4.750 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

bedste køre tips til nybegynder bedste køre tips til nybegynder

hej smiley

jeg har for et par uger siden anskaffet mig en yamaha ybr 125, som jeg kalder yrsa bringer rundt.
jeg vil gerne høre jeres erfarne guldkorn omkring kørsel.
det kan være alt! jeg vil gerne lære at være en god og sikker mc køre og jeg tror i kan hjælpe mig.
jeg har erfaret at man skal kigge derhen hvor man vil ellers ender man ude i rabatten.
man skal ikke kun bruge forbremsen og slet ikke rundt i et sving. det er sådan nogen ting jeg efterspørg, men også hvad i f.eks hvad gør i når i holder i et kryds med en stejl hældning og i skal igang sætte. holder i så fod eller forbremsen inde?

håber i har en masse god tips til mig smiley ingen svare er for dumme eller indlysende!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bedste køre tips til nybegynder
  • #1   29. apr 2014 tag nogle banedage vil tro 3-5 af dem og du er en bedre køre end en der har kørt i 5år kun på gaden

  • #2   29. apr 2014 søg på kørekurser for MC

  • #3   29. apr 2014 Regn med at samtlige bilister kun er ude på een ting : AT SLÅ DIG IHJEL !!!

  • #4   29. apr 2014 Pas på med at lege i sving du ikke kender smiley Ligger der grus i et sving, så er det ligepludselig voldsomt svært at stå fast smiley

  • #5   29. apr 2014 #3
    Så sandt !
    Specielt gamle Oda som ikke kigger sig for, før hun kører ud fra sin villavej ! smiley


  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #6   29. apr 2014 De ting du nævner med hensyn til ikke at bremse i sving, start op af bakke, osv, skulle din kørelærer da meget gerne have lært dig???

  • #7   29. apr 2014 Find nogle med lidt mere erfaring og køre med, feks. i en klub.
    Forbremsen er den man altid bruger, men ikke ved kraftig nedlægning i sving.
    Jo bedre mekanisk stand din mc er i, bremser affjedring dæk, desto mere sikker er den.
    Brug det beklædning, specielt hjelm, der får dig til at føle dig sikker og godt tilpas.
    Prøv grænsen af så du kender den, når du bliver overrasket.


  • #8   29. apr 2014 Den optimale katastrofe opbremsning opnår du ved 2/3 tryk på forbremsen, og 1/3 til 1/4 tryk på bagbremsen. Jeg bruger KUN min forbremse i 90% af mine opbremsninger. Hvorfor så dette? Jo, fordi du nemt kan komme til at blokere dit baghjul ved at bruge bagbremsen og så skrider du. Risikoen er endnu højere når du er ny på MC. AKA man bruger altid forbremsen på en MC smiley Når det så er sagt, så er det faktisk begrænset hvad jeg bruger min bremser til. Jeg tilpasser mig trafikkens hastighed ved blot at slippe speederen og dermed motorbremse. Du bliver bedre til at 'læse' trafikken med tiden.
    Du har ret i at det er dumt at bruge sin forbremse i et sving, da det er umuligt at bremse og dreje samtidigt, hvis du prøver ryger du i jorden.

    Hvad tips har jeg så at give?
    Tjo... Vær vågen! Det er vigtigt at du er ekstra vågen når du køre MC, da andre billister har svært ved at se dig/registrer du kommer kørende. Det sker af og til folk trækker ud foran dig, fordi de fejlbedømmer din hastighed og afstanden til dig. Derfor skal du være vågen og klar til kontrastyring.
    Lad være med at tage sving du ikke kender for hurtigt, hvis du ikke kan se rundt om hjørnet. Forestil dig det væreste kan komme lige efter... Jord på vejen fra traktorer... Små sten og korn ligger også tit i sving, og jeg behøver vel ikke sige hvad der sker hvis du køre for hurtigt igennem det.

    Du bliver bedre til at køre motorcykel desto mere du køre.. Det siger lidt sig selv.. Ved at køre f.eks. sølle 2000 km på en hel sæson, som nogle gør lære du ikke meget af. Sæt farten ned når det regner... Striber, forgængerfelt, og de hvide pile på vejen bliver møj glatte når det er.
    Spar aldrig penge på dæk eller bremser på en MC. Køb altid det bedste af det bedste, også selvom det måske er mere værd en motorcyklen!

