{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.506 visninger | Oprettet:

Fjerne O2 sensor - Konsekvens? {{forumTopicSubject}}

Jeg går meget med tankerne om at fjerne O2 sensoren efter jeg har fået lidt søvn... Har læst at det, samt ændre en lille bitte smule på TPS'en skulle fixe min cykels tendens til at være meget "jerky" i de laver omdrejninger ved kø kørsel og lav cruise speed.

Kunne læse mig frem til at årsagen til dens mærkelige opførelse er fordi den ved ensrettede omdrejninger går i "closed loop" pga. O2 sensoren, som (pga. EU miljø regler) får den til at udlede så få udstødningsgasser som muligt, hvilket i sidste ende medfører denne on/off respons på gassen, trods man holder den ensartede. Syntes selv det lyder som en fornuftig forklaring.

Så hvis jeg går i gang med at fjerne den (har guide og ledningsdiagram med de rette bridge og ledninger der skal fjernes). Hvad vil de så ha' af konsekvens for motoren?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjerne O2 sensor - Konsekvens?
  • #1   8. jan 2015 altså som udgangspunkt er det jo ikke smart at fjerne lambdasonden, MEN hvis der er nogen der har fundet ud af at det rent faktisk virker, så skal vi da ikke komme og fortælle dig noget andet,,
    men vær HELT sikker på at det er det rigtige..


  • #2   8. jan 2015 Det har vel som sådan ikke nogen konsekvens for motoren? Det den gør beskriver du jo selv, derudover er den jo bare til for at måle på hvad der kommer ud af motoren for derefter at regulere det. Det eneste punkt hvor det vil have noget at sige er vel ved syn?
    Legede lidt med den slags på et uddannelsesforløb, hvor hensigten var at finde ud af hvilke ting der havde indflydelse på hvad, hvis man ændrede på karburatorer osv. Men eftersom din jo (går jeg ud fra) er indstillet som den nu engang skal være, så er der jo ingen som sådan praktisk grund til at du skal lade den blive siddende smiley Jeg kan tage fejl, pas, men det er da hvert fald min tanke!


  • #3   8. jan 2015 Det eneste problem ville vel være hvis det du har hørt er forkert og sensoren så fortæller ECU'en noget forkert og der så sker noget på den front, men så vidt jeg kan forstå på en hurtig søgning sidder der som regel en primær og en sekundær sensor, og den du vil til at lege med lyder som den sekundære, som egentlig kun fortæller om katalysatoren fungerer korrekt

  • #4   8. jan 2015 måler de udstødningsgas på en mc til syn? det gjorde de da ikke på min smiley
    jeg skulle bare køre frem og tilbage, bremse lidt og så målte han skiverne (nye) og sagde at de var for tynde - og så var det det..


  • #5   8. jan 2015 Jeg har aldrig fået synet en motorcykel, har kun ejet en indtil videre og den blevet synet af tidligere ejer! Men jeg tror sådan set at de burde tjekke det, så vidt jeg ved kan en synshal få en jævnt stor bøde hvis der er nogle ting de bare skipper! Men de bliver jo betalt det samme uanset, så det er vel med at få det overstået hurtigst muligt! ^^

  • #6   8. jan 2015 Kommer der ikke fejl fra ecuen? Det er vel mere sikker og mindre permanent at sætte o2 eliminator på?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
    #7   8. jan 2015 Jeg ville nøjes med en O2 sensor eliminator, og så justere TPS og kalibrere spjældhuse på den.
    Jeg har ikke hørt andet end hvad du selv har hørt - at det fungerer fint, hvis nu man ikke vil bekoste en powercommander.
    Har du overvejet en FI tuner, som er et ret billigt alternativ til en powercommander?

    Husk på at din TPS justering giver federe blanding over hele registret, så den vil køre bedre i bund og mellem området, men så vil blandingen være endnu mere for fed i toppen.


  • #8   8. jan 2015 Den kommer nok til FV eller testbænken og bliver rullet ind i ECU'en til sommer Den kører allerede med fed blanding, med yoshimura udstødninger og uden kaburator samt andet luftfilter, så det er nok ikke flow den mangler. så jeg vil bare lige optimere den inden indrulning med overstående "mods"

  • #9   8. jan 2015 Tror du ikke bare, du skal bruge resten af dagen. På at læse om hvordan, en fuelmap er opbygget ??


