2.220 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Aluksering af fælge. Aluksering af fælge.

Hej.
Ville hører om i tror det er muligt at aluksere sine fælge.
(Endelig på baggrund af at jeg gerne vil have samme finish/stil som på min gaffel som bliver guld alukseret)

Tror i det kan lade sig gi sig at aluksere sine fælge.
Hvem omkring midtjylland gør i sådan noget. ( ja har googlet)
Noget man skal være særlig opmærksom på i denne proces

Pft

Thomas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aluksering af fælge.
  • #1   5. nov 2014 For det første hedder det eloxeret, eller anodizeret. (Så rammer din søgning måske noget)

Du kan ikke eloxere støbt/sprøjtestøbt alu. - Eller jo, det kan du godt, men resultatet bliver sjældent ret flot, da der er al' for mange urenheder deri.
    Så er det dine std. Fælge du gerne vil indfarve, kan det desværre ikke lade sig gøre.
    Er det derimod et sæt CNC-fræste/smedede fælge kan det sagtens lade sig gøre (se evt. Aprilia RSV1000's OZ-fælge i blå eller lign.)

Vil du have fælgene en anden farve, må du finde en autolakerer som vil bruge lidt tid på at matche farven fra din forgaffel i maling, eller bruge pulverlak som man også kan få i alverdens farver. Ranlak i Randers har jeg før brugt til at male fælge osv. I farver som minder meget om en eloxering. (Se evt. Min gamle Husqvarna SM570R i min profil. Nav, broer osv derpå er pulverlakeret "eloxeret-rød")

Så 2 muligheder.
    Pung ud til et sæt fede (og dyre) fælge eller mal dem du har. smiley
    - Desværre.. smiley

• #2   5. nov 2014 Det hedder også aluksering.
    Dine fælge kan godt alukseres, men de skal være perfekte. Behandlingen fremhæver enhver skramme og fejl, så det er typisk noget man gør på nye ubehandlede hjul.
    Få evt en snak med HAI, der får vi lavet meget.
    www.hai.dk

• #3   5. nov 2014 Emil: Hos HAI i horsens kalder de det anodisering/ aluksering, så det er ikke helt rigtig hvad du siger, eller måske er det rigtigt, men det hedder også det som manden siger smiley

• #5   5. nov 2014 smiley 5000 er nu nok i overkanten.
    Men er enig, vælg pulverlak til brugte fælge.

Og så bare lige et eksempel på pris. Dette er ikke en fin guldbehandling, men heller ikke en almindelig. 240,- for en 1x2m aluplade... Men selvfølgelig ikke privat pris..

profilbillede
  • #6   5. nov 2014 kvaliteten af en anodizering afhænger meget af alluminiumslegeringen., på støbte dele som fælge er den ofte for dårlig.

• #7   5. nov 2014 Man kan faktisk risikere, hvis legeringen er helt forkert, at i stedet for den farve man ønsker, bliver det sort.

• #9   5. nov 2014 Puha, det er noget at et sats alligevel...

• #10   5. nov 2014 Tøf tøf, what? Så må der have været en masse forbehandling på først? Man bruger jo netop aluksering fordi det er billigt,- et stærkt alternativ til maling. Eller også gad de bare ikke smiley

• #11   5. nov 2014 Anodisering - eller hvad i vil kalde det - kan nærmest ikke være billigere end maling,. det kræver en masse afrensning at forberede fælgen til anodizering og det kan stadig gå helt gal hvis legeringen ikke er egnet. Har set det en masse gange igennem mange år. De fleste anodiserings firmaer vil betakke sig for at få et dårligt resultat og en sur kunde.

Kommentér på:
Aluksering af fælge.

Annonce