{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MC KØRERKORT ???????
  • #1   29. jun 2014 Hej,

Nej du skal kun op til en praktisk prøve (altså køreprøven) igen, når du bliver 24 smiley

Mvh

• #2   29. jun 2014 okaaaay smiley mange tak

• #3   29. jun 2014 Du har glemt et "?" i din overskrift smiley
    Men ja, som Victor skriver, så er det kun den praktiske prøve der skal tages når man skifter kategori smiley

• #4   29. jun 2014 Og så tager vi lige det rigtige svar.
    Hvis du tager mellemkortet nu som 23 årig, og så vil have det store kort når du fylder 24 år, så skal du starte forfra med køreundervisning.
    For at kunne få det store kort ved bare at gå til ny praktisk prøve, skal du have haft A2 kortet i mindst 2 år.

• #5   29. jun 2014 jaaa okay smiley så kan jeg lige så godt vente til foråret med at tage det store kører kort smiley men mange taak

• #6   29. jun 2014 og hvis dit korpus eller din knold fejler noget af nogen slags, så sørg for at blive godkendt af de fantastiske effektive samt dygtige og kompetente myndigheder i god tid inden...

hilsen en bitter og efterhånden utålmodig ung mand..

• #7   29. jun 2014 Som Jesper skiver !

• #8   29. jun 2014 Knolden fejler heldigvis ikk noget smiley ikk udover det normale smiley

Og mange tak boys !!

• #9   29. jun 2014 det sgu da altid noget! smiley

• #10   29. jun 2014 Jeg fik mit kørekort sidste år, en måned inden jeg blev 24. Jeg skulle ikke til ekstra prøve, jeg fik bare automatisk lov at bruge de store cykler, den dag jeg blev 24. Ifølge køresagkyndig.

Jeg synes du skal spørge en køreskole eller politiet, for jeg ved ikke hvor lang periode er.

• #11   29. jun 2014 Okaay men jeg bliver først 24 til april så den går nok ikk for mig smiley

• #12   29. jun 2014 som sagt ved jeg ikke hvor grænsen går. synes du skal snakke med nogen der ved det.

• #13   29. jun 2014 Jaaa prøver at ringe op til kører-skolen imorgen og hører smiley

• #14   29. jun 2014 Nå, ja så ser det ud til vi alligevel skal have fat i lovteksten, når nu Søren M kommer med forkerte oplysninger:
    "§ 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-4, og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
    Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5."

Den køresagkyndige som Søren har mødt, har desværre ikke haft ordenligt kendskab til loven.

• #15   29. jun 2014 Søren M
    Tog du kørekortet på en stor MC og gik til køreprøve på en stor MC?

• #16   29. jun 2014 Jamen det var da noget værre noget... smiley

Jeg havde haft kørtkort til bil i ca. 4 år, ikke at det gør nogen forskel.

Tog undervisning og prøve på en "stor" - en 600 cc Honda CBF.

Som sagt, da sagkyndig skrev under, nævnte han også, at jeg havde lov at føre stor mc fra min 24 års fødselsdag.

Min kørelærer havde også snakket om det inden, så det kom ikke bag på min.

Jeg modtog kortet inden min 24 års fødselsdag, og derpå står også den store kategori - og ja, politiet har tjekket efter siden (da jeg blev stoppet af en flink betjent på en 750 cc) smiley

• #17   29. jun 2014 Jesper M, sådan som jeg læser den lovtekst du selv citerer, så er det du skriver længere oppe forkert. Der står jo netop i lovteksten, at man kan få stort MC-kørekort som 24-årig ved at tage en ny køreprøve HVIS man allerede har kategori A2. Reglen med de to års erfaring er kun såfremt han ønsker at erhverve kategori A inden han fylder 24 år, og det er jo ikke det han spørger om.

• #18   29. jun 2014 Og i øvrigt er det da kun godt, at de køresagkyndige har en smule fornuft i deres hoveder og gør som Søren M nævner. Alt andet ville da være fuldstændig tåbeligt.
    Det har ikke noget at gøre med, om de har kendskab til loven eller ej - hvis den politimand, der skriver under på dit kørekort siger og skriver, at du må køre stor MC fra din fødselsdag, så er det dét, der gælder.

• #19   30. jun 2014 Simon P: Så læser du ikke lovteksten korrekt. Søren M har fået undervisning på stor MC, og været til køreprøve på stor MC, Han opfylder derfor §23 punkt 1.
    Og læg mærke til denne sætning: "jf. dog stk. 2-4, og"
    Det betyder at §23, stk 2(-4) også skal opfyldes for at §23 er gældende. Og der står at de 2 års erfaring med A2 er et krav.

