Behandling af stilstående mc vinteren over Behandling af stilstående mc vinteren over
Hej alle
Første gang jeg skal sætte cyklen ind til opstaldning vinteren over.
Banditten er med karburatorer, og har en del Chrome/børstet stål på sig, samt gummi studser osv.
Jeg har læst at smide en go sjat karburator sprit i tanken sku være en god idé.
Og smøre gummi studser med olie og ligeledes silikone spray på Chrome så det ikke danner rust.
Men jeg skal have malet tanken, hvor den skal tømmes for indhold.
- er det så bedst at sætte tanken på når den er omlakeret, fyld den med benzin og doser karb.sprit i.
Eller:
Have tanken stående tomt inde i huset, og først sætte den på når sæsonen starter?
Og er det en go ide at tænde cyklen i ny og næ for at få lidt omløb i systemet, eller er det fløjtende?
Tak på forhånd fra en nybegynder
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 40 Svar: 126
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
Jeg ville pille batteriet af og stille det indenfor og jeg ville i hvertfald ikke starte den med mindre jeg skulle ud og køre på den.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Rens restenaf geden godt, pil batteriet af, og tag det ind. Hold det opladet over vinteren. Giv dit metal og chrom olie eller WD40 og gummidele silicone - altså omvendt af hvad du skriver.
Til foråret tørrere du overskydende olie og evt. silicone af, sætter opladet batteri på(husk stel til sidst), tank og benzin på - start/luft/kør!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 40 Svar: 126
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
Var det tændrør og kondens i olien der ikke var vilde med det?
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Men ikke wd40 på gummi/og det er bedre at smørre den ind i et eller andet, fremfor at lade være......vær blot obs på gummidele,,,,,, hvis du ikke bruger syrefri olie/sillicone. .....og fylder iøvrigt tanken med vpower/ benzin blandet Bell add eller kaborator sprit......nogle gør helt sikkert noget andet......
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Slap af med det der kondens!!. Jeg har mere en nd en gang pillet cykler fra hinanden bolt efter bolt uden at se den der korrision. Det tager adskellige år at danne den!!
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Er det gået helt henover hovedet på folk at al benzin indeholder min 5% ethanol?
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Gør som i vil
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
Der er da ethanol i karburator sprit?
feb 2014
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 62
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Læs hvad man kan google sig frem til på under 1 min om bioethanol som der ganske rigtigt er i alt benzin i dk i dag.....
http://www.veterandele.dk/shop/cms-67.html
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/Veteraner-advarer-mod-bioaetanol/artikel/1782532
nu har jeg ikke sagt noget om ethanol, men om bioethanol som er det der bruges i benzin.....
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Alle alkoholer ethanol (bio eller ej) elle isopropanol (karburatorsprit) virker ved at lade benzin og vand emugere til en ensartet fase. Vil bioethanol tiltrække vand, så vil karburator væske også!!! altså om man hælder det i eller bioethanol som allerede er i benzinen er helt underordnet,
Jeg jiger heller ikke at korrosion ikke forekommer, men den tid en MC henstår over en vinter er så kort og indmaden er initielt så smurt, at den vinter absolut ingen praktisk betydning har - det er ligesom salt og rust på en time eller to:-)
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
http://mobile.bilmagasinet.dk/article/71263-ny-benzin-kan-vaere-farlig-for-veteraner
jeg bruger personlig vpower de sidste par tankfulde inden jeg parkere i vinterhi, og derefter fylder jeg alm benzin med Bell add som binder vand til sig vinteren over, nogle bruger ingenting og har ikke problemer.....gør som i vil.....;-)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Der er så meget Hype om de her ting, at man virkelig undrer sig over hvorfor gamle MC overhovedet kan komme ud at køre efter en overstået vinter. De burde jo smuldre væk i vinterens løb eller allersenest burde de eksplofandmedere om foråret!!!
Forstå det dog - disse ting er fremstillet til udendørs brug!
Desuden kan man ved samme lejlighed spørge, om det overhovedet giver mening at betale de summer for legetøj, hvis man ikke vil lege med summerne????
