7.541 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 95 Svar

Behandling af stilstående mc vinteren over Behandling af stilstående mc vinteren over

Hej alle

Første gang jeg skal sætte cyklen ind til opstaldning vinteren over.

Banditten er med karburatorer, og har en del Chrome/børstet stål på sig, samt gummi studser osv.

Jeg har læst at smide en go sjat karburator sprit i tanken sku være en god idé.
Og smøre gummi studser med olie og ligeledes silikone spray på Chrome så det ikke danner rust.

Men jeg skal have malet tanken, hvor den skal tømmes for indhold.
- er det så bedst at sætte tanken på når den er omlakeret, fyld den med benzin og doser karb.sprit i.

Eller:
Have tanken stående tomt inde i huset, og først sætte den på når sæsonen starter?


Og er det en go ide at tænde cyklen i ny og næ for at få lidt omløb i systemet, eller er det fløjtende?


Tak på forhånd fra en nybegynder smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Behandling af stilstående mc vinteren over
  • #1   11. nov 2014 Lige et sommerbillede smiley

    profilbillede
  • #2   11. nov 2014 Kommer sig ikke så nøje. Den står jo kun stille i 3 måneder. Det er begrænset hvad der kan nå at ske.

    Jeg ville pille batteriet af og stille det indenfor og jeg ville i hvertfald ikke starte den med mindre jeg skulle ud og køre på den.


  • #3   11. nov 2014 Tøm din tank, lade den tørre godt stil den indørs til den er malet og stil den derind igen, til foråret!!!!

    Rens restenaf geden godt, pil batteriet af, og tag det ind. Hold det opladet over vinteren. Giv dit metal og chrom olie eller WD40 og gummidele silicone - altså omvendt af hvad du skriver.

    Til foråret tørrere du overskydende olie og evt. silicone af, sætter opladet batteri på(husk stel til sidst), tank og benzin på - start/luft/kør!


  • #4   11. nov 2014 Næste år er det det samme, men da tanken næppe skal males, så bare fyld den med benzin om efteråret

  • #5   11. nov 2014 Tak alle! smiley

  • #6   11. nov 2014 det med at starte den for at slukke den lidt efter har jeg læst herinde er en dum ide.
    Var det tændrør og kondens i olien der ikke var vilde med det?


  • #7   11. nov 2014 Kondens i hele motor og udstødning, ved kort opstart,,,,,,,,,jeg smører iøvrigt bare hele cyklen jern/alu/chrome/gummi m.m.ind i syrefri olie.....og vasker det af til foråret, nogle gør sikkert noget andet...
    Men ikke wd40 på gummi/og det er bedre at smørre den ind i et eller andet, fremfor at lade være......vær blot obs på gummidele,,,,,, hvis du ikke bruger syrefri olie/sillicone. .....og fylder iøvrigt tanken med vpower/ benzin blandet Bell add eller kaborator sprit......nogle gør helt sikkert noget andet......


  • #8   11. nov 2014 Keld:

    Slap af med det der kondens!!. Jeg har mere en nd en gang pillet cykler fra hinanden bolt efter bolt uden at se den der korrision. Det tager adskellige år at danne den!!


  • #9   11. nov 2014 Karburator sprit smiley
    Er det gået helt henover hovedet på folk at al benzin indeholder min 5% ethanol?


  • #10   11. nov 2014 Tja, jeg taler af erfaring med Kondens fra min vfr, har video med det,,,,,,,- og hvad gør bio-ethanol ved temp under 7 grader? ?? Tiltrækker fugt....
    Gør som i vil smiley det gør jeg smiley


  • #11   11. nov 2014 tiltrækker ethanol fugt når det er under 7 grader?

    Der er da ethanol i karburator sprit? smiley


  • #12   11. nov 2014 Så længe cyklen ikke skal køre om vinteren skal man ikke bruge sprit. Sprit fjerner ikke vand. Det gør bare at det ikke fryser i karburatoren.

  • #13   11. nov 2014 Fair nok, den med kaboratorsprit går nok ikke så,,,,,,

    Læs hvad man kan google sig frem til på under 1 min om bioethanol som der ganske rigtigt er i alt benzin i dk i dag.....

    http://www.veterandele.dk/shop/cms-67.html


  • #14   11. nov 2014 Eller her

    http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/Veteraner-advarer-mod-bioaetanol/artikel/1782532

    nu har jeg ikke sagt noget om ethanol, men om bioethanol som er det der bruges i benzin.....


