{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

500 vs 600, hvad larmer mest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har lige siddet og haft en længere diskussion vedr. hvad der ville larme mest, hvis forholdene var ens. Jeg mener, at hvis man f.eks. piller udstødningen af to kværne, en på 600 (R6'er) og en på 500 (GS500) ccm, og stiller dem op ved siden af hinanden, så vil en 600 altid larme mest, og vi snakker ikke kun 2 DB, men en betydelig forskel.

En 600 vil uden tvivl lyde mest voldsom i praksis, da det jo ofte er en hårdere pumpet motor, med hurtigere gasrespons samt højere omdrejninger. men det vi diskuterede var, hvad der larmer mest i teorien, altså målt med DB-måler.

De andre mente, at en eksplosion er en eksplosion, om det så er en knallert på 50ccm, så vil den i teorien larme lige så meget som en 600'er, igen målt med DB måler og uden udstødning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  500 vs 600, hvad larmer mest?
  • #1   27. apr 2014 det må da være volumen på den enkelte cylinder, så en 1 cylinder 500cc
    må vel larme mere end en 4 cylindret 6000cc eller hva?????


  • #2   27. apr 2014 Det du siger at at en 600cc motor der maksimalt yder 20 kW altid vil larme mere end 500cc der yder 60kW ? Eller har jeg forstået dig korrekt ? Er der når ALLE forhold er ens, altså at de yder det samme, samme antal antal cylindre, RPM osv. eller hvordan, du er lidt tvetydig i formuleringen ?

    Og hvorfor har 600cc hurtigere gasressourcer og højere omdrejninger ??

    Det lyder jo som en helt hen i vejret diskussion..


  • #3   27. apr 2014 Hej Jesper .. min pumpet etbenet ktm med akrapovic titanium system larmet meget mere end min Yamaha r1 med samme udstødnings system .. så tror meget det kommer an på den forbrænding som der sker .. min KTM havde lang slaglængde og højkompression ... så tror i bund og grund i at det ikke kun har noget med cylinder volume at gøre så giver lidt Jan L ret i at det har noget at gøre med hvor meget volume på hver cylinder

  • #4   27. apr 2014 Det skal prøves. sæt igang....

  • #5   27. apr 2014 #2 Well, 600'ere er jo typisk sportsmaskiner, og de er næsten altid mappet til at blive kørt som sportsmaskiner, hvorimod maskiner på 500 ccm jo typisk ikke yder helt det samme, og også bliver mappet derefter. du kan ganske vist få dem til at yde det samme, men i et "real world scenario" så yder en 500 jo typisk alt i mellem 40 og 60-70 heste, hvor en 600 gerne ligger på 90+.

    Så som jeg skrev, så kunne det være en R6'er mod en GS500, begge uden udstødning.


  • #9   27. apr 2014 jamen søren det er dbérne og ikke hertz´ne han spørger om, men ellers er vi enige
    din HD med en cylinder volume på over 1000cc må overdøve en mindre volume,
    Så det må komme an på volume og hvor meget benz du kan proppe i den.
    I sidste ende må den største mængde benz der bliver forbrændt pr. knald larme mest


  • #11   27. apr 2014 Har engang slået en prut der var så kraftig at den satte ild til en Weber grill, det var en 56 cm UDEN kul.



  • #12   27. apr 2014 Guys i kan slet ikke sætte det så simpelt op. "lyd" er ganske kompliceret.

    For det første så er der stor forskel på hvor meget energi der skal til for at producere en givent db niveau, alt efter hvilken frekvens lyden er ved. Dvs at en motor som producerer en dybere lyd kræver typisk giver et lidt lavere db niveau og omvendt - også selvom man kan mærke det i kroppen.
    Det er derfor at man i et lydanlæg har brug for en meget større enhed og mange flere watt for at kunne producere de dybe toner - Derfor har vi subwooferen. En diskant derimod kræver kun relativt få watt for at producere mange db.

    Derudover så har vi problemet med at det menneskelige øres høresans bestemt ikke er lineær. Des lavere ned i frekvens vi kommer des sværere har vi ved at høre det. Det er endnu en faktor der gør at vores opfattelse af lydniveauet fra en motor ikke stiger proportionelt med motorens størrelse.



    Men betyder det så at en 600cc larmer mindre end en 500cc? Nej for en 600cc behøver ikke nødvendigvis have en dybere lyd. Den dybe lyd skabes når lydbølgerne inde i forbrændingskammere får mulighed for at blive lange. Des længere afstand der er mellem væggene(cylindervæggende), topstykket og stemplet i kammeret, des længere kan bølgerne være.

