4.931 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Yamaha XT 660 R/X? Yamaha XT 660 R/X?

Når engang min aldrende XT 600 skal opgraderes, så overvejer jeg i stedet en nyere XT 660 R eller X. Jeg vil gerne have den så ny, at den har elstart (lidt magelig er man jo). Men hvad dælen er forskellen på X og R?

Hvor ny/gammel "skal" man købe denne?

Er der nogle årgange man direkte skal holde sig fra?

Jeg kan se, at en del har monteret Powercommander. Er det et must?

Jeg har svært ved at gennemskue priserne. F.eks. kan man få en fra 2006 til 75.000, mens en 2013'er står til 70.000. Hvad må man give for en omkring 2005-2007?

Andet, der er værd at have i tankerne, eller lignende MC'ere fra andre fabrikanter?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yamaha XT 660 R/X?
  • #1   3. aug 2014 Har en Aprilia Strada (akkurat samme motor), og den har akaprovic, men ikke power commander, og især bykørsel kan være en noget hakkende affære....især mellem 3-4000 omd/min.....tror dog ikke jeg vil betale de ca 6000, det koster for en power commander plus indkørsel, da jeg simpelthen synes det er for stor en del af cyklens værdi....plus sådan en en stamper jo har en hård motorgang i forvejen....

    Men jo de kunne bestemt godt bruge en power commander


  • Nhb
    Nhb Tilmeldt:
    mar 2014

    MC-er: 1 Svar: 78
    #2   3. aug 2014 Om et halvt års tid står jeg også også skal vælge mellem disse to. Jeg vil gerne køre en del offroad, og gerne lidt europa rundt..

    Følger lige med.


  • #3   3. aug 2014 R = offroader
    X = supermotard

    Som jeg kan læse mig til, så har X lidt kortere akselafstand, lidt hårdere affjedring og lidt større forbremse. Jeg skal primært, men ikke udelukkende, bruge den frem og tilbage på arbejde 35-40 km hver vej, så spørgsmålet er, om R eller X vil være det bedste valg. Umiddelbart hælder jeg til X, da det virker til at være den sjoveste af de to.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #5   3. aug 2014 Jeg har en X fra 2012 og det er sgu en fantastisk cykel... smiley

    R modellen har 21 / 17 tommer hjul og lidt mere offroad prægede (bløde) egenskaber / dæk.
    X er motard modellen med 17 / 17 tommer hjul og strammere affjedring / bedre bremser.

    Priserne er jeg helt enig i - de er ikke til at overskue, men det er nok primært fordi Yamaha er ved at udfase modellen og vil af med dem de har stående. Jeg fik min 2012 XTX til 90.000 i august 2013 da alle de andre stod til 106.000 - nu koster de overgemte alle sammen 88-90.000.
    Brugtpriserne er jo baseret på lavt km antal og en dyrere nypris end man får dem til ny, men man må jo se hvad man kan få dem handlet ned til.

    Powercommander er ikke en nødvendighed - man kan nøjes med "Kev's Fuel mod" som i bund og grund bare er en drejemodstand der snyder temperaturføleren på indsugningen til at tro det er koldere, som giver lidt mere benzin. Motorerne fra 07 og frem kører rimeligt magert fra standard på grund af emissionskravene, men det er nemt at fikse for de 200 kroner.

    Der er rigtigt meget effekt gemt i at modificere luftfilterkassen og skifte udstødning, og når man som jeg gerne vil rode med den slags samt en anden knast, er jeg nødt til at skaffe en Powercommander, så den er på vej fra England. smiley

    Lange serviceintervaller og lavt forbrug er fedt når man kommer en kamp tørstig SV1000. Det er sjældent jeg er under 18km/l selv ved hård svingkørsel.


  • #7   3. aug 2014 X er "motard" versioner hvor R er "offroad"
    Der er lige så lidt offroad i R'en som der er motard i X'en, i mine øjne er de begge tunge kedelige by cykler, men stabile som bare fanden. Jeg kørte selv 22000 kilometer til capetown på en i 2008.