  • #15   11. nov 2014 Keld - jeg tror Liltorp ved det her:

    Alle alkoholer ethanol (bio eller ej) elle isopropanol (karburatorsprit) virker ved at lade benzin og vand emugere til en ensartet fase. Vil bioethanol tiltrække vand, så vil karburator væske også!!! altså om man hælder det i eller bioethanol som allerede er i benzinen er helt underordnet,

    Jeg jiger heller ikke at korrosion ikke forekommer, men den tid en MC henstår over en vinter er så kort og indmaden er initielt så smurt, at den vinter absolut ingen praktisk betydning har - det er ligesom salt og rust på en time eller to:-)


  • #16   11. nov 2014 Og vi tar lige en mere hvor mc også er nævnt

    http://mobile.bilmagasinet.dk/article/71263-ny-benzin-kan-vaere-farlig-for-veteraner

    jeg bruger personlig vpower de sidste par tankfulde inden jeg parkere i vinterhi, og derefter fylder jeg alm benzin med Bell add som binder vand til sig vinteren over, nogle bruger ingenting og har ikke problemer.....gør som i vil.....;-)


  • #17   11. nov 2014 UH-et surt opstød!!!!!

    Der er så meget Hype om de her ting, at man virkelig undrer sig over hvorfor gamle MC overhovedet kan komme ud at køre efter en overstået vinter. De burde jo smuldre væk i vinterens løb eller allersenest burde de eksplofandmedere om foråret!!!

    Forstå det dog - disse ting er fremstillet til udendørs brug!

    Desuden kan man ved samme lejlighed spørge, om det overhovedet giver mening at betale de summer for legetøj, hvis man ikke vil lege med summerne????


  • #18   11. nov 2014 Jeg oplyser blot hvad jeg gør, og hvad jeg fraråder, aldså ikke starte mc'en kortvarigt om vinteren og fylde tanken helt op med benzin, om man så putter det ene eller andet i er op til folk selv....jeg bruger som sagt Bell add, for at binde den smule fugt som evt måtte komme,,,,, hvis jeg kunne ville jeg vælge benzin helt uden bioethanol, nogle benzinselskaber har op til 10% i, Statoil havde noget benzin på et tidspunkt mere et højere indhold af det,,,, som sagt gør som i vil.....

    Og kan i så ha en god aften.


  • #19   11. nov 2014 Der er næppe nogen der tilsætter mere ethanol end loven foreskriver og en ting er 100% sikkert. Statoil gør IKKE!

    Lyt til Knud. Han har fuldkommen ret smiley

    Mht benzin uden ethanol, er der nogle byggemarkeder der forhandler noget der er uden. Men prisen er hjernedød ifht værdien smiley


  • #20   11. nov 2014 Liltorp:

    Man skal ikke kunne meget kemi/fysisk kemi for at forstå det her - men det er åbenbart ikke galleristerne stærke side:-)


  • #21   11. nov 2014 Lige mine ord, Knud smiley

  • #22   11. nov 2014 Well, mcgalleriet kan være en hård branche, jeg havde indtryk af at der skulle være mindst 5% bioethanol i den danske benzin, og mener bestemt at Statoil havde en 10% for en 3 år siden, men der tar jeg nok fejl, men de var de første til at indfører 5% (e5) herhjemme som hed bio 95

    Anyway, den findes i landene omkring os, aldså (e10) og har været planlagt til det danske marked også i 2013, men er åbenbart blevet udskudt (heldigvis)

    http://m.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind

    Jeg er ganske rigtigt ikke bio/kemi/ingeniør eller andet i den retning, men ved dog af de alligevel godt, at bioethanol kan give Kondens i tanken fordi den tiltrækker fugt

    over and out herfra


  • #23   11. nov 2014 Og lad nu være med at tage batterier med indenfor, batterier har det bedst af at stå koldt og være helt oplagte. Laderen på en gang hen over vinteren er rigeligt, men en vedligeholdelseslader og også fin, men langt fra nødvendig.

  • #24   11. nov 2014 Hvilket BellAdd produkt er det du bruger Keld?
    Der er ingen af dem på deres hjemmeside der har de egenskaber du beskriver!


  • #25   11. nov 2014 Skal alt hvad jeg skriver stilles spørgsmålstegn ved, Hehe, det er sku da ikke fair, især når i er 2 mod 1,,,,,, men ok, endnu et link.....læs linjen, sikre også at der ikke dannes Kondens i tanken. (om det så passer eller ej) vil jeg aldså ikke klanters for...... Bemærk, for 157.- kr er der til 600 liter benzin. Ok pris synes jeg.....

    http://www.billigbilpleje.dk/product/bell-add-benzin-additiv-500-ml-979/


  • #27   11. nov 2014 Keld:

    Du har en masse fine links. Det har jeg ikke men jeg har en veteranged og har haft andre før den og dem har jeg passet selv. Det eneste jeg har fundet problematisk er blyfri benzin til gammeldags ventilsæder. Alt snakken om at gummi og lignende mørnes at ethanolblandet benzin, holder efter min opfattelse ikke. Derimod bliver alt, der IKKE roterer med olie eller benzin - med eller uden ethanol i- mørt som fanden! Med andre ord er det nærmere stilstand end bioethanol i benzin, der skader de veteraner, man kan læse om i dine links.

