Yamaha XT 660 R/X? Yamaha XT 660 R/X?
Når engang min aldrende XT 600 skal opgraderes, så overvejer jeg i stedet en nyere XT 660 R eller X. Jeg vil gerne have den så ny, at den har elstart (lidt magelig er man jo). Men hvad dælen er forskellen på X og R?
Hvor ny/gammel "skal" man købe denne?
Er der nogle årgange man direkte skal holde sig fra?
Jeg kan se, at en del har monteret Powercommander. Er det et must?
Jeg har svært ved at gennemskue priserne. F.eks. kan man få en fra 2006 til 75.000, mens en 2013'er står til 70.000. Hvad må man give for en omkring 2005-2007?
Andet, der er værd at have i tankerne, eller lignende MC'ere fra andre fabrikanter?
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
Men jo de kunne bestemt godt bruge en power commander
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
Følger lige med.
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
X = supermotard
Som jeg kan læse mig til, så har X lidt kortere akselafstand, lidt hårdere affjedring og lidt større forbremse. Jeg skal primært, men ikke udelukkende, bruge den frem og tilbage på arbejde 35-40 km hver vej, så spørgsmålet er, om R eller X vil være det bedste valg. Umiddelbart hælder jeg til X, da det virker til at være den sjoveste af de to.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
R modellen har 21 / 17 tommer hjul og lidt mere offroad prægede (bløde) egenskaber / dæk.
X er motard modellen med 17 / 17 tommer hjul og strammere affjedring / bedre bremser.
Priserne er jeg helt enig i - de er ikke til at overskue, men det er nok primært fordi Yamaha er ved at udfase modellen og vil af med dem de har stående. Jeg fik min 2012 XTX til 90.000 i august 2013 da alle de andre stod til 106.000 - nu koster de overgemte alle sammen 88-90.000.
Brugtpriserne er jo baseret på lavt km antal og en dyrere nypris end man får dem til ny, men man må jo se hvad man kan få dem handlet ned til.
Powercommander er ikke en nødvendighed - man kan nøjes med "Kev's Fuel mod" som i bund og grund bare er en drejemodstand der snyder temperaturføleren på indsugningen til at tro det er koldere, som giver lidt mere benzin. Motorerne fra 07 og frem kører rimeligt magert fra standard på grund af emissionskravene, men det er nemt at fikse for de 200 kroner.
Der er rigtigt meget effekt gemt i at modificere luftfilterkassen og skifte udstødning, og når man som jeg gerne vil rode med den slags samt en anden knast, er jeg nødt til at skaffe en Powercommander, så den er på vej fra England.
Lange serviceintervaller og lavt forbrug er fedt når man kommer en kamp tørstig SV1000. Det er sjældent jeg er under 18km/l selv ved hård svingkørsel.
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 104
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 104
Der er lige så lidt offroad i R'en som der er motard i X'en, i mine øjne er de begge tunge kedelige by cykler, men stabile som bare fanden. Jeg kørte selv 22000 kilometer til capetown på en i 2008.
Men ud og prøv en om det er en X eller R er ligemeget da de er ret ens.
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Så tror jeg umiddelbart X tiltaler mig mest. Men dukker der en R op til den rigtige pris, så vil jeg fint kunne hoppe på sådan en også.
Sajmon> Du nævner meere effekt ved modificering af luftfilterkasse - hvad er nu det for noget?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Det er kun pengepungen der sætter grænserne.
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Det er bare en lille æske med en drejemodstand i.
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Så der er ikke umiddelbart noget at være nervøs for hverken med R eller X?
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Årgang 2005
Kørt 15000
Powercommander og topboks
Nysynet
Nyt kædekit
Står til 37.800. Where's the catch eller er det bare at slå til?
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Så det tror jeg ikke. Men du skal naturligvis prøve en - er du i nærheden af Århus/Odder, så er du velkommen til at prøve min
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
X har mindre udlæg end R og en strammere bagdæmper, som er med til at differentiere karakteristikken på dem.
#15 - slå til.
#16 - Det eneste tidspunkt man bliver træt af 48hk er hvis man forventer at fræse motorvej med 150+.
Jeg tænkte den samme tanke som dig da jeg købte min X, men alle mine forventninger er blevet indfriet og mere til. De samme mennesker som jeg kørte ture med på min SV1000, kan jeg uden problemer hænge på stadig - og visse steder trække god afstand til når jeg kører forrest.
Men det er klart at man skal arbejde lidt mere for det - som efter min mening giver en bedre køreteknik. Med så "lidt" effekt, skal man ikke være så bange for at give gas, og man lærer automatisk at fokusere meget mere på flow i sin kørsel, end hvis man bare kan gasse sig ud af forskellige situationer.
I sidste ende handler det ikke om hvad man kører på, men hvordan. Jeg er lige kommet hjem efter 2½ times svingtur sammen med en kammerat på en Speed Triple - i ganske frisk tempo. Ingen af os ventede på den anden.
Den eneste grund til jeg snakker om knast, filtre og powercommander, er kørbarhed. Jeg har åbnet luftfilterkassen og skiftet udstødning (det sparede jeg så lige 9,6 kilo på), og med en knast og lidt andre modifikationer samt en powercommander, får den et meget bredere arbejdsområde og en mere dynamisk og lineær motorgang...
#19 - Nemlig. Og man skal lade styrvægtene sidde, har jeg erfaret!!
Jeg startede med at pille dem af da jeg skiftede styr, men jeg nåede lige at køre 100m før jeg vendte om og smed dem på igen.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Men rent motormæssigt er der vel ikke forskel på R og X? Jeg tænker lidt i forhold til hvis man vil smide anden udstødning, filtre og den slags på.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Jeg købte min for 3 år siden (en XT660X 2006er med 6000km på klokken, og PC samt DNA stage 3 filter) for 43.000kr..
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Og hvad er det bedste valg?
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Så hvis den til 2500 gør arbejdet akkurat så godt som den dyreste, så er der jo ingen grund til at betale mere.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
nov 2007
Følger: 1 Svar: 1
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Købte som sagt en X for 3 år siden med 6000km på klokken for 43.000kr. Det var et kup
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Så nu skal jeg blot have fundet ud af, hvordan pokker sådan en betjenes (jeg kan se, at der vist er tre indstillinger på fronten af den).
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Yamaha XT 660 R/X?