Og så summerer vi op. Man kan KUN få stort MC kort hvis man har fået køreundervisning på stor MC og gået til køreprøve på stor MC (som Søren M gjorde).
    ELLER hvis man har haft A2 (eller det gamle lille A) i mindst 2 år, er fyldt 22 år, samt tager en ny praktisk prøve på stor MC.

• #20   30. jun 2014 Der må vel være en grænse for hvor tidligt man kan få lov til at tage A kort inden man er fyldt de 24!
    Men humlen efter de nye regler, man kan aldrig have et større kørekort end man har aflagt køreprøve på.

• #21   30. jun 2014 Jesper M, du tager stadig fejl. Du læser ikke teksten korrekt.
    Det der står er, at. hvis enten pkt. 1 eller 2 er opfyldt, kan man få stort MC-kort. Jonas B, som starter tråden spørger netop til, om han kan få stort kørekort som 24-årig ved at tage en ny køreprøve, og det kan han jf. lovteksten.
    Stk. 2-4 skal ingenlunde opfyldes for at paragraffen er gældende, stk. 2-4 er jo netop undtagelser til paragraffen - altså at du kan få kategori A tidligere end som 24-årig HVIS, såfremt og i fald man opfylder de i stk. 2-4 nævnte eksempler.
    Tager Jonas B således sit kørekort nu, falder han ind under
    2) 'har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.'

Så jeg siger lige igen: du tager fejl, så stop venligst din vranglære.

• #22   1. jul 2014 Simon P: Lovtekst kan være svært at forstå, men læg mærke til ordet "dog" i paragraf 1. Det lille ord har ret stor betydning. Nemlig at der også skal kigges på stk.2-4 i de tilfæde det er relevant.
    Ja, trådstarter kan få stort kort som 24-årig hvis han på daværende tidspunkt har haft mellemkort i 2 år, og tager en ny prøve, ELLER tager fuld kørekort med undervisning såfremt han ikke har haft mellemkort i 2 år.

• #23   3. jul 2014 Jesper P: Ja, den er tilsyneladende svær at forstå, i hvert fald for dig tydeligvis. Keg beklager meget, men du er altså stadig galt på den. Det der står (og som du i øvrigt også kan læse dig til alle mulige andre steder, tror jeg), det er altså at hvis du allerede har kategori A2, så kan du som 24-årig opgradere til kategori A, udelukkende (!!!!!!!) ved at tage en ny køreprøve på stor motorcykel, UANSET (!!!!) hvor meget erfaring du har.
    Du har svært ved at acceptere det, det kan jeg godt fornemme, men det er altså sådan det er. smiley Så læs lovteksten igen, og prøv at læse hvad der rent faktisk står, og ikke hvad du tror, der står. smiley

Meget venlige, men også ret bestemte hilsner.

• #24   3. jul 2014 Ja det er helt korrekt der står i loven, at man som 24 årig kan tage det store kort hvis man i forvejen har A2. Men nu er det sådan, at det er hele loven der skal opfyldes, og ikke bare det man selv finder belejligt. Og i §23, stk 2 står der udtrykkeligt, at opgradering til stor kort kræver 2 år med A2.

At du konkluderer anderledes ud fra lovteksten må stå for din regning, men jeg har en uddannelse og erhvervserfaring, der gør jeg er vant til at læse lovtekster, og jeg ved derfor også hvad det lille ord "dog" betyder i §23, stk 1

• #25   3. jul 2014 Som 24 årig kan du tage det store kort uden at have et kørekort overhovedet i forvejen. Men du skal tage en "hel" kørekort. Dvs. undevisning, manøvrebane, teoriprøve og køreprøve.
    Al opgradering hvor der kun aflægges en praktisk prøve, sker ud fra krav til tidligere erfaring med eksisterende kørekort.

• #26   5. jul 2014 Ja, det er rigtigt, men er du 24 år gammel er der ikke krav om, at du skal have haft A2 i 2 år inden.
    Jesper, du har fuldstændig ret, hele loven gælder og ikke kun det, man selv finder belejligt. Men læs nu lige efter, Jesper. Stk. 2 omhandler hvornår en 22-årig kan få stort kørekort - ikke en 24-årig.

• #27   5. jul 2014 Simon P: det står ikke en 22 årig, der står en der er fyldt 22 år. Hvir man har rundet de 24, har man også rundet de 22.
    Du må læse loven som du vil, men lad være med at give forkerte oplysninger videre.

• #28   5. jul 2014 Humlen denne sag er at få at vide hvor lang tid før man fylder de 24, kan få lov til at tage undervisning på stor MC og hvor lang tid før man må gå op til den store prøve.
    Men Som Jesper nu har forsøgt at forklare utallige gange, så er der nogle tidsmæssige krav til erfaring, hvis man skal kunne opgraderer med kun en praktisk prøve, i forhold til at skulle tage et helt nyt kort med alt det omfatter !

Kommentér på:
MC KØRERKORT ???????

Annonce