bedste køre tips til nybegynder bedste køre tips til nybegynder
hej
jeg har for et par uger siden anskaffet mig en yamaha ybr 125, som jeg kalder yrsa bringer rundt.
jeg vil gerne høre jeres erfarne guldkorn omkring kørsel.
det kan være alt! jeg vil gerne lære at være en god og sikker mc køre og jeg tror i kan hjælpe mig.
jeg har erfaret at man skal kigge derhen hvor man vil ellers ender man ude i rabatten.
man skal ikke kun bruge forbremsen og slet ikke rundt i et sving. det er sådan nogen ting jeg efterspørg, men også hvad i f.eks hvad gør i når i holder i et kryds med en stejl hældning og i skal igang sætte. holder i så fod eller forbremsen inde?
håber i har en masse god tips til mig ingen svare er for dumme eller indlysende!
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 358
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 77
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 77
Så sandt !
Specielt gamle Oda som ikke kigger sig for, før hun kører ud fra sin villavej !
mar 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
Forbremsen er den man altid bruger, men ikke ved kraftig nedlægning i sving.
Jo bedre mekanisk stand din mc er i, bremser affjedring dæk, desto mere sikker er den.
Brug det beklædning, specielt hjelm, der får dig til at føle dig sikker og godt tilpas.
Prøv grænsen af så du kender den, når du bliver overrasket.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
Du har ret i at det er dumt at bruge sin forbremse i et sving, da det er umuligt at bremse og dreje samtidigt, hvis du prøver ryger du i jorden.
Hvad tips har jeg så at give?
Tjo... Vær vågen! Det er vigtigt at du er ekstra vågen når du køre MC, da andre billister har svært ved at se dig/registrer du kommer kørende. Det sker af og til folk trækker ud foran dig, fordi de fejlbedømmer din hastighed og afstanden til dig. Derfor skal du være vågen og klar til kontrastyring.
Lad være med at tage sving du ikke kender for hurtigt, hvis du ikke kan se rundt om hjørnet. Forestil dig det væreste kan komme lige efter... Jord på vejen fra traktorer... Små sten og korn ligger også tit i sving, og jeg behøver vel ikke sige hvad der sker hvis du køre for hurtigt igennem det.
Du bliver bedre til at køre motorcykel desto mere du køre.. Det siger lidt sig selv.. Ved at køre f.eks. sølle 2000 km på en hel sæson, som nogle gør lære du ikke meget af. Sæt farten ned når det regner... Striber, forgængerfelt, og de hvide pile på vejen bliver møj glatte når det er.
Spar aldrig penge på dæk eller bremser på en MC. Køb altid det bedste af det bedste, også selvom det måske er mere værd en motorcyklen!
OG HUSK NU..... AT have det SJOVT og NYD hvert et øjeblik
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Det er nok det bedste råd jeg kan give. Km giver erfaring, ikke tid. Så brug den! Gerne på kørekurser også
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
Og så kontrastyring, brug det hele tiden hvis du ikke har lært det. Det skal ligge på rygraden:).
Brug altid bagbremse sammen med forbremsen.
Pas altid på rundkørsler, der kan ligge alt fra sand, korn osv til olie, benzin.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Dernæst gør som du lærte til køreundervisning (d.v.s ligge rigtigt på vejen o.s.v)
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 234
http://koerekurser.fdm.dk/fdms-koeretekniske-mc-kurser
http://www.mestersvinger.dk/
#Thunder, det er direkte vrøvl at sige man ikke skal bruge bagbremsen.
1. Lær at bruge bagbremsen, i stedet for at lære at den ikke skal bruges.
2. Der er i forvejen begrænset kontaktflade mellem MC og vej, ikke at benytte baghjulet hjælper ikke positivt på dette problem.
Den korrekte måde er at bruge bagbremsen splitsekunder inden forbremsen, så cyklen stabiliseres og forbremsen kan få fuld hammer, mens trykket på bagbremsen gradvis lettes. Øv hellere det her, i stedet for at at vænne dig til at bagbremsen er forbudt område.
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
maj 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
Hold afstand og kør svingene med sikker margin, som der er nævnt.
Af andre råd, har jeg selv kigget en del ulykker på youtube, lidt bizart måske, men det giver et udemærket fingerpeg om hvad man skal passe på med og det kan skabe lidt mere selvkontrol og respekt for hvad der kan ske.
Ofte er det høj fart på udsatte steder, svingulykker og overhalingsulykker og så alle de ulykker hvor motorcyklen bliver overset eller forvekslet, regn ikke med at andre trafikanter altid ser dig !
Sprut og stoffer er selvfølgelig også skyld i ulykker og en MEGET dårlig ide på MC.
Risiko vil der altid være for selv den bedste, men chancerne vælger vi ofte selv, nyd livet og turene også
Preben
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
Hvor henne ser du jeg skriver bagbremsen er forbudt område... Jeg siger blot at jeg sjældent bruger den, da det ikke er nødvendigt for mig, da jeg som regel har læst trafikken og er så meget nede i fart inden stop, at det er unødtvendigt.
