641 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Chris T. J
Chris T. J
Tilmeldt:
10. apr 2014
Følger: 2 Emner: 14 Svar: 28

MC over kvadratisk motor MC over kvadratisk motor

Hej folkens
Jeg har kig på en 250gsxr, den har en lille højtydende motor, som er over kvadratisk. Bør jeg være særlig opmærksom på dette, da det som bekendt ikke er helt normalt. Maskinen er en speciel model importeret til DK i slutningen af 80erne og starten af 90erne. Hvordan og hvorledes med diverse reservelde? Hvem ved noget om denne MC?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Rengøring i vores butik 800 kr.
  • Kan du skifte en vandhane? 1.000 kr.
  • Maling af brændt hele vejen rundt om huset. Ca. 50- 60 meter 1.000 kr.
  • Møbelsamling 1.249 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hjælp til enhætte 1.249 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MC over kvadratisk motor
  • #1   20. maj 2014 At den er "overkvadratisk" er ikke noget problem i sig selv... Det betyder bare at boringen er større end slaglængden og at motoren er bygget til at levere kræfterne ved høje omdrejninger. Så vidt jeg husker, leverer den max. heste ved 17-18 tusind omdr./min. smiley

  • #2   20. maj 2014 Næsten alle mc motorer er overkvadratisk i dag

  • Chris T. J
    Chris T. J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 2 Emner: 14 Svar: 28
    #3   20. maj 2014 Carsten - Glimrende svar . det med ydelse ved max heste lyder rigtigt, rødt felt starter ved 17 til 20
    Vil den så ikke gå højere ved alm hastighed?
    Kender du eller nogen anden til om motoren har nogle fejl eller hvad der let kan gå i stykker? Udover alm vedligehold som olie, bremser og service til kæde?


  • #4   20. maj 2014 Reservedele til ældre japanere har altid været et problem, både med at skaffe og især priserne.
    Køb og smid væk kulturen startede med japansk import smiley


  • #5   20. maj 2014 Læste engang at det eneste svage var toppakningen.

  • #6   20. maj 2014 Og at det kan være en bitch at komme til at servicere, så vidt jeg husker..

  • #7   20. maj 2014 Har læst at du skal regne med at skifte stemelringe ved 10.000km..

    Hav i baghovedet at det er en gammel motor der roterer hurtigere end en Formel 1 motor. Jeg ville finde noget andet (men det er jo hvad man er til) smiley


  • #8   20. maj 2014 Altså -det der tæller er jo stemplets lineære hastighed. den kommer i dette tilfælde
    op på 15,95 cm pr sek ved max ydelse (14500 rpm 45 HK +)

    ...og det er den kraftigste af GSXR-250 R SP modellerne. Baqre hold deen med olie, så er motoren såmænd stærk nok

    Den kan muligvis drejes over de 14000, men der er ikke grund til det, da der er maks ydelse ved 14000.

    Bemærk lige at jeg i beregningen faktisk benytter en svag overdrejning, så reelt kommer værdien til at ligge på max 15,25 cm/sek.

    Kværnen har forresten maks moment ved 10000 eller 10500 omdr/min hvilket svarer til at den lineære stempelhastighed er 11,55 cm/sek.

    Maskinen køres altså mest effektivt mellem 11,55 og 15,25 cm/sek


  • #9   20. maj 2014 Forresten har alle disse Gixxere slaglængde på 33 mm, så jeg kunne forestille mig at de har samme motor, men i lidt forskellig opsætning - derfor lidt forskel i ydelse.

  • #10   20. maj 2014 Knud - Hvor får du dine tal fra? smiley

    Jeg får stempelhastigheden til 8,26m/s ved 15000RPM. og 9,9m/s ved 18000RPM (Redline)
    Det er godt nok langt fra de 20m/s man siger som maksimum stempelhastighed, men det er meget stress på lejer, stempelringe osv i en 25 år gammel cykel, og der er meget stempeloverflade når du har 4 cylindre på hver 75cc. smiley


  • #11   20. maj 2014 Thomas J:

    for det første skal du gange med 2, for stemplet skal jo både op og ned.

    Så hitter jeg stroke, ydelser/omdr og Torque/omdr her:
    http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsxr250rsp%2089.htm

    det er en kanongod side, hvis man søger data.


  • #12   20. maj 2014 Det kan godt være, at sådan en sjover kan rotere ved 18000 omdr. men alt over 14500 er REN BLÆR!

  • #13   20. maj 2014 Selvfølgelig skal der ganges med 2 smiley

    Det underbygger bare min teori om at maskinen er bygget til tæt på maks, og jeg forstår stadig ikke dine tal smiley



  • #14   20. maj 2014 OK Lad os træffe et valg

    Max effect 45 HK/ 14500 rpm
    Max torque at 10500 rpm
    Der er fire stempler hver med stroke 33mm eller samlet vandring på 66 mm pr omdr.
    Max effekt 14500 omdr/min x 66mm/ omdr= 957000 mm/min
    Så deler vi med 60 for at komme til sek =957000/60 = 15950 mm eller 15,95 m hvert sekund. Der er langt til 20!

    Ved maks torque(moment)10500 rpm fås tilsvarende 11,55 m hvert sekund.

    Kobler man ind ved maks moment of kører inden næste gearskift op til max effekt, så er der optimal motorydelse, og det svarer til mellem 11,55 m/sek og 15,95 m/sek

    Jeg tror det hele måske skyldes forskelle i de data vi tager udgangspunkt i. Beregningerne er ikke svære.

    Jeg kan se, at jeg har skrevt cm/sek i stedet for m/sek. Tyrkflej er selvfølgelig også en kilde til forbistring:-)


  • #15   20. maj 2014 Hehe jeg ved godt at beregningerne ikke er svære.. og selvom den har maks effekt ved 14k eller 15k afhængig af model, så betyder det jo ikke at en gut på 26år der vil tvinge alt ud af sin motorcykel, ikke vil lade den rende ud til 18k RPM, og så nærmer vi os de 20m/s

    Det var det med cm der forvirrede mig - Jeg holder stadig på at der findes bedre (og mere stabile) maskiner til samme pris som en GSX-R250. smiley


  • #16   20. maj 2014 Jeg er da enig i, at hvis man først snurrer en 18-19000 omdrejninger ud af den, så nærmer vi os.

    Det kan også have været et problem, hvis den forrige ejer har gjort det, men grundlæggende og til kørsel med den indvendige side af hovedet, så er det en hyper sund overkvadratisk konstruktion.


Kommentér på:
MC over kvadratisk motor

Annonce