    Men ud og prøv en om det er en X eller R er ligemeget da de er ret ens.


  • #8   3. aug 2014 Tak for alle input.

    Så tror jeg umiddelbart X tiltaler mig mest. Men dukker der en R op til den rigtige pris, så vil jeg fint kunne hoppe på sådan en også.

    Sajmon> Du nævner meere effekt ved modificering af luftfilterkasse - hvad er nu det for noget? smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #9   3. aug 2014 http://www.xt660.com/showthread.php?t=630

    Det er kun pengepungen der sætter grænserne. smiley


  • #10   3. aug 2014 Sajmon hvad er det Kev's Fuel mod for noget ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #11   3. aug 2014 Det står i linket. smiley

    Det er bare en lille æske med en drejemodstand i.


  • #12   3. aug 2014 Slap af det kan ende med at koste mange penge - men fedt set det alt sammen ud smiley

  • #13   3. aug 2014 I mine øjne er det nærmest et kvalitetsstempel, at det er en tung og kedelig hverdagscykel (og klippestabil) - dét er mit primære ønske og behov, at den starter hver eneste morgen og bare kører smiley

    Så der er ikke umiddelbart noget at være nervøs for hverken med R eller X?


  • Nhb
    Nhb Tilmeldt:
    mar 2014

    MC-er: 1 Svar: 78
    #14   3. aug 2014 Lækkkert info... Hvis man nu tager en X og smider offroad fælg og dæk på, vil den så kunne bruges til offroad, og også virke ordenligt? Og omvendt med R'eren til motard. Eller er det enten eller. De minder jo så meget om hinanden!

  • #15   3. aug 2014 XT 660 R
    Årgang 2005
    Kørt 15000
    Powercommander og topboks
    Nysynet
    Nyt kædekit

    Står til 37.800. Where's the catch eller er det bare at slå til?


  • #17   3. aug 2014 Nu kan jeg kun svare ud fra, at have en gammel XT 600 fra 1989, men jeg har endnu ikke oplevet at mangler hverken hestekræfter eller moment - og den har endda kun 44 heste, så vidt jeg lige husker.

    Så det tror jeg ikke. Men du skal naturligvis prøve en - er du i nærheden af Århus/Odder, så er du velkommen til at prøve min smiley


  • #19   3. aug 2014 Efter at have kørt på den kneppede XT´er på Gran Canaria, så er jeg nu ikke så enig i at den er tung og kedelig, af en kneppet cykel at være var den ganske frisk, og vibrationerne var ikke så slemme som jeg også havde troet.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #20   3. aug 2014 #14 - Min 2012 X er klart mere skarp end den 2005 X jeg prøvede, samt de 2 R modeller jeg også har prøvet. Den ene en 2004 på Gran Canaria for 5 år siden - den anden en 2011. Man kan godt flytte gaffelben og hjul over fra den ene til den anden, men det bliver ikke det samme hvis ikke man tager gaffelbroer og bagdæmper med, efter min bedste overbevisning.
    X har mindre udlæg end R og en strammere bagdæmper, som er med til at differentiere karakteristikken på dem.

    #15 - slå til. smiley

    #16 - Det eneste tidspunkt man bliver træt af 48hk er hvis man forventer at fræse motorvej med 150+.
    Jeg tænkte den samme tanke som dig da jeg købte min X, men alle mine forventninger er blevet indfriet og mere til. De samme mennesker som jeg kørte ture med på min SV1000, kan jeg uden problemer hænge på stadig - og visse steder trække god afstand til når jeg kører forrest.
    Men det er klart at man skal arbejde lidt mere for det - som efter min mening giver en bedre køreteknik. Med så "lidt" effekt, skal man ikke være så bange for at give gas, og man lærer automatisk at fokusere meget mere på flow i sin kørsel, end hvis man bare kan gasse sig ud af forskellige situationer.
    I sidste ende handler det ikke om hvad man kører på, men hvordan. Jeg er lige kommet hjem efter 2½ times svingtur sammen med en kammerat på en Speed Triple - i ganske frisk tempo. Ingen af os ventede på den anden. smiley