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Og kan i så ha en god aften.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Lyt til Knud. Han har fuldkommen ret
Mht benzin uden ethanol, er der nogle byggemarkeder der forhandler noget der er uden. Men prisen er hjernedød ifht værdien
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Man skal ikke kunne meget kemi/fysisk kemi for at forstå det her - men det er åbenbart ikke galleristerne stærke side:-)
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Anyway, den findes i landene omkring os, aldså (e10) og har været planlagt til det danske marked også i 2013, men er åbenbart blevet udskudt (heldigvis)
http://m.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind
Jeg er ganske rigtigt ikke bio/kemi/ingeniør eller andet i den retning, men ved dog af de alligevel godt, at bioethanol kan give Kondens i tanken fordi den tiltrækker fugt
over and out herfra
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Der er ingen af dem på deres hjemmeside der har de egenskaber du beskriver!
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
http://www.billigbilpleje.dk/product/bell-add-benzin-additiv-500-ml-979/
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Du har en masse fine links. Det har jeg ikke men jeg har en veteranged og har haft andre før den og dem har jeg passet selv. Det eneste jeg har fundet problematisk er blyfri benzin til gammeldags ventilsæder. Alt snakken om at gummi og lignende mørnes at ethanolblandet benzin, holder efter min opfattelse ikke. Derimod bliver alt, der IKKE roterer med olie eller benzin - med eller uden ethanol i- mørt som fanden! Med andre ord er det nærmere stilstand end bioethanol i benzin, der skader de veteraner, man kan læse om i dine links.
Forresten Binzin fra f.eks. Aspen er ikke nogen nyhed. med for dælen da , hvor er det dyrt!
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg kan da også levende forestille mig at en gummipakning kan finde på at svulme pga ethanol, men DET bliver den næppe utæt af - tværtimod!
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.336
affjedring skal helst bruges elelrs tørrer pakningerne og pakdåser ud, og så drevler det simpelthen ud med olie værre end en pige som aldrig har fået dolk før
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
hvorfor ikke gummi og WD 40 ????
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
http://archive-dk.com/dk/w/wd40.dk/2013-05-03_2013977_2/WD_40_Company_DK/
læs selv (det er dog en ordentlig smørre) Hehe. Ses
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
Gummi: Ingen synlige forandringer af overfladen på forskellige gummityper, der blev påsprøjtet WD-40. Visse gummityper svulmer op ved længere tids neddypning i WD-40, går dog efter fordampning af de flygtige bestanddele i WD-40 tilbage i deres oprindelige form.
Nu står der ved ved længere tids neddypning i WD-40
har sprøjtet mine mc er ind i wd40 i mange år og de står normalt lidt længere i vinterhi (arbejde) end andre og har ikke oplevet problemer med gummiet på de MC er så fortsætter bare med det
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
Mig opskrift på vinteropbevaring som har virker i 24 år.
Vinter:
Åben døren og kør geden ind beskidt eller vasket eller .... tom, halvtom eller fuld tank ...
Forår:
Åben døren og kør geden ud, er der lav spænding på batteri så lad det op !
Alle mulige andre metoder og ammestue snak må være op til folk selv.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
jeg kan dog godt finde på at smide laderen på lige en enkelt gang hen over vinteren.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg og Bo J har åbenbart anvendt absolut ubrugelig WD 40 i mange år - helt problemløst????
WD 40 stå forresten for Water Displacement. no 40 og det er ikke andet end petroleum med en smule parfumeret nafta (råolie) i. Det er således ikke 100 % syrefrit men næsten. Fungerer i øvrigt upåklageligt:-)
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
http://www.belladd.dk/Additiver/Benzin-Additiv.html
desuden står det også på flasken
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Før du vader mere i det her, så læs lige her og læs kommentaren derunder:
Fra Bells eget produktdatablad:
Sådan virker Benzin Additiv
Holder motoren ren
Benzin Additiv blandes fuldstændigt med brændstoffet. Det indkapsler, opløser og transporterer
urenheder og vand, i små afmålte mængder til forbrændingskammeret uden at tilstoppe
filtre. Koks og forbrændingsrester blødgøres af overfladeaktive stoffer. Efterhånden løsnes de
af rensemidlerne og brændstoffet, for at føres med ind til forbrændingen, hvorefter de passerer
ud med udstødningen. Produktet indeholder specielle smøremidler, som kan arbejde ved høje
temperaturer. Rensning og smøring sikrer en god kompression, som forbedrer forbrændingen
og giver jævnere motorgang. Benzin Additiv renser indsprøjtningsdyserne for belægninger
som ødelægger sprøjtemønsteret, giver støj og ujævn motorgang. Brændstofsystemet smøres
og korrosionsbeskyttes. Produktet forhindrer motorbanken.
