641 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
MC over kvadratisk motor MC over kvadratisk motor
Hej folkens
Jeg har kig på en 250gsxr, den har en lille højtydende motor, som er over kvadratisk. Bør jeg være særlig opmærksom på dette, da det som bekendt ikke er helt normalt. Maskinen er en speciel model importeret til DK i slutningen af 80erne og starten af 90erne. Hvordan og hvorledes med diverse reservelde? Hvem ved noget om denne MC?
0 synes godt om
jan 2005
Følger: 32 Følgere: 36 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.923
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.928
apr 2014
Følger: 2 Emner: 14 Svar: 28
Vil den så ikke gå højere ved alm hastighed?
Kender du eller nogen anden til om motoren har nogle fejl eller hvad der let kan gå i stykker? Udover alm vedligehold som olie, bremser og service til kæde?
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.392
Køb og smid væk kulturen startede med japansk import
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.559
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Hav i baghovedet at det er en gammel motor der roterer hurtigere end en Formel 1 motor. Jeg ville finde noget andet (men det er jo hvad man er til)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
op på 15,95 cm pr sek ved max ydelse (14500 rpm 45 HK +)
...og det er den kraftigste af GSXR-250 R SP modellerne. Baqre hold deen med olie, så er motoren såmænd stærk nok
Den kan muligvis drejes over de 14000, men der er ikke grund til det, da der er maks ydelse ved 14000.
Bemærk lige at jeg i beregningen faktisk benytter en svag overdrejning, så reelt kommer værdien til at ligge på max 15,25 cm/sek.
Kværnen har forresten maks moment ved 10000 eller 10500 omdr/min hvilket svarer til at den lineære stempelhastighed er 11,55 cm/sek.
Maskinen køres altså mest effektivt mellem 11,55 og 15,25 cm/sek
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Jeg får stempelhastigheden til 8,26m/s ved 15000RPM. og 9,9m/s ved 18000RPM (Redline)
Det er godt nok langt fra de 20m/s man siger som maksimum stempelhastighed, men det er meget stress på lejer, stempelringe osv i en 25 år gammel cykel, og der er meget stempeloverflade når du har 4 cylindre på hver 75cc.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
for det første skal du gange med 2, for stemplet skal jo både op og ned.
Så hitter jeg stroke, ydelser/omdr og Torque/omdr her:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsxr250rsp%2089.htm
det er en kanongod side, hvis man søger data.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Det underbygger bare min teori om at maskinen er bygget til tæt på maks, og jeg forstår stadig ikke dine tal
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Max effect 45 HK/ 14500 rpm
Max torque at 10500 rpm
Der er fire stempler hver med stroke 33mm eller samlet vandring på 66 mm pr omdr.
Max effekt 14500 omdr/min x 66mm/ omdr= 957000 mm/min
Så deler vi med 60 for at komme til sek =957000/60 = 15950 mm eller 15,95 m hvert sekund. Der er langt til 20!
Ved maks torque(moment)10500 rpm fås tilsvarende 11,55 m hvert sekund.
Kobler man ind ved maks moment of kører inden næste gearskift op til max effekt, så er der optimal motorydelse, og det svarer til mellem 11,55 m/sek og 15,95 m/sek
Jeg tror det hele måske skyldes forskelle i de data vi tager udgangspunkt i. Beregningerne er ikke svære.
Jeg kan se, at jeg har skrevt cm/sek i stedet for m/sek. Tyrkflej er selvfølgelig også en kilde til forbistring:-)
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Det var det med cm der forvirrede mig - Jeg holder stadig på at der findes bedre (og mere stabile) maskiner til samme pris som en GSX-R250.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Det kan også have været et problem, hvis den forrige ejer har gjort det, men grundlæggende og til kørsel med den indvendige side af hovedet, så er det en hyper sund overkvadratisk konstruktion.
MC over kvadratisk motor