{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.328 visninger | Oprettet:

Uden kobling - hvornår bruger i det? {{forumTopicSubject}}

Nu efter at have læst lidt om brug af gear (up-shift), uden at trække koblingen, fik jeg lyst til selv at prøve det - de fleste steder jeg læste om det, er det primært folk der køre bane der bruger det.

Men jeg synes at så snart jeg er over 3000 rpm laver den et så fint blødt skift, at det dårligt nok/slet ikke kan mærkes på cyklen.
Og fra 1 til 2 gør jeg det omkring 4500-5000rpm og den hopper fint over N hver gang, har prøvet flere gange ikke at få den ordentligt op i 2 VED brug af kobling - so far, ikke uden brug af kobling.

Og så er det ekstremt simpelt, sgu da meget lettere end at bruge koblingen - er der grund til man ikke lære det på køreskolen - evt nogle maskiner der ikke kan?

Helt almindeligt gearskift - hurtigt vip din fod op imens du slækker på gassen i et lige så hurtigt vip - og så bare drop koblingen..

---------------------

Anyways - hvis ikke i har prøvet det - prøv det - Det er sjovt i starten og efter det, føles det bare som et meget blødere og mere direkte skift

Godnat, god dag venter imorgen :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uden kobling - hvornår bruger i det?
  • #1   20. jul 2014 Gjort det i mange år men syntes det virker bedst hvis man køre frisk..

    Med lidt øvelse så behøver man heller ikke koblingen i en bil smiley


  • Lasse R
    Lasse R Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 25
    #2   20. jul 2014 Har ikke prøvet det, så jeg følger lige med i tråden smiley

  • #3   20. jul 2014 Paul - Ja det virker måske bedst hvis man køre frisk, men det virker skam også (på min Z750) ved som sagt de 3000rpm og oppe i 10000rpm, synes ikke jeg kan mærke forskel, andet end trækket smiley
    Under 3000, ja okay, den kan sikkert godt, men nu køre jeg somregl mellem 2500 og 3000 rpm ved stille kørsel, så vil aldrig skifte til højere gear under 3000rpm smiley

    Hehe bil har jeg ikke prøvet endnu, men det skal måske prøves for sjov smiley


    Lasse - tja, havde heller ikke prøvet det før idag, og tog da også lige små 10 km til at have styr nok på det - men utroligt enkelt..
    Hvis du f.eks. ligger med 5000rpm, så skifter du bare gear ved at lave det hurtige vip op med foden og samme tid lige hurtigt slipper på gassen - masser af videoer på youtube - men prøver for sjov selv måske at lave en smiley


  • ATC 90
    ATC 90 Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 12
    #4   20. jul 2014 Man kan ikke komme udenom, at det er hårdere ved gearkassen.. Jeg har kørt MX i mange år, og her bruger nogle kørere det konsekvent. Men de skal så også have slebet eller udskiftet deres tandhjul hyppigere, da indgrebet bliver smadret meget hurtigere end hvis man lige kort trækker koblingen.

  • #5   20. jul 2014 Personligt tror jeg heller ikke at det er godt for gearkassen og så har jeg forøvrigt heller ikke mere travlt end jeg godt ka' få tid til at trække koblingen....
    I øvrigt er det også noget af det eneste "motion" jeg får til venstre-armen. smiley

    I min gamle Land Rover tror jeg det vil sige MEGET grimt.. smiley smiley


  • #6   20. jul 2014 Ja jeg ved ikke noget om det men der er nogen der ved lidt om det i denne tråd.
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/212003-traekker_i_koblingsgrebet_helt_ind__naar_i_accelrerer

    Mikael


  • #7   20. jul 2014 Carsten a.k.a. Fister® Jo ældre og jo mere slidt bilen er jo lettere er det..

    Har selv prøvet at knække koblingskabel i en gammel golf 2 .. Skete da jeg skulle køre fra Drammen og skulle til Hemsedal ..... 3½ times landevejs kørsel uden kobling .. Ingen problemer


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #8   20. jul 2014 Jeg gør ca det samme som hvis man ikke brugte kobling.

    Accelererer - letter gassen så meget så omdrejningerne kun lige falder en smule - trækker koblingen ca 30% ind og vipper den op i gear og slipper koblingen i sådan EN flydende bevægelse, som måske tager nogle få 10'endedele af et sekund.

    ALLE mine gearskift er rykfri og flydende.

    På min SV'er kunne jeg godt skifte uden kobling, men koblingen var så let at trække at det var nemmere bare at gøre som ovenstående.

    På min XT660 er vandringen på gearpedalen så lang at timingen på skift uden kobling, kommer til at passe dårligt. Jeg har simpelthen ikke præcision nok i foden, så der bruger jeg også ovenstående metode - komplet rykfrit.

    Jeg tror ikke det er afgørende hvilken metode man bruger - men pointen er at det bør være uden ryk i cyklen. Det er succes kriteriet så ens gearkasse holder længere. smiley

    Nu ligger det så meget på rygraden at jeg altid bruger kobling.


  • #9   20. jul 2014 Jeg anvender det nærmest altid, når dyret ikke ligefrem skal holde stille eller ved skift mellem 1 og 2 gear - her slår det så meget, at det bærmest er ubehageligt!

  • #10   20. jul 2014 Hvad jeg har læst frem til, skulle det ikke skade ved at skifte op i gear, hvis bare det gøres ordentligt.
    Nu det heller ikke fordi man vinder vidunderlig tid ved det, men for mig, får jeg et noget blødere gearskift og det er egentligt bare dejligt let - men måske skulle jeg lære at bruge koblingen ordentligt så den får et lige så blødt skift smiley

    Ja okay - jeg har altid trukket koblingen 100% ind til håndtaget, så skulle måske lige prøve bare at trække lidt mindre i koblingen.
    Men det du siger uden ryg (eller mislyde) - bedre for gearkassen - så tager gearkassen sgu ikke skade af ikke at bruge koblingen smiley


  • #11   20. jul 2014 Gearkasssen tager IKKE skade af at koblingen ikke bruges, når skiftene ellers gøres rigtigt. Faktisk er det oftest rarest for en eventuel passager hvis koblingen ikke bliver brugt, så det er ikke kun en teknik til racerbanen.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #12   20. jul 2014 På racerbanen bruger man Quickshift... smiley

  • #13   20. jul 2014 Okay, så bliver jeg bare ved med at bruge det, gør det hele en lille smule sjovere smiley

    Er der nogle måder at skifte ned i gear bedst muligt? Tænker om man skal give lidt gas mens man skifter ned eller bare lave et hurtigt gearskift ned med lukket gas?
    Og trække kobling 100% eller kun de 30-40% ?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #14   20. jul 2014 Mellemgas ved nedgearing - omdrejningerne skal passe til det nye lavere gear.

    Ved nedgearing trækker jeg den nok 3/4 ind.


  • #16   20. jul 2014 OKay, må¨ jeg øve mig på smiley tak!

  • #17   20. jul 2014 Begynd nu med de høje gear og lær de lave til sidst - for din egen skyld:-)

  • #18   21. jul 2014 Værste skift bliver vel 1-2 også ned af

Kommentér på:
Uden kobling - hvornår bruger i det?

Annonce