1.617 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Christian F
Christian F
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14

Intruder taber fart Intruder taber fart

Motorcykel: Suzuki Intruder 800cc (årgang 94’)

Efter en hel sæson uden problemer af nogen art, oplever jeg nu pludselig, at min MC taber fart på toppen. Det føles som om, at den i perioder kun kører for halv kraft. Accelerationen er forringet, og den nægter at komme over 80 km/t. Dette fortsætter nogle kilometer, hvorefter den af uransagelige årsager så begynder at køre normalt igen. Jeg har oplevet dette 3 gange i denne måned.

Forleden havde jeg den forbi en MC-mekaniker med henblik fejlfinding. Han brugte 2 timer, og kunne ikke finde nogen uregelmæssigheder, men sagde derimod, at alt så fint ud MC’ens alder taget i betragtning. Da jeg kørte fra værkstedet kørte den da også fint, men så sent som i dag oplevede jeg problemet igen.

Det skal nævnes, at jeg har forsøgt mig med at skifte tændrør og oplade batteriet. Der er olie på maskinen. Ingen advarselslamper lyser. Jeg forestiller mig, at problemet er elektronisk, men kan ikke udelukke, at det også kan være noget mekanisk.

Nogle bud på hvad der kan være galt?

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Intruder taber fart
  • #1   22. nov 2014 Måske en form for undertryk i tanken?

• #2   22. nov 2014 tjek luftfilterne har haft en 750 intruder der gjorde det samme og det var luft filteret der var lukket af skidt de sidder under tank og sædde

• #3   22. nov 2014 Det kunne også være karburator is, når man tænker høj luftfugtighed og lave temperatur

• #4   23. nov 2014 Har sådan en cykel en eller to tændspoler? Hvis to, måske den ene har en løs forbindelse.

Jeg oplevede cirka det samme da den ene spole røg på en 600 bandit jeg havde.

• #5   23. nov 2014 har du prøvet at putte sprit i benzinen ?

• #6   23. nov 2014 Det lyder som om den ene cylinder ikke trækker, Det kan være en periodisk afbrydelse af signalet fra den ene tændspole, en sølle forbindelse mellem spole og cylinder, eller en delvis tillstoppelse af den ene karburator.

Jeg forstår, at problemet opstår periodisk, så næste gang, find lige ud af om den går på begge cylindre, samt evt hvilken, der ikke går. Så har du halvveret fejlfindingsarbejdet.

Tip: Kig godt på det sted, hvor dine tændrørskabler kommer ud af spolerne, Der skal gerne sidde en meget tætsluttende gummikrave omkring samlingen, Er der ikke det, så lav en meget solid tætning med isolerbånd, så skal du bare se.

• #7   23. nov 2014 Alt det der med sprit i benzinen er den rene joke. Man han de seneste to år ikke kunnet købe benzin herhjemme uden et indhold på 5 % etanol, så al benzin emulgerer vand i sig selv!

• #8   23. nov 2014 hvis spolerne er trætte, så fejler de når de bliver varme.

• #9   23. nov 2014 En benzinslange der er klemt måske. Så kører den jo fint til den er tømt.

• #10   23. nov 2014 Michael, så skal det være den forreste cylinder, der standser. Begeste kaarb føder forreste, og hvis bageste slange klemmes af går dyret helt i stå!! I øvrigt har jeg aldrig set en instrder, hvor dette er muligt, Slangen melle de to karbs har altid været stålforstærket - så den tror jeg simpelthen ikke på.

• #11   23. nov 2014 Ja Knud. Det er også lidt et skud i tågen. Hælder også mest til spolen

• Christian F
    Christian F Tilmeldt:
    aug 2013

#12   23. nov 2014 Tak for feedback til alle som har svaret.

@Søren, jeg tjekker luftfilter hen over vinteren.

@Flemming, tvivler på det kan være karburatoris i og med MC står opbevaret i opvarmet pareringskælder og den laveste temperatur jeg har kørt i er ca. 7 grader. Ved dog ikke hvor meget luftfugtighed, chill faktor mv. spiller ind her…

@Knud, det var også min frygt, at den ene cylinder havde sat sig. Efter min
    bedste overbevisning, kører begge cylindre fint. Der er i alt fald udstødning fra begge rør, hvilket jeg antager, er den nemmeste måde at teste dette på? Desuden kan jeg oplyse, at der sidder der en tætsluttende gummikrave, der hvor tændrørskablerne kommer ud af spolen. Alt i alt er maskinen meget velholdt dens alder taget i betragtning, og den har ikke kørt mere end 19.000 km., men de forskellige dele bliver selvfølgelig slidt, det er jeg klar over smiley

Men skønt at have noget at gå videre med. Tak igen.

