3.524 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 53 Svar

Hjelm med stoplys og evt blink Hjelm med stoplys og evt blink

For at øge min sikkerhed i trafikken, tænke jeg at bremselys i hjelmen, kunne medvirke til dette.

Jeg har prøvet at afdække om der findes hjelme på markedet der har dette indbygget, men har ikke fundet noget.

På eftermarkedet har jeg kun stødt på dette:
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Helmet-Wireless-Brake-Turn-Signal-LED-Light-Blub-Control-Kits-/201039254260?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ecedf92f4
men jeg synes at der ser klodset ud, og prisen afspejler ikke væsentlig kvalitet.

Skulle der være nogen af jer derude, der har nogle løsningsforslag smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjelm med stoplys og evt blink
  • #1   23. nov 2014 Sæt farten op og kør offensivt

Og brug pengene på køretekniske kurser

• #2   23. nov 2014 Husk at billisterne er ude på at slå dig ihjel indtil andet er bevist

Div lyss på hjelmen ville hjælpe nada ... Jeg har haft flere nærdøds oplevelser til trods for at jeg køre i en skrig grøn dragt med div reflekser .. Extra lys på hjelmen vil ikke hjælpe dig

• #3   23. nov 2014 Hvis du er touristtypen / morfar / søndagsbillist med centerstøtteben og scottoiler der forventer at alle de andre køre uden om dig forstår jeg godt du griber efter falsk tryghed, det er bedre at tænke på at møde andre i stedet for de møder dig, frem i skoen i stedet for at være afventende

• #4   23. nov 2014 Den eneste form for lys jeg kan acceptere på hjelmen: https://www.kickstarter.com/projects/1965630601/lightmode-electroluminescent-motorcycle-helmets

• #5   23. nov 2014 Det er faktisk en god ide. De første biler med eftermonteret stoplys øverst i bagruden blev også karakteriseret som "Brianbiler". Nu findes det på de fleste nye biler.

Kører med Scottoiler, men uden centralstøtteben, så jeg må vel være turisttypen/morfar. Jeg bremser også med jævne mellemrum, så jeg kan nok næppe tillade mig overhovedet at have en mening om emnet vel Glenn B?...

• #6   23. nov 2014 Den største fare ved mc er den du ikke ser, altså din blinde vinkel bagude, så ja fedtbremse og udsigtskiggeri er meget dumt, m.m man holder stille

• #7   23. nov 2014 Glenn B.
    Jeg ved ikke, om din seneste kommentar var til mig, eller om det var til MCG generelt.

Der har vist nok været flere uheld med venstresvingende bilister end MC'er som er blevet påkørt bagfra, men lad det nu ligge.

Hvem taler om fedtbremsning og udsigtskiggeri? Det er vist nok dig selv, som introducerede den... Hvad det så har med Scottoiler og centerstøtteben står hen i det uvisse smiley

• #8   23. nov 2014 Typen der er bange for at blive kørt ned bagfra at tit den sløve type, altså dem der kører som gamle damer og pudsigt nok er det tit dem der har den slags udstyr som centerben og scottoiler

• #9   23. nov 2014 Haha, sikken viden du har om de forskellige segmenter.

Jeg kan faktisk fint orientere mig bagud. Prøv eventuelt at google "sidespejl", så skal du bare se løjer......

• #10   23. nov 2014 Prøv at google blinde vinkler

• #11   23. nov 2014 Tjah, det her fører nok ikke til noget Glenn. Nogen som har lyst til at overtage?

• #12   23. nov 2014 Glenn den blinde vinkel du har bag dig på en MC kan IKKE gemme på en bil

• #15   23. nov 2014 Arh jeg tror næppe der er sker så mange ulykker fordi blister overser du bremser eller blinker af.. Så tror ikke den vil gøre den store forskel.

Der udover er det ikke lovligt som Søren er inde på og så er den sørme heller ikke køn...

• #16   24. nov 2014 Efter de oplysninger jeg har, så er det lovligt, da det ikke er monteret på cyklen. Der er ingen regler for udstyr monteret på en selv.

• #17   24. nov 2014 #4 ... Det er sgu da et godt skridt I en bedre retning ...der må vel komme mere af den slags ... uanset hvad er det jo alt fra fodgængere, cyklister, MC´isler osv som er omkring uopmærksomme bilster ....

Noget som var bare lidt mere smart end de nederen grønne kropskondomer der bliver anvendt ..

