1.028 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

DMU-Licens, bane, klub etc... Vejen til banen? DMU-Licens, bane, klub etc... Vejen til banen?

Hejsa folkens.

jeg har efterhånden kørt motorcykel i halvt årti og føler at jeg vil mere med det end det er aktuelt lige nu.

Efter at have kørt på jyllandsringen og med kørekursus A og B, så er det gået op for mig, at kørsel på de offentlige veje slet ikke kan måle sig, med den oplevelse jeg har fået med fra banen. Jeg har pga. dette læst lidt frem og tilbage om hvorledes vejen til banen er brolagt.
Når jeg læser på DMU's hjemmeside så informerer de om at man skal være med i en klub. Det giver også fin nok mening, men jeg har ingen anelse om hvilke og hvor man finder en klub når man f.eks. som jeg bor i Aarhus - og er det alle klubber der kan være behjælpelige med at opfylde mit ønske om banekørsel?

Som i nok kan fornemme så er jeg ikke sikker på særlig meget, andet end at jeg gerne ville flytte min motorcykelpassion over på banen i stedet for at narre mig selv til at tro at jeg kan tilfredsstilles med almindelig landevejskørsel...

Jeg høre meget gerne folks erfaring og dertil måske også erfaringer om økonomien omkring dette gesheft, for indtil videre har jeg hørt mest om hvor dyrt det er, i stedet for at få at vide hvordan jeg kommer igang...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • Samling af Ikea børne seng med udtræk og skrive bord og skuffe modul 1.300 kr.
  • Fjernelse af skjult hvepsebo 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DMU-Licens, bane, klub etc... Vejen til banen?
  • #1   15. jun 2014 afhængig af hvad du vil, så er der flere muligheder for at komme på bane.
    Du nævner selv kørekurserne, men dem har du været igennem, så næste trin ville jeg mene var at få noget køretid på baner i form af trackdays.
    http://www.trackdayguiden.dk/ er ret informativ.
    Du kan komme ud og køre hos forskellige udbydere(se f.eks. deres kalender) uden at skulle have licens og klubmedlemskab. hvis du vil have licens og køre løbsserier, så vil jeg foreslå at du tager fat i AMK siden du er fra århus.
    http://amk-racing.dk/
    mvh

• #2   15. jun 2014 Tak for indlægget Niels, ved du om der er krav til indregistreret køretøj i trackdays? Eller kunne man allerede nu købe et banejern og medbringe det til trackdays?

• #4   15. jun 2014 Tak skal du have # Dækskifter. Det licens DMU udbyder, er det blot til brug herhjemme? Og er der virkelig ingen krav til kørerens evner?

Jeg synes måske at det er i overkanten som start at skulle til udlandet hver gang der skal køres, ville gerne kunne køre herhjemme også.

• #5   15. jun 2014 Gode pointer i øvrigt smiley

• #6   15. jun 2014 det er helt fint med banejern til trackdays. det er det de fleste af os gør smiley

• #7   15. jun 2014 Alle tiders. Så er det nok næste skridt med trackdays, med banejern eller ej. Hvis man vil køre noget serieløb eller hvad man kalder det, hvor der konkurreres om pladseringer over flere løb, hvad skal der så til før det kan lade sig gøre? Er der forskellige serier som man kender det fra fodbold og andre slags sportsgrene?

• #9   15. jun 2014 DMU licens er til for at kører med i dm arrangementer og f.eks amk open.
    AMK er i øvrigt en fin motorklub til en som dig, der bor i århus. www.amk-racing.dk
    Du kan søge frilicens det første år du kører med. Et nationalt licens gælder kun her hjemme. Ellers skal du have Internationalt licens.

Jeg syntes Padborg er en fin bane at starte på, det er forholdsvis billigt at køre der, for at få noget banetid.

Har hørt at en god og billig måde at komme til sverige at køre på, er at tage færgen fra Grenå! smiley

• #10   15. jun 2014 Jeg foreslår at du tager et arrangement hvor der er deltagere på forskellige niveauer.
    Zenergy Racing har 3 dages trackday på Padborg Park nu her torsdag - lørdag.
    Prisen er 2600,- og jeg mener der er 25 % rabat til indregistrede mc.
    Når du rigtig kommer igang med at køre på et banejern er 2000,- pr dag nok ikke helt skævt, der skal bruges lidt dæk/benzin/bremseklodser osv. Tilmelding svinger imellem 700 og 1500 vil jeg tro.
    Grunden til jeg foreslår et 3 dages med Zenergy er at her har du mulighed for at få et rigtig indtryk af hvad du vil , f.eks hvilken mc du skal kigge efter osv.
    Du får rig mulighed for at snakke med folk der har kørt i årevis og efter sådan en tur har du fået uddybende svar på alle spørgsmål.
    Der overnattes i biler / campingvogne / telte / trailere , har du ikke noget at overnatte i er der mulighed for overnatning i nærheden for rimelige penge.

• #11   15. jun 2014 Det er nogle fede inputs i kommer med gutter! Det er bestemt noget jeg skal have kigget nærmere på. Torsdag-lørdag lyder som en dejlig periode at øve i, hvis ikke jeg skulle på arbejde..

Det lyder som om at der er hjælp at hente hos en del af jer og at der eksistere et godt netværk inden for sporten som jeg blot ikke har kendskab til.
    Som det ser ud lige pt, så lyder det som en brand god idé at komme til et arrangement hvor man kan blive målt og vejet som en start, og så kan jeg jo udvikle mig derfra.

• martin h
    martin h Tilmeldt:
    jun 2005

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #12   20. jun 2014 Det er fedt at kører track Day. Men at kører rigtig race giver lige lidt mere.
    Så hvis jeg var dig ville jeg tage et par track days og der efter tage licens, det plejer at være halv pris fra juli eller august.
    Du kan jo tage en snak med amk.
    Hvis du køber en racer, få så meget med til den du kan. Især et extra sæt hjul. Og husk det er mere manden end maskinen. :oD

Kommentér på:
DMU-Licens, bane, klub etc... Vejen til banen?

Annonce