Kommentar:
Jeg vil tro, at varen bl.a. indehoolder benzol, der renser for "benzingunk" i forskellige dyser og kanaler. Så indeholder det en alkohol, der emulgerer vand!!! - vandet fjernes altså ikke men holdes benzinopløst nøjagtigt som men bioethanol eller isopropylalkoholtilsætning.
Skal vi ikke bare herefter vælge at lade religion være religion???
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Om det så passer eller ej (ligesom det andet de skriver), som jeg også angav længere oppe, må være religion, og op til folk selv....
Man kan synes jeg vader i det, men har nu givet dokumentation i form af links, og synes lidt, at hvad jeg har skrevet er blevet anfægtet på snart alle måder og med ingen dokumentation....andet end folks erfaringer......og dette anfægter/fornægter jeg skam heller ikke, tværtimod, lærer meget af det, og lytter opmærksomt,,,,,,, igen skrev jeg tidligt i tråden flere hints, som,,,,,,gør som i vil, overvejer selv at prøve en sæson uden at foretage mig noget,,,,,,,nogle gør intet og har ingen problemer o.s.v.
Men jeg synes aldså lidt at der er blevet vadet i mine svar, som blot var en beskrivelse af hvad jeg gør og ikke tilråder,,,,,
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
At mange fejl benytter produkter verden over ændre ikke på fakta
Petroleum er jo fortrinsvist et renseprodukt og ikke beregnet til hverken at smørre eller beskytte med ( ved godt at mange tror at bare man har wd40 og gaffa så har man alt
Selvfølgelig er det meget bedre end ingenting på 99,99% af de overflader det sprøjtes på. MEN når man nu alligevel tænker over tingene, Hvorfor så ikke tage en dåse af det rigtige med hjem næste gang man har besøgt biltema eller lign pusher ??
Wd 40 er også bedre end ingen undervognsbehandling af bilen, men jeg vil også her anbefale et andet produkt
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 119
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det der står er at det fjerner vand ved at opløse det stabilt i benzin og afbrænde det i begrænsede miceller sammen med andet opløst gejl. Det hedder at maskere/emulgere vand i benzin - ikke fjerne. Du læser Bells materialer som khomenei læser bibel!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Du piller tanken af og har den indenfor, hvis den alligevel skal males.. så kan den sagtens være tom.... du lader der da bare være benzin i karburatorne og så dræner du dem til forår... og så ellers noget WD 40 på chromet og et mc dækken henover... evt tag mc batteriet indenfor hvis du vil behandle det godt.
Lad være med at tænde cyklen i ny og næ...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvis vi på mcg skal til at køre efter "Good enough for purpose" modellen. Så vil der blive langet ufattelige mængder discount motorolie over disken i harald nyborg
Jeg synes det er vigtigt at oplyse om det korrekte når det er det som emnet handler om, At påpege hvad man selv bruger er også helt ok. Bare man husker at nævne at det ikke er den måde konstruktøren ønsker opgaven udført på...Dem der spørger ved jo ikke svaret, men det tror de de gør når de har læst hvad alle de kloge i panelet har skrevet
Jeg spænder også mine hjul med "jysk håndmoment" selvom jeg godt ved at de skal spændes med 100nm
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Lige en tin til et i øvrigt ellers udmærket indlæg.
Hvad nu hvis Harald Nyborgs discountolie er den rigtige????
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 5 Svar: 145
(link fjernet)
Hele motorrummet, beslag i døråbninger osv, får en tur. Det vaskes nemt af igen til foråret med lidt motorrens og varmt vand med autoshampoo i. Så er alt som nyt igen.Jeg sprøjter dog mine forgaffelben og pakninger med denne forgaffelolie som jeg også bruger på min Moutainbike.
http://www.cykelgear.dk/tilbehor/olie-fedt-vedligehold/rengoring-vedligehold/brunox-deo-beskytter-suspension-forgafler.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Det tror jeg faktisk den er i langt større grad end vi prædiker
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 75
Jeg giver fuld opbakning til, og har altid gjort som, #38 & # 62 - helt problemfrit..!