• #18   24. nov 2014 #15 Gider du at finde en lovtekst der siger at jeg ikke må have lys på min hjelm? Held og lykke med det smiley

• #19   24. nov 2014 Glenn, Kim, og andre:

Jeg fatter ikke at I gider. Foranstaltninger for at gøre en MC mere synlig virker hvis køreren tror de virker, og de virker ikke, hvis han ikke tror på det. Personligt tror jeg på dem!

• #20   24. nov 2014 Man må ikke lovligt benytte cykellygter som er fastgjort på køreren og ikke cyklen!!!! Uden at vide det med sikkerhed forestiller jeg mig at lys på en MC er omfattet aaf samme regelsæt! Gælder formentligt også opmærksomhedsluderlys på hjelm!

• #21   24. nov 2014 #20 rent gætteværk kan jeg høre, det kan vi jo ikke bruge til noget smiley

• #22   24. nov 2014 Hvis mc kun handler om sikkerhed, så monter et rotorblink på hjelmen!!

Hvem kommer først?? smiley

profilbillede
  • #23   24. nov 2014 Nr 21

Det kan godt være at "20 er rent gæt. Men det er så kvalificeret gætning, at jeg selv ville styre efter det, og jeg ville blive MEGET overrasket, hvis det ikke holdt stik!

• #24   24. nov 2014 Stjernebarn eller Curlingbarn eller hvad vi nu skal kalde dig:

Hvis du vil have lovtekster, så foreslår jeg at du finder dem selv. Ellers forlanger vore regelsæt paratviden, og det er den bl.a. Kim har i #15. Jeg har den også i pæn udstrækning angående lys på tohjulere. Det forstår du måske ikke, men sådan er det!!! Engang var en kildehenvisning en henvisning til sandheden men det er den ikke nu, hvor vi selv ofte afgør, hvad der står i kilderne!!

• #25   24. nov 2014 Hvor kom den lige fra? Hvorfor skulle jeg svines fordi jeg påpeger at du gætter dig frem?

"Jeg har den også i pæn udstrækning angående lys på tohjulere. Det forstår du måske ikke, men sådan er det!!!" <-- jeg forstår slet ikke hvad du skriver her..

"Engang var en kildehenvisning en henvisning til sandheden men det er den ikke nu, hvor vi selv ofte afgør, hvad der står i kilderne!! " Loven er jo ikke rigtigt noget menigmand bestemmer, så vidt jeg ved, men jeg er jo åbenbart også et curlingbarn, uden at du aner noget som helst om mig!

• #26   24. nov 2014 #12

Det kommer rigtigt meget an på afstand, MC, kører og bil!

På andendagen med min VFR blev en hel stor ambulance med blink og det hele, væk i min blinde vinkel! Så blev spejlene hævet skide 2 cm op og rykket 2 cm ud - nu kan det ikke længere ske!

• #27   24. nov 2014 DU opfatter det som tilsvining, jeg opfatter det som kommentar,ligesom du opfatter it ret kvelificerede gætteri som rent gætteri!

• #28   24. nov 2014 Du kan da ikke for alvor forvente at nogen vil sidde og lave søgninger for dig???

• #29   24. nov 2014 #22

Nej alt vedr. MC handler ikke om sikkerhed - gudskelov.

Ideen er interessant. Om den er teknisk mulig og lovlig aner jeg ikke.

• #30   24. nov 2014 Jeg forventer at hvis folk siger at "sådan er reglerne" at de kan vise noget kilde til det. Forums som dette vrimler med "jeg har hørt, at min oldefar engang har fået at vide, at sådan er reglerne" Og det giver en masse forkerte oplysninger.
    Og hvis Hr. betjent stopper mig, og jeg siger "Jamen det siger Knud fra MCG at man godt må" så tror jeg sq ikke at den går smiley

• #31   24. nov 2014 Hej Kim

Det er ret interessant - jeg kommer til at sidde og kigge lidt på denne tråd og dens deltagere-

Det er ret tydeligt, at der er en, der generaliserer på det kraftigste uden at kende hverken Dig eller trådstarter eller jeres kørestil!

Fantastisk!

• #32   24. nov 2014 Stjernebarn: Man kan jo -via paratviden -placere sig i en situation, hvor betjenten ikke spørger en - ikke.

• #33   24. nov 2014 ....forresten...Betjenten interesserer sig for om du ved noget, ikke for hvor det står!!!

