{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.297 visninger | Oprettet:

Må jeg køre på stor mc? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Dette er sikkert spurgt før, men kunne ikke finde samme situation som mig... Jeg har taget mit MC kort efter de gamle regler, og fik efter prøven det gamle kørekort med mulighed for at køre mc optil 34hk, trods alder på 18 år. Da jeg samtidig var igang med bil kørekort og først var til prøve i januar, og de nye regler var indtrådt, skulle jeg aflevere mit gamle kort, og modtog et af de nye kort, hvor der står jeg må køre lille MC.
Politimanden sagde jeg skulle se bort fra det og at de godt vidste jeg måtte køre efter de gamle regler.

Nu er jeg så blevet 20 og det er mere end 2 år siden jeg tog mit køre kort, og efter de gamle regler burde jeg vel kunne køre frit nu? modtager jeg et nyt kort eller skal jeg mon kontakte nogen for at gøre opmærksom på det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må jeg køre på stor mc?
  • #1   22. mar 2015 Sådan fungerer det desværre ikke. Du er nød til at vente til du er 22 og hvis du vil have det helt store A kørekort. + Samtidig skal du op til en køreprøve for at opgradere kategori, mht. til de nye regler.

  • #3   22. mar 2015 Det gamle kort var det først efter 3 år at du måtte køre ubegrænset!

  • #4   22. mar 2015 Jeg er selv 21 og har været samme tur igennem, du må ikke køre stort kort. Som lars påpeger, man skulle ha haft kortet i en hvis mængde tid inden januar 13 for at dit og dat. Men det ud kan opgradere til nu som 20årig bliver A2 ( 48 hk, max droslet fra 96, blabla kw/kg blabla)


  • #5   22. mar 2015 Jep jeg bestod engang i november 2012 og må så have bestået mit bil kort efter 19 januar 2013.

    Men det virker da underligt at jeg fik fortalt jeg skulle se bort fra de nye MC regler selvom jeg jeg ville få nyt kort, hvis jeg så skal til prøve igen?


  • #6   22. mar 2015 og betyder det så at jeg pt kun må køre a1?

  • #7   22. mar 2015 Nej, du har jo lille MC kørekort.

    A1 - 15 hk
    Lille - 34 hk
    A2 - 48 hk
    A/stor - Ubegrænset

    Havde personligt bare ventet til jeg kunne få A.


  • #8   22. mar 2015 men hvornår kan jeg så få stort?

    kan næsten ikke finde de gamle regler mere... men altså http://www.dmcn.dk/dfm-mc-faq/21-faq-korekort-stortlille der stor jo at det kun er 2 år når du ønsker at gå fra lille til stort (gamle regler)


  • #9   22. mar 2015 Du tog jo kørekort under de gamle regler. Dit kørekort gælder lige nu efter de gamle regler på 34hk.

    Som 22 årig kan du få A kørekort. Lige nu kan du kun opgradere dit Lille kørekort til A2, ved en køreprøve.


  • #11   22. mar 2015 nvm. tak for hjælpen fandt ud af det med jeres hjælp og et par gamle tråde smiley

  • #12   22. mar 2015 #3

    De gamle regler sagde 2år efter erhvervelse af lille (34hk)


  • #13   22. mar 2015 #3 og #12
    De gamle regler hed 3 år efter erhvervelse af lille mc, dog kunne man tage en køreprøve efter 2 år og få det store hvis man bestod smiley


  • #14   22. mar 2015 13 forkert har aldrig været til en køre prøve til stor MC blot bedt om at få et nyt opdateret MC kort ca 25 mdr efter jeg var oppe til MC prøven på en lille mc

  • #15   22. mar 2015 da jeg skulle have mit store skulle jeg til køreprøve efter 2 år. Ellers måtte jeg vente til jeg havde haft det 3 år.

  • #16   22. mar 2015 tog du lille kort da du var 18?
    Jeg var 18 og da jeg blev 20 kunne jeg tage køreprøve til stort. eller vente til jeg blev 21.