    Forresten Binzin fra f.eks. Aspen er ikke nogen nyhed. med for dælen da , hvor er det dyrt!


  • #28   11. nov 2014 Det står vist for biligbilplejes egen regning. For det står ikke på BellAdds egen hjemmeside. Og lur mig om de ikke nok skal huske at skrive alle plusser i egen favør smiley

  • #29   11. nov 2014 Tja, det kan i jo så begge 2 ha ret i, men i er nogle hårde hunde (i like it) dog vil jeg slutte med at sige, at det virker for mig, ikke at det er rigtigt, dog overvejer jeg at afprøve at gøre intet sæsonen, og se om mc'en forsvinder helt, Haha, jeg tror på at alt man giver kærlighed, kommer tifoldigt igen, men tak for en god diskussion og kærlig behandling af mine kommentarer i denne tråd, iøvrigt bemærkede jeg selv i gennemlæsning af nogle af link'ende at man anbefalede at tømme tanken ved vinterhi, he, det tror jeg nu ikke jeg gør......hygge og godnat....

  • #30   11. nov 2014 smiley nej jeg tømmer heller ikke, men topper helt op. Må være gammel vane eftersom jeg har plasttank smiley

  • #31   11. nov 2014 Off topic, men vær glad for I ikke har en Aprilia med plastiktank(eller Duc) der svulmer af Ethanolen smiley

  • #32   11. nov 2014 Kim (KBH) S:

    Jeg kan da også levende forestille mig at en gummipakning kan finde på at svulme pga ethanol, men DET bliver den næppe utæt af - tværtimod!


  • #33   11. nov 2014 et andet uhyre godt råd som mange ikke er klar over er din affjedring også skal have en klat olie ved pakningerne

    affjedring skal helst bruges elelrs tørrer pakningerne og pakdåser ud, og så drevler det simpelthen ud med olie værre end en pige som aldrig har fået dolk før


  • #34   11. nov 2014 Nej, men det er nederen at stå med en smart plastiktank der ligner en en indtørret daddel på overfladen fordi den ikke tåler indholdet smiley

  • #35   12. nov 2014 Keld

    hvorfor ikke gummi og WD 40 ????


  • #36   12. nov 2014 Hej bo. Der står på wd40 egen akiver at det kan få visse gummityber til at svulmende op og misfarve

    http://archive-dk.com/dk/w/wd40.dk/2013-05-03_2013977_2/WD_40_Company_DK/

    læs selv (det er dog en ordentlig smørre) Hehe. Ses


  • #37   12. nov 2014 Keld

    Gummi: Ingen synlige forandringer af overfladen på forskellige gummityper, der blev påsprøjtet WD-40. Visse gummityper svulmer op ved længere tids neddypning i WD-40, går dog efter fordampning af de flygtige bestanddele i WD-40 tilbage i deres oprindelige form.

    Nu står der ved ved længere tids neddypning i WD-40

    har sprøjtet mine mc er ind i wd40 i mange år og de står normalt lidt længere i vinterhi (arbejde) end andre og har ikke oplevet problemer med gummiet på de MC er så fortsætter bare med det smiley


  • #38   12. nov 2014 Hvert eneste år kommer der tråde om emnet ... den ene med mere raket videnskab end den anden.

    Mig opskrift på vinteropbevaring som har virker i 24 år.

    Vinter:
    Åben døren og kør geden ind beskidt eller vasket eller .... tom, halvtom eller fuld tank ...

    Forår:
    Åben døren og kør geden ud, er der lav spænding på batteri så lad det op !

    Alle mulige andre metoder og ammestue snak må være op til folk selv.


  • #39   12. nov 2014 #38 den opskrift kører jeg også. smiley min er heller aldrig længere stillet væk end at jeg kører en tur hvis vejret og lysten er der smiley sidste år kørte jeg D. 17 December smiley

    jeg kan dog godt finde på at smide laderen på lige en enkelt gang hen over vinteren.


  • #40   12. nov 2014 Tja, man kan jo læse teksten som man vil bo, men for mig er der ingen tvivl, det står lige der, de skriver det selv, jeg ville f.eks heller ikke rense eller smørre min o-rings kæde i det.....når det så er sagt er der nogle ting det er helt fantasisk til......

  • #41   12. nov 2014 Lyt til Knud Bortset fra rådet om WD40. Brug noget olie i stedet. Det fogginoil man bruger på bådmotorer er fantastisk.