Jeg er helt enig med dig i at hårde opbremsninger og katastrofe der er det et must at bruge bagbremsen også, da det hjælper på bremselængden.
jan 2004
jan 2014
Følger: 10 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 48
2. Vær foran i din trafikaflæsning.
3. Se at få masser af km i kroppen.
God sommer
maj 2006
Følger: 56 Følgere: 67 MC-er: 14 Emner: 134 Svar: 362
Køre vennerne stærkere grundet mere erfaring eller bare et tidligt dødsønske, så bare lad dem køre, du skal nok nå at få den is på havnen alligevel
Dermed ikke sagt at det ikke kan være lærerigt at følge en som har mere erfaring og som rammer svingene perfekt, men du skal aldrig nå derud hvor du blindt følger din makker.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Det er langt værre hvis forhjulet blokerer. Så ryger du rundt med det samme. Derfor bruger jeg altid bagbremsen så meget jeg overhovedet kan og bruger forbremsen til at supplere med. Hvis der i så fald er et hjul der blokerer, så er det baghjulet og det er til at rette op på. Hvis man lægger alt sin tillid til forbremsen, så er det at det rigtig kan gå galt - ISÆR hvis der er sand/grus/våde blade på vejen
Det er så mit input
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 382
jan 2004
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Derudover er der faren ved at der pludselig kan være grus/sand/småsten/våde brosten/våde blade på vejen. Man har måske allerede noteret det, men hvis man er vant til at bare at slå forbremsen i bund under en katastrofeopbremsning, så er det ikke sikkert at man når at tænkte over at man ikke kan bremse så hårdt.
I generelthed bør man bare være mere påpasselig med sin forbremse, fordi selvom der skal mere til før det går galt, så går det VIRKELIG galt når det går galt. Det er derfor meget mere logisk at udnytte sin bagbremse så godt som muligt og kun bruge forbremsen i den grad som det er nødvendigt. På den måde nedsætter man chancen for at blokere forhjulet.
Men igen så er det jo bare i generelthed. Det er da klart at hvis man kører på en moderne motorcykel med gode, brede, nye dæk på en vej man kender og som man ved er uden grus osv, så er det da helt klart best at bruge forbremsen mest.
Min pointe er bare at jeg hellere vil skride ud med bagdækket end med fordækket. Under de rigtige forhold så blokerer forhjulet aldrig. Men under de forkerte forhold så kan det sagtens ske og så vil jeg som sagt hellere blokere baghjul, for det kan jeg rette op på igen
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Glimrende a B c film om en nybegynders vej til erfaringer
ikke sikkert den kan streames på youtube men den kan købes og der er masser af seeders på piratkopierne
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
Nu er der jo godt nok ikke så meget moment i din motor, men du skal lære dig selv at motorbremse... det er særdeles effektivt!
Jeg tror aldrig at jeg har brugt bagbremsen på min Intruder, det er udelukkende motorbremse, som jeg kombinere med forbremsen hvis det er en lidt hårdere/katastrofe opbremsning.
Det er en ting man bliver RIGTIG god til, når først man har prøvet at køre gammel Harley (som SLET IKKE kan bremse med for/bagbremse)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
1)Kør aldrig stærkere end at du altid ved hvad du kan gøre!!!!
2)Kan du ikke se dine medtrafikanters ansigter, så har de ikke set dig.
3) Hold afstand - fremad og til siden. Næsten alle ved, at får man en kuretur hen ad vejen, sker der kun småting. Rammer man noget er det straks værre.
4) Kig langt frem!!!! så får du tid til at reagere
5) Aldrig styre og bremse samtidig!
Find en stor tom plads (P-Plads eller lignende )og kør i ottetaller med stadig større hastighed og nedlægningsvinkel en halv times tid. start eller slut af med et antal bremsninger - stigende styrke.
Du kan med held gøre dette ved hver sæsonstart!
Husk, det vigtigste sikkerhedsudstyr sidder mellem dine ører, og DU sætter grænsen for din kunnen - INGEN andre!
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 11 Svar: 235
Men måske du skulle tage kørekortet!
mar 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 377
http://www.youtube.com/watch?v=Vr-Wqs37Ug4
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Gik den ALT hvad den kan trække til du vælter, og næste gang, så kør langsommere end du gjorde da du væltede, så vælter du ikke igen
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 15 Emner: 12 Svar: 50
vil kig på twist of the wrist 2, øve lidt på en parkerings plads med 8 taller og bremsninger, øve kontra styring og nyde turene
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
Til opretter, glem det meste af det du har læst og så ellers ud og øv dig ud fra hvad du har lært i køreskolen, og gi lidt gas hvor der er plads
jan 2004
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 75
2. Brug hjelm og beskyttende tøj.
3. Hold begge hænder på styret.
...nemt, ikk' ?!
maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
2# brug 1 eller 2 fingre ved forbremse og kobling. Så vil du hurtigere kunne skifte gear, og så har du også flere fingre at holde fast med om håndtagene.
3# hvis det er et skarpt sving tag benet ud til den side du vil dreje (normalt ikke nødvendigt når man kører motorcykel) men hvis du føler dig usikker er det en god ide, og hold benet & foden tæt på motorcyklen (klem om crosseren)
4# hav dine arme oppe og bøjede: http://www.dirtrider.com/files/2009/11/31351836-300x225.jpg vil gøre at du får nemmere ved at dreje i svingene og bliver ikke lige så hurtigt træt i armene.
5# hvis du kører igennem bumpede områder med sten eller huller- stå op- læn din bagdel tilbage- klem om crosseren - armene op. (link fjernet) når du står op vil dine ben være store & vigtige fjedre, og det gør at både du og crosseren vil ikke mærke bumpene særlig meget, og du får heller ikke ondt i røven!
6# hvis det er muligt på din motorcykel, så læn din bagdel meget frem på crosseren - helt op ved tanken. Når du gør det vil der komme mest tryk på forhjulet og dine støddæmpere så det er lettere at dreje, også hvis din bagende skrider ud, bliver du heller ikke hevet med ud i skridningerne når du sidder op foran på crosseren. Også husk i svinget: Armene op.
Håber du bruger disse tips!:)
bedste køre tips til nybegynder