• #34   24. nov 2014 StjerneBarnet:

Jeg vil godt stikke dig en UNDSKYLDNING for at jeg kaldte dig "Curlingbarn"

Det var ret nærliggende - dels pga dit profilnavn og dels pga det faktum, at du faktisk beder Søren P lave en søgning kun for dig!

Det var NÆRLIGGENDE men det var IKKE i orden . Undskyld!!!!!!

• #36   24. nov 2014 Respekt Knud, synes jo også du plejer at være meget sober i din debat, så var sq lidt overrasket smiley Du er bestemt undskyldt smiley

Ja det kommer jo bare af, at der er mange rygter på forums om hvad man må og ikke må, men folk kan jo sjældent finde noget lovtekst der understøtter det ene eller det andet. (lige på nær den tråd vi havde om overhaling i samme spor, som flød med lovtekster, som alle tolkede forskelligt smiley )

• #37   24. nov 2014 #31

Enig Knud.

Generaliseringer gør verden så dejlig ukompliceret..

• #38   24. nov 2014 Tvivler også STÆRKT på at man må sætte alt muligt extra lys på sin hjelm eller whatever. Man må heller ikke sætte alt muligt extra lys på sin BIL, ikke engang taglygter på sin på firhjulstrækker eller extra lys på sin lastbil. Hvorfor skulle du så måtte kører rundt med julelys på din hjelm når du er på MC?

Desuden ser det tosset ud, men hvis i vil risikere at få en bøde af en sur betjent eller ligne idioter så er det da fint. Hver sin fornøjelse smiley Tror personligt ikke det hjælper en skid.

• #39   24. nov 2014 Billisterne overser jo alligevel div lys på hjelmen så hvorfor have det på

Nå de kan overse en på MC der køre i neon farvet køredragt med div reflekser hvor meget tror i så lige at en stripe LED´s på en hjelm ville hjælpe ?

• #41   28. nov 2014 Tak for de foreløbig 40 stk indslag.
    De kan deles op i følgende katagorier:

Konstruktive forslag til løsning af opgaven
    Lovligheden af "lys" monteret på føreren
    Personlige meninger om sikkerhedsniveauet

Tak for de konstruktive forslag - dem vil jeg kigge nærmere på.

• #44   28. nov 2014 Søren P .. Når billisterne kan overse såen skriggrøn "vejarbejder" jakke så opdager de sku heller ikke 7 røde dioder på en hjelm

Køre en del i byen og det er da ret ofte at man må undvige en eller anden tåbe der ikke har set en .. Og er da også gået galt 2 gange i sommers hvor der dog kun har været små knubs på mig og småskader på 2 hjuleren

Og skulle da mene at jeg køre som man skal og bør.. Jo ikk meget skub i en DTer

• #46   28. nov 2014 Nogen af jer har godt nok en mærkelig måde med at trække lighedstegn.
    Bare fordi én vejarbejder i grøn eller gul vest er blevet kørt ned, er det da ikke ensbetydende at vesten ikke hjælper. Alle de andre blev jo ikke kørt ned!
    Heller ikke alle lastbiler bliver påkørt bagfra.

• #47   28. nov 2014 Matthias. Nu bringer du pludselig logik ind i debatten smiley

• #48   28. nov 2014 Er det ikke lige nu vi skal læse # 19 igen;-)

• #49   28. nov 2014 Matthias H. M Jeg køre med sådan en .. Ikke vest men JAKKE af den lange type og alligevel bliver man ikke set

• #50   28. nov 2014 Øhm..... Så den teori du kaster ud nu er, at man ikke bliver set når man bærer vest eller jakke i fluorecerende farver.

Hvad skulle der til før din teori viser sig ikke at holde? Læs evt. Popper om falsifikation.

• #51   28. nov 2014 Paul Erik, - da du kørte sidst med din jakke blev du da vist ikke kørt ned? Var det måske fordi du blev set?

• #52   28. nov 2014 Matthias H. M Stort set hvergang jeg køre i Kolding så er der en tumpe der overser en

Kim O .. Man bliver ihvertfald overset trods man har sådan en på .. Så hvorfor skulle 7 røde dioder på en hjelm blive set ?

• #53   28. nov 2014 Paul Erik

Det her er altså noget skægt noget. Jeg har i årevis haft den tro at Vibra Lys om dage var alt overlegent, og det mener jeg virkelig. Da jeg fik det på havde jeg simpelthen ikke flere "Hovsaer" (biler der forsøgte at køre ud fra sideveje) De SÅ mig. Tilsvarende da jeg fik min første helt hvide Schubert hjelm. Den kunne de sgu også se. På VFR en har jeg ikke Vibralys, men jeg har reflekspaneler på Jakken og en hvid Hjelm - -de tro sgu jeg er strisser - og sådan en kan de se!

