Fjerne O2 sensor - Konsekvens? {{forumTopicSubject}}
Jeg går meget med tankerne om at fjerne O2 sensoren efter jeg har fået lidt søvn... Har læst at det, samt ændre en lille bitte smule på TPS'en skulle fixe min cykels tendens til at være meget "jerky" i de laver omdrejninger ved kø kørsel og lav cruise speed.
Kunne læse mig frem til at årsagen til dens mærkelige opførelse er fordi den ved ensrettede omdrejninger går i "closed loop" pga. O2 sensoren, som (pga. EU miljø regler) får den til at udlede så få udstødningsgasser som muligt, hvilket i sidste ende medfører denne on/off respons på gassen, trods man holder den ensartede. Syntes selv det lyder som en fornuftig forklaring.
Så hvis jeg går i gang med at fjerne den (har guide og ledningsdiagram med de rette bridge og ledninger der skal fjernes). Hvad vil de så ha' af konsekvens for motoren?
dec 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 151
men vær HELT sikker på at det er det rigtige..
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Legede lidt med den slags på et uddannelsesforløb, hvor hensigten var at finde ud af hvilke ting der havde indflydelse på hvad, hvis man ændrede på karburatorer osv. Men eftersom din jo (går jeg ud fra) er indstillet som den nu engang skal være, så er der jo ingen som sådan praktisk grund til at du skal lade den blive siddende Jeg kan tage fejl, pas, men det er da hvert fald min tanke!
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
dec 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 151
jeg skulle bare køre frem og tilbage, bremse lidt og så målte han skiverne (nye) og sagde at de var for tynde - og så var det det..
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2014
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 297
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
Jeg har ikke hørt andet end hvad du selv har hørt - at det fungerer fint, hvis nu man ikke vil bekoste en powercommander.
Har du overvejet en FI tuner, som er et ret billigt alternativ til en powercommander?
Husk på at din TPS justering giver federe blanding over hele registret, så den vil køre bedre i bund og mellem området, men så vil blandingen være endnu mere for fed i toppen.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
TPS er en ganske stor del, for den bestemmer hvor på X aksen der læses fra.
Y Aksen bestemme af langt flere parametere IAP, MAP, Temp, Tryk osv
Så det du har gang i er den værste af alle sensore.
Nu har diverse amerikansk/australske/engelske forumer, en stor fællesnævner sammen med biblen og koranen. De kan nemlig gradbøjes, helt efter behov og total mod alt logik. Hvilket er ganske smart, hvis man bare tror nok på sagen.
Jeg er ikke troende, så jeg forholder mig KUN til matematik.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
Hvad så med O2 sensoren? Ved du om det ville hjælpe at eliminere den?
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
O2 sensor eliminator, er "bare" en modstand for ligger en fast spænding til ECU'en. Så den tror den køre med en eks konstant Lambda 1 værdig. Eller hvad den pågældende modstand nu viser.
Ved justering med PC, Bazzaz osv kobler man den fra. For at undgå at ECU'en modarbejder extern system.
I ECU'en kan man godt ændre closeloop setup'et.. Men der er RIGTIG langt mellem de rullefelte der kan klare den opgave. I sagens natur kræver, det klar nok at rullefeltet, også kan køre closeloop.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
Jammen så vil jeg prøve at eliminere O2 sensoren. og se se hvordan det kommer til at gå. Er det af helvede til, eller uden betydning montere jeg den på igen.
mht. TPS'en hvor du nævner "værste sensor" kan man jo vende den om og sige det er den med mest betydning, hvis den grundet miljø regler er stillet en smule for lavt. Skulle det ej hjælpe men derimod forværre motorens gang, er det vel bare at sætte den i dealermode og flytte ned til den rammer midten "-" igen på displayet?
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
De to overnævnte har sikker software, men de har IKKE hardware.
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
TPS ændre hvor på x-aksen ECU'en læser fuelmappet fra. Ved at ændre TPS til et højere punkt, vil man manipulere ECU'en til at tro gas håndtaget er en smule mere åbent end det faktisk er, hvilket kan øge omdrejninger i tomgang.
Da den ikke får så meget luft, da spjældhusene ikke er så åbne som ECU'en tror, men dyserne sprøjter forøget mængde benzin ind får man derfor en feder blanding.
Co2 sensor går kun ind og påvirker i closed loop, som ved f.eks. kø kørsel eller cruiseri, hvor det i lavere omdrejninger er generende på min maskine at køre pga. "on/off" problemet.
Ved at nare CO2 sensoren, kører mc'en så stadig i closed loop ved ensrettede rpm, men da den får samme signal hele tiden, tror den alt er fint og den udleder så få udstødningsgasser som muligt (selvom realiteten er en anden), derfor fortæller den ikke til ECU'en at blandingen skal ændres.
Er det rigtig forstået?
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
Der er 4 rullefelte i dk der kan justere i closeloop. FV er IKKE en af dem..
