optimalt" skattetryk... ( og det mener JEG ikke der er i et samfund som det danske) så er der kun få muligheder tilbage... Og her synes jeg faktisk at afgift på rene luxusvare ikke er det værste...
Kunne dog sagtens indfinde mig med at afgiften blev lagt på brændstoffet i stedet. så det var en kørt km der kostede i stedet for et køretøj. Den fordyrelse det ville blive af dagligvare, og ekstra udgifter til håndværkerne er til at overkomme. Og vil formodentlig gøre at der vil blive mindre trafik. fda folk ikke længere vil tage arbejde 70km fra deres bopæl for at få 2500,- mere hver d. første
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 293
https://www.borger.dk/Sider/Afgifter-paa-biler.aspx
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
For så tror da fanden, at der ikke er gjort oprør/sket noget endnu her i landet omkring dette emne. Det er grotesk at afgifterne er så sindsygt høje når vi ikke behøver kigge længere væk end vores nabolande for at se velfungerende lande hvor afgifterne er en brøkdel af det vi har herhjemme...
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Læs igen hvad båd jeg og Jens(Greve) skriver - vi taler i realiteten begge om det generelle og hvad facit er når der skrues på "møtrikkerne"
Det ene fører det andet med sig - simpel menneskelig psykologi.
Hvis transport er luksus, hvorfor brandbeskatter man så ikke flyrejser og flyvemaskiner på samme måde som biler og MC'ere - det er da ikke svært at se hvad der så kommer ud af det - gamle brugte og udslidte fly med mega forurenende motorer og masser af ulykker. Dernæst skulle det ikke være tilladt for danske piloter at føre et udenlandsk registreret fly i DK.
Brian S:
Pengene kunne komme i en lind strøm ind i statskassen fx. ved at hæve brændstof prisen med 50 øre samt de virksomhedsskatter som er pålagt eksempelvis de forhandlere som sælger nye biler. Prøv at forstå at alt hænger sammen i et samfund - færre ulykker med skader af mindre grad = en stor besparelse på sundhedssektoren.
Hvis man kigger på nogle eksempler på tiltag som går stik imod rød blok, så tag for eksempel de forsøg der er gjort med at hæve hastigheden fra 80 til 90 på nogle strækninger. De såkaldte "kloge" sidder og kan ikke forstå hvorfor ullykkesstatistikken falder markant der - det er da sole klart... psykologi - nogle sætter hastigheden lidt op og andre hastigheden lidt ned - så er forskellen mindre og det er forskellen i fart der er farlig.
Hvad sker der så, såfremt man harmoniserer skatter og afgifter - vil DK så gå konkurs ? - næppe - Økonomerne mener tvært imod at et økonomisk boom i stedet ville være resultatet.
Prøv evt. at kigge på egne vaner - hvad ville der ske hvis der blev pålagt en vanvittig afgift på en eller flere af de varer din husstand bruger - så ville du naturligvis finder alternativer eller købe i udlandet - hvorimod mange af de skatte modeller der arbejdes med i rød blok er er fra urtiden og baseret på samfundsmodeller fra 1950 og før. Faktisk er grundstenen i den danske skattelovgivning fra 1946 - med et hav af undtagelser og tillæg - mon ikke det er på tide at vi som det sidste land i EU for kigget det hele igennem og få lavet noget nyt og mere konkurrencebetonet.
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
Det jeg mener ér at hvis man eksempelvis satte afgiften på motorcykler ned til 60% i stedet for 180% ville det ikke undre mig hvis salget af motorcykler ville stige med mere 3x så meget, grundet det praktiske behov for motorcykler i de danske storby områder. Der ville pludselig være en økonomisk fordel for mange af de mennesker som dagligt pendler mellem storbyerne og deres forstader - ikke mindst for dem som tager bilen og sidder i kø i timevis - men også på dem som tager tog og bus, bl.a. på grund af tidsbesparelse men også fordi et togkort er temmligt dyrt.
At vi ligger til højre for lafferkurvens optimum er der i øvrigt flere økonomiske rapporter som indikerer - det skal dog sige at der bestemt ikke skal sættes lighedstegn mellem samfundsøkonomisk efficiens og lafferkurvens optimum.
I øvrigt er biler, motorcykler m.v. ikke en ren luksusvare - de er med til at skabe et flexibelt og mobilt arbejdsmarked.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg personligt forstår heller ikke, hvorfor privatfly og for den sags skyld private lystbåde ikke beskattes meget højere
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Jeg forstår simpelthen ikke og ikke din samfundskadelige holdning, men jeg respekterer at du har en anden mening.
I din sidste kommentar aner en del ironi, at jeg vælger at tro at du driver gæk med os andre. Er det tilfældet, bifalder jeg din humor..
Er det ikke tilfældet, henviser jeg til dette svars første afsnit.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.036
Det kommer som en overraskelse for de fleste..
Ja. Og det er sku årsagen til at status quo er status quo.
Folk ved ikke de her ting.
Jeg selv bliver også klogere af at læse med.
