2.659 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

SV 1000, med anden forgaffel SV 1000, med anden forgaffel

Hej gutter

Jeg går lidt i overvejelserne om at købe en SV1000N. Jeg har behov for en mc med oprejst kørestilling (ja ja, er blevet gammel, og har mine døtre med på tur af og til etc)
Jeg har kig på en der er rigtig fin, men den har anden gaffel på fra en GSXR1000. Jeg er helt klar over at det ikke er lovligt, den er synet med den, men ikke registreret som konstruktiv ændring, dvs. synsmanden har bare ikke set det.
Er der nogen af jer der har fået registeret den med denne konstruktive ændring, det ville jo være det rette at gøre. Jeg har får synet en mc med større motor og fået det registreret som konstruktiv ændring, men det var jo også noget nemmere at forholde sig til med klare regler for effekt forøgelse etc. Hvad skal man argumentere med/for vedr. en forgaffel? det eneste jeg kan se er at der er bremsernes dimensionering hvilke er forøget her, men ellers?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SV 1000, med anden forgaffel
  • #1   9. aug 2014 Der er ingen krav om registrering af forgafler i DK.....
    Så køb og vær glad.

• #2   9. aug 2014 Væsentligt forøget styreegenskaber. Køb og kør smiley

• #3   9. aug 2014 soldier 6500: Siger du seriøst at skift af forgaffel til anden type ikke er en konstruktiv ændring? Er det noget du er helt sikker på?

• #4   9. aug 2014 Nå tror selv jeg fandt svaret smiley

"Udskiftning af gaffel med ikke original (gaffelbro eller komplet gaffel) er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 4.01.031. Anvendes en gaffel fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykel producenten godkender dette."

• #5   9. aug 2014 either way ikke bare pluc og play, ja det er nyttig info.

• #6   9. aug 2014 Nu er begge gafler jo fra en Suzuki. Og eftersom det nok svageste punkt på en sv1000 er gaflen, så pris dig lykkelig over at dette er fikset smiley

Køb smiley hvis du er interesseret i køreegenskaber, vil du alligevel ikke eje en med std gaffel..

Mvh Brian

• #7   9. aug 2014 Hvis en anden gaffel ikke gør tricket for dig, kan jeg nabefale en "superbike conversion" ligesom der er lavet på min TLS. Det giver en meget mere oprejst kørestillig smiley

• #8   9. aug 2014 Du skal omkring suzuki og bede dem om en anmærkning som du kan medbringe i synshallen

• #9   9. aug 2014 Madsen: Jeg tror du har misforstået mig, jeg er ved at sælge min VTR for en med oprejst køre stilling, den jeg kigger på har allerede monteret GXR gaffel. Syntes superbike styr på VTR ser åndsvagt ud.

Urban: Det prøvede jeg dengang med motorskiftet (kawasaki) de sagde jeg kunne hoppe ad H til, bare på en pæn måde smiley Så tror ikke den er skide nem.

Ja, man kan jo bare køre med det, jeg ved der ikke er noget teknisk farligt i det, men jeg GIDER ikke trække hjem fordi Bent betjent ser at den er monteret med anden gaffel og ikke synet med den (det kan han tjekke på 5 sek. i motor registret)

• #10   9. aug 2014 spørg dem , de kan vel sige god for alle de dele de standard monterer på deres egne mcer

• #11   9. aug 2014 Skal man gå til Suzuki i dk?

• #12   9. aug 2014 Jeps ,

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #13   9. aug 2014 Køb og kør. Der er ingen der aner forskellen.

• #14   9. aug 2014 For 100% lovlig skal du have dokumentation fra Suzuki, men som du selv siger, så kan det være svært at få producenten til at hjælpe.
    Husk at melde tilbage i tråd, hvad resultatet bliver.
    Jeg skal selv have fat i Yamaha for dokumentation af en anden Yamaha bagsvinger.