    En hårdtpumpet 600cc motor har typisk en relativt kort slagslængde og tilgængel en stor boring(stempeldiameter). Det betyder at når stemplet er i top og eksplosionen sker, så er de 2 største overflader(stempel og topstykke) meget ganske tæt på hinanden. Dvs at der skabes korte lydbølger = højere frekvens = mindre enegikrav pr db = højere db.

    Det samme gælder hvis man går til den anden ekstrem og har en ekstrem lang slanglængde. Så er de største flader cylindervæggende og med den lille boring, så skaber man igen kort afstand mellem de største flader, hvilket giver en høj frekvens.
    Det vil dog nok kræve en ekstrem lang slagslængde.

    Man kan sikkert beregne sig frem til et sweetspot, hvor der bliver produceret så lange lydbølger som muligt og så mange af dem kontra korte bølger som muligt.
    Hertil kommer så variationer i forbrændingskammerets udformning, som også har noget at sige. Også udstødningskanalens udforming og størrelse samt forrørets størrelse har noget at sige.

    Puha så kommer vi til endnu en faktor. Eksplosionens energi. Des kraftigere en udvidelse af gasserne(luft/benzin blandingen) des større trykforskel i forhold til den atmosfærriske luft uden for motoren. Da lyd i principet bare er små trykforskele, så vil en kraftigere eksplosion altså give en kraftigere lyd.
    Så får at få mest lyd, så skal man i teorien have den perfekte fuelblanding og så høj kompression som muligt.


    Alt ovenstående er sikkert kun et lille udsnit af alle de faktorer der er med til at danne lyden og lydstyrken. Jeg er ikke lydekspert, men jeg er dog hifi enthusiast og har derudover også skrevet længere tekniske opgaver om emnet osv samt jeg har et par kammerater som studerer inden for emnet og som jeg kigger lidt over skulderen smiley
    Alt i alt så er min pointe er der så mange faktorer at man ikke bare kan sætte en 4 cylinderet 500cc og en 4 cylinderet 600cc op mod hinanden. Det går slet ikke.
    Alt ovenstående skulle også gerne given en forståelse for hvorfor det proportionelt er så meget mere ubehageligt at høre en lille motor uden dæmpning frem for en stor (typisk V motor) uden dæmpning.


    Håber det hjalp jer lidt.


  • #13   27. apr 2014 Håbløs diskussion!!!

  • #14   27. apr 2014 Få fat i en dB måler og prøv!

  • #16   27. apr 2014 Find en mc betjent, fyr den af forbi ham uden potte på, så ska han nok lave en DB måling for jer, helt gratis og afgøre for jer om hvem der havde ret smiley

  • #18   27. apr 2014 er 2db ikke en betydelig forskel.. næsten dobbelt så højt

  • #19   27. apr 2014 3 dB er en fordobling!

  • #20   28. apr 2014 Knus ja i effekt i lydbølgerne, men vores hørelse er også logaritmisk, så 3 dB er kun en meget lille forøgelse for vores ører smiley

  • #21   28. apr 2014 Fortæl konen at hun ser fed ud i sine nye bukser, og hun overdøver alt smiley

  • #22   28. apr 2014 Andreas:

    Lyd er jo svær, så jeg skalikke sige at du ikke har ret, men prøv lige at tænke hvidevarer: En opvaskemaskine med ludtryk på 51 dB er voldsomt meget mere støjende end en med 49 dB - og det tror jeg de fleste herinde kan genkende.


  • #23   28. apr 2014 knud det er kompliceret, men jeg vil påstå at det vil være svært at høre forskel. hvis du har en forstærker med dB indstilling på volumen knappen, så kan man jo teste det. for en forøgelse på 3dB i watt ER en fordobling i effekten, dvs -40 dB er = 10W vil -37 dB være 20W. men det er svært at høre forskel på 10W og 20W.

    men som det også er skrevet længere oppe så har frekvensen på støjen fra en evt vaskemaskine rigtig meget at sige, bumler den stille afsted med støj i omegnen af 50 Hz 49 dB og den støjende 51 dB i omegnen va 1 kHz hvor vores hørelse er mest følsom, så vil du høre KÆMPE forskel, men det ville du også selvom de begge støjede med 49 dB smiley


Kommentér på:
500 vs 600, hvad larmer mest?

Annonce