    Den eneste grund til jeg snakker om knast, filtre og powercommander, er kørbarhed. Jeg har åbnet luftfilterkassen og skiftet udstødning (det sparede jeg så lige 9,6 kilo på), og med en knast og lidt andre modifikationer samt en powercommander, får den et meget bredere arbejdsområde og en mere dynamisk og lineær motorgang... smiley

    #19 - Nemlig. Og man skal lade styrvægtene sidde, har jeg erfaret!! smiley
    Jeg startede med at pille dem af da jeg skiftede styr, men jeg nåede lige at køre 100m før jeg vendte om og smed dem på igen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #22   3. aug 2014 #21 - Det er korrekt den blev faceliftet - det var dog vist i 11, tror jeg nok...

  • #23   3. aug 2014 Tak for alle de gode og grundige svar ??

    Men rent motormæssigt er der vel ikke forskel på R og X? Jeg tænker lidt i forhold til hvis man vil smide anden udstødning, filtre og den slags på.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #24   3. aug 2014 Der er ingen forskel på de to i den henseende - det er korrekt. smiley


  • #25   3. aug 2014 Javel, ja - så skal jeg vist lige lure lidt mere på den 2005'er smiley

  • Nhb
    Nhb Tilmeldt:
    mar 2014

    MC-er: 1 Svar: 78
    #26   4. aug 2014 Tak for det Sajmon, og tak for lån af tråd Søren.

  • #27   4. aug 2014 Det er en superfed allround motorcykel, jeg savner min meget, især med henblik på at de åbenbart stiger i pris med tiden lol..

    Jeg købte min for 3 år siden (en XT660X 2006er med 6000km på klokken, og PC samt DNA stage 3 filter) for 43.000kr..


  • #28   4. aug 2014 Hvad koster en ny udstødning til sådan en?

    Og hvad er det bedste valg?


  • #30   5. aug 2014 Ja, jeg har nemlig luret lidt på Ebay efter modeller og priser og de varierer jo kraftigt - helt fra 2500, som du også nævner, og så op til 6-7000 for de dyreste modeller.

    Så hvis den til 2500 gør arbejdet akkurat så godt som den dyreste, så er der jo ingen grund til at betale mere.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #31   5. aug 2014 Jeg ved at de sværger til MTC potter på xt660.com og der er rabat at hente gennem forummet. Kig på det - de er ret fine.

  • #32   5. aug 2014 Takker - jeg prøver, at kigge derinde også smiley

  • mads L
    mads L Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Svar: 1
  • #34   7. aug 2014 Årets kup ligefrem smiley

  • #36   8. aug 2014 Ja men desværre er det ikke kun dæk/hjul der er til forskel, så man skal alligevel ud og investere hvis man skal have en X.

    Købte som sagt en X for 3 år siden med 6000km på klokken for 43.000kr. Det var et kup smiley


  • #37   21. aug 2014 Og den R-model er nu min smiley

  • Nhb
    Nhb Tilmeldt:
    mar 2014

    MC-er: 1 Svar: 78
    #39   21. aug 2014 Sådan, tillykke med den. Det lyder til du allerede smiler over hele ansigtet, glæder mig til at høre om det bliver ved. Og ja, hvad kom du af med for den?

  • #40   22. aug 2014 Nej, prisen blev der ikke rigtig gjort noget ved. Til gengæld dukkede der en Powercommander op, som ikke i første omgang fremgik af sælgers annonce.

    Så nu skal jeg blot have fundet ud af, hvordan pokker sådan en betjenes (jeg kan se, at der vist er tre indstillinger på fronten af den).


  • #41   22. aug 2014 Jeg husker da åbenbart som en si: den Powercommander var beskrevet tidligere. Nå, nevermind. Prisen var stadig god og jeg har ikke rigtig set andre i den prisklasse.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #43   22. aug 2014 Samme svinger på både X og R i 07

Kommentér på:
Yamaha XT 660 R/X?

Annonce