  • #10   8. jan 2015 Det siger mig ikke så meget, det lader jeg heller Finn om, men at lave mods som jeg har læst virker for flere tusinde ejer på diverse amerikansk/australske/engelske forumer det siger mig noget! Og så er det oven i købet ikke raketvidenskab. Inden vil jeg jo blot vide om det kan have konsekvenser for motoren på længere sigt.

  • #11   8. jan 2015 Med et minimum af grundviden, så vil du så også, hurtig finde ud HVORFOR DET IKKE VIRKER !!



  • #12   8. jan 2015 Men nu ved jeg du er skarp på emnet, kan du så ikke forklare mig hvorfor det ikke virker? smiley

  • #13   8. jan 2015 Ganske simpel fordi hele motorstyringen, er baseret på simpel matematik.
    TPS er en ganske stor del, for den bestemmer hvor på X aksen der læses fra.
    Y Aksen bestemme af langt flere parametere IAP, MAP, Temp, Tryk osv

    Så det du har gang i er den værste af alle sensore.

    Nu har diverse amerikansk/australske/engelske forumer, en stor fællesnævner sammen med biblen og koranen. De kan nemlig gradbøjes, helt efter behov og total mod alt logik. Hvilket er ganske smart, hvis man bare tror nok på sagen.

    Jeg er ikke troende, så jeg forholder mig KUN til matematik.


  • #14   8. jan 2015 Javel ja, så blev man så meget klogere. Tak!
    Hvad så med O2 sensoren? Ved du om det ville hjælpe at eliminere den?


  • #15   8. jan 2015 Du kan snyde motorstyringen meget med den. Men kun i closeloop, men i openloop køre den helt efter fuelmappen.

    O2 sensor eliminator, er "bare" en modstand for ligger en fast spænding til ECU'en. Så den tror den køre med en eks konstant Lambda 1 værdig. Eller hvad den pågældende modstand nu viser.

    Ved justering med PC, Bazzaz osv kobler man den fra. For at undgå at ECU'en modarbejder extern system.

    I ECU'en kan man godt ændre closeloop setup'et.. Men der er RIGTIG langt mellem de rullefelte der kan klare den opgave. I sagens natur kræver, det klar nok at rullefeltet, også kan køre closeloop.



  • #16   8. jan 2015 Ja det skulle vidst kun være Testbænken i Næstved og FV i Sabro, der kan ændre både closed og open direkte i ECU'en på Suzukier.

    Jammen så vil jeg prøve at eliminere O2 sensoren. og se se hvordan det kommer til at gå. Er det af helvede til, eller uden betydning montere jeg den på igen.

    mht. TPS'en hvor du nævner "værste sensor" kan man jo vende den om og sige det er den med mest betydning, hvis den grundet miljø regler er stillet en smule for lavt. Skulle det ej hjælpe men derimod forværre motorens gang, er det vel bare at sætte den i dealermode og flytte ned til den rammer midten "-" igen på displayet? smiley


  • #17   8. jan 2015 TPS.. Du ændre KUN hvor i div maps du læse fra.. miljø diller daller er der stadig, det bliver bare læst forkert.

    De to overnævnte har sikker software, men de har IKKE hardware.


  • #18   8. jan 2015 Så blev vi lige alle sammen klogere! smiley Fed!

  • #19   8. jan 2015 Ok jeg kan mærke jeg er på dybt vand, men stadig kan nå bunden med tærene, jeg er glad for i gider bruge tid på lige at forklare mig the basics om TPS'en og CO2 sensoren. Lad mig lige prøve at opsummere min egen opfattelse efter den her snak:

    TPS ændre hvor på x-aksen ECU'en læser fuelmappet fra. Ved at ændre TPS til et højere punkt, vil man manipulere ECU'en til at tro gas håndtaget er en smule mere åbent end det faktisk er, hvilket kan øge omdrejninger i tomgang.
    Da den ikke får så meget luft, da spjældhusene ikke er så åbne som ECU'en tror, men dyserne sprøjter forøget mængde benzin ind får man derfor en feder blanding.

    Co2 sensor går kun ind og påvirker i closed loop, som ved f.eks. kø kørsel eller cruiseri, hvor det i lavere omdrejninger er generende på min maskine at køre pga. "on/off" problemet.