  • #42   12. nov 2014 Brian S smiley

    Jeg og Bo J har åbenbart anvendt absolut ubrugelig WD 40 i mange år - helt problemløst????

    WD 40 stå forresten for Water Displacement. no 40 og det er ikke andet end petroleum med en smule parfumeret nafta (råolie) i. Det er således ikke 100 % syrefrit men næsten. Fungerer i øvrigt upåklageligt:-)


  • #43   12. nov 2014 liltorp, Bell add (og mange andre firmaer, google evt (Bell add Kondens)) skriver da selv på deres hjemmeside at det udrenser Kondens fra tanken.

    http://www.belladd.dk/Additiver/Benzin-Additiv.html

    desuden står det også på flasken


  • #44   12. nov 2014 Her et billed

    profilbillede
  • #45   12. nov 2014 Et mere med Bell add logo i bunden (højre side)

    profilbillede
  • #46   12. nov 2014 Keld:

    Før du vader mere i det her, så læs lige her og læs kommentaren derunder:

    Fra Bells eget produktdatablad:

    Sådan virker Benzin Additiv
    Holder motoren ren
    Benzin Additiv blandes fuldstændigt med brændstoffet. Det indkapsler, opløser og transporterer
    urenheder og vand, i små afmålte mængder til forbrændingskammeret uden at tilstoppe
    filtre. Koks og forbrændingsrester blødgøres af overfladeaktive stoffer. Efterhånden løsnes de
    af rensemidlerne og brændstoffet, for at føres med ind til forbrændingen, hvorefter de passerer
    ud med udstødningen. Produktet indeholder specielle smøremidler, som kan arbejde ved høje
    temperaturer. Rensning og smøring sikrer en god kompression, som forbedrer forbrændingen
    og giver jævnere motorgang. Benzin Additiv renser indsprøjtningsdyserne for belægninger
    som ødelægger sprøjtemønsteret, giver støj og ujævn motorgang. Brændstofsystemet smøres
    og korrosionsbeskyttes. Produktet forhindrer motorbanken.

    Kommentar:

    Jeg vil tro, at varen bl.a. indehoolder benzol, der renser for "benzingunk" i forskellige dyser og kanaler. Så indeholder det en alkohol, der emulgerer vand!!! - vandet fjernes altså ikke men holdes benzinopløst nøjagtigt som men bioethanol eller isopropylalkoholtilsætning.

    Skal vi ikke bare herefter vælge at lade religion være religion???


  • #47   12. nov 2014 Religion fuldstændig enig, men jeg forholder mig kun til hvad producenten skriver på deres egen hjemmeside, iøvrigt på flere af deres produkter, og i linket som jeg satte ind står der direkte, (udrenser kondensvand fra tanken)

    Om det så passer eller ej (ligesom det andet de skriver), som jeg også angav længere oppe, må være religion, og op til folk selv....
    Man kan synes jeg vader i det, men har nu givet dokumentation i form af links, og synes lidt, at hvad jeg har skrevet er blevet anfægtet på snart alle måder og med ingen dokumentation....andet end folks erfaringer......og dette anfægter/fornægter jeg skam heller ikke, tværtimod, lærer meget af det, og lytter opmærksomt,,,,,,, igen skrev jeg tidligt i tråden flere hints, som,,,,,,gør som i vil, overvejer selv at prøve en sæson uden at foretage mig noget,,,,,,,nogle gør intet og har ingen problemer o.s.v.
    Men jeg synes aldså lidt at der er blevet vadet i mine svar, som blot var en beskrivelse af hvad jeg gør og ikke tilråder,,,,,


  • #48   12. nov 2014 @Knud

    At mange fejl benytter produkter verden over ændre ikke på fakta smiley En løgn bliver heller ikke sand af at mange tror på den ...
    Petroleum er jo fortrinsvist et renseprodukt og ikke beregnet til hverken at smørre eller beskytte med ( ved godt at mange tror at bare man har wd40 og gaffa så har man alt smiley )
    Selvfølgelig er det meget bedre end ingenting på 99,99% af de overflader det sprøjtes på. MEN når man nu alligevel tænker over tingene, Hvorfor så ikke tage en dåse af det rigtige med hjem næste gang man har besøgt biltema eller lign pusher ??

    Wd 40 er også bedre end ingen undervognsbehandling af bilen, men jeg vil også her anbefale et andet produkt smiley


  • #49   12. nov 2014 # 48

    smiley


    profilbillede
  • #50   12. nov 2014 Keld.