Man kan til dels godt opnå, det samme på et "normal" rullefelt. Men det svare lidt til at køre KBH - Skagen og kun køre grusvej på en trædecykel. Closeloop justering svare lidt til at flyve F16, med fuld efterbrænder i forhold til.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.693
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
Dernæst kommer så selve arbejdsgangen, og tankegangen. For de "Guruer" vi har i dk, som er så indoktrineret af DynoJet. Så kommer der nok aldrig, en ændring i deres tankegang. Der er sku ikke det, de ikke kan læse, ud af en effektkurve. Nu strækker mine evner ikke til sort magi, gætværk eller trolddom. Så jeg nøjes bare med at beregne det hele, ud fra de data jeg kan indsamle.
Mærkelig nok er der ALDRIG, en eneste af vore højt ærede guruer. Der har være i stand, til at frembringe en eneste formel. Der kan beregne bare en, enkelt celle i en fuelmap ud data, fra deres rullefelte. ALT er baseret på en måling, justering, ny måling, ny justering igen og igen (Grusvejs motoden)
INGEN af dem har nogen siden, taget min udfordring op om. At lave en komplet fuel map, i ET forsøg (En måling, ingen kontrol måling) Og det er jo klar nok, for kan man ikke styre accelerationen. Så køre ECU'en i open loop hele tiden. Det er i sig selv, ret utilregnelig. Frem for close loop, hvor man stopper både accelerationen og ECU'en.
En lille sidegevinst, i close loop gamet. Er så man kan opbygge fuelmap, helt efter motore karakteristikken. I praktisk betyder det, at man kan lave fuelmappen med bedre køling, i alle celler hvor. Motoren yder 80% af max moment og opefter.
Samt udmagre i low load / power området = max power og max brændstof udnyttelse.
Dynojet disciplene har EN værdig i hele fuelmappen.. Motorstyring er fra div fabrikanter, forud programmeret. med ca en værdig i hver celle.
Mærkelig nok bruger de så også close loop
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
Jeg har prøvet at køre både, Bazzaz og Powercommander's selfmapper på rullefelt.
For at få dem til at virker, kræver det forhold der stort set, ikke kan opnåes på vejen.
Hvem der kan hvad, og hvor gode nogen, er frem for andre. Vælger jeg at holde mig TOTALT uden for.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
Mere power?
Lavere forbrug?
Længere holdbarhed?
Lavere pris på indkøringen?
Er det rentabelt for os som kunder?
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
For her vil det bliver påkrævet stor effektivitet, fordi motorstyringer inderholder så meget idag. Eks A - B - C mode, det er 3 separate maps, skal man så også lave maps til Traction crontrol. Så skal der bare være 200% styr på ALT.
Effekt... Topeffekt er ens på begge metoder, close loop virklige råstyrke er low / load power områder.
Forbrug... Close loop er klar en STOR fordel.
Holdbarheden... Ja det er jo altid svært at bevise, hvorfor en ventil brækker. Min teori er ganske simpel temperatur svingningen. Derfor er jeg ved at lave EGT (exhaust gas temperature). Det skal gerne give en mere stabil temperatur i forbrændingskammeret. Det kræver 100% close loop, for at måle det.
Når man laver fuel maps på Dynojet eller MJP rullefelt. Så er effekt kurven en MEGET afgørende faktor STOR FEJL
Fuelmaps SKAL laves ud fra forbrændingen, for at opnå bedre holdbarhed i motoren. Er forbrænding optimal kommer effekten, men forbrændingen kommer ikke pga effekt. Effekt er kun en biprodukt, af en korrekt justering.
Såååååå hvorfor arbejde baglæns ??
Priser.. Jeg er bange for, de nok kun stiger i takt. Med de krag der kommer fra kunder. En ting er sikker, kravene til indkøring, bliver kun støre i fremtiden. Motorende bliver letter for materialer og forbrændingen bliver presset til det yderste.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
To andre laver et setup noget i retning af Dynojet 250i / MJP 220.
1 person laver, med en af mine ruller, et en kopi af det jeg har til salg.
Så er der et hold i Norge, der er igang med et bilrullefelt. efter mine ide.
Men ja det er temmelige ambitiøse hobby team's. Som meget let kan, udvikle sig til en alvorlig trussel, for nogle af "guruer" i dk. De har nemlig den fordel, de IKKE er påvirket af Dynojet disciplene. Så deres tankegang, er stadig fremafrettet.
Sidst men ikke mindst, min egen udviklings afdeling. Vi er i fuld gang med at bygge generations 3 af close loop rullefelt. Som bliver forberet på el motortest. Så det bliver med to bremse. En på el, som jeg normal bruger, og en på vand.
Der bliver lavet en ret, radikal ændring i hele setup'et. Eks er der indbygget luftkøl i selve rullen. (Idag køler vi ude fra, den ny bliver kølet inde fra)
Det er jo så helt klar, for at udgå de varme problemer, der kommer i dækket.
Rullen få et mønster, der i den grad har givet, maskningværkstdet problemet. De er ved at forberede, en 5 akset fræser for at lave det.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
Det smarteste havde dog været at lave det hele i en opspænding og vende emnet og dreje de overskydende 20-30 mm af, bare stikstål på og så afsted.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.014
De havde begge ruller i drejebænken igår, for at dreje dem af. Hvad de gør med sporene er sku deres problem ha ha..
Fjerne O2 sensor - Konsekvens?