    Ved at nare CO2 sensoren, kører mc'en så stadig i closed loop ved ensrettede rpm, men da den får samme signal hele tiden, tror den alt er fint og den udleder så få udstødningsgasser som muligt (selvom realiteten er en anden), derfor fortæller den ikke til ECU'en at blandingen skal ændres.

    Er det rigtig forstået?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
    #20   8. jan 2015 Sådan forstår jeg det ihvertfald.

  • #21   8. jan 2015 I så fald vil jeg prøve at ændre O2 sensoren først, og så må jeg se om det er blevet bedre. Indkøring kommer nok til sommer. Men er da ked af at høre FV ikke kan justere den i closed loop, men det er måske heller ikke så relevant med en elimineret O2 sensor?

  • #22   8. jan 2015 Det er helt rigtig forstået.. Bortset fra det er en O2 sensore og ikke CO2.

    Der er 4 rullefelte i dk der kan justere i closeloop. FV er IKKE en af dem..
    Man kan til dels godt opnå, det samme på et "normal" rullefelt. Men det svare lidt til at køre KBH - Skagen og kun køre grusvej på en trædecykel. Closeloop justering svare lidt til at flyve F16, med fuld efterbrænder i forhold til.


  • #23   8. jan 2015 Men de rullefelte der er ikke kan det, kan de ikke ombygges med et par gode håndgreb?

  • #24   8. jan 2015 Vil man da med en FI tuner kunne indstille closed loop også, eller er det rullefeltet der har betydningen der (går ud fra det er rullefeltet)? Har du nogle anbefaldinger til gode tuner der kan begge i danmark?

  • #25   8. jan 2015 Nej Allan... Det er enten eller, for at få closeloop til at virke. Der skal bruges et meget specific setup. Hvilket i sig selv skaber, mange problemer. Både fysiks og økonomisk. Et korrekt closeloop setup, rullefelt, styring, rum mm står vel i en små 400-600.000,- + det løse. Det i sig selv afholder, de fleste fra det.

    Dernæst kommer så selve arbejdsgangen, og tankegangen. For de "Guruer" vi har i dk, som er så indoktrineret af DynoJet. Så kommer der nok aldrig, en ændring i deres tankegang. Der er sku ikke det, de ikke kan læse, ud af en effektkurve. Nu strækker mine evner ikke til sort magi, gætværk eller trolddom. Så jeg nøjes bare med at beregne det hele, ud fra de data jeg kan indsamle.

    Mærkelig nok er der ALDRIG, en eneste af vore højt ærede guruer. Der har være i stand, til at frembringe en eneste formel. Der kan beregne bare en, enkelt celle i en fuelmap ud data, fra deres rullefelte. ALT er baseret på en måling, justering, ny måling, ny justering igen og igen (Grusvejs motoden)
    INGEN af dem har nogen siden, taget min udfordring op om. At lave en komplet fuel map, i ET forsøg (En måling, ingen kontrol måling) Og det er jo klar nok, for kan man ikke styre accelerationen. Så køre ECU'en i open loop hele tiden. Det er i sig selv, ret utilregnelig. Frem for close loop, hvor man stopper både accelerationen og ECU'en.

    En lille sidegevinst, i close loop gamet. Er så man kan opbygge fuelmap, helt efter motore karakteristikken. I praktisk betyder det, at man kan lave fuelmappen med bedre køling, i alle celler hvor. Motoren yder 80% af max moment og opefter.
    Samt udmagre i low load / power området = max power og max brændstof udnyttelse.

    Dynojet disciplene har EN værdig i hele fuelmappen.. Motorstyring er fra div fabrikanter, forud programmeret. med ca en værdig i hver celle.
    Mærkelig nok bruger de så også close loop smiley


  • #26   8. jan 2015 De selfmapper der findes er stort set værdigløse.. De kræver MEGET indsigt og meget gunstige forhold.
    Jeg har prøvet at køre både, Bazzaz og Powercommander's selfmapper på rullefelt.
    For at få dem til at virker, kræver det forhold der stort set, ikke kan opnåes på vejen.

    Hvem der kan hvad, og hvor gode nogen, er frem for andre. Vælger jeg at holde mig TOTALT uden for.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
    #27   8. jan 2015 Det lyder rigtigt fint, men hvad betyder det så for os dødelige, som allerede har en MC der kører mega smooth efter f.eks indkøring / justering på f.eks et Dynojet eller MJP rullefelt?