• #15   10. aug 2014 Allan hvor har du fundet den tekst henne?

Kildehenvisning? Link?

Men som Sajmon siger, køb og kør, ingen aner forskellen.

• #16   10. aug 2014 Jeg læste det her:

http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm

Må indrømme at logisk set burde det også være en konstruktiv ændring da man kan ændre styre egenskaber væsentligt ved denne ændring (lang forgaffel på choppere, etc)

• #17   10. aug 2014 Vejledningen for syn af køretøjer , under trafikstyrelsen - kan hentes frit som pdf.
    afsnit 04 styretøj , under generelle regler

• #18   10. aug 2014 Hvis man generelt er så nervøs anlagt, var det så ikke en meget bedre løsning at finde en 100% original mc ??
    Jeg havde sat et lidt højere styr på din fede VTR, da det virker som om det er det eneste problem.

Mvh Brian

• #19   10. aug 2014 Nu kalder du det nervøs anlagt, men lige med sådanne ting vil jeg gerne have de er lovlige. I tilfælde af en ulykke skal man nok uanset hvad der er sket ende med at give en ikke godkendt forgaffel skylden for hele ulykken, frygter jeg.

Nå, jeg har bestemt også overvejet højere styr på min VTR, men de justerebare clipons man kan købe til den giver kun +15mm, ellers skal man over i superbike kit, og det syntes jeg ser tåbeligt ud til den.

• #20   10. aug 2014 + 15mm. kan da klares med at smide det originale styr ovenpå øverste styrbro - gaffelbenene på VTR - er de 43 eller 45mm. ?

• #21   10. aug 2014 Mht ansvars dækningen ved skade, så er det nok et af de mest debatterede emner herinde. Og vi må nok alle erkende at der er dækning som normalt uanset om din mc kan synes eller føreren har kørekort og lign... ( ellers ville RIGTIG mange jo være uden forsikring pga deres udstødning)

Jeg tror 15mm vil ændre meget, ellers findes der selvfølgelig clipons som har den længde du ønsker.

Som sagt flere gange. køb, og kør som om alt er 100% originalt = 0 problem

Men hvorfor kigger du ikke bare efter en anden sv1000 ? der er jo en million af dem smiley smiley

• #22   10. aug 2014 Urban: De sidder allerede monteret over øverste styrbro originalt, eller misforstår jeg hvad du mener? (se billede)

Brian: Ja jeg kan da bare købe en anden, det er klart. Jeg vil dog rigtig gerne have bedre de styre egenskaber, hvis det er muligt, og jeg syntes det ser godt ud på SV'eren. men det kan jo også være det ender med at droppe den af samme årsager som du nævner, det var jo formålet med indlægget. Syntes ikke helt det er fair at sammenligne med en anden udstødning. En ting er gsxr på en SV, men hvis du tænker lidt videre og en eller anden har bakset noget klamp sammen som er pisse farligt, er det vel reelt nok?

profilbillede
  • #23   10. aug 2014 De er iøvrigt 43mm gaffelbenene, glemte jeg at skrive

• #24   10. aug 2014 VFR800 eller cbr1100 clipons passer på din VTR og hæver lidt mere end 15mm.
    der findes masser af alternativer , sædet kan jo også skæres ned og polstres om - nu kender vi ikke din højde pt.

men der er altså masser af løsninger , hvis du ellers er glad for din nuværende mc

• #25   10. aug 2014 cbr 600 f4 , vfr750rc36 , kan sikkert også bruges

• #26   10. aug 2014 OK, tak for tipset Urban, jeg har siddet og målt lidt på den, og grunden til at de ikke kan købes med +15mm tror jeg er fordi der så skal skæres i kåben, for at kunne dreje styret ud til stoppet smiley
    Anyway, kunne helst tænke mig at komme næsten helt op at sidde så om det er 15 eller 25 jeg får hævet den tror jeg ikke helt det er det jeg søger.