Så jo - jeg er sikker på at farvevalg, påklædning og lygteføring har effekt!!!!

...men kun det rigtige- hvad det så er;)

• #54   28. nov 2014 Jeg tror simpelthen du gør et eller andet forkert. At der er en som overser dig næsten hver gang du kører, tyder på, at enten din placering på vejen, din lygteføring eller din kørestil indbyder til at du bliver overset - og så har du ret: Det er fløjtende ligegyldigt hvilken farve tøj du har på.

Noget er ihvertfald galt.

• #55   28. nov 2014 Knud .. Havde jeg haft råd stod den på hvid BMW og sort læder dragt smiley

Kim O .. Jeg køre som jeg lærte da jeg tog kortet for 8 år siden
    Sidste der fik ramt på mig valgte at skifte svingspor midt i krydset da han var nået op på siden af mig (Dobbelt svingbane til venstre).. Heldigvis så jeg han kom ellers var det da gået endnu værre (Knækket bremsegreb og lidt knubs til mig.. Stor bule i sidedøren på bilen)

Problemet er vel bla at nogen tror at en DT175 bare er en knallert

Kørestilen er frisk uden at være agrrasiv.. Skal der køres sjov bliver det ude på de små veje uden for byen

• #56   28. nov 2014 Paul Erik.

Den sorte læderdragt hjælper ikke, den hvide BMW ved jeg intet om - sådan en har jeg aldrig haft.

Vibra Lys havde jeg på en Intruder, hvor jeg også(det eneste, der på nogen måde kunne ligne en strisser) startede med hvid Schubert Hjelm,

Nu kører jeg oftest VFR med jakke med indfarvede paneler og Hvid hjelm. Det fungerer fint

...som Kim er inde på, tror jeg også du gør et eller andet galt! Du har alt for mange Nærdødsoplevelser!

Der er en ting man altid skal huske på MC!!!

DET ER HELT LIGEGYLDIGT HVEM DER HAR ANSVARET, HVIS MAN BOR I EN ETVÆRELSES MED LÅG!!!!

-og så noget jeg ellers ikke excellerer i: lær lige at stave til aggressiv eller lad være med at bruge det ord!:-)

• #57   28. nov 2014 Jeg køre bare i en by med en masse sindsyge billister som vil først frem .. Og holder på min ret selv om nogen forsøger at presse meg .. Muligvis derfor de kommer lidt tæt på af og til

Faktisk går det meget bedre på den voldtunede 45er .. Men da køre jeg så også som et SVIN hvor det gælder om at komme hurtigst mulig fra A til B

• #58   29. nov 2014 Poul.

Jeg tror du selv giver forklaringen på dine mange near-miss ovenfor.

Jeg håber ikke, at din insisteren på at holde på din ret bringer dig i alvorlige problemer en dag.

Mvh

Kim

• #59   29. nov 2014 Paul Erik, ud fra dit sidste afsnit i post 57, tror jeg du har brug for hjælp af en eller anden art. Måske noget med en psykolog?
    Jeg tror desværre ikke der er nogen her på siden der er i stand til at hjælpe dig.
    Men et lille tip fra mig:
    Det med at holde på sin ret, kan være yderst livsfarligt for en 2 hjulet.
    Kør passivt med et lyst sind og du har chancen for et langt liv i trafikken.

• #60   29. nov 2014 Hvad jeg selv gør - ikke et belærende råd til andre:

Se det at færdes i trafikken på MC som en intellektuel udfordring:

Læs trafikbilledet. Identificer en bilist, som kan tænkes at gøre x. Overvej egne handlemuligheder og vær parat til at gøre y, eller gør det med det samme. Optræd selv forudsigeligt.

Det bliver hurtigt en vane, og det er en stor tilfredsstillelse, når det viser sig, at man har forudset en tåbelig handling fra en bilist - og taget sine forholdsregler.

Det er blot hvad jeg selv gør. Andre kan selv finde deres kørestil, så spar mig for bemærkninger om at jeg er morfarcyklist eller hellig.

Find jeres egen vej, også når det gælder kørsel på MC.

Kommentér på:
Hjelm med stoplys og evt blink

Annonce