1.076 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

mineralsk, delsynth eller fuldsynth mineralsk, delsynth eller fuldsynth

Hej her inde.
Hvornår vælger man en mineralsk kontra en delsyntetisk eller en fuldsyntetisk olie.
Og ville det være okay at køre med en 10w40 , selvom at min mc i sin tid er opgivet til en 20w40 ?

På forhånd tak.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mineralsk, delsynth eller fuldsynth
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #1   6. jan 2015 Hvilken MC er det til?

  • #2   6. jan 2015 Yamaha Fzr 1000 genesis fra 87-88

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #3   6. jan 2015 Sådan en skal have lidt tyk olie, for den er rigtigt glad for at brænde det af. smiley

  • Simon
    Simon Tilmeldt:
    apr 2014

    Emner: 5 Svar: 103
    #4   6. jan 2015 Brug den type der står i manualen, vælg herefter det mærke som du ønsker der lever op til kravene. Det kan være alt fra Biltemas til Motul.

  • #6   6. jan 2015 Når simon siger lever op til kravene er det så den 20w40 der står der skal bruges, eller er der andet at kigge efter ?

    Når sajmon siger tyk olie, er vi så oppe i en 20w50 ?

    Nu står det w jo for ( winter) og hvor flydende den bliver. Så der kan vel ikke være noget i vejen for at bruge en 10 så bliver den jo blot lidt mere flydende i lave temperaturer ? smiley


  • Simon
    Simon Tilmeldt:
    apr 2014

    Emner: 5 Svar: 103
    #7   6. jan 2015 Jeg ville vælge en 20w som der står, ingen grund til at købe fuldsyntetisk efter min mening.

  • #8   6. jan 2015 johan p min mekker anbefaler mineralsk til min fz750 fra 87
    hvilket jeg også ville men går under betegnelsen gammel mc


  • #9   6. jan 2015 Hvad på en 2004 FZ6. Der står alt i bogen SAE10w30. SAE10w40. SAE15w40. SAE20w40. SAE20w50 men hvad skal jeg vælge?

  • #10   6. jan 2015 Kjj92dk en typisk tyk olie. Er vel en 20w40 eller 20w50 som man siger er til de gamle/klasikerer. Og de plejer vel bare at være mineralsk ?

    Til dannie. Det er noget med at du selv skal katekoirer dine kørselvaner og vælge olie ud fra det. Se vedlagt billede. Folk siger typisk 10w40 i danmark kan jeg fornemme.


    profilbillede
  • #11   6. jan 2015 Indkøring bør foregå på mineralsk, lige så de første 1.000 km, derefter skiftes til den af fabrikanten anbefalede type olie, du vælger så selv hvilket mærke du vil bruge.

  • #12   6. jan 2015 og ja han anbefaler normalt 20/40 til den men da den bruger lidt ryger der 20/50 på
    og han snakkede også om at alle adjektiverne gør olien tynder
    og at nogle adjektiver også kan være hårde ved de gamle pakninger


  • #13   6. jan 2015 Nååååhhh mine svar var måske smiley ikke gode nok, Frederik?????

    Men igen din cykel fra 1987 kan ikke sammenlignes med en cykel fra 2004, ifht olie..

    Køb du nu bare en 20W/50, du vil ikke blive skuffet.


  • #14   6. jan 2015 10w40 eller 20w40, maskinen vil bruge lige som meget olie som før, da olien ikke er tykkere når først den bliver varm.
    Så køb du bare en billig 10w40 og hæld i halsen af den.
    Mineral, delsyntetisk eller fuld kommer an på hvad du vil give, fuldsyntetisk er bedst, men maskinen er bygget til at kunne bruge en mineral olie (oversat, den er fuldstændig ligeglad hvad type den får) smiley


  • #15   6. jan 2015 Nej Morten, fuldsynth er ikke bedre pr definition
    Og jeg vil stadig, med lidt erfaring i gamle FZR, anbefale en 20W/50


  • #16   6. jan 2015 Tak for alle svar ! smiley

    Til jabbekot jo det var egenligt fint med dit svar alene, dette var mere for at høre lidt mere om forskellen på de forskellige. Er blevet noget klogere, men ikke meget mere sikker, da egen mekaniker ville proppe 10w40 på , samt 2 andre værksteder. Jeg helder lidt hen i mod en 20w40 som den i sin tid er oplyst til og som er en mineralsk og "billigt" olie og til den 20w50 du nævnte, da min gearpedal godt kan slå mig lidt.

    I bund og grund er det ved at gå op for mig at er det minimum en 40 er det godt nok. Om det så er en mineralsk. Del eller fuld smiley


  • #17   6. jan 2015 Altså det er lidt ligegyldigt, om du smider en 20W/40 eller en 10W/40, på, de er lige tynde, når cyklen er varm. Derfor går jeg efter en 20W/50, for den er lidt tykkere..

  • #18   7. jan 2015 altså jeg har en magen til og den kører 15-20W/50 fuldsyntetisk castrol, da jeg har en god leverance af det og jeg har kørt over 30k km på min selv og cyklen har gået snart 70k km og den bruger så lidt at jeg endnu ikke har prøvet at fylde på mellem skift. Cyklen er blevet brugt til alt fra hyggeture, pendlerkørsel, ferieture i europa til knutstorp og ring djursland uden motorproblemer andet end et sæt nye koblingsplader....

  • #19   7. jan 2015 Hej Niels Christian .
    spændende at du har en magen til . Jeg har kørt en halv sæson på min, og er ret glad for den. Dok har min kun kørt sølle 27000.

    Hvad mener du med din olie. Køre du 15w50 eller 20w50 ? smiley


  • #20   7. jan 2015 tror det er 15/50 der er på lige nu( den står meget stille for tiden, da jeg ikke er i DK) men har tidligere kørt 20/50 uden problemer... det vigtigste for sådan en gammel fætter at at den får lov at varme godt op inden den får tæv, så er de faktisk ret sejlivede... jeg stillede ventiler på min omkring 45k km, mener bogen siger de skal stilles første gang ved 42k km, men det var fra yamaha's periode med "set and forget" vedligeholdsstrategi smiley dog var der ikke meget der skulle pilles ved...


  • #21   7. jan 2015 Jeg bukker og nejer smiley

Kommentér på:
mineralsk, delsynth eller fuldsynth

Annonce