• #13   23. nov 2014 Bare husk at melde tilbage så vi andre også bliver klogere. Held og lykke

• Christian F
    Christian F Tilmeldt:
    aug 2013

#14   23. nov 2014 Det skal jeg prøve at huske, Jacob smiley

• #15   23. nov 2014 Christian F Så piller du tægnrørskablerne af ved begge cylindre og spoler- de sidder med en skruegang ned på et spyd med gevind, så de er lige til at skrue ud. Klipe 5 mm af alle ender og sæt den hele sammen igen. Jeg er næsten sikker på, at du taber en cylinder, du vil altid mærke en udstødning idet, stempler i cylindered går op og ned hvad enten den går eller ej. Varer det længe nok bliver den ene udstødning kold. ,men ellers prøv dig frem ved at fjerne en ledning!!!!

• #16   23. nov 2014 De 5 mm er en god ide. Holder nu stadig på en træt coil. Når den ikke vil køre, virker det så som om den en cyl ikke er med eller er der andre symptomer?

• #17   23. nov 2014 Altså jeg har kørt 122000på de originale spoler, de båler sgu ikke lige sådan af. Derimod har jeg sat masser af "kolde" overgange - især, hvis de får lidt fugt - deraf periodociteten!

• #18   23. nov 2014 Det er også sket at jeg har set en enkelt sølle tændrørshætte!

• #19   24. nov 2014 Den er også lidt sart mht batteriet. Se efter om dine terminaler er ordentlig spændt. Evt rens dem og sæt en stjerneskive imellem for bedre kontakt.

Jo jo Knud. De kan vel også rende 1.220.000 km hvis de ikke går i udu smiley

• #20   24. nov 2014 Michael:

Jo klart der kan være masser af km i, hvis alt flasker sig:-)

• #21   24. nov 2014 ....ville sølle batteriforbindelser ikke ytre sig i stødvis kørsel-regulære udsættere, i stedet for kørsel ved varierende kraft? Det ville jeg da forvente....

• #22   24. nov 2014 Christian. Søg evt "starwasher intruderalert" i google. Så er der et par måneders læsning. Knud kunne jo kigge med smiley

• #23   24. nov 2014 Kender skam god artiklen og kender godt til brugen af starwashers eller skårne spændeskiver! Og det virker - dog er symptomerne som her beskrevet er det ikke batteriforbindelserne den er gal med!

• #24   24. nov 2014 Næl. Det siger du jo Knud. Så er vi tilbage ved tændspolen. Men det er jo heller ikke den. Hmm.... Nu bliver det svært smiley

• #25   24. nov 2014 ah, der er masser af muligheder: en forbindelse mellem spoler og rør,samt en forbindelse i strømforsyning til spoler og endelig forbildelse til fra pick-uper evt en periodisk defekt pickup - og så lige den helt usandsynlige: CDI!

Der er rigeligt at tage af uden at invitere så eksotiske sager som batteripoler og regulære spoler med:-)

• #26   24. nov 2014 Jeps. Knud ved helt sikkert bedst smiley

• Christian F
    Christian F Tilmeldt:
    aug 2013

#27   9. maj 2015 Kære alle,

Som lovet kommer her en opfølgning på, hvad der var galt med min Intruder.

Udfald af den ene cylinder skyldtes defekt choker på karburatoren til denne cylinder. Spjældet var irret fast , så den kørte med fast choker og altså fik for fed blanding med tilsodning af tændrør ventiler til følge. Spjældet er blevet løsnet og en knækket chokerfjeder i karburatoren skiftet. Nu virker alt perfekt igen smiley

• #28   9. maj 2015 Christian F: Tja, det lyder bestemt helt fair og square, og det er ike til at gennemskue,men viser sig oftest først når man piller sagerne fra hinanden:-)

Kommentér på:
Intruder taber fart

Annonce