    Det der står er at det fjerner vand ved at opløse det stabilt i benzin og afbrænde det i begrænsede miceller sammen med andet opløst gejl. Det hedder at maskere/emulgere vand i benzin - ikke fjerne. Du læser Bells materialer som khomenei læser bibel!


  • #51   12. nov 2014 Brian S, der eksisterer altså noget ideelt - det gør der tit, men der er også noget der hedder Good enough for purpose f-eks. WD 40 eller MP 3

  • #52   12. nov 2014 helt ærligt... alt den snik snak.. drik noget kaffe.

    Du piller tanken af og har den indenfor, hvis den alligevel skal males.. så kan den sagtens være tom.... du lader der da bare være benzin i karburatorne og så dræner du dem til forår... og så ellers noget WD 40 på chromet og et mc dækken henover... evt tag mc batteriet indenfor hvis du vil behandle det godt.

    Lad være med at tænde cyklen i ny og næ...


  • #53   12. nov 2014 Læs nu mit allerførste svar Elias

  • #54   12. nov 2014 i know EDITED :-*

  • #55   12. nov 2014 @Knud

    Hvis vi på mcg skal til at køre efter "Good enough for purpose" modellen. Så vil der blive langet ufattelige mængder discount motorolie over disken i harald nyborg smiley :P

    Jeg synes det er vigtigt at oplyse om det korrekte når det er det som emnet handler om, At påpege hvad man selv bruger er også helt ok. Bare man husker at nævne at det ikke er den måde konstruktøren ønsker opgaven udført på...Dem der spørger ved jo ikke svaret, men det tror de de gør når de har læst hvad alle de kloge i panelet har skrevet smiley

    Jeg spænder også mine hjul med "jysk håndmoment" selvom jeg godt ved at de skal spændes med 100nm smiley


  • #56   12. nov 2014 Knud. Hvem er khomenei? ??? Nej, det er gas smiley

  • #57   12. nov 2014 Brian S

    Lige en tin til et i øvrigt ellers udmærket indlæg.

    Hvad nu hvis Harald Nyborgs discountolie er den rigtige????


  • #58   12. nov 2014 Min motorcykel har ikke brug for at blive sprøjtet ind, da den står i et affugtet rum sammen med min amerikaner bil. Jeg vil alligevel byde ind med et bud på et helt fantastisk produkt til beskyttelse af krom jern og andre ting, som ikke tåler salt og fugt. Jeg bruger dette produkt fra Biltema.
    (link fjernet)
    Hele motorrummet, beslag i døråbninger osv, får en tur. Det vaskes nemt af igen til foråret med lidt motorrens og varmt vand med autoshampoo i. Så er alt som nyt igen.Jeg sprøjter dog mine forgaffelben og pakninger med denne forgaffelolie som jeg også bruger på min Moutainbike.
    http://www.cykelgear.dk/tilbehor/olie-fedt-vedligehold/rengoring-vedligehold/brunox-deo-beskytter-suspension-forgafler.


    profilbillede
  • #59   12. nov 2014 #58. Det indeholder sjovt nok det samme som WD40 smiley :D smiley

  • #61   12. nov 2014 #57
    Det tror jeg faktisk den er i langt større grad end vi prædiker smiley


  • #62   12. nov 2014 Min står i en garage der lige akkurat er frostsikret, den bliver ikke sprittet af eller får noget i tanken - en c-tech lader på og så får den en gang puds og poler til foråret inden den kommer ud igen smiley

  • #63   12. nov 2014 Hmmm...

    Jeg giver fuld opbakning til, og har altid gjort som, #38 & # 62 - helt problemfrit..!

    smiley


  • #64   13. nov 2014 Indeholder Vpower ikke Bioethanol?

  • #65   13. nov 2014 Mikkel N

    Jo, det tror jeg ganske bestemt, Oktantallet har jo intet med indholdet af ISOoctan i spritten at gøre:-)


  • #66   13. nov 2014 Uha Knud smiley Nu bevæger du dig ind på et kompetenceområde der kræver specialviden smiley

    Lidt læsestof for oktannørder følger her: smiley

    For at benzin kan bruges som brændstof i en motor, skal det have et vist oktantal. Jo højere oktantal, jo bedre er benzinens modstand mod såkaldt bankning. I visse tilfælde kan det ønskede oktantal opnås ved en hensigtsmæssig sammenblanding af forskellige benzinfraktioner. Men i mange tilfælde er det nødvendigt at tilsætte specielle oktanforøgende stoffer. Tidligere var blyforbindelser og typisk tetraethylbly det mest anvendte stof til dette formål, men i dag er MTBE det almindelige valg. Oktanskalaen blev introduceret i 1929, og har været brugt lige siden. På denne skala er to rene paraffinske kulbrinter blevet valgt som standard. Iso-oktan (2,2,4-trimethylpentan), der har en meget høj bankemodstand, fik tildelt et oktantal på 100, mens n-heptan med en ekstremt lav bankemodstand fik oktantallet 0.

