1.253 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Effekt af lovlig udstødning Effekt af lovlig udstødning

Hej,

Når der herinde diskuteres uoriginale udstødninger, er det oftest lyden, der diskuteres. Imidlertid må man formode, at sportsudstødninger primært er opfundet for at forbedre cyklens ydeevne og ikke for at lyde 'sejt'...

Nu sidder jeg fx og kigger på en Akrapovic til MT-07, og de har jo også en graf, der fint viser den forbedrede ydeevne:

http://az79640.vo.msecnd.net/akrapovicbppmultimedia/544cea482e8b47af92f7e1869df1db11.pdf

Når man så kigger på samme udstødning inde på Yamahas hjemmeside, står der, at den skal suppleres med en katalysator (som jeg ærlig talt ikke rigtigt ved, hvad er, jeg er ikke så teknisk begavet...) for at være lovlig til gadebrug - men hvis man monterer den der katalysator, forsvinder effekt-gevinsten så, så udstødningen kun er til pynt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Effekt af lovlig udstødning
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #1   28. feb 2015 Nej ikke mere. Før i tiden var en katalysator restriktiv, men i dag er de så gode til at tilpasse dem til cyklen, at det ingen effekt koster.

Her er hvad det er: https://www.google.dk/#q=catalytic+converter

• #3   28. feb 2015 Ok...

Jeg må selvfølgelig vurdere, om jeg så tror på, at cyklen bliver for 10.000 bedre ift. mine evner og temperament, men som jeg forstår dig, kan jeg i hvert fald godt tage grafen for gode varer, selv med katalysatoren?

Det næste er så, om jeg læser grafen rigtigt, jeg er som sagt ikke ligefrem ingeniør - umiddelbart ser det for mig ud som om det er ret begrænset hvad den vinder i absolut power på toppen (hvilket jeg heller ikke er interesseret i), men at kraftudviklingen bliver mere jævn i den nederste og midterste del af registeret (hvilket jeg ville synes rigtigt godt om) - er det en nogenlunde rimelig fortolkning...?

• #4   28. feb 2015 De 2-4 HK det giver er svære at mærke på vej men tager du på bane og skal race kan det være det der gør forskel så ja på vej er det nok mest sjov og ballade

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #5   28. feb 2015 Det vigtigste er ikke hvilken udstødning eller katalysator du monterer, men om tænding og indsprøjtning er justeret helt korrekt.

Det er nok de bedste penge du kan bruge på sådan en...

• #6   28. feb 2015 De små HK ekstra på toppen mærker man rigtig nok ikke, men se momentkurven fra 4.000-6.500rpm. Den forskel mærker man i den grad.

• #7   28. feb 2015 Man kan ofte vinde lidt vægtbesparelse oveni. . .

• #8   28. feb 2015 #4 & 6: Jeg er med på at de få ekstra heste allersidst i registret nok ikke er noget, jeg får glæde af - hvilket jeg jo også selv skriver i mit eget indlæg; #3

Det var netop det med momentet ved de 4-6.000 omdr., jeg hæftede mig ved. Nogen der vil forsøge at sætte ord på, hvordan den ændring i moment-kurven kan 'oversættes' til fornemmelsen på cyklen?

• #9   28. feb 2015 Den ændring i momenter gør man sjældnere får brug for nedgearing, og lettere kan trække på hjul.

• #10   28. feb 2015 skal udstødning ikke være komplet med forrør for at der kommer effekt ud af det, og køres ind på rullefeldt, men mine erfarninger med 15 år med mc kærsel siger mig at det er bedst når mc larmer helt vildt, så kan andre høre man kommer også køre bilister der sider med hovedet oppe i røven ikke ud foran dig!! jeg har aldrig haft problemer med at bilister køre ud foran mig!! men min pige "kone" har prøvet det flere gange på sin kawasaki så hun er holdt med mc efter påkørsel af uforsigtig idiot

• #11   3. mar 2015 Jeg genopliver lige min tråd her:
    #5: Hvad går det (i meget grove træk) ud på? Er det enten/eller ift. udstødningen, eller kan man gøre begge dele hen ad vejen. Og kan man i øvrigt (få nogen til) at justere tænding og indsprøjtning uden at give køb på sin garanti på cyklen? Det lyder som om man skal ind og pille i noget...

Kommentér på:
Effekt af lovlig udstødning

Annonce