    OG HUSK NU..... AT have det SJOVT og NYD hvert et øjeblik smiley


  • #9   29. apr 2014 Kør ikke over evne...

    Det er nok det bedste råd jeg kan give. Km giver erfaring, ikke tid. Så brug den! Gerne på kørekurser også smiley


  • #10   29. apr 2014 Kør som alle billister vil slå dig ihjel og handel derefter. Lær at læse trafikken forud.
    Og så kontrastyring, brug det hele tiden hvis du ikke har lært det. Det skal ligge på rygraden:).
    Brug altid bagbremse sammen med forbremsen.
    Pas altid på rundkørsler, der kan ligge alt fra sand, korn osv til olie, benzin.


  • #11   29. apr 2014 Ha respekt for maskinen, og så satte jeg mig ned og så en 3-4 timers youtube med folk der kom galt afsted på mc (særdeles lærerigt), og kør som om at ingen andre har set dig.....
    Dernæst gør som du lærte til køreundervisning (d.v.s ligge rigtigt på vejen o.s.v)


  • #12   29. apr 2014 Find et passende kursus, det redder din røv:
    http://koerekurser.fdm.dk/fdms-koeretekniske-mc-kurser

    http://www.mestersvinger.dk/

    #Thunder, det er direkte vrøvl at sige man ikke skal bruge bagbremsen.
    1. Lær at bruge bagbremsen, i stedet for at lære at den ikke skal bruges.
    2. Der er i forvejen begrænset kontaktflade mellem MC og vej, ikke at benytte baghjulet hjælper ikke positivt på dette problem.

    Den korrekte måde er at bruge bagbremsen splitsekunder inden forbremsen, så cyklen stabiliseres og forbremsen kan få fuld hammer, mens trykket på bagbremsen gradvis lettes. Øv hellere det her, i stedet for at at vænne dig til at bagbremsen er forbudt område.


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #13   29. apr 2014 Tag et kig på den her http://www.mctc.dk/?id=25737

  • Preben J
    Preben J Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #14   29. apr 2014 Lad være med at overhale hvor der er risiko for at trafikanter pludselig svinger ud foran dig fordi de skal til venstre eller kommer ud fra sideveje. Lær din motorcykel at kende, så du har en god fornemmelse af dens køreegenskaber og kører den med forståelse og respekt, ikke frygt !

    Hold afstand og kør svingene med sikker margin, som der er nævnt.

    Af andre råd, har jeg selv kigget en del ulykker på youtube, lidt bizart måske, men det giver et udemærket fingerpeg om hvad man skal passe på med og det kan skabe lidt mere selvkontrol og respekt for hvad der kan ske.

    Ofte er det høj fart på udsatte steder, svingulykker og overhalingsulykker og så alle de ulykker hvor motorcyklen bliver overset eller forvekslet, regn ikke med at andre trafikanter altid ser dig !

    Sprut og stoffer er selvfølgelig også skyld i ulykker og en MEGET dårlig ide på MC.

    Risiko vil der altid være for selv den bedste, men chancerne vælger vi ofte selv, nyd livet og turene også smiley

    Preben


  • #15   29. apr 2014 @Jens F
    Hvor henne ser du jeg skriver bagbremsen er forbudt område... Jeg siger blot at jeg sjældent bruger den, da det ikke er nødvendigt for mig, da jeg som regel har læst trafikken og er så meget nede i fart inden stop, at det er unødtvendigt.
    Jeg er helt enig med dig i at hårde opbremsninger og katastrofe der er det et must at bruge bagbremsen også, da det hjælper på bremselængden.


  • #17   29. apr 2014 nu må i sku stoppe man kan saktens bremse i sving man skal da bare ikke bremse mere end hvad dækket kan holde tilbage, og det lære man ved at køre lidt frisk til på banedage

  • #18   29. apr 2014 1. Forvent at alle andre trafikanter er idioter..
    2. Vær foran i din trafikaflæsning.
    3. Se at få masser af km i kroppen.

    God sommer smiley


  • #19   29. apr 2014 lad være med at køre over evne! det må være det bedste råd jeg har.
    Køre vennerne stærkere grundet mere erfaring eller bare et tidligt dødsønske, så bare lad dem køre, du skal nok nå at få den is på havnen alligevel smiley
    Dermed ikke sagt at det ikke kan være lærerigt at følge en som har mere erfaring og som rammer svingene perfekt, men du skal aldrig nå derud hvor du blindt følger din makker.