Lafferkurven havde jeg ikke bidt mærke i før
Knud.
Beslutter du om love er ok ud fra om DU har det godt med dem?
Det er jo ikke just hverken solidarisk, sympatisk eller nogen solid logik?
Allan og Jens
Tak for at i nuancerer mit verdensbillede
nov 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 17
apr 2009
Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
En politiker skal bare have snakketøjet i orden. Kanvære dum som en brat men aligevel får lov at påvirke mange menneskers skæbne. Kun i DK har vi folketingspension og ministerpension. (ikke beskedne beløb). I alle andre lande går en kasseret af vælgere politiker til erhvervslivet og må klare sig som alle andre. Holder en dansk politiker 5 år i tinget er fremtiden sikret for ham/hende.
Det er det vi betaler tårnhøje skatter for.
BTW. New York har 12 milioner indbyggere og klarer sig fint med en borgmester og vice borgmester. Så skulle en borgmester være nok for 5 milioner danskere
Hvor mange borgmestere har vi i København?
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
tog så lidt fejl af %
sorry #63 .
hæ hæ..
mvh
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Der er da helt sikkert ting der kunne fungere bedre, men i bund og grund ligger vi som vi har redt.. Og det er ikke så ringe endda.
Og hvis man husker at sætte sit forbrug efter sin indtægt, så kan man sagtens være "lykkelig" uden 2 nye biler og strandvejs-villa.
Foreksempel er det "yngste" af de 7 køretøjer i husstanden hele 23 år gammelt - og det fungerer GLIMRENDE !
sep 2012
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 22
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Der ville ved en afgiftsnedsættelse ikke blive kørt flere mc km i den danske trafik.. tværtimod ville nogen mcister nu have råd til bil....
Vores regering ønsker at have et flot militær, puste liv i alle uanset hvor gammel man er og hvad man fejler, spytte gratis uddannelser efter både dem som ønsker dette og dem som ikke gør, man får sgu også penge for at tage disse selvom man efterfølgende vil bruge den i skattely....
Og så mener den ganske almindelige danske arbejder at man i vedkommenedes situation selvfølgelig skal eje et flot hus til over 1 million, have mindst 2 unger ( som staten også skal betale størstedelen af pasningen på) have 2 biler, 1 fin mc, 6 ugers betalt ferie, og helst råd til at bruge de 3 i udlandet.. osv osv... vi er nogle forkælede møgsvin
Hvis en ad disse ganske almindelige danskere ikke har råd til at købe nøjagtig den mc han vil, så er der et eller andet sted han har forkøbt sig, for iflg årsindtægten så har han penge nok.....
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Svar: 5
Sende 1/2 årsløn i børnepenge til en polsk arbejder med 2 børn derhjemme og som er med til at underminere vores arbejdsmarked.
Vi skal også have råd til at han betaler meget lidt i skat fordi han kan trække kørslen hjem til Polen hver uge (selv om han bliver her i weekenden og arbejder)
Når hans børn så bliver store kommer de også hertil og får en helt gratis højere uddannelse med tilhørende SU ....blandt andet derfor skal du betale 180 pct i afgift plus moms af din motorcykel
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
Har mærket systemet på egen krop, og min mening er at danskere er de mest moderne slaver der findes i dag... Der er ingen sammenhold what so ever, så vi finder os i rigtig meget... Min mening!
nov 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 72
http://www.rockwoolfonden.dk/publications/immigration+and+integration
Børnefamilier har altså ikke råd til selv at financere deres afkom så dem må vi andre også hjælpe.
Politikere offentlige ansatte mf producere bløde værdier og ikke nogen form for salgsbare genstande der kan bidrage til betalingsbalancens altså må vi andre forsørge dem.
Så er der alle de ægte svage og de selvbestaltede svage som der er blevet importeret rigtigt mange af de sidste år de forbeholder sig alle retten til at kræve og ikke yde altså igen må vi andre forsørge dem
Hvem vil forlange vores (kære) folkevalgte og deres ansatte skal køre rundt i de samme små kedelige økobiler som de har påduttet os andre at køre rundt ? Ergo må vi betale mere til dem ud over deres fede lønninger og pensioner,nu er ordet pension blevet skrevet så er der mange på arbejdsmarkedet der har arbejdet et helt liv for at få ret til en pension,og der har de folkevalgte tildelt sig selv den største del fra fælles posen men har også været rundhåndet og tildelt dem som ikke har ydet men kun nydet at de også skal have en god pension.
Så når alt kommer til alt skal vi nok bare være glade for at mcère osv ikke er dyrere i dk en de er med alle de svagpissere nassere ugidelige offentlige ansatte importerede alternative racer osv der skal forsørges af os og de få kroner vi tjener.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.876
Derfor: Meld jer ind i et parti og vær med til at opstille de kandidater som i mener der vil kæmpe for jeres sag. Eller endnu bedre: Forsøg selv at blive opstillet.
Alle kan komme i byråd eller folketing, hvis man kan få opbakning nok.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Er der overhovedet nogen af de såkaldte socialdemokrater der har haft et rigtigt arbejde og en års-indtægt under 300000,- kroner ?
Jeg tror simpelthen ikke de ved hva' det vil sige at være "arbejder" og derfor hverken kan eller vil de føre en politik der gavner os almindelige mennesker...
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 925
Tag f.eks. en ny smart ultrabook, den vil typisk koste lige under 1000$ i USA
og den samme ultrabook vil koste ca 1000€ i Europa. dvs ca 2000dkr i forskel.
Det er sådan at den købe kraft vi har - er med til at fast sætte pris på varen.
Andet eksempel. Panasonic (bedste TV til dato ZT modellen) i USA hvis man lagde 25% dansk moms på prisen så ville den koste 25.000 i DK. Men vejledende pris i DK er 40.000,-
Diskuterede dette fenomen med min store bror, som boede 10 år i USA og har en amerikansk kone.
Når en amerikaner har betalt forsikringer så de har en fornuftig sygeforsikring, skole (low end) osv. Så er deres købe kraft langt ringer end alm. danskers - Ja vi høre om USA hvor der er masser af folk der svømmer i penge - men det er en meget lille procentdel der har det.
Men hvis vi lige skal vende tilbage til afgifterne - så er det mest sindssyge da at man på bil betaler 180% af det over 24.000 mens man på MC betaler 180% af det over 12.500,- Det er fandeme da unfair!
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Det er squ ikke sådan man ruster sig til kampen om arbejdspladser og bedre veldfærd.
REGNESTYKKET ER SÅRE SIMPELT og det er logik for burhøns - mindre skattetryk = øget velfærd FOR ALLE.
Carsten AKA Fister:
Du har ligesom største delen af DK et mosefund af et køretøj og ja den fungerer glimrende, men har du tænkt på hvor meget den sviner ? - Selv en moderne V8'er forurener mindre end biler fra 80'erne og 90'ene. Har du tænkt på om kabinen er sikker nok til til et frontalt sammenstød med din kone, søn eller datter bag rattet ?
I fald (gud-forbyde-det) det skulle ske og vedkommende bliver lemlæstet for livet, blot fordi du ikke havde råd til et køretøj i Sikkerhedskategori 5, så betaler staten da, erstatning, invalidepension mv. som måske kunne være undgået i et bedre og mere sikkert køretøj.
Der er i pt. 2,2 mio indregistreret køretøjer i DK - hvis alle med køretøjer betalte 500,- om måneden pr. køretøj - ville det indbringe 1,1 mia til statskasen pr. måned = 13,2 mia årligg - Akkurat det samme beløb som den samlet registreringsafgift indbragte i 2012.
Så kunne man efter 1 år se forskellen og efterkalkulere de øvrige besparelser på alle følgeområderne. Det skulle ikke undre mig om den samlet besparelse ikke beløber sig til mindst det samme.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
Landet/systemet er bare slet ikke effektivt nok med de penge det får ind.. Det er iflg. min optik det største problem - og så bliver det spyttet penge efter de mest sindsyge ting.
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jeg er måske 57 nu, men det har jeg ikke altid været!
Jeg tror jeg har været rundt om mindst lige så meget gæld og bøvl som alle jer andre, men jeg har altid budgetteret, så jeg havde noget gennemsigtighed i min økonomi.
Det tror jeg faktisk at langt de fleste kan gøre - og rent faktisk gør....
Jeg har basket rundt i nærmest hele verden, og tro mig- Danmark er ikke så ringe - på trods af afgifter o.l.
Vi lever meget pænt for det vi har tilbage,
men den danske nationalsport...næ, det er ikke sort arbejde...det er brok!!!!!
maj 2008
Emner: 4 Svar: 290
mar 2010
Følger: 11 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 92
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.036
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
nov 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 72
Fanme godt de danske politikere elsker at financere den italienske mafia og andre lande med tvivlsomme diktatorer med masser af vores penge.
Definationen af en socialist/kommunist er en person som elsker at være gavmild for andre menneskers penge.
dec 2013
Følger: 51 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 27
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
mar 2018
Følger: 25 Følgere: 34 MC-er: 6 Emner: 1 Svar: 7
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.876
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Vrøvl !!
Alle dem der ikke har evnerne har glæde af de elektroniske hjælpemidler... Det gælder også alle os der havde evnerne, men nu er blevet tudse gamle. Men stadig tror vi kan læne os op af livslang erfaring når en situation opstår..
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.876
Igen og igen har jeg set folk, hvis mc-er er udstyret med f.eks. ABS, hvor de ikke aner hvordan det skal bruges. (Rigtig mange har aldrig prøvet at bremse til ABS slår til)
Sikkerheden kan forbedres rigtig meget hvis man jævnligt tager på kørekursus.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Kørekursus er guld, Der er vi 100% enige.. Men det gælder jo uanset om man kører gamle eller moderne motorcykler.
Hvorfor er mc'er så dyre i Danmark?