Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  alder på hjelm
  • #1   9. sep 2014 Håber jeg sku ikke .. Hjelmen jeg køre med blev købt i 2005

• #2   9. sep 2014 min er fra 2002, så jeg håber da heller ikke det har noget at sige smiley

• #3   9. sep 2014 En hjelm bliver ældet, især af sollys. Til motorsport kasseres hjelmen senest når den er 12 år.

• #4   9. sep 2014 Hmm... Så er det vist på tide svigermor arver min smiley

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #5   9. sep 2014 Hvordan har sollys en effekt på alderen ?
    Lakken kan da højst falme smiley

• Anders N
    Anders N Tilmeldt:
    dec 2008

Emner: 3 Svar: 9
    #6   10. sep 2014 Snell og hjelm producenterne anbefaler udskiftning hvert 5. år. Du kan se deres forklaring her:

http://www.smf.org/helmetfaq#aWhyReplace

Da hjelmen ikke har været brugt vil jeg dog personlig ikke være så nervøs.

Mit eget udgangspunkt er at hjelmen ikke må have været tabt, da hjelme kun er designet til at afværge ét stød, hvorefter evnen til at absorbere forringes voldsomt - derfor sørger jeg for aldrig at tabe dem. Man kan ikke altid se om de har været tabt eller fået stød, så derfor køber jeg normalt ikke nye hjelme fra private personer. Ofte er nye hjelme fra private ikke nye, men hjelme der har været brugt uden man kan se slitage.

Alle mine hjelme er over 5 år gamle og jeg er ikke bekymret for at bruge dem.

Hvilket mærke er det du kigger på? Jeg så en tidligere på sæsonen en "ny" hjelm fra 2008 til salg privat, som jeg ved har været brugt.

• #7   10. sep 2014 Det er jo ikke selve sollyset der ælder men UV strålerne der nedbryder materialerne hjelmet er lavet af. jeg skifter min hjelm når den føles eller ser slidt ud. det bliver ca hvert 3 - 4 år! smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #8   10. sep 2014 SMF og hjelmproducenterne har *UDELUKKENDE* deres anbefaling pga. økonomi og egen interesse! Folk der ikke bruger hjelm køber aldrig en hjelm. Fakta! Deres overlevelse (læs: økonomi) er alene baseret på den del som HAR og SKAL bruge en hjelm. Og kan de "overtales" til at skifte i snit hvert 5. år - så er det langt mere i deres interesse end det er fornuft for os forbrugere!

Når dette er sagt - og inden nogen skærer mig midt over - så er bestemte anbefalinger fra SMF bestemt brugbare!

Noget helt andet... en hjelm der bruges ofte i op til 5. år kan uden tvivl være en fesen fornøjelse at bruge over tid - uagtet at flere kan vaskes og friskes op! Jeg vil vende det rundt og sige, at mine hjelme mindst bliver 5. år gamle.....

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #9   10. sep 2014 #7 Ah- jeg vil nu våge den påstand at uv ikke nedbryder en hjelm på 5 år ved alm. Brug.
    Slidt polster, brugs slid på lakken og at den indvendige skal (eller polsteret) bliver større over årer, er det som hjelmen dør af.

• #10   10. sep 2014 Det er faktisk et kæmpe problem at plastik nedbrydes på grund af UV-stråler, og da du mest kører i solskin, kan det sagtens være et reelt problem.

Meeen producenterne har nok også en vis sikkerhedsmargin indbygget i deres anbefalinger.

Ellers sælger de jo ikke noget..

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#11   10. sep 2014 @Olie Henriksen: Jovist, selvfølgelig nedbrydes plastic, metal og andre sjove materialer gradvist over tid, men ikke på 5. år! Plasticposer tager faktisk kun 400. år at nedbryde, og plasticflasker kun 500. år! Lad mig gætte...din hjelm - hvis du kan holde lugten ud, skal såmænd nok holde HELE dit liv! Så nej... DET ER IKKE NOGET PROBLEM!

• #12   11. sep 2014 Nu snakker vi jo ikke nedbrydning til jord, men nedbrydning af de kovalente bindinger i plasten.. dvs nedbrydning af bindingerne mellem carbonkæderne i plasten.
    Og jo, ligger du et stykke thermoplast ud i solen i et år, det det totalt nedbrudt, hvis ikke det er UV beskyttet. Dvs det ændrer karakteristik, og bliver svagt.
    smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

Emner: 4 Svar: 290
    #13   11. sep 2014 @GTR
    http://en.wikipedia.org/wiki/UV_degradation

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#14   11. sep 2014 @Christsian N: Ja - og? Jeg anfægter ikke "UV degradation" overhovedet! Jeg anfægter det faktum, at hjelmproducenterne og SMF "sjovt nok" anbefaler life span på ca. 5. år - bl.a. på grund af UV. Det er noget værre vrøvl og der findes INGEN beviser herfor!

Følgende dialog er snippet fra en gut der bl.a. arbejder med disse ting:

Many of us believe that bike helmets have a limited lifespan before they become unsafe to use. This myth was put forth by the helmet companies themselves as a way to sell more helmets. As long as a helmet has not been involved in a crash, there is no reason to replace it. Sweat and sunlight have NO affect on a helmet. If the pads are worn out, they should be replaced, but the helmet itself should be good for as long as you own it. Here is some info I found on the subject.

Occasionally somebody spreads rumors that sweat and ultraviolet (UV) exposure will cause your helmet to degrade. Sweat will not do that. The standards do not permit manufacturers to make a helmet that degrades from sweat, and the EPS, EPP or EPU foam is remarkably unaffected by salt water. Your helmet will get a terminal case of grunge before it dies of sweat. UV can affect the strength of the shell material, though. Since helmets spend a lot of time in the sun, manufacturers usually put UV inhibitors in the plastic for their shells that control UV degradation. If your helmet is fading, maybe the UV inhibitors are failing, so you probably should replace it. Chances are it has seen an awful lot of sun to have that happen. Otherwise, try another brand next time and let us know what brand faded on you.

At least one shop told a customer that the EPS in his three year old helmet was now "dried out." That is highly unlikely, unless the EPS is placed in an oven for some period of time and baked. The interior of your car, for example, will not do that, based on helmets we have seen and at least one lab crash test of a helmet always kept in a car in Virginia over many summers. EPS is a long-lived material little affected by normal environmental factors. Unless you mistreat it we would not expect it to "dry out" enough to alter its performance for many years.

In sum, we don't find the case for replacing a helmet that meets the ASTM or Snell standards that compelling if the helmet is still in good shape and fits you well...

.... søg og du skal finde- og blive meget klogere og ikke mindst overbevist om, at hjelmproducenter reelt "bare" gerne vil sælge nye hjelme med jævne mellemrum - i sikkerhedens (eller mangel på samme) tegn!

smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

Emner: 4 Svar: 290
    #15   11. sep 2014 Jeg har aldrig nævnt 5 år. Det afhænger meget af hvordan og hvor den er blevet opbevaret samt hyppighed af brug, og hvilket klima den er brugt i.

Men med min viden om materialer vil jeg ikke stole på en hjelm der er blevet brugt nogenlunde regelmæssigt i 15 år.

Kommentér på:
alder på hjelm

Annonce