  • #17   22. mar 2015 Jeps kan også tage et billede af kortet

  • #18   22. mar 2015 Når du er fyldt 22 år skulle du meget gerne få det store kort. Kender en ven som var under de gamle regler. Han fik opgraderet til stort kort uden en prøve da han blev 22 år smiley

  • #19   22. mar 2015 Jeg fik afvide både af min kørelære og da jeg ringede til politiet at det var sådan.
    Jeg behøver ikke se dit kort, jeg ved kun hvad jeg fik afvide dengang smiley


  • #20   22. mar 2015 18
    nej han skal op til en prøve

    19
    okey ikke det jeg fik af vide gik bare en tur på borger service de tog nyt billede osv


  • #21   22. mar 2015 uanset hvad så er det ikke så relevant. Gid jeg bare havde været en tur på borgerservice smiley

    mht trådstarters spørgsmål.
    Er det ikke noget med der er en bestemt dato som skiller vandende? så før datoen er man på de gamle regler og efter datoen er man på de nye?


  • #22   22. mar 2015 jo d 19 jan 2013 hvis ikke den var opgraderet der er det en ny prøve

  • #23   22. mar 2015 Andreas M: Ifølge de gamle regler fik man automatisk det store kort 2 år efter man havde fået det lille. Havde man taget det lille kort som 18 årig havde man stort kort når man blev 20. Hvis man fyldte 21 inden de 2 år var gået, havde man dengang mulighed for at tage en ny prøve på stor MC. Det din kørelærer har fortalt dig er ikke korrekt.


  • #24   22. mar 2015 det kan sagtens være i har ret.
    jeg fortæller bare hvad jeg fik afvide af både kørelærer og ham fra politiet jeg snakkede med.


  • #25   23. mar 2015 Du har stort kørekort.. du høre under de gamle regler, jeg tog selv mit kort i september 2012 og er derfor i samme situation som dig.. prøv at gå ned på borgerservice og få et midlertidigt kørekort, det koster ikke noget og vil bevise at du har stort smiley
    Og til Andreas spørgsmål om vandring af dato er min kæreste ved at tage mc kort nu og han og ifølge ham var det den 1 januar 2013 at det skiftede om du hørte under de nye eller de gamle smiley


  • #26   23. mar 2015 Mikkel H: Nej. Al opgradering af kort sker efter de nye regler.

  • #27   23. mar 2015 #25 dsv forkert jeg ved godt du kan gøre det med kortet men det skulle være en fejl fra det gamle system

    http://www.magacin.dk/motorcykler/nye-koerekortregler-anno-19012013/ar3801/

    og et citat godt nok fra kommentar fra loven men er 99.99% sikker på selv at havde læst det i lov vedtagelsen

    § 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:
    1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre de i § 9 nævnte køretøjer. Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver endvidere ret til at føre:
    a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.
    b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg.
    c) De under litra a og b, nævnte køretøjer tilkoblet én påhængsvogn eller ét påhængsredskab.
    2) Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), jf. dog nr. 3.
    3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.



    Stk. 1 Siger at man må føre de i §9 nævnte køretøjer. §9 omhandler kategori A1 og dermed 125cc og 11kW
    A, b og c siger at man fortsat må køre på de samme maskiner med op til 25kW effekt

    Stk. 2 siger at hvis du har over 2 års erfaring den 19 januar 2013 kan du være helt ligeglad med de nye regler.

    Stk. 3 siger at man med et gammeldags kategori A (Lille mc) kan gå op til kategori A kørepøve når man er fyldt 22 og har 2 års erfaring.


  • #28   23. mar 2015 Jeg er i samme situation.
    Det er en gedemarked at finde ud af!


  • #30   23. mar 2015 Som KKj92DK skriver, står det sort på hvidt man skal være 22 og til prøve? smiley

    ØV ØV ØV tog mit i oktober 2012.


  • #31   23. mar 2015 Så tvivler ejg dog lidt på dokumentation, men så fremt i fald der er et smuthul.. er min email: Lund1910@live.dk

    så vil jeg gerne høre mere smiley


  • #32   23. mar 2015 Der er ikke noget smuthul.
    Hvis man ikke ahvde stort kort inden de nye regler trådte i kraft, så har man på INGEN måde automatisk fået det store kort efter.
    Alle der efter 18/1-13 har fået stort kort, har fået det ved at være til køreprøve på stor MC. Enten fordi de har haft det gamle lille kort i mindst 2 år, det nye A2 kort i mindst 2 år (og i begge tilfælde være fyldt 22 år), eller fordi de er fyldt 24år, og dermed pga deres alder kan få det store A kort.
    HVIS der så er nogen der har fået det automatisk, så er der tale om en fejltagelse, som de bare skal være glade for, men det er bestemt ikke korrekt måde de har fået kortet på, og skal derfor lade være med at belære andre om, at den fejltagelse de har været udsat for, er gældende lov.