  • #20   29. apr 2014 Folk kommer med rigtig gode inputs. Jeg vil dog sige at det der med kun at bruge forbremsen fordi bagbremsen blokere, det er åndsvagt. Bare fordi baghjulet blokerer det betyder ikke at man ryger rundt. Har man styr på sine bremser, så kan man sagtens nå at slække lidt på bagbremsen så den ikke længere blokerer, men man stadig bremser. Det kan man gøre længe inden det bliver et problem.

    Det er langt værre hvis forhjulet blokerer. Så ryger du rundt med det samme. Derfor bruger jeg altid bagbremsen så meget jeg overhovedet kan og bruger forbremsen til at supplere med. Hvis der i så fald er et hjul der blokerer, så er det baghjulet og det er til at rette op på. Hvis man lægger alt sin tillid til forbremsen, så er det at det rigtig kan gå galt - ISÆR hvis der er sand/grus/våde blade på vejen smiley

    Det er så mit input smiley


  • #21   29. apr 2014 Der er fyret mange guldkorn af..Vil lige nævne youtube som det sidste..Man kan lære meget af andres fejl ;)..

  • #22   29. apr 2014 man skal da aldrig suplere med forbremsen, sikke noget fis,, det er den eneste der rigtig kan tage fat, der skal bare bremses så hårdt at baghjulet kun lige har kontakt med vejen med ganske få kg, tager man fat kan forhjulet nemt bide så hårdt at man ryger forover, hvordan kan folk ellers kære på forhjulet alene, med mindre man køre chopper, så er det en ganske anden sag.


  • #23   29. apr 2014 #22 Ja hvis man har et lækkert bredt fordæk på en moderne racermotorcykel, så kan man sagtens ryge forover. Men ikke alle fordæk er lige gode. De kan enten være slid, gamle eller måske bare rimelig smalle.
    Derudover er der faren ved at der pludselig kan være grus/sand/småsten/våde brosten/våde blade på vejen. Man har måske allerede noteret det, men hvis man er vant til at bare at slå forbremsen i bund under en katastrofeopbremsning, så er det ikke sikkert at man når at tænkte over at man ikke kan bremse så hårdt.

    I generelthed bør man bare være mere påpasselig med sin forbremse, fordi selvom der skal mere til før det går galt, så går det VIRKELIG galt når det går galt. Det er derfor meget mere logisk at udnytte sin bagbremse så godt som muligt og kun bruge forbremsen i den grad som det er nødvendigt. På den måde nedsætter man chancen for at blokere forhjulet.


    Men igen så er det jo bare i generelthed. Det er da klart at hvis man kører på en moderne motorcykel med gode, brede, nye dæk på en vej man kender og som man ved er uden grus osv, så er det da helt klart best at bruge forbremsen mest.

    Min pointe er bare at jeg hellere vil skride ud med bagdækket end med fordækket. Under de rigtige forhold så blokerer forhjulet aldrig. Men under de forkerte forhold så kan det sagtens ske og så vil jeg som sagt hellere blokere baghjul, for det kan jeg rette op på igen smiley


  • #24   30. apr 2014 Se twist of the wrist 2.
    Glimrende a B c film om en nybegynders vej til erfaringer smiley

    ikke sikkert den kan streames på youtube men den kan købes og der er masser af seeders på piratkopierne smiley smiley


  • #25   30. apr 2014 Hvorfor har ingen nævnt at motorbremse endnu?? smiley

    Nu er der jo godt nok ikke så meget moment i din motor, men du skal lære dig selv at motorbremse... det er særdeles effektivt! smiley

    Jeg tror aldrig at jeg har brugt bagbremsen på min Intruder, det er udelukkende motorbremse, som jeg kombinere med forbremsen hvis det er en lidt hårdere/katastrofe opbremsning.