    Oktantallet af en benzin er den volumenprocent iso-oktan i blanding med n-heptan, som i en testmotor har den samme bankemodstand som benzinen. Testmotoren er en encylindret motor med variabelt kompres sionsforhold (en såkaldt CFR-motor). For benzinblandinger med et oktantal over 100 anvendes blandinger af iso-oktan og tetraethyl bly til test. I dag defineres oktankvaliteten ved hjælp af mindst to forskellige oktantal, idet ét oktantal ikke er nok til at beskrive en benzins ydeevne i det virkelige liv. RON (Research Octane Number) svarer bedst til mild kørsel ved lave hastigheder, mens det lavere MON (Motor Octane Number) svarer til hurtig og hård kørsel. De to oktantal fastlægges ved en tilsvarende belastning af testmotoren. Herhjemme er det oktantallet RON, som anføres på benzinstanderne. Blandingsoktantal for udvalgte benzinkomponenter: Normalt inddeles kulbrinterne i benzin i fire til fem grupper. Paraffiner opbygget af lige kæder, isoparaffiner opbygget af forgrenede kæder, olefiner som er umættede forbindelser (alkener og alkyner), aromater som indeholder en benzen-ring, og naftener som er de cyklisk alifatiske eller alicykliske forbindelser. STOF BLANDINGS-RON Paraffiner: n-hexan 19 n-heptan (C7H16) 0 n-oktan -19 Isoparaffiner: 2-methylhexan (C7H16) 41 2,3-dimethylpentan (C7H16) 87 iso-oktan 100 Olefiner: 1-hepten 68 2-methyl-2-hexen 129 2,3-dimethyl-2-penten 165 Aromater: Benzen 99 Toluen (methylbenzen) 124 1,3,5-trimethylbenzen 171 Naftener: Cyklohexan 110 Ethylcyklohexan 43 Oxygenatorer (iltholdige forbindelser): Ethanol 120-135 MTBE 115-123 ETBE 110-119 Det er ikke muligt at angive absolutte oktantal for de iltholdige stoffer, fordi den måde de blander sig med benzin afhænger af de andre komponenter i blandingen. Benzinselskaberne udnytter i dag, at forgrenede forbindelser (iso-paraffinerne) giver et højere oktantal end de ligekædede forbindelser (paraffinerne). Af tabellen ses det, at ved at forgrene n-heptan med oktantallet 0 én gang øges oktantallet til 41 (2-methylhexan). Forgrenes der to gange (2,3-dimethylpentan), øges oktantallet til 87. Processen kaldes isomerisering.



  • #67   13. nov 2014 Tja ,, DET SKULLE JEG NOK IKKE HAVE SKREVET:-) oktantallet er jo i bund og grund et spørgmål om forholdene mellem Iso- neo- og n-isomerer men også tilsætning af additiver. Man kan måle det fter to forskellige principper, og i dag anvender man også (RON+MON)/2 i USA.

    Jo tak, men det korte og lange er vel stadig, at der også er bioethanol i V-Power!



  • #68   13. nov 2014 Ja det er jo et lovkrav

  • #69   13. nov 2014 Yes- det er et faktum, der faktisk gør en hel del indlæg i denne tråd højst læseværdige - ligesom Ekstrabladet og Anders And:-)

  • #70   13. nov 2014 66#
    Hest slikker håndled og spand i brønd. smiley der blev tråd sgu russisk.


  • #72   13. nov 2014 Jeps, masser sværger til at den ikke må startes, men det gør ikke noget, bare den får lov at gå indtil den er ordentlig varm

  • #74   14. nov 2014 Rolig gutter, jeg har løsningen på vinteropbevaringen:



    profilbillede
  • #75   14. nov 2014 hmm ... interesant ! .. Man er sgu nok altid så klog af gammel vane, at man nogen gange ikke får set hvad der ændrer sig omkring een ...

    Min gamle læremester, der var mekanikker I tiderne hvor man kørte BSA og andre Engelske MC, var altid meget insisterende på at man skulle sprøjte petroleum ud ovr motoren, for så var den altid let at gøre ren igen, og gummi holdt sig blødt ... Det gør han sgu stadig på hans gamle dage, når ham går og hygger sig om sine veteraner ...

    De ser sgu stadig fine ud !! .. Jeg hørte måske ikke lige så meget efter, og syntes det var nederen altid at skulle sprøjte det pis på .. Men der var ingen tvivl om at hvis man aldrig gjorde noget ved gummiet, så kunne man se på rigtig mange cykler at det begyndte at revne og blive mørt med tiden ..