    Mere power?
    Lavere forbrug?
    Længere holdbarhed?
    Lavere pris på indkøringen?
    Er det rentabelt for os som kunder?


  • #28   8. jan 2015 Som jeg skrev tidlig, så kommer begge parter til samme distantion.. F16 metoden er bare LANG hurtige. Det vil vi også se i fremtiden, hvor ECU tuning vinder ind.
    For her vil det bliver påkrævet stor effektivitet, fordi motorstyringer inderholder så meget idag. Eks A - B - C mode, det er 3 separate maps, skal man så også lave maps til Traction crontrol. Så skal der bare være 200% styr på ALT.

    Effekt... Topeffekt er ens på begge metoder, close loop virklige råstyrke er low / load power områder.
    Forbrug... Close loop er klar en STOR fordel.
    Holdbarheden... Ja det er jo altid svært at bevise, hvorfor en ventil brækker. Min teori er ganske simpel temperatur svingningen. Derfor er jeg ved at lave EGT (exhaust gas temperature). Det skal gerne give en mere stabil temperatur i forbrændingskammeret. Det kræver 100% close loop, for at måle det.
    Når man laver fuel maps på Dynojet eller MJP rullefelt. Så er effekt kurven en MEGET afgørende faktor STOR FEJL
    Fuelmaps SKAL laves ud fra forbrændingen, for at opnå bedre holdbarhed i motoren. Er forbrænding optimal kommer effekten, men forbrændingen kommer ikke pga effekt. Effekt er kun en biprodukt, af en korrekt justering.
    Såååååå hvorfor arbejde baglæns ??
    Priser.. Jeg er bange for, de nok kun stiger i takt. Med de krag der kommer fra kunder. En ting er sikker, kravene til indkøring, bliver kun støre i fremtiden. Motorende bliver letter for materialer og forbrændingen bliver presset til det yderste.


  • #29   9. jan 2015 Alle dem som laver rullefelt i forbindelse med dig Henning, laver de det så som de andre i DK eller som dit? Nogen af dem er jo rene hobby folk.

  • #30   9. jan 2015 Der er et hold, der laver en kopi, af mine Mustanger. Så de ender nok tæt på mit setup.
    To andre laver et setup noget i retning af Dynojet 250i / MJP 220.
    1 person laver, med en af mine ruller, et en kopi af det jeg har til salg.
    Så er der et hold i Norge, der er igang med et bilrullefelt. efter mine ide.
    Men ja det er temmelige ambitiøse hobby team's. Som meget let kan, udvikle sig til en alvorlig trussel, for nogle af "guruer" i dk. De har nemlig den fordel, de IKKE er påvirket af Dynojet disciplene. Så deres tankegang, er stadig fremafrettet.

    Sidst men ikke mindst, min egen udviklings afdeling. Vi er i fuld gang med at bygge generations 3 af close loop rullefelt. Som bliver forberet på el motortest. Så det bliver med to bremse. En på el, som jeg normal bruger, og en på vand.
    Der bliver lavet en ret, radikal ændring i hele setup'et. Eks er der indbygget luftkøl i selve rullen. (Idag køler vi ude fra, den ny bliver kølet inde fra)
    Det er jo så helt klar, for at udgå de varme problemer, der kommer i dækket.
    Rullen få et mønster, der i den grad har givet, maskningværkstdet problemet. De er ved at forberede, en 5 akset fræser for at lave det.


    profilbillede
  • #31   9. jan 2015 Kunne forestille mig de spænder emnet op på en dorn eller en stor rør-pinol, nok dornen, programmet er jo bare 1 linie der så kopieres det antel gange der skal være riller, nemt i et CAM program.
    Det smarteste havde dog været at lave det hele i en opspænding og vende emnet og dreje de overskydende 20-30 mm af, bare stikstål på og så afsted.


  • #32   9. jan 2015 Der er nogen ting i livet, der bare IKKE bekvemmere mig.. Det her er af dem smiley

    De havde begge ruller i drejebænken igår, for at dreje dem af. Hvad de gør med sporene er sku deres problem ha ha..


Kommentér på:
Fjerne O2 sensor - Konsekvens?

Annonce