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 20 Emner: 49 Svar: 610
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jo, det tror jeg ganske bestemt, Oktantallet har jo intet med indholdet af ISOoctan i spritten at gøre:-)
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Lidt læsestof for oktannørder følger her:
For at benzin kan bruges som brændstof i en motor, skal det have et vist oktantal. Jo højere oktantal, jo bedre er benzinens modstand mod såkaldt bankning. I visse tilfælde kan det ønskede oktantal opnås ved en hensigtsmæssig sammenblanding af forskellige benzinfraktioner. Men i mange tilfælde er det nødvendigt at tilsætte specielle oktanforøgende stoffer. Tidligere var blyforbindelser og typisk tetraethylbly det mest anvendte stof til dette formål, men i dag er MTBE det almindelige valg. Oktanskalaen blev introduceret i 1929, og har været brugt lige siden. På denne skala er to rene paraffinske kulbrinter blevet valgt som standard. Iso-oktan (2,2,4-trimethylpentan), der har en meget høj bankemodstand, fik tildelt et oktantal på 100, mens n-heptan med en ekstremt lav bankemodstand fik oktantallet 0.
Oktantallet af en benzin er den volumenprocent iso-oktan i blanding med n-heptan, som i en testmotor har den samme bankemodstand som benzinen. Testmotoren er en encylindret motor med variabelt kompres sionsforhold (en såkaldt CFR-motor). For benzinblandinger med et oktantal over 100 anvendes blandinger af iso-oktan og tetraethyl bly til test. I dag defineres oktankvaliteten ved hjælp af mindst to forskellige oktantal, idet ét oktantal ikke er nok til at beskrive en benzins ydeevne i det virkelige liv. RON (Research Octane Number) svarer bedst til mild kørsel ved lave hastigheder, mens det lavere MON (Motor Octane Number) svarer til hurtig og hård kørsel. De to oktantal fastlægges ved en tilsvarende belastning af testmotoren. Herhjemme er det oktantallet RON, som anføres på benzinstanderne. Blandingsoktantal for udvalgte benzinkomponenter: Normalt inddeles kulbrinterne i benzin i fire til fem grupper. Paraffiner opbygget af lige kæder, isoparaffiner opbygget af forgrenede kæder, olefiner som er umættede forbindelser (alkener og alkyner), aromater som indeholder en benzen-ring, og naftener som er de cyklisk alifatiske eller alicykliske forbindelser. STOF BLANDINGS-RON Paraffiner: n-hexan 19 n-heptan (C7H16) 0 n-oktan -19 Isoparaffiner: 2-methylhexan (C7H16) 41 2,3-dimethylpentan (C7H16) 87 iso-oktan 100 Olefiner: 1-hepten 68 2-methyl-2-hexen 129 2,3-dimethyl-2-penten 165 Aromater: Benzen 99 Toluen (methylbenzen) 124 1,3,5-trimethylbenzen 171 Naftener: Cyklohexan 110 Ethylcyklohexan 43 Oxygenatorer (iltholdige forbindelser): Ethanol 120-135 MTBE 115-123 ETBE 110-119 Det er ikke muligt at angive absolutte oktantal for de iltholdige stoffer, fordi den måde de blander sig med benzin afhænger af de andre komponenter i blandingen. Benzinselskaberne udnytter i dag, at forgrenede forbindelser (iso-paraffinerne) giver et højere oktantal end de ligekædede forbindelser (paraffinerne). Af tabellen ses det, at ved at forgrene n-heptan med oktantallet 0 én gang øges oktantallet til 41 (2-methylhexan). Forgrenes der to gange (2,3-dimethylpentan), øges oktantallet til 87. Processen kaldes isomerisering.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jo tak, men det korte og lange er vel stadig, at der også er bioethanol i V-Power!
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 280
Hest slikker håndled og spand i brønd.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 20 Emner: 49 Svar: 610
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
Min gamle læremester, der var mekanikker I tiderne hvor man kørte BSA og andre Engelske MC, var altid meget insisterende på at man skulle sprøjte petroleum ud ovr motoren, for så var den altid let at gøre ren igen, og gummi holdt sig blødt ... Det gør han sgu stadig på hans gamle dage, når ham går og hygger sig om sine veteraner ...
De ser sgu stadig fine ud !! .. Jeg hørte måske ikke lige så meget efter, og syntes det var nederen altid at skulle sprøjte det pis på .. Men der var ingen tvivl om at hvis man aldrig gjorde noget ved gummiet, så kunne man se på rigtig mange cykler at det begyndte at revne og blive mørt med tiden ..
Jeg valgte at bruge Silicone spray, af den simple årsag at det blev promotet mange steder at det ville holde gummi bøldt .. Har brugt det I rigtig mange år, og det har virket fint for mig ! ... Det er så MEGET forskel på den kvalitet af gummi, de forskellie mærker anvender .. Min erfaring er at de Japanske cykler ofte har en ret god kvalitet .. ældre Italienske cykler, har oftere gummi som revner og smuldrer og kina´er har ofte meget større problemer med kvaliteten ..