    Jeg valgte at bruge Silicone spray, af den simple årsag at det blev promotet mange steder at det ville holde gummi bøldt .. Har brugt det I rigtig mange år, og det har virket fint for mig ! ... Det er så MEGET forskel på den kvalitet af gummi, de forskellie mærker anvender .. Min erfaring er at de Japanske cykler ofte har en ret god kvalitet .. ældre Italienske cykler, har oftere gummi som revner og smuldrer og kina´er har ofte meget større problemer med kvaliteten ..

    Omkrig Benzinen tror jeg ikke Knud er helt på gal vej, og man kan vel ikke altid regne med at benzin bare er benzin som det altid har været !?! ..

    Tom eller fuld tank ??! .. tror man skal forsøge at holde sin cykel hovr der ikke er formeget frost eller fugt hvis det er muligt .. hvis den kunne køre da den blive stigget væk, plejer de sgu altid også t kunne køre igen når den blive hevet frem igen ...


  • #76   14. nov 2014 #71 #72 så længe den bliver ordentlig varm så får man ikke slem kondens i olien, ikke at en smule kondens er verdens (eller maskinens) undergang.
    og derfor har man al mulig lov til at gøre det hvis man har lyst, men det er et faktum at en koldstart er det der slider ubetinget mest på en stempelmotor, så hvis man ikke har noget problem med at lave en koldstart uden at man rent faktisk skal bruge maskinen til noget, så skal man være så velkommen smiley
    men min mening er at det har absolut intet formål at gøre det, altså udover at man kan nyde lyden og glæde sig til bedre vejr.

    #66 er det ikke korrekt at ethanolen faktisk hæver oktantallet?


  • #77   14. nov 2014 # 76

    Det er helt korrekt, at koldstart er en af de mest slitagebefordrende handlinger, man kan udsætte en motor for, men lad os se det i øjnene. Et par eller tre starter en vinter over i ti år tager en måneds levetid (max) ud af en motor! Det må have begrænset eller negligabel betydning!


  • #78   14. nov 2014 #77 helt enig. man skal bare være klar over konsekvenserne (og derved også manglen på formål) smiley
    men jeg er igen enig, en motorcykel der i dens levetid måske kun når at tilbagelægge 80000 km, og bliver startet en gang om ugen skal nok holde til det. tag bare til sammenligning, der er masser af biler der kører 400000 km og bliver koldstartet flere gange hver dag uden at kny smiley

    det er også derfor min holdning er at man skal opføre sig gevaldigt dumt for at ødelægge en motor. men indbefattet i det er jo naturligvis også at 4 måneder uden at blive tørnet over heller ikke er det mindste problem for en motor.
    så vi er vist enige om at det ikke er noget problem hvis man gerne vil starte sin mc for at nyde lyden, man skal bare vide at koldstarter slider, og at det rent teknisk ikke tjener noget formål smiley


  • #79   14. nov 2014 Nej det eneste formål det tjener skal være at få stillet bare en smule af sine abstinenser når det har været mørkt igennem længere tid og man bare trænger til at høre lyden og fornemme duften og glæde sig til lysere tider.

    Det er så heller ikke et ringe formål og det er vel netop det smil der er hele formålet med at have en MC i første omgang?


  • #80   14. nov 2014 Den tager ikke en skid skade af en koldstart !!! Men hvad med alle de kemikalier vi har sprøjtet på motoren i beskyttelsens tegn.........

    Se nogle youtube klip med højttaleren på max istedet... Det er normalt heller ikke lige så koldt smiley


  • #81   14. nov 2014 Brian S: man kan have masser af gode grunde til at youtube slet ikke er nok. Ham der bor to huse længere nede ad vejen starter sine MCer uden udstødning hver nytårsaften! Noget HAR har sgu da forstået!

  • #82   14. nov 2014 Cool nabo ( eller bindegal, nogle grænser er jo hårfine) smiley :P

  • #83   14. nov 2014 Jeg udtaler mig IKKE om det der:-)

  • #85   15. nov 2014 #84 .. Det med koldstarter er mere simpelt .. Med koldstart mener man mere, starte den kold og holde og gasse op, uden at hverken olier, og de forskellige materialer når at få en arbejds temp. Men om man starter den kold om sommeren og fyyyrer den af ud af vejen med det same, eller man holder og gasser overdrevet op om vinteren .. Intet af det er fedt for motoren ... Men starte den op og lade den stå og snurre lidt til de er små varme, har jeg endnu ikke hverken set eller hørt at nogen Mc har taget skade af ...

