{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.904 visninger | Oprettet:

Kok
Kok
Tilmeldt:
6. maj 2011
MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 23

Hjælp til kørekort regler. "opgradering til a2 efter kun 1år" {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg står og overvejer at tage A1 kort som 19 årig for at kunne køre et år og derfor få lidt rabat på forsikringen når den støre mc skal hentes hjem når jeg fylder 20.

Reglerne siger at man kan opgradere til A2 med en, "praktisk prøve" hvis man har 2års erfaring på det lille kort.

Mit spørgsmål er så bare hvordan det fungere hvis man ikke har de 2års erfaring.
Jeg tænker mest på økonomien, skal jeg op til en helt stor omgang igen og hvad vil det evt. koste?

- Det hele handler om at spare penge for mit vedkommende, da jeg skal smide en stor slat penge efter en ordenlig maskine når jeg fylder 20.

På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til kørekort regler. "opgradering til a2 efter kun 1år"
  • #1   22. feb 2015 Hvis du vil have A2 kortet når du fylder de 20, er det forfra med undervisningen. Det gør ingen forskel at du kun har haft A1 i et enkelt år.

  • #2   22. feb 2015 Nu tog jeg mit kørekort som 19 årig og kørte et års tid på min CBR 125 - som 20 årig (cirka et år efter) opgraderede jeg til mellem kortet (A2) og købte min GS500- du skal KUN op til en praktisk prøve - og ikke undervisning, teori, osv.
    Alternativt kan du købe en leksion eller 2 - men du kan i teorien bare tage den praktiske prøve og så er du opgraderet.
    Reglen om at man skal køre 2 år gælder KUN hvis det er overgangen fra mellem (A2) til stort (A) kørekort smiley

    Mvh


  • #3   22. feb 2015 alså du kunne også bare købe en mc og havde den i dit navn (uden at tage kortet før) evt den du vil havde når du bliver 20 så spare du lidt penge på opgraderingen

  • Kok
    Kok Tilmeldt:
    maj 2011

    MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #4   22. feb 2015 Tak for svarene.
    Det virker lidt som om #1 og #2 har forskellige meninger? Kan nogen andre be/afkræfte hvad der er rigtigt.
    Og #3 jeg tror man skal kunne bevise at man rent faktisk har kørt på den (til en vis grad), men det bliver sku nok lidt svært at forklare sig ud af hvis man slet ikke har et kørekort.


  • #5   22. feb 2015 Hvad victor sagde smiley

  • #6   22. feb 2015 Desuden kan jeg fortælle dig at majoriteten inden for politiet ikke selv har styr på en skid smiley

  • Kok
    Kok Tilmeldt:
    maj 2011

    MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #7   22. feb 2015 Okay takker, og ja det tror jeg sku gerne på smiley

  • #8   22. feb 2015 nope det står der ingen steder, nogle kan dog finde på at spørge om du har kortet så må du jo bare tage et andet selvskab

  • #9   22. feb 2015 Det Jesper skriver er korrekt.

    At Viktor så har kunnet klare sig med en praktisk prøve efter 1 år med A1 kort beror på en fejl fra borgerservices side.

    Det der står i kørekortbekendtgørelsen er følgende:

    § 22. Kørekort til kategori A2 kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, jf. dog stk. 2, og
    1) har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A1 og herefter har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5, eller

    2) uden tidligere at have erhvervet kørekort til kategori A1, har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5.


    Du skal således ikke kunne dokumentere at have kørt på A1 mc'en kun at du har haft kortet i 2 år.


  • #10   22. feb 2015 Victor: Du har været heldig.
    Som Lange så fint skriver, med lovtekst, så er det jeg skrev i første tråd korrekt.


  • #11   22. feb 2015 Det var satans - de nye regler er noget rod, man hører noget nyt hele tiden.. smiley

  • #12   22. feb 2015 "Når du er fyldt 20 år, det muligt at få udstedt kørekort til “mellemstor motorcykel (kategori A2), såfremt du:

    har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A1 og herefter har bestået en praktisk prøve på en “mellemstor motorcykel” (kategori A2)


    ELLER

    uden tidligere at have erhvervet kørekort til kategori A1, har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en “mellemstor motorcykel” (kategori A2)"


    " Kategori A2 - mellemstor MC (max 35 kW). Kan erhverves fra du er fyldt 20 år.

    Giver ret til at føre en tohjulet MC med max 35 kW, med et effekt/vægt forhold på 0,2 kW/kg og en 3 hjulet MC/bil på max 15 kW."


    "Når man har mindst 2 års kørsels erfaring, kan man gå en kategori op, efter man har bestået en praktisk prøve. Dvs. får man kørekort til A2 som 20 årig, kan man aflægge en praktisk prøve efter 2 år til kategori A, og få kørekort til kategori A, allerede som 22 årig."


    masser af ævl lige der. Du vil møde forskellige fortolkninger af disse både hos politi, din kommune, din vens kommune, din søsters tantes kærestes onkels datters dansklærers kommune oooosvosvosvosv. De forskellige kørelærer har endda også fortolket det på hver sin måde.
    Hvis du forholder dig til det fact at hvert kørekort kan opgraderes efter 2 års besiddelse af den kategori under, så er du godt kørende. Du kan også skide hul i det hele og sige: jeg vil have opgraderet mit kort NU(Helst efter 2 år såfremt kørelærer og køresagkyndig/politidude ikke er en idiot) og krydse fingre for at du får det største kort selvom du faktisk kun skulle have haft A2, ps: det hænder


  • Kok
    Kok Tilmeldt:
    maj 2011

    MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #13   23. feb 2015 Jamen okay så er vi jo tilbage hvor vi startede. smiley
    Det er sku pokkers irriterende at de smider det erfarings pis ind over, i mit tilfælde ville man jo have været oppe til en hel omgang køreundervisning en gang og så skal man bare hele turen igennem igen fordi det ikke lige passede ind i min verden at haste ud og få mc kort den dag jeg fylder 18.

    Det er da virkelig latterligt at skulle op til alt det samme 1 år efter. (specielt teorien)
    Altså loven giver jo slet ikke mening, man skulle tro det hele handlede om at gøre det mere sikkert, da man skal ha noget erfaring.
    Men som de har sat det op er 2 års erfaring = 1 omgang køreundervisning
    Hvor er logikken lige i det? haha.


  • #14   23. feb 2015 Der er sgu ikke meget logik i det, men det er der jo nogle kloge folk til et møde der har syntes uden at spørge vi andre, og så bliver det jo sådan!
    Men se om ikke du kan finde en kørelærer der er lidt menneskelig smiley


Kommentér på:
Hjælp til kørekort regler. "opgradering til a2 efter kun 1år"

Annonce