• #27   10. aug 2014 Er det så lovligt at sætte andre Clip-ons på, når man ikke må sætte en anden forgaffel? Du ændrer jo ikke kronrørsvinklen?

• #28   10. aug 2014 ja så længe styret overholder mål fra sædets højde , samt frigang fra tank mv.

det står også beskrevet i vejledningen for syn af køretøjer

• #29   10. aug 2014 fundet på SKAD, en virksomhed der vil samle forhandlere, og leverandører så de laver monopol på ombygninger og modificeringer....

Fra deres hjemmeside:

SKAD er anerkendt af myndighederne som seriøs samarbejdspartner. Der
    igennem har SKAD opnået kontante fordele på afgiftsområdet, synsområdet og
    indenfor politik.
    Din virksomhed kan som medlem få del af den succes, som SKAD har opnået
    på vegne af dennes medlemmer.
    SKAD arbejder også tæt sammen med andre organisationer i branchen. Dette
    samarbejde styrker dig som medlem yderligere, da du der igennem har tilgang
    til mange ydelser og muligheder.

• #30   10. aug 2014 #27: Ja det er lovligt. Nu ved jeg ikke om du bare er sarkastisk, men med anden gaffel i en anden højde ændrer man potentielt på styre geometrien, det er gør man ikke ved styr skifte. Nu er det jo ikke mig der har lavet reglerne, vi kan godt blive enige om at såfremt man kan dokumentere at cyklen stadig er sikker på den ene eller den anden måde, burde det være lovligt.

• #31   10. aug 2014 Rent lov/forsikrings mæssig tror jeg ikke der skeles mellem farlig og ufarlige ombygninger. kun lovlig og ulovlig. Det er jo potentielt langt farligere at køre med forkert oliestand i gaflen end med en uoriginal gaffel, eller en for slap kæde....

Nu er det noget siden jeg har kørt på en sv1000 men synes ikke at mindes at man sad som på en touring mc. Hvis du skal skifte. Har du så ikke overvejet en ren touring mc ?

• #32   10. aug 2014 Altså som man sidder på cykler som sv1000N, kawa z1000, etc er fint til mig.

• #33   10. aug 2014 Sådan synes jeg også jeg sidder på en vtr.... Om det har noget med højden at gøre ved jeg ikke, er selv 1,93

• #34   10. aug 2014 Ok det gør jeg så ikke, der er stor forskel. Jeg er kun 1.78. Jeg har tidligere haft en z750.

• #35   14. aug 2014 Du kan vælge at gøre som jeg.
    Min bike er bygget så den passer til mig. Jeg bruger ikke loven, reglerne og afgifterne. - Jeg bruger fornuften. Så jeg har bygget min bike så den passer til mig, og ikke til en masse tåbelige regler og afgifter. - Jeg er stadig kørende efter flere år på min chopper.
    Glem alle de forbandede regler og brug tiden på at bruge din bike. Danmark og alle de regler, er fordummende og stressende. -Det er bare en pengemaskine, men selv systemet kan jo ikke finde ud af sig selv. Det skal du bare udnytte. - Intet i det offentlige fungerer. Brug den viden og byg din cykel så den passer til dig. Det er osse det mest sikre smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #37   15. aug 2014 Jeg har haft en gade SV1000 hvor der har været 5 forskellige gafler fra gsxr på - medt fordi mit krejler gen hele tiden får mig til at bytte til fordel for noget bedre. Det virker fint og det med styregeometrien kan man justere sig ud af langt hen ad vejen.

Jeg har en bane SV1000 som også kører med gsxr gaffel - og den bliver presset fornuftigt.

Hvis den kombination du kigger på, skulle være farlig i nogen som helst henseende, så havde jeg opdaget det.

Køb og kør - og mærk smilet brede sig hele vejen om i nakken når du ikke skal finde dig i standard affjedringen på en SV.

Kommentér på:
SV 1000, med anden forgaffel

Annonce