    Det er en ting man bliver RIGTIG god til, når først man har prøvet at køre gammel Harley (som SLET IKKE kan bremse med for/bagbremse) smiley


  • #26   30. apr 2014 Der er ikke to der kører ens, så hold dig til det eviggyldige, så kommer resten af sig selv:

    1)Kør aldrig stærkere end at du altid ved hvad du kan gøre!!!!
    2)Kan du ikke se dine medtrafikanters ansigter, så har de ikke set dig.
    3) Hold afstand - fremad og til siden. Næsten alle ved, at får man en kuretur hen ad vejen, sker der kun småting. Rammer man noget er det straks værre.
    4) Kig langt frem!!!! så får du tid til at reagere
    5) Aldrig styre og bremse samtidig!

    Find en stor tom plads (P-Plads eller lignende )og kør i ottetaller med stadig større hastighed og nedlægningsvinkel en halv times tid. start eller slut af med et antal bremsninger - stigende styrke.

    Du kan med held gøre dette ved hver sæsonstart!

    Husk, det vigtigste sikkerhedsudstyr sidder mellem dine ører, og DU sætter grænsen for din kunnen - INGEN andre!


  • #27   30. apr 2014 Har ikke læst indlæggene...

    Men måske du skulle tage kørekortet!


  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #28   30. apr 2014 27# enig! Med de spørgsmål trådstarter stiller, virker det som om, at pappet mangler ..

  • #29   30. apr 2014 Se filmen "twist of the wrist" på youtube, og øv det til det sidder fast, fik personligt meget ud af denne lærefilm...

    http://www.youtube.com/watch?v=Vr-Wqs37Ug4


  • #30   30. apr 2014 Det er ligesom motortuning..

    Gik den ALT hvad den kan trække til du vælter, og næste gang, så kør langsommere end du gjorde da du væltede, så vælter du ikke igen smiley


  • #31   30. apr 2014 mange tak for de gode svare smiley det meste har været rigtig brugbart!
    vil kig på twist of the wrist 2, øve lidt på en parkerings plads med 8 taller og bremsninger, øve kontra styring og nyde turene smiley


  • #32   30. apr 2014 her bliver godt nok delt jeg tror, og en masse uvidenhed, nædu find en mand med en klokke som går foran det motoriserede farlige motordrevne køretøj, og advare de andre

    Til opretter, glem det meste af det du har læst og så ellers ud og øv dig ud fra hvad du har lært i køreskolen, og gi lidt gas hvor der er plads


  • #33   30. apr 2014 vil skrive det samme som det første svar jeg skrev- tag ud på 3-5 banedage og du vil køre mc bedre en en der har kørt på gaden i 3-5 år

  • #35   2. maj 2014 1. Kør ikke for hurtigt.

    2. Brug hjelm og beskyttende tøj.

    3. Hold begge hænder på styret.

    ...nemt, ikk' ?! smiley


  • Andreas K
    Andreas K Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #36   4. maj 2014 1# klem med knæene om crosseren. (giver meget bedre kontrol over crosseren)- specielt når du kører med høj fart eller rammer nogle bump.

    2# brug 1 eller 2 fingre ved forbremse og kobling. Så vil du hurtigere kunne skifte gear, og så har du også flere fingre at holde fast med om håndtagene.

    3# hvis det er et skarpt sving tag benet ud til den side du vil dreje (normalt ikke nødvendigt når man kører motorcykel) men hvis du føler dig usikker er det en god ide, og hold benet & foden tæt på motorcyklen (klem om crosseren)

    4# hav dine arme oppe og bøjede: http://www.dirtrider.com/files/2009/11/31351836-300x225.jpg vil gøre at du får nemmere ved at dreje i svingene og bliver ikke lige så hurtigt træt i armene.

    5# hvis du kører igennem bumpede områder med sten eller huller- stå op- læn din bagdel tilbage- klem om crosseren - armene op. (link fjernet) når du står op vil dine ben være store & vigtige fjedre, og det gør at både du og crosseren vil ikke mærke bumpene særlig meget, og du får heller ikke ondt i røven!

    6# hvis det er muligt på din motorcykel, så læn din bagdel meget frem på crosseren - helt op ved tanken. Når du gør det vil der komme mest tryk på forhjulet og dine støddæmpere så det er lettere at dreje, også hvis din bagende skrider ud, bliver du heller ikke hevet med ud i skridningerne når du sidder op foran på crosseren. Også husk i svinget: Armene op.

    Håber du bruger disse tips!:)


Kommentér på:
bedste køre tips til nybegynder

Annonce