{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.850 visninger | Oprettet:

Rasmus L
Rasmus L
Tilmeldt:
14. aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Valg af hjelm? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i kloge mennesker herinde smiley

Jeg er lige startet på, at tage kørekort til motorcykel. Derfor skal jeg nu ud og investere i en god hjelm. Men jeg syntes det er en jungle derude og der er så mange hjelme, f.eks fullface eller flipup og nogle har bedre udluftning end andre osv. Derfor er mit spørgsmål til jer mere erfarne, hvilken hjelm skal jeg vælge?

Jeg kommer til at køre på en sports tourer/racer og ønsker en hjelm der passer i stil med det. Hjelmen skal være uden mønster og farve, gerne bare sort.

I må meget gerne vedhæfte et link, og en begrundelse til hvorfor netop lige den hjelm.

Med venlig hilsen
Rasmus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hjelm?
  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #1   14. aug 2014 Jeg tænker et budget på omkring 1500 kr, må selvfølgelig også gerne være billigere smiley

  • #2   14. aug 2014 Flipup er rigtig smart, hvis du har briller smiley Ellers så ville jeg vælge en full face. Evt ud og prøv en masse og se hvad der passer dig, find en størrelse og en model du kan lide og evt, undersøg net priser på den bestemte model og størrelse smiley

    http://fc-moto.com/

    <-- Find hjemmeside, men masser af gode forskellige tilbud hver måned.


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #4   14. aug 2014 Der er ingen "go-to" hjelm, da alles hoveder er forskellige. Du må ud og prøve en masse i forretningerne. Det kan godt være de ikke har "hjelmen" i din størrelse, men så har de i hvert fald mulighed for at bestille den hjem til dig.

    En såkaldt "fullface" hjelm ville passe fint til dit behov. Jeg tror en flipup hjelm er mere til dem der har planer om lange ture gennem europa, med kæreste/kone bag på og et samtale anlæg i hjelmen da der er mere plads i hjelmen til dette, samt hvis man bruger briller.

    og et sidste råd, lad være med at købe en brugt hjelm.
    Det kan godt være sælger siger den kun er brugt få gange og ser flot ud med "få ridser", men du aner ikke hvordan den er blevet behandlet og hvordan selve beskyttelsen er under plastikken. Sælger har måske tabt den på gulv/vej eller lignende, du aner det ikke, så lad være med at tage chancen.


  • #5   14. aug 2014 Hjelmen er det første modkørende ser.
    Farve er ud fra om du vil ses eller se godt ud smiley

    Skal du kører når det er koldt, vil et dugfri visir fx med dobbelt lag være at foretrække.

    Der er ingen tvivl om at det vigtigste udstyr er hjelmen, ikke bare sikkerhedsmæssigt, men at den ikke dugger, er med god ventilation, solskærm osv.
    Når den er købt vil du ikke glædes over det du har "sparet" - men ærgres over de evt. gener det giver.
    Jeg har smidt +7.000 for min Shubert C3 pro, men det er incl intercom. Det pev jeg lidt over, men glædes hver dag jeg tager den på. Jeg kører også hver dag og har kun MC som primær køretøj - også til vinter. Så derfor har jeg købt det som passer og er kvalitet.
    Schubert er ikke det bedste valg for alle - men det var det for mig smiley


  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   14. aug 2014 Tak for alt den respons der er kommet. Der er nok ikke andet for end at tage ud og kigge/prøve nogle forskellige hjelme. Kan hører på jer at det er meget individuelt hvad hjelm der passer bedst.

  • #7   14. aug 2014 Vent med at købe hjelm til du har fået cyklen. Nu starter købet af hjelm ved at du prøver de forskellige hjelme du kunne tænke dig. Med prøver mener jeg, at du kører en tur på din egen cykel. Kun derved får du det reelle indtryk af hjelmens støjniveau og hvordan ventilationen virker.
    Vil du køre lidt før køb af hjelm, så lån dig frem.


  • #8   14. aug 2014 Jeg vil nu sige find en hjelm som man kan se. Så du ikke bliver usynlige. Shoei laver mange fede modeller til 1500 smiley

  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #9   15. aug 2014 Mange skriver om vigtigheden ved at vælge en hjelm, som man kan se i trafikken.
    Det kan jeg selvfølgelig sagtens se logikken i. Hvis man ikke er så meget til mønstre på hjelmen, ville en helt hvid hjelm så ikke være synlig i trafikken?


  • #10   15. aug 2014 Jeg er lidt med #7: Køb hjelm når du har købt din cykel - det kan være meget forskelligt hvad oplevelse der er med en hjelm alt efter hvilken MC du kører.

    Jeg gjorde det at jeg fandt en OK brugt til omkring 500 til at bruge til at prøvekøre MC med ved køb. Da jeg så havde købt MC gik jeg ud og prøvede en del nye hjelme for komfort og støj (ved køreture) og valgte så den der gav det bedste kompromis for mig.

    Den billige brugte hjelm kan du så sælge igen eller bruge hvis du skal give en tur bagpå til en bekendt eller lignende.


  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #11   16. aug 2014 Jeg er ikke interesseret i at købe en brugt hjelm og jeg har en motorcykel til at holde, en Suzuki Gsx 600 f fra 2007. Så jeg må ud og prøve nogle forskellige hjelme. Har forstået at det er meget individuelt hvilken hjelm der passer bedst til folk, og komfort er jo også forskelligt fra person til person.
    Jeg havde bare tænkt mig at købe en sort hjelm, men flere skrev at man endten valgte farve ud fra mode eller sikkerhed. Jeg kan selvfølgelig godt se at sort ikke er den mest synlige farve og da jeg ikke er til hjelme med mange farver eller mønstre. Tænkte jeg at en helt hvid hjelm, ville være en ide. I forhold til
    at være synlig?


  • #12   16. aug 2014 Jeg - og der kan være andre meninger - ville ikke tillægge farven på en hjem ret meget sikkerhed. Fordi: det giver i mine øjne en falsk sikkerhed, hvis man forventer, at alle ser dig alene fordi du har en hvid/sort/grøn/lilla hjelm.

    Sørg i stedet for, at andre ser dig: korrekt placering på vejen, hold øje med trafikken/modkørende, etc, etc og gør hvad du kan, for at andre ser dig i stedet for at forvente, at de ser dig.

    Når det er sagt, så skal hjelmen naturligvis passe til dig hoved. Ud og prøv nogle forskellige smiley


  • #16   16. aug 2014 Jeg er så ikke enig med dig Søren. Hjelmens farve har stor betydning i forhold til at blive set. Jo mere den fraviger trafikkens "almindelige" farver, jo bedre.
    Sort eller andre mørke farver er ikke nær så synlige som hvid og de gule som især politiet bruger i dag.
    En gul eller hvid hjelm kan gøre meget stor forskel, hvis man kører på en sort cykel og med sort tøj.
    Den største sikkerhed er, at man selv er forudseende og kører efter forholdene, men det er jo også det du opfordrer til.


  • #18   16. aug 2014 Undskyld Søren P.
    Mit svar var rettet mod Søren Bøgh. Jeg lagde ikke lige mærke til dit navn.


Kommentér på:
Valg af hjelm?

Annonce