  • #86   15. nov 2014 #84
    http://antranik.org/the-myth-of-warming-up-your-engine/
    Her står lidt om emnet.

    en motor der står slukket et halvt år, slides lig 0 og den efterfølgende koldstart er ikke ret meget værre end hvis den kun havde været slukket i en uge.
    Derfor giver det ingen fordele at gå og starte den, men som jeg tidligere har skrevet skal jeg bestemt ikke tale nogen fra det, hvis de har lyst til at gøre det, mc handler jo netop om følelser og lysten til at være et med maskinen, og hvis den lyst stilles af at starte den og nusse lidt om den, så tjener det jo netop det formål smiley


  • #88   15. nov 2014 Jeg dæmper da mine abstinenser med en opstart et par gange i løbet vinteren smiley

  • #90   15. nov 2014 Michael H ... næhh ... men jeg starter min MC op smiley ... og der er mere fordi den lyder fucking fedt, og fordi det er direkte abstinensbehandling for mit svage sind ...

    Derefter kan jeg liiige klare et stykke tid igen, hvor det eneste der bliver startet den gamle Audi diesel traktor


  • #91   15. nov 2014 Michael H der står utvetydige i begge links at det der slider ubetinget mest på en motor er koldstart, og så står der yderligere at det ikke er godt at lave en motor stå og køre tomgang mens den er kold, den har bedst af at blive kørt forsigtigt, alt i alt det man gør hvis man starter den op i løbet af vinteren, er præcis det der bliver advaret mod fordi det er det der slider mest. Men som i Morten l's tilfælde gør han det fordi han har lyst, og det kan jeg se formålet med smiley

  • #92   16. nov 2014 Slap nu af....?

    Jeg vil tro at 99 % af alle motorcykler "dør" af det vi gør ved dem fra April til oktober og ikke af de 3-4 måneder den står stille om vinteren..... smiley

    Hvis bare den står indendørs,aflåst, tørt og frostfrit så er jeg sikker på at den også ka' køre til foråret... smiley

    Og hvis du ka' undgå en vinterdepression ved at starte den op hver anden lørdag, så gør da det..... Bare lad den køre så længe at den bliver gennemvarm og batteriet bliver fuldt opladet igen.

    PS. Hvor mange af jer "sommer-konserverer" bilen inden i stiller den fra jer til maj ?? smiley Nej vel ? smiley


  • #93   16. nov 2014 Carsten, jeg gør dytten sommerklar, pinligt at tage til stranden uden det rette kluns:



    profilbillede
  • #94   16. nov 2014 #92 jeg er helt enig. Jeg gør INTET ved min mc når jeg kører den ind, jeg ved jo heller ikke hvilken tur der bliver den sidste smiley
    men jeg mener bare vi skal prøve at mane ammestuehistorierne i jorde smiley


  • #95   17. nov 2014 hvad er folks holdning til måden i parkere cyklen på? Jeg tænker på om i smider den op på bukke så hjulene ikke røre jorden eller lader i den bare stå på side-støttebenet?

  • #96   17. nov 2014 thunder

    den ene er på bukke, den anden bare på sidestøtte foden og en tredje på central støtte foden


  • #97   17. nov 2014 #95 det eneste jeg gør anderledes her om vinteren er at jeg til tider sætter den på centrastøtteben, for så fylder den lige det mindre i værkstedet. ellerst står den lige så klar til at køre en tur som alle andre dage på alle andre årstider smiley
    sidste år kørte jeg en tur 17 December smiley og med det vejr vi har indtil videre kunne jeg finde på det igen i år smiley


  • #98   17. nov 2014 Jeg har min stående på en baghjuls løfter, men det har jeg også hele sommeren - jeg har 2 unger rendende rundt i skuret og den står bare mere stabilt og fylder mindre sådan (og er nemmere at komme til at arbejde på hvis det kræves).

    Inden vinter: Intet særligt. Som #97 og andre, så ved man aldrig rigtigt hvad der bliver den sidste tur. Jeg skal have kigget på mine karburatorer over vinteren, så jeg får nok ikke fyldt tanken op, da den er svære at tage af når den er fuld ind når den er halvtom.


  • #99   17. nov 2014 En gang - nok en af de første vinteruger(december, får den lov at tøffe sig varm i garagen. Så bliver den taget ud, får ny olie og filter, fuld tank, luft i dækkene, så bliver den gjort ren og sat i garagen til foråret - batteriet kommer nok af og ind. Det er nok det.

    Veteranen er i gang med tilsvarende, så skal den lige have renset og smurt kæde


  • #100   17. okt 2024 Jeg kommer en smule 2 takt olie i benzin tanken 1% , og kører en kort tur inden den bliver sat ind for vinteren.

  • #101   18. okt 2024 Necroposting smiley

Kommentér på:
Behandling af stilstående mc vinteren over

Annonce