{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.647 visninger | Oprettet:

Lovligt af registrere "veteran Harley" ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg står med en 37-år gammel Harley Davidson XLCH Sportster (1977) på hånden, og der findes told-papirer fra indførslen i landet tilbage i tidernes morgen, men den har aldrig været indregistreret i DK.

I og med at den er over 35 år gammel, er det jo en veteran MC... Er det overhovedet muligt at få denne gamle cykel indregistreret i DK, nu hvor der findes alskens EU-miljøregler der skal overholdes?

Selve registreringsafgiften kan ikke være særlig meget, når den er så gammel som den er - men om det overhovedet kan lade sig gøre at få den godkendt, er vel den egentlig udfordring..

Kom frit frem hvis I ved noget om "veteran cykler" smiley

Jeg mangler også noget info. vedr. den originale nypris. Nogen der har en MC-Revyen liggende fra 1977? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovligt af registrere "veteran Harley" ?
  • #1   12. jan 2015 Der var noget med at hvis den ikke har været indregistrer i dk eller et andet EU Land før en bestemt dato bliver det meget svær , kan ikke rigtig huset det men der var meget snak om det år tilbage mvh Johnny

  • #2   12. jan 2015 Er den fra USA? I så fald skal du nok have fat i den officielle danske importør og få et CoC dokument fra dem, da den helt sikkert ikke er typegodkendt i DK.
    Derudover skal du nok ikke bekymre dig om miljøregler og lign, da disse regler som regel er årgangs bestemte..
    Den skal bare overholde reglerne, der var den gang den første gang blev indregistreret.


  • #3   13. jan 2015 Ja den er fra USA, og nej den har (så vidt jeg ved) ikke været indregistreret i et EU land før.

    Typegodkendt.. hvad vil det sige? Skal der ikke bare være godkendt én anden Sportster fra '77, og så er den i vinkel..? smiley


  • #4   13. jan 2015 35 års veteranreglen hvad angår forsikring gjaldt ikke min gamle sportster. Mener HD skal op på 50 år før det tæller.

  • #5   13. jan 2015 Nå ok, men jeg mener ellers at HD Club DK har en favoritaftale mht. forsikring, så nu må vi se hvordan og hvorledes.. smiley

  • #6   13. jan 2015 Det har de også men skal du havde den skal du skal dj dælme ud og investere ????
    Men veteran reglen gælder også for harlyer min kammerat har da hans veteran forsikret den er også fra 77 han gir 2700 alt inklusiv


  • #7   13. jan 2015 [Slettet bruger] - det må være noget specielt i dit forsikringsselskab som har spillet ind så - for min Harley fra 66 er forsikret som veteran ligesom jeg har en kammerart som har en 76'er eller 77'er som også er forsikret som veteran.

    Mht. afgiften på din cykel, så burde afgiften ikke være særlig høj - jeg har hørt flere steder at afgiften stort set er ikke eksisterende på de gamle cykler - men om det er sandt, kan jeg ikke finde dokumentation for - det jeg havde gjort hvis det var min, så havde jeg fået den til toldsyn - så får du klar besked - forhåbentlig smiley


  • #8   13. jan 2015 Det ville være rart og høre hvor i har forsikret.
    Jeg har et par veteran hd ( +50 år) forsikret i thisted forsikring med kasko til under 1000 kr pr stk


  • #9   13. jan 2015 Jeg er i ETU hvor min FLH 1200 fra 1966 står til ~1100 kr om året, forsikret for ca. 100.000 kr.

  • #10   13. jan 2015 Hos GF veteran skal Harleyer være 50 år (eller er det 55?) for at kunne være veteran forsikret. men derfor kan andre selskaber godt have andre interne regler.

    MVH Frank


  • #11   13. jan 2015 Altså en harley er jo reelt set veteran når den triller af samlebåndet HO HO

  • #12   13. jan 2015 Hvis den er typegodkendt i DK, du har registreringsattesten, og den kan komme igennem et toldsyn, er der vel intet i vejen for at den kan indregistreres i DK.

    GF forlanger godt nok at harley skal være 50 år for at veteranforsikre, men der findes andre selskaber som har andre betingelser og det skal ikke forveksles med veteran status, som gælder når køretøjet er over 35 år gammelt.
    Det betyder at der ikke burde være afgift på mc'en.
    Min far fik afgiften tilbage på en gammel bsa da de ændrede reglerne fordi han kort forinden havd betalt afgift af den. Min HD er forsikret gennem alm. brand.
    MVH


    profilbillede
  • #13   13. jan 2015 Jeg lytter lige med .. vil det sige at en cykel (også Harley) der er 35år eller ældre skal der stort set ikke betales afgift af ? ? ? Og kunne indregistreres i DK uden det store knas hvis den kommer fra et andet EU land ? ?

  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følgere: 2 MC-er: 4 Svar: 72
    #14   13. jan 2015 Hvad forsikring angår kan jeg anbefale Aros forsikring.
    Jeg giver ca. 1300kr for helårlig kasko og ansvar inkl. vejhjælp for min Shovelhead fra 68.
    Der er INGEN krav om klubmedlemskaber, originalitet eller lign.
    Så vidt jeg husker kræver de kun en eller to andre forsikringer yderligere hos dem. Check evt. deres hjemmeside for detaljer smiley


  • #15   13. jan 2015 hmm efter at have kigget hos skat, ser det ikke ud som om at man slipper for afgift på veteran mc, men at denne max kan udgøre 40% af mc'ens nypris. derudover er der en bagatelgrænse som var årsagen til min fars eksempel, men jeg er ikke blevet klogere på hvor denne grænse befinder sig...

  • #17   13. jan 2015 Mange tak Ivan, jeg prøver at skrive til Arvid og høre ad.. smiley

  • #18   13. jan 2015 min goldwing er fra 1980 og den kan forsikres som veteran,den skulle bare være 25 år.men jeg valgte at forsikre den som alm mc pga den måde den måtte bruges på.jeg skal give 1500 kr årlig ansvar,med helårs brug i bauta forsikring.
    men for at kunne forsikres som vetaran skal den også synes som veteran og det er min goldwing heller ikke.


  • #19   14. jan 2015 25 år = klassisk køretøj = Klassisk forsikret
    35 år = Veteran køretøj = Veteran forsikret


  • #20   14. jan 2015 Hey Frank, hvor finder du de informationer henne?

  • #22   15. jan 2015 Mange tak for al Jeres hjælp! Jeg håber det lykkes at få dem gamle dame ud og køre.. smiley

Kommentér på:
Lovligt af registrere "veteran Harley" ?

Annonce