  • #33   23. mar 2015 Tobias jeg vil med glæde visse et kørekort som dokumentation, for at jeg som 20 årig med 2 års erfaring må køre stor mc, har sendt en mail til dig smiley

  • #34   23. mar 2015 Et rigtigt kørekort i plastik? Så må du meget gerne sende mig en mail på lund1910@live.dk. smiley
    Så vil jeg være taknemmelig smiley


  • #35   23. mar 2015 et midlertidigt kørekort da jeg venter på at de for sendt det rigtige i plastik smiley

  • #36   23. mar 2015 #33

    Så er der med 100% garanti opstået en fejl. Det Jesper skriver er helt korrekt.


  • #37   23. mar 2015 jeg er ikke den eneste der har dette, jeg fik nyt kort fordi en kammerat der er i samme situation fik det, jeg gider ikke og sidde og diskutere de forskellige synspunkter og hvem der mener de har ret, fordi der bliver folk ikke enige, faktum er at jeg har et kørekort, og kender andre der har det samme, der siger jeg må køre stor mc.

  • #38   23. mar 2015 jeg stopper vist bare her
    nå man levere gældene lov teskst der ikke engang giver en smule tvivl (i formuleringen) og folk så stadig ikke vil tro på det
    smiley

    mikkel H men ved ikke hva der står i politets pc


  • #39   23. mar 2015 politiets pc følger vel borgerservices pc da det er dem der sidder med alle data, så vidt jeg har forstået. Jeg benægter ikke den lov tekst du referere til, jeg opfordre blot folk til at prøve at få lavet et midlertidigt kørekort, det er gratis og det giver som sagt et billede af hvor man står i forhold til de kørekort regler, fordi det der kommer på papiret er det som både politiet og borgerservice har i deres registre, så kan det godt være det er en fejl eller et smuthul som ikke burde være der, men det er stadig det der gælder smiley

  • #40   23. mar 2015 Mikkel hvis der sker en fejl og du får f.eks trykt c, ce osv på dit kørerkort uden at have erhvervet det den rigtige måde så er det ikke det som gælder.

    Mvh


  • #41   23. mar 2015 #39

    tror bare du kan være temmelig sikker på den ikke holder i retten, det er dit ansvar dine papire er i orden og følger dansk lovgivning. Ikke politiets.


  • #43   28. mar 2015 Claus, det er bare heller ikke altid politiet selv kan finde ud af det. tit har forskellige politifolk forskellige svar.
    Men det er selvfølgelig værd at prøve smiley


  • #44   28. mar 2015 42 læs venligst hele(eller i det mindste den sidste "blok") 27 og prøv så lige igen

  • #46   29. mar 2015 nope det helt rigtige svar findes ved at slå det op i dok. om loven

  • #47   14. apr 2015 Jeg har lige snakket med borgerservice, og de fedter rundt... der er ikke rigtigt nogen der kan svare på det... dog har de lige fortalt mig at jeg blot skal trappe op på borgerservice, og så laver de et nyt hvor jeg kan køre A2... og når jeg er 22 laver de et nyt til A kørsel... jeg skal blot betale de 280 for et nyt kørekort smiley

  • #48   14. apr 2015 sådan var de gamle regler sådan er de nye dsv ikke

  • #49   14. apr 2015 #48 har ret

    #47 du SKAL igennem ny køreprøve for opgradring af kategorier på et mc kørekort. Den kommer du ikke rundt om. Siger de andet på borgerservice siger de noget der ikke stemmer overens med dansk lovgivning.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #50   14. apr 2015 @Christian h,

    Kontakt hurtigst muligt kørelæreren hvor du fik undervisning..... Så får du det helt rigtige svar - og ro i sindet....!!!!



Kommentér på:
Må jeg køre på stor mc?

Annonce