Omkrig Benzinen tror jeg ikke Knud er helt på gal vej, og man kan vel ikke altid regne med at benzin bare er benzin som det altid har været !?! ..
Tom eller fuld tank ??! .. tror man skal forsøge at holde sin cykel hovr der ikke er formeget frost eller fugt hvis det er muligt .. hvis den kunne køre da den blive stigget væk, plejer de sgu altid også t kunne køre igen når den blive hevet frem igen ...
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
og derfor har man al mulig lov til at gøre det hvis man har lyst, men det er et faktum at en koldstart er det der slider ubetinget mest på en stempelmotor, så hvis man ikke har noget problem med at lave en koldstart uden at man rent faktisk skal bruge maskinen til noget, så skal man være så velkommen
men min mening er at det har absolut intet formål at gøre det, altså udover at man kan nyde lyden og glæde sig til bedre vejr.
#66 er det ikke korrekt at ethanolen faktisk hæver oktantallet?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er helt korrekt, at koldstart er en af de mest slitagebefordrende handlinger, man kan udsætte en motor for, men lad os se det i øjnene. Et par eller tre starter en vinter over i ti år tager en måneds levetid (max) ud af en motor! Det må have begrænset eller negligabel betydning!
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
men jeg er igen enig, en motorcykel der i dens levetid måske kun når at tilbagelægge 80000 km, og bliver startet en gang om ugen skal nok holde til det. tag bare til sammenligning, der er masser af biler der kører 400000 km og bliver koldstartet flere gange hver dag uden at kny
det er også derfor min holdning er at man skal opføre sig gevaldigt dumt for at ødelægge en motor. men indbefattet i det er jo naturligvis også at 4 måneder uden at blive tørnet over heller ikke er det mindste problem for en motor.
så vi er vist enige om at det ikke er noget problem hvis man gerne vil starte sin mc for at nyde lyden, man skal bare vide at koldstarter slider, og at det rent teknisk ikke tjener noget formål
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.300
Det er så heller ikke et ringe formål og det er vel netop det smil der er hele formålet med at have en MC i første omgang?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Se nogle youtube klip med højttaleren på max istedet... Det er normalt heller ikke lige så koldt
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
http://antranik.org/the-myth-of-warming-up-your-engine/
Her står lidt om emnet.
en motor der står slukket et halvt år, slides lig 0 og den efterfølgende koldstart er ikke ret meget værre end hvis den kun havde været slukket i en uge.
Derfor giver det ingen fordele at gå og starte den, men som jeg tidligere har skrevet skal jeg bestemt ikke tale nogen fra det, hvis de har lyst til at gøre det, mc handler jo netop om følelser og lysten til at være et med maskinen, og hvis den lyst stilles af at starte den og nusse lidt om den, så tjener det jo netop det formål
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
en mere
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
Derefter kan jeg liiige klare et stykke tid igen, hvor det eneste der bliver startet den gamle Audi diesel traktor
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Jeg vil tro at 99 % af alle motorcykler "dør" af det vi gør ved dem fra April til oktober og ikke af de 3-4 måneder den står stille om vinteren.....
Hvis bare den står indendørs,aflåst, tørt og frostfrit så er jeg sikker på at den også ka' køre til foråret...
Og hvis du ka' undgå en vinterdepression ved at starte den op hver anden lørdag, så gør da det..... Bare lad den køre så længe at den bliver gennemvarm og batteriet bliver fuldt opladet igen.
PS. Hvor mange af jer "sommer-konserverer" bilen inden i stiller den fra jer til maj ??
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 20 Emner: 49 Svar: 610
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
men jeg mener bare vi skal prøve at mane ammestuehistorierne i jorde
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
den ene er på bukke, den anden bare på sidestøtte foden og en tredje på central støtte foden
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
sidste år kørte jeg en tur 17 December
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.300
Inden vinter: Intet særligt. Som #97 og andre, så ved man aldrig rigtigt hvad der bliver den sidste tur. Jeg skal have kigget på mine karburatorer over vinteren, så jeg får nok ikke fyldt tanken op, da den er svære at tage af når den er fuld ind når den er halvtom.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Veteranen er i gang med tilsvarende, så skal den lige have renset og smurt kæde
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 102 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 47
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
Behandling af stilstående mc vinteren over