1.861 visninger
|
Oprettet:
afgift, betal nu og klag?? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen af jer der har haft held med at betale afgiften for at få noget ud af sæsonen og så lige efter afgiften er betalt så klage over afgørelsen. Er det håbløst at få medhold i sådan en sag ? Hvad er jeres erfaringer?
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.328
Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse den er i.. men jeg ville overveje at tegne en leasing kontrakt på den.. Så kommer du jo kun af med 1% om måneden af den afgift de nu regner sig frem til
okt 2013
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 63
Så bare klag, tror det er lagt ind i deres vurdering og så regner de med at folk ikke gider klage
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 879
aug 2007
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
aug 2007
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.412
jan 2012
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.553
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.623
Hvor får du de 98.000 fra. Umiddelbart er det en årg. 07 SC57, som er vurderet til under middel stand (- 8% fradrag), hvilket svarer til en SKAT-vurdering af alm. handelspris på ca. 114.000 (104.900 efter fradrag for stand).
aug 2007
okt 2006
Du bliver nødt til at se på årgang (årg. 06 og 07), Jeg kan udover din i DMR finde 1 årg. 07 SC57 vurderet i år til 118.000 (afgift 70.723), og 4 stk 2006'ere bedømt i 2013, 3 stk vurderet til ca. 110.000 og en enkelt der skiller sig ud til 102.000 (alle bedømt som middel (=3% fradrag i alm. handelspris)). I den optik synes din ikke at adskille sig væsentligt
jan 2012
okt 2006
Nu tror jeg personligt, at der allerede er givet fradrag for stand her. I det generelle tilfælde synes jeg ærligt talt ikke, at man kan sige noget absolut om det, det må helt være den enkeltes afgørelse, om man synes, det er en besparelse (her ca. 3500 i afgiftsforskel på middel og under middel), som man vil gå efter. Enten ved slet ikke at indreg./ indreg. og klage/vente med at indreg/ vælge flexleasing eller hvad man nu gør.
jan 2012
Selvfølgelig er beslutningen ene og alene ejerens !!
Men det virker på mig tåbeligt at spilde god køretid på skatte fnidder om ( i forhold til mc'ens pris) meget små penge. Hvis ønsket vel at mærke er at køre..
På så nye cykler er der jo stadig et betydeligt værditab hvert år, så hvis der først skal plade på til næste år, har den jo tabe mere i værdi end den afgiftdel man synes der pt er for høj...
På med pladen, send en klage, nyd mc'en hver dag, og håb skat sender lidt mønt retur
aug 2007
aug 2007
jan 2012
Har desværre ikke røven fyldt med penge, den er fyldt med lort
okt 2006
Tåbeligt for dig, så du lader bare være, for andre kan det både være et spørgsmål om ren økonomi, men også et spørgsmål om retfærdighedssans, hvis man føler man er blevet uretfærdigt behandlet i forhold til f.eks gældende praksis eller andet - Så kan man vælge forskellige løsningsmodeller - ingen af dem jeg har skitseret vil jeg karakterisere som tåbelige, da de afhænger af den enkeltes vurderinger/muligheder/præferencer, der kan være stærkt variable.
aug 2007
okt 2006
Det ved du vel allerede, men det kan du sagtens (men resultaterne varierer betydeligt). Vil du klage, vil det gavne din sag signifikant, hvis du kan vedlægge dokumentation på det du mener, er den korrekte handelspris. Men hvorfor er det du mener der ikke er givet fradrag? Handelsprisen på 104.900 er en relativ god indikator på, at der netop er givet 8% fradrag i forhold til 114.000 som alm. handelspris. SKAT plejer nemlig at sætte vurderingsprisen på et helt antal tusinde, fratrække 3 eller 8% (for stand) og derefter afrunde til nærmeste 100. 114.000 giver 104.880 med 8% fradrag (afrundet 104.900), mens der ikke findes et helt antal 1000 der giver 104.900 med 3% fradrag (afrundet)
jan 2012
Jeg vil bare have mest muligt for mine penge, men tænker ikke kun i kr og øre, for så fik jeg jo aldrig købt noget som helst, da alt jo er lidt billigere i næste månede
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
Retfærdighed eller ej, hvis du har gang i et projekt med en mc du regnede med ville koste omkring 100k så er + - 3500kr ikke alverden.
Om et år er en dk reg. cbr1000rr nok aligevel faldet mere i værdi.
Som der står på retsbygningen: med lov skal man land bygge, der står ikke noget om retfærdighed
kom ud og kør, og håb på at få en sjat kr tilbage.
okt 2006
At klage over vurdering koster i første omgang mest tid, ikke penge. Du vil ha' mest muligt for dine penge, guess what, det vil andre typisk også, men hvordan man så opnår det varierer...meget, faktisk lige så meget som folk i øvrigt gør.
aug 2007
okt 2006
Aha, det du så siger nu, er du ikke har fået nok i fradrag? For det virker som tidligere beskrevet, som om du har fået std. fradraget på de 8% for under middel stand, hvilket SKAT typisk gør. Man kan godt få mere i enkelte tilfælde, men det kræver typisk en fremvisning for SKAT udover toldsynet, og det gør alt andet lige, sagen en del mere kompliceret. Jeg går ud fra, at standen (under middel) er dokumenteret med en række billeder ved toldsynet, der som minimum kan bruges ved klagen til motorankenævnet? Det skal blive interessant at høre udfaldet af den ankesag.
aug 2007
okt 2006
Well, det er så der, hvor SKAT og dine veje skilles, for SKAT mener tilsyneladende, at den alm. handelspris ligger på 114.000 aktuelt for en 07 SC57, svarende til de eks. jeg nævnte (06'ere vurderet sidste år til ca. 110.000 med 3% fradrag (ca. 114.000 i alm. handelspris), der jo ca. vil svare til en 07'er vurderet i år, samt den enkelte 07'er). Hvis du alene mener, at den vurderede alm. handelspris er forkert, er fremgangsmåden at vedlægge dokumentationen på, hvorfor den er forkert, typisk i form af annoncer, forhandlererklæring osv, i det man dog her skal huske på, at en enkelt annonce ikke overbeviser SKAT, der skal være tale om et generelt prisniveau, tilstrækkeligt belyst.
Er du derudover også utilfreds med std-fradraget på de 8% i forhold til den vurderede alm. handelspris, er det som beskrevet en lidt mere kringlet sag, ikke umuligt men svært.
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 6 Emner: 34 Svar: 114
okt 2006
Et ofte fremført synspunkt, at SKAT alene regner med forhandlerpriser, men det er ikke korrekt - De indgår som et variabelt element i prissættelsen ja, men ikke (altid) alene. Det kan man nemt konstatere ved at betragte niveaulisterne, hvor flere modeller prissættes betydeligt under forhandlerudbudspriser (f.eks CBR600, CBR900 m.fl). Det fremgår i øvrigt også af SKAT's juridiske vejledning -
"Specielt ved ældre modeller. Der skeles til private annoncer på bilbasen.dk, dba.dk m.fl."
Den fulde tekst, der bla. belyser flere elementer i hvordan prissættelsen/vurderingen foretages kan læses her -
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947427
aug 2005
Din afskrivning bliver mindre på maskinen, du har større køber potentiale og de resterende 60.000Kr kan du investere i noget andet..
jan 2012
Jeg skrev i #17
"På med pladen, send en klage, nyd mc'en hver dag, og håb skat sender lidt mønt retur "
@karsten.
At købe en mc uden afgift, som er i en ringere stand end skat's "under middel" er ikke tilrådeligt, da det er en ulige kamp for at få afgiften længere ned....dette skyldes ene og alene alle dem/os som Førhen, brugte usandsynligt meget krudt på at få vores mc'er ( og biler ) til at ligne skrot når de skulle vurderes, for at køre direkte hjem i garagen og gen montere alt så drømmen igen lignede et suttet bolsje.
I bund og grund er det gode regler ( som forhindre svindel) men det gør at en langt under middel stand ikke er økonomisk attraktiv at få på plader i Dk..
Har du overvejet at sælge den, og købe en som er pænere ? ( hvis afgiftsdelen som er langt den største er den samme, så er der måske mere logik i at betale denne på en mc som er den afgiftspligtige værdi værd)
Mvh Brian
okt 2006
Ja, det gjorde du og? Det er nemlig ikke nødvendigvis den rigtige løsning for alle, og det er ikke tåbeligt at gå i en anden retning, hvoraf der er flere muligheder som antydet. Du er jo selv inde på en alternativ mulighed. For at illustrere med et enkelt eks - For ca 1½-2 år siden, var jeg rådgiver på en nogenlunde tilsvarende sag, hvor ejer fik oplyst en afgift ca. 5.000 over, hvad vedkommende mente var rigtigt/rimeligt, dog på en cykel bedømt som middel. Jeg skitserede nogle af mulighederne (som her), og løsningen blev i dette tilfælde, da ejer ikke ville betale den for "høje" afgift (men godt kunne), og ikke turde løbe an på en senere regulering, at simpelthen lade være med at indreg den, og sælge cyklen til en svensker, da den kunne indbringe en del mere der end i DK (og han i øvrigt selv havde givet for den i D). Holdningen var i dette tilfælde at vente med lige den model til SKAT's vurdering evt. var faldet til noget mere spiseligt. Det gav for ham, hans økonomi og ikke mindst hans retsfølelse særdeles god mening, ud fra muligheder han havde.
I øvrigt enig i, at man skal være meget forsigtig med cykler i dårlig stand (under middel), når det komme til afgiftssager.
jan 2012
Nu kom mit indlæg før det blev alm viden at cyklen reelt var udenfor stats vurderingsrammer, pga den alt for dårlige stand, Jeg mener at mit svar i #17 er det man gør hvis afgiften vel at mærke stemmer overens med skats niveaulister.
Og det at søge om afgift på noget som ligger uden for denne kategori er noget man skal undgå..
Der er ikke mange af os der ønsker at betale for meget for noget som helst ( jeg selv inkl.) men der er altså nogen ting som koster det de koster, og gider man gøre lidt forarbejde, så kan disse priser ikke komme bag på nogen..
Retsfølelse det er et begreb vi desværre skal prøve at skille os af med, medmindre vi kan lide at have ondt af os selv
Dette var sidste gang navlepilleri i denne sag fra mig! Go weekend
aug 2007
jan 2012
"en på middel og en under middel bør ikke koste det samme i afgift"
Det gør de heller ikke, middel er den alm stand under middel er -5% over middel er +3%
aug 2007
okt 2006
Men basalt set, vurderer SKAT markedet ud fra en række kilder (ikke kun forhandlerpriser) og sætter en alm. handelspris, der er for en cykel i normalt vedligeholdt stand klargjort til salg. Og det er i øvrigt dennne alm. handelspris (før fradrag for stand), der listes på niveaulisterne.
Når cyklen ved toldsyn bedømmes som middel, fratrækkes der som udgangspunkt 3% fra den alm. handelspris (og denne listes i DMR som handelspris, altså efter fradrag ), i det det antages, at cyklen ikke er klargjort til salg, og det er de 3% skal dække - altså -3% i forhold til SKAT's vurdering . Alle de 06'ere jeg har angivet som eks. vurderet i i 2013 er sat til middelstand, altså med et fradrag på 3% indregnet i den endelige handelspris på ca. 110.000, svarende til, at sidste år blev en 2006'er som hovedregel vurderet til 114.000 som alm. handelspris (disse 2006'ere vurderet i 2013 vil jo ca. svare til vurderingen af en 2007'er et år senere altså i 2014).
Når en cykel bedømmes som under middel fratrækkes der som udgangspunkt yderligere 5% mere, altså i alt 3+5% fra den vurderede alm. handelspris, og den endelige handelspris fremkommer herved (den der listes i DMR). Det er det SKAT øjensynligt har gjort i Karstens tilfælde, de har vurderet en 07 SC57 d. 10-4-2014 på linie med tidligere vurderinger til 114.000, hvorfra der så er trukket 8% for under middel stand, hvorved den endelige markedspris på 104.900 fremkommer. Her er der så, at der undtagelsesvis godt kan gives et yderligere fradrag udover de 8%, men det er bestemt ikke nemt at få, da rigtigt meget falder ind und std -fradraget.
Når man skal bedømme om den opgivne afgift er rimelig, falder det således i 2 kategorier.Man kan dels hævde, at de 114.000 som SKAT vurderer den alm. handelspris for et normalt vedligeholdt salgsklargjort eks. til, ikke afspejler den reelle markedspris, hvilket man bør dokumentere som angivet. Det er det de fleste får yderligere fradrag på. Og så kan man ligeledes hævde, at de 8% i std.fradrag for et under middel eks, i det konkrete tilfælde, ikke dækker de skader/det afslag i handelpris der bør gives, og det er som sagt ikke nemt.
aug 2007
aug 2005
Karsten... det er jo småpenge det drejer sig om, vi er nede og snakker 2-3000kr.. så du vil sætte hele det store apperatur igang med en større efterforskning, for du kan få det nedslag... indse nu bare du har købt en cykel der var for ringe til at komme på de danske veje.. og sælg den til en udlænding..
Jeg har importeret køretøjer i 15 år, og det er blevet til i nærheden af 1000 køretøjer.. og tro mig, det kan kun gå at importerer de fineste af de fine... vores lønninger i DK, er så latterlige høje, at det aldrig kan gå at foretage arbejdet her i landet.
Og havde den udenlandske sælger kunne se en forretning i at reppe køretøjet, sp havde de gjort det..
Så køber du et gør det selv tilbud i tyskland/østrig eller polen, så er det fordi det er for ringe til selv deres standard, og slet ikke kan betale sig i DK...
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 25
ked af at sige det, men jeg synes de røvrender os og behandler os respektløs!
aug 2007
jan 2012
Du modsiger dig selv konstant, Hvis du har købt en cykel som ikke kan bære de 3000,- så har du handlet tosset, har den andre fordele (guderne må vide hvad) så må du jo have vurderet at det var pengene værd.
Og skal vi tilbage til udgangs spørgsmålet ( der fik jeg opfattelsen at der skulle plade på uanset hvad) så få nu betalt den skide afgift. og brug tiden ( når du ikke skam klager skat, først over afgiften og senere over der ikke er flere klagemuligheder
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.643
klagede da min havede gået mere end en der var bedømt med 20000km færre km på tællern.. så fik jeg en besked om det gik til ankenævnet..
man skulle tro det var folk fra skat der sad der..
de kom med agumenter med at en srad 750 fra 1998 i 2012 var salgsprisen mellen 70000-80000kr og med billeder og annoncher fra 123mc med cykler til den pris
okt 2006
Det lyder en smule underligt, at de ikke satte afgiften op så
aug 2007
Det kan da ikke være så svært at forstå princippet i ? Min er blevet sammen lignet med cykler med meget varierede km tal så det har jeg valgt ikke at spekulere i. Men det er da godt at høre at der er folk som brian der gladeligt bare betaler mere end han bør til skat, det skal nok gavne i Afrika hvor de smider de danske skatte kroner hen.
jan 2012
Du har nu brugt mindst 1 uge på denne " bagatel". Og jeg er sikker på du har brugt mere tid på at fortælle kammerater,familie og naboer om denne store "uretfærdig" end her på mcg....
Læg dig i sofaen med en kold pilsner og skru godt op for "under and over it" med five finger death punch. Og sig "fuck det" og bliv lykkelig
okt 2006
Sådan er folk jo så forskellige, for mig personligt er en time brugt på at fortælle andre, hvordan de skal/bør agere i en given situation baseret på mine egne værdier, en time spildt, mens du tilsyneladende kan bruge rigtigt mange timer på det . Måske du kunne følge dit eget råd....læg dig på sofaen osv.... også?
jan 2012
Jeg ligger skam på sofaen, og nyder livet. Ser guy Martin på tv. Og nyder at jeg ikke skal bekymre mig om bagateller.
For mig er arbejdet med at få mennesker til at elske livet istedet for at gå i sort over småting aldrig spildt
aug 2005
Vil kommer med dem, og du bliver agresiv. Jeg har jo tydeligvis ret i at du har købt din skadede MC, alt for dyrt. Da du havde håbet det gav et betydeligt afslag. Og det fik du ikke. Så nu kævler du som en kælling.
Med det ludermarked der er på danske MC,så kan din lille øvelse ikke betale sig, og det er dit tuderi jo endnu engang beviset på ikke
Men god fornøjelse med din klagesag
aug 2007
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 25
der er jo ikke kun en rigtig måde at gøre tingene på med facit liste og det hele, vel?
aug 2005
Men det finder du nok ud af
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 695
aug 2007
De kan umuligt ha givet de 5% ud fra det faktum at der ikke er forskel på min afgift(som er under middel stand) og så til dem der er betalt sidste år som er middel stand. Find nu lige din lommeregner frem og slå tallene ind før du kæfter op. Det må da gøre ondt at tænke så langsomt ?
Nå gider ikke bruge mere tid på denne tråd da det der videre kommer ud af den jo nok bare er gentagelser fra folk der ikke kan læse og forstå men bare har deres mening og fred være med det.
Men tak for hjælpen til de af jer der bidrog med noget